تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

کلیپ/ نقد بازی Assassins Creed Unity

  • کد خبر : 55113
  • 22 شهریور 1393 - 10:03
کلیپ/ نقد بازی Assassins Creed Unity

نقد بازی Assassin’s Creed Unity و اهداف پشت پرده آن که در جشنواره رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی پخش شده است.

چند رسانه ای «کمال مهر»؛

 

 

 

 

نقد بازی Assassin’s Creed Unity و اهداف پشت پرده آن که در جشنواره رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی پخش شده است.

 

مقدمه: روشهای تحلیل زیادی برای شناخت بک پدیده در دانش روش‌شناسی در علوم انسانی وجود دارد. تحلیل گفتمان (discourse analysis)یک تحلیل جامع در شناخت یک پدیده را در بر دارد. تحلیل گفتمان تنها به اجزای آن پدیده نمی‌نگرد بلکه آن را در بافت و جریان ظهور آن بررسی می‌کند. به بیان دیگر این تحلیل نه تنها به توصیف پدیده بلکه به تحلیل تاریخی، فرهنگی، نشانه‌شناختی و زبان شناختی و حتی سیاسی پدیده می‌نشیند. در این تحلیل ما به کمک این روش سعی در کنکاش ابعاد بازی داریم. البته در این تحلیل سعی کردیم نگاهی توصیفی به ابعاد ناشناخته‌ی بازی داشته باشیم و قضاوتهای خویش را در چیدمان این توصیفات بگنجانیم و کوشیدیم تنها در بخش نتیجه‌گیری قضاوت‌های خویش را با صراحت بیان کنیم. [۱]

 

 

 

Assassin در زبان انگلیسی به معنای قتل و ترور شخصیت‌های مذهبی و سیاسی است[۲]. از این رو این بازی با عنوان آیین قتل ترجمه شده است. اما مسئله بسیار عمیق‌تر از این است. Assassin از کلمات دخیل عربی در زبان انگلیسی است که در اصل از واژه‌ی حشاشین گرفته شده است. حشاشین شاخه‌‌ای نظامی در فرقه‌‌ی اسماعیلیه در شمال ایران از قرن هشتم تا چهاردهم بودند. [۳] از این رو به عقیده‌ی برخی ریشه‌ی واژه‌ی Assassin فارسی است.[۴]

 

 

 

دیکشنری امریکن هریتیج سه گزاره را در تعریف واژه‌ی assassinate آورده است:

 

 

 

۱٫ کشتن یک شخص در یک عمل خشونت آمیز و خائنانه

 

 

 

۲٫      کشتن یک شخص در منظر عموم

 

 

 

۳٫      کشتن یک شخص به دلایل سیاسی، مذهبی و یا اخلاقی

 

 

 

Creed نیز به معنای نظام باورهای مذهبی است که در این جا تاکید دوباره‌ای بر مذهبی بودن آن می‌کند.

 

 

 

 

 

 

 

داستان بازی

 

 

 

بارگذاشته شدن بازی بر روی حافظه‌ی رم رایانه همراه با صفحه‌ای آبی است که فعل و انفعالات واکنشهای شیمیایی ترکیبات آلی را تصویر می‌کند.

 

 

 

