تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
0

از نا امیدی رئیس اقلیم کردستان عراق از آمریکا تا تغییر مواضع و انجام اقدامات اعتماد ساز در مقابل ایران

  • کد خبر : 50850
  • 21 مرداد 1393 - 12:09
از نا امیدی رئیس اقلیم کردستان عراق از آمریکا تا تغییر مواضع و انجام اقدامات اعتماد ساز در مقابل ایران

بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق پس از اینکه به این نتیجه رسید که نمی تواند بر کمک های آمریکا که بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد حسابی باز کند،‌ در یک تغییر موضع با ارسال نامه به ایران از همکاری های متقابل در آینده گفت و نسبت به این همکاری ها اظهار امیدواری کرد.

از نا امیدی رئیس اقلیم کردستان عراق از آمریکا تا تغییر مواضع و انجام اقدامات اعتماد ساز در مقابل ایران

به گزارش کمال مهر به نقل از  مرصاد، مسائل و روابط سیاسی و بین المللی در کردستان عراق در روزهای اخیر به سرعت در حال تغییر است و رهبران این منطقه از کشور عراق برای جلوگیری از رخ دادن فاجعه ای تاریخی باید در لحظه تصمیمات مهمی را اخذ کنند.

بر همین اساس طی چند روز گذشته شاهد این مساله بودیم که رهبران کردستان در شرایطی که روابط آن ها با ایران به کمترین میزان خود رسیده بود، برای مقابله با تروریست های داعش از آمریکا درخواست کمک کردند.

خبرگزاری رویترز خبر داده بود که یک مقام ارشد اقلیم کردستان عراق روز از آمریکا درخواست حمایت تسلیحاتی در نبرد با شبه نظامیان گروه تروریستی داعش کرد.

این مقام که نام وی ذکر نشده است، گفت: آمریکا به کردها تسلیحات برای نبرد با داعش بدهد.

در این شرایط آمریکا تنها با انجام چندین پرواز محدود به وسیله جنگنده های خود و حمله به مواضع داعش کمتر از آنچه که کردستان عراق انتظار آن را داشت به این منطقه از عراق کمک کرد.

129780432050487534

حملات آمریکا به داعش نه تنها درراستای کمک به کردستان عراق نبود بلکه این کشور سعی دارد که در این شرایط با استفاده از فرصت موجود حداقل نشان بدهد که حملات داعش به عراق مورد تایید آن نیست. هر چند که قطعا در صورتی که کمک های تسلیهاتی و اطلاعاتی سرویس های جاسوسی آمریکایی و غربی به داعش نبود این گروه تروریستی نمی توانست به این چنین اقداماتی مخربی دست بزند.

سیاستی که رهبران کردستان در جهت عکس ایران داشتند

بارزانی در ماه های اخیر پس از انتشار اخبار همکاری وی با داعش توسط برخی از رسانه ها و همچنین ادعاهای حزب منحله کارگران کرد ترکیه (پ ک ک) در این خصوص، به تندی به این مساله واکنش نشان داده و در بیانیه ای به صورتی تلویحی ادعای همکاری ایران و پ.ک.ک را مطرح کرده بود.

در بیانیه ای که از سوی حزب دمکرات کردستان به رهبری بارزانی منتشر شد وی خطاب به پ ک ک گفت: شما با حمایت کدام سازمان اطلاعاتی علیه کردستان و مقامات آن به عداوت و دشمنی می پردازید.

مشخص است با توجه به ادعاهای قبلی، بارزانی در این بیانیه تلویحا به ایران اشاره می کند. این ادعای بارزانی در حالی مطرح شد که پ.ک.ک یکی از دشمنان خود را ایران اعلام کرده است و نیروهای ایرانی بارها در عملیات مشترک با ترکیه اقدام به دستگیری نیروهای این گروه تروریستی کرده است.

حال در شرایط فعلی که رهبران کردستان عراق از کمک آمریکا برای مقابله با داعش ناامید شده اند گزینه قدرتمند دیگری را در این اوضاع مناسب دانسته اند که می تواند به آن ها در این جنگ کمک کند. رهبران کردستان عراق در این شرایط تصمیم گرفته اند موضعی که در ماه های اخیر نسبت به ایران داشته اند را اصلاح کنند تا با کمک ایران که نقش اصلی را در منطقه ایفا می کند، آتش  بحران را در کردستان عراق خاموش کنند.

تغییر لحن بارزانی در نامه اش به روحانی و تاکید بر همکاری بیشتر

بارزانی در نامه ای به دکتر روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران از همکاری های بیشتر صحبت کرده است.

1451

بارزانی در حالی که ایران کمک های انسان دوستانه خود را به مردم کردستان عراق در شرایط فعلی ادامه داده است، خواستار همکاری بیشتر شده است.

در متن این نامه آمده است:

جناب آقای دکتر حسن روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

به نام خداوند و مردم کردستان عراق از همکاری و حمایت شما نسبت به اقلیم کردستان عراق تشکر و قدردانی می کنم .

کمکهای جمهوری اسلامی ایران ثابت کرد که بسان گذشته که در روزهای سخت همراه و دوست نزدیک مردم کردستان بوده اید، اکنون نیز دوست و برادر مردم کردستان هستید، این امر هم دارای ارزش و شکوه بالایی است و قابل تقدیر و تشکر است.

از این مطمئن هستم که وجود رابطه دوستانه و کمک متقابل به همدیگر سبب وحدت و برادری میان دو ملت ایران و اقلیم کردستان خواهد شد .بهروزی و سرافرازی را برای شما خواهانم .

مسعود بارزانی

رئیس اقلیم کردستان

 

این نامه بارزانی علاوه بر اینکه بر همکاری میان ایران و کردستان عراق تاکید دارد نکته ای را در خود جای داده که بیانگر تغییر موضع بارزانی در خصوص استقلال کردستان عراق است. استفاده از لفظ کردستان عراق و همچنین تاکید بر کمک های گذشته ایران به کردها نشان دهنده این است که در شرایط فعلی بارزانی از خواسته ناممکن خود در جهت تجزیه عراق کوتاه آمده است.

بارزانی به خوبی می داند که ایران به هیچ وجه کردستانی جدای از عراق را قبول نخواهد کرد و همین عاملی شده است که لحن بارزانی اینگونه تغییر کند.

انجام اقدامات اعتماد ساز توسط کردستان عراق برای جلب رضایت ایران

گزارش ها از عراق حاکی از آن است که پیشمرگه کردستان عراق، گروه های تجزیه طلب کرد ایرانی را که به منظور انجام عملیات روانی و تبلیغاتی و به نمایش گذاشتن نیروهای خود راهی کردستان عراق شده بودند