دمویِ ابتدای بازی، شهر بیت‌المقدس در زمانی که در دست مسیحیان بوده نشان می‌دهد و مراسمی که سربازان صلیبی در حال اعدام شهروندان مسلمان هستند. داستان بازی در سال ۱۱۹۱  میلادی در منطقه‌ای میان امپراطوری ریچارد شیردل[۵] و دیوارهای اورشلیم اتفاق می‌افتد. نام شخصیت اول بازی «الطیر  ابن لا أحد» کلمه‌ای عربی به معنی پرنده و فرزند هیچ کس است، او عضو گروه حشاشین است. الطیر  بر بالای برج کلیسا ایستاده که ناگهان ناقوس کلیسا جلوی دوربین را می‌گیرد و تصویر بر روی الطیر  که به سمت سربازان می‌رود بریده می‌شود و ماهرانه تمام آنها را به قتل می‌رساند. در حالی الطیر  بر بالای جنازه‌ی قربانی‌های خود ایستاده که عده‌ای از مسلمانان به دار آویخته شده‌اند. قدرت بی‌نظیر وی در گریختن از معرکه و مخفی شدن از صحنه‌های جذاب و متحییر کننده‌ی بازی است که در این فیلم به نمایش در می‌آید. اما بازی از درون یک آزمایشگاه آغاز می‌شود.در حقیقت داستان در سپتامبر سال ۲۰۱۲ رخ می‌دهد. شرکتی با اختراع دستگاه آنیموس(Animus) و دزدیدن هفده نفر که در بین آنها فردی به نام ملیس دسموند است اتفاقات را رقم می‌زند. نقشِ اول، ملیس دسموند است که جد وی فردی به نام الطیر  بوده است؛ الطیر  در زمان جنگ‌های صلیبی عضو گروه حشاشیون بوده. ملیس با کمک دستگاه آنیموس می‌تواند فعالیت‌های جدش را کنترل کند و به همین دلیل تلاش دارد نه نفر از عاملان جنگ‌های صلیبی را به قتل برساند و وسیله‌ای به نام «تکه‌ای از باغ عدن»[۶]را بدست بیاورد. این وسیله را جهت کنترل ذهن افراد می‌توان استفاده کرد اما شرکت «صنایع آبسترگو»[۷] که بزرگترین شرکت رایانه‌ای دنیاست و او را به زمان جنگ‌های صلیبی فرستاده از این وسیله قصد سوء استفاده دارد.

 

 

 

در ابتدای بازی الطیر  قصد کشتن رابرت دی سابله[۸] رهبر معبدنشینِ جنگجویان صلیبی (تمپلر) را دارد اما موفق نمی‌شود به همین جهت المعلم (فرمانده‌ی الطیر) وی را از بالاترین مقام‌ حشاشینها به پایین‌ترین درجه ممکن تنزل می‌دهد و الطیر  با انجام هر ماموریت یک مرحله بالاتر می‌رود.

 

 

 

این ۹ نفر عبارتنداز:

 

 

 

۱٫      تمیر(Tamir) در دمشق

 

 

 

۲٫      گارنیر(Garnier) در عکا

 

 

 

۳٫      تلال(Talal) در اورشلیم

 

 

 

۴٫      ابوالنقود(Abu’l Nuqoud) در دمشق

 

 

 

۵٫      ویلیام دی مونتفرت (William de Montferrat) در عکا

 

 

 

۶٫      مجدالدین(Majd Addin) در اورشلیم

 

 

 

۷٫      جابر(Jubair) در دمشق

 

 

 

۸٫      سیبرند(Sibrand) در عکا

 

 

 

۹٫      رابرت دی سابله رهبر تمپلرها در اورشلیم

 

 

 

در خلال بازی دسموند متوجه می‌شود شرکت صنایع آبسترگو توسط تمپلرهای قرن بیست و یکم اداره می‌شود و یکی از کسانی که از وی مراقبت می‌کند به نام لوسی[۹]با نشان دادن انگشت قطع شده خود به دسموند به او می‌فهماند که لوسی نیز عضو حشاشین‌ها است که در شرکت صنایع آبسترگو نفوذ کرده است.

 

 

 

بعد از کشتن رابرت دی سابله الطیر  آگاه می‌شود المعلم نیز رییس مخفی تمپلرها است که حاضر نشده قدرت را تقسیم کند. الطیر به شهر مسیف باز می‌گردد تا از المعلم دلیل این کارش را بپرسد ولی المعلم به وسیله تکه‌ای از باغ عدن تمام مردم شهر را هیپنوتیز کرده است و قصد کشتن الطیر  را نیز دارد. با این وجود الطیر  موفق می‌شود او را به قتل برساند و تکه‌ای از باغ عدن بدست ملیس دسمند در زمان حال می‌افتد و مختصات جغرافیاییِ دیگر تکه‌ها نیز در سراسر جهان معلوم می‌شود. بعد از آن اعضای شرکت آبسترگو قصد دارند الطیر  را نابود کنند اما با وساطت لوسی او را در همان ساختمان رها می‌کنند. در ساختمان او با مسائل عجیبی روبه‌رو می‌شود. توانایی نمای عقاب [۱۰]که در زمان الطیر  قابل استفاده بود اکنون نیز قابل استفاده است و او در بالای تختش بر اساس همین توانایی‌ها نوشته‌های عجیبی می‌بیند.

 

 

 

این نوشته‌ها شامل پیغام‌های بودند که یکی از آن پیغام‌ها متنی در کتاب مقدس است که پایان جهان را پیش‌بینی می‌کند: «من آلفا و امگا هستم،اولین و آخرین, شروع و پایان.» و نوشته است که تاریخ پایان جهان ۲۲:۱۳ است. وی نوشته‌هایی به زبان‌های دیگر نیز می‌بیند. پیغام‌هایی کوتاه شامل: Quetzacoatl’s hunger lies the answers, I have entered the Abyss and never returned و پیغام بلند: We are all books containing thousands of pages and within each of them lies an irreparable truth. در بالای دیوار, نزدیک سقف کلمات “John’s chapter judging sin and”نوشته شده‌بود. به‌علاوه اعدادی به شکل تقویم مایایی نوشته شده‌بود که برابر با ۲۱ دسامبر ۲۰۱۲ روزی است که تمپلرهای امروزی روز شروع جهان جدید اعلام کرده‌اند و کلمه عربی الزلزله نیز دیده می‌شود که نام سوره‌ای در قرآن درباره روز قیامت نیز هست. همچنین تصاویری از خطوط نازکا نیز دیده‌می‌شود و کلماتی به زبان عبری لاتین(عبری قدیمی) עולם הבא به معنی جهان در راه است دیده می‌شود(این کلمات بیشتر در مورد جهان آخرت و مرگ در یهودیت استفاده می‌شود) و کلماتی به زبان چینی درباره کنش و برهمکنش انسان‌ها نوشته شده‌است.

 

 

 

بازی در این وهله پایان می‌یابد تا ادامه‌ی داستان در شماره‌ی دوم این بازی دنبال شود زیرا این بازی یک سه‌گانه است.[۱۱]

 

 

 

تولید بازی در شرکت UbiSoft

 

 

 

یوبی‌سافت یکی از بزرگترین شرکتهای تولید و توزیع بازیهای رایانه‌ای در تمام کنسولها در جهان به شمار می‌آید. این شرکت در ۲۵ کشور دنیا دفتر داشته و هم اکنون در۵۵ کشور نمایندگی فروش دارد. در رده بندی شرکتهای بازی سازی جهان این شرکت از جایگاه دوازدهم در سال ۲۰۰۴ به جایگاه چهارم در سال ۲۰۰۷ ارتقا یافته است. [۱۲]

 

 

 

این شرکت در گزارش سالانه‌ی فروش خود در سال ۰۸-۲۰۰۷ رشد ۳۶ درصدی خود را اعلام کرد که فروشی معادل ۹۲۸ میلیون دلار است. در حالی که این شرکت بازیهای زیادی را به بازار روانه کرده است اما دلیل این جهش را سه بازی زیر اعلام نموده است:

 

 

 

۱٫      Tom Clancy’s Rainbow Six

 

 

 

۲.      The Games For Everyone (G4E)

 

 

 

۳.      Assassin’s Creed

 

 

 

از این رو رییس شرکت اعلام کرده است که تولید این بازیها را در شکلهای مختلف دنبال خواهد کرد. این شرکت اعلام کرده است که در سال آینده قصد دارد کادر خود را در سطح جهان به شکل چشمگیری ارتقا بخشد برای نمونه قصد دارد کادر خود در سنگاپور را تا ۳۰۰ نفر افزایش دهد و در هند نیز تعداد ۳۰۰ پرسنل را به ۵۰۰ نفر برساند. [۱۳]

 

 

 

بازی Assassin  پرخرج ترین و بزرگترین بازی شرکت یوبی‌سافت است که توسط جید ریموند[۱۴] رییس استودیوی Ubi Soft Montreal تولید شده است.

 

 

 

این بازی در تمام کنسولها (پلی‌استیشن ۳، ایکس‌باکس ۳۶۰و نینتندو دی‌اس) ارائه شده تا هیچ کس از شرکت در بازی محروم نشود. نسخه‌ی رایانه‌ای نیز به بازار آمده است اما جزئیات آن به اندازه‌ی کنسولهای دیگر نیست. با این وجود گرافیک بازی به حدی است که عده‌ی زیادی از جرگه‌ی بازی کنندگان آن خارج می‌شوند. شرکتِ سازنده، نسخه‌ی جاوای آن را با همکاری شرکت گیم لفت برای تلفن‌های همراه عرضه کرده است تا جمع‌گسترده‌تری از مخاطبان را به سوی خویش ترغیب کند. متاسفانه این نسخه بر روی سایت Ir-Tci.org قابل دریافت است. همه‌ی این نسخه‌ها فروشی هستند. نسخه‌ی ایکس باکس و پلی استیشن در حدود ۶۵ دلار و نسخه‌ی رایانه‌ای آن در حدود ۴۰ دلار است.

 

 

 

در ۲۸ سپتامبر ۲۰۰۶ جید ریموند طراح بازی در مصاحبه با آی‌جی‌ان(IGN)s[15] اعلام کرد که شخصیت اول بازی نوعی هیتمن است که در زمان گذشته زندگی می‌کند و برگردان زمانی وجود ندارد ولی بعدا کریستین بل یکی از گویندگان بازی در مصاحبه با آی‌جی‌ان اعلام کرد که برگردان زمانی وجود ندارد اما از طریق وراثت ژنتیکی بازیکنان در زمان سفر می‌کنند.

 

 

 

یوبی سافت اعلام کرد که الطیر  دین و مذهب ندارد اما از پدری مسلمان و مادری مسیحی متولد شده‌است.

 

 

 

این بازی ۶ جایزه دریافت کرده است که بیشترین آنها بر اکشن بودن و طراحی فوق العاده‌ی گرافیک آن تکیه کرد‌ه‌اند.[۱۶] الطیر  در سه شهر بزرگ سرزمین مقدس(دمشق، عکا و بیت‌المقدس) در دوازده قرن حضور می‌یابد و وقایعی کاملا زنده را در شهر بر روی صفحه‌نمایش به مخاطبش عرضه می‌کند. این مسئله ناشی از قدرت سازندگانش در طراحی هوش مصنوعی است. تیم طراحی به ریزترین نکات هوش مصنوعی در بازی توجه کرده و به خوبی توانسته اصل «عمل و عکس العمل» را در بازی پیاده کند. در Assassin’s Creed مردم شهر تمام وقت به رفتار Altair توجه می کنند و او را زیر نظر دارند.از حرکات غیر منتظره Altair می ترسند و با حضور او در مجمع خود نگران می شوند. مردم در حالی که Altair در میان آنها حضور دارد تا وقتی که حرکتی مشکوکی از او سر نزند به زندگی عادی خود ادامه می دهند.در صحنه ای که Altair از میان مردم در بازار شهر عبور می کند مردم هیچ عکس العملی نسبت به او ندارند.امّا وقتی یکی از مردم با ضربه Altair به زمین می خورد،دیگران از او دوری می کنند و به صورتی خصمانه به او نگاه می کنند. هنگامی که الطیر  به مردم یک محله در شهر کمک می‌کند افکار عمومی به نفع وی تغییر می‌کند و اگر به آنها حمله کند نه تنها از او حمایت نمی کنند بلکه مکان او را به مامورین گزارش می‌کنند.  موتور بازی در نسخه‌ی رایانه‌ای در این بازی می‌تواند به صورت هم زمان ۱۵۰ نفر با هوش مصنوعی های مختلف را کنترل کند.

 

 

 

بافتهای شهری با دقت زیادی طراحی شده است به نحوی که ابعاد فرهنگی شهر همچون پوشش، چهره‌ها، ساختمانها و حتی نحوه‌ی برخورد مردم به طرز تحسین برانگیزی رعایت شده است. برای طراحی ساختمان‌ها مدت‌ها وقت صرف شده تا نسبت به ساختمان‌های دیگر تفاوت وجود داشته باشد و شما با طی کردن مراحل بازی هیچ شباهتی را احساس نکنید و پی در پی تازگی و تنوع را احساس کنید. هر کدام از شخصیت‌های بازی چهره‌ی مخصوص به خود را دارند و بسیار کم پیش می‌آید که شما یک چهره را دوبار در بازی ببینید. نور‌پردازی بازی نیز بسیار خیره‌کننده است. نور خورشید نسبت به شکل،‌ اندازه و حالت هر جسم بر روی آن تاثیر می‌گذارد. همچنین بازتاب‌ نور و سایه‌ها کاملا مطابق با قوانین بازتاب نور طراحی شده‌اند.

 

 

 

بازی از سیستم Dolby Digital 5.1 استفاده می کند. موسیقی بازی متناسب با  قرن ۱۲ و قرون وسطی است و افکتهای صوتی، آن را به واقعیت نزدیکتر ساخته است. [۱۷]

 

 

 

موسیقی متن بازی که توسط جاسپر کید در سال ۲۰۰۷ تهیه شده‌است یک آلبوم موسیقی شامل ده آهنگ است که می‌توانید با مراجعه به وب‌گاه رسمی جاسپر بخشی از آهنگ‌ها را گوش دهید. عناوین این مجموعه شامل موارد زیر است:

 

 

 

۱. «شهر اورشلیم»(City Of Jerusalem)

 

 

 

۲. «پرواز از میان اورشلیم»(Flight Through Jerusalem)

 

 

 

۳. «روح دمشق»(Spirit Of Damascus)

 

 

 

۴. «مشکل در اورشلیم»(Trouble In Jerusalem)

 

 

 

۵. «دنیای زیرزمینی عکا»(Acre Underworld)

 

 

 

۶. «دستیابی به آنیموس»(Access The Animus)

 

 

 

۷. «تل شنی مرگ»(Dunes Of Death)

 

 

 

۸. «مسیف در خطر»(Masyaf In Danger)

 

 

 

۹. «شروع مدیتیشن»(Meditation Begins)

 

 

 

۱۰. «مدیتیشن حشاشی»(Meditation Of The Assassins)

 

 

 

بازی assassin در کنسول ایکس باکس  در سال ۲۰۰۸، جایگاه هفتم بیشترین فروش در جهان را  به خود اختصاص داده است. گزارش سالیانه‌ی ESA این بازی را تنها برای افراد بالغ رده بندی کرده است.[۱۸]

 

 

 

بررسی تاریخی

 

 

 

مکتب صباح که به الموتیان نیز شناخته می‌شد، به نام حشیشیون (حشاشین) معروف است. پیروان حسن صباح حشاشین خوانده می‌شدند. این گروه از پیروان مذهب اسماعیلیه در تشیع و از شاخه نزاریه بودند.

 

اسماعیلیه یک فرقه شیعی است که معتقد است بعد از امام صادق ـ علیه السلام ـ فرزند ارشدش اسماعیل امام و جانشین بوده است. برغم اینکه در زمان حیات امام صادق ـ علیه السلام ـ اسماعیل فوت کرد و برمرگ او شاهد گرفت و چهره او را از میان کفن در هنگام تدفین به مردم نشان داد، این گروه معتقد است که امام صادق ـ علیه السلام ـ اقدامات مزبور را برای انحراف ذهن دستگاه عباسی انجام داد، تا خطرات ناشی از سوی حکام عباسی از سر اسماعیل برطرف شود. انشعابات زیادی در این گروه رخداده است اما حسن صباح در شاخه نزاری که در مقابل شاخه مستعلی است قرار دارد. اختلاف مستعلیه و نزاریه جنبه عقیدتی نداشت، بلکه جنبه ریاست و قدرت داشت. او یک ایرانی و شیعه اثنی عشری بود اما بر اثر القائات و تبلیغات به شیعه اسماعیلی گرائید.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=55113

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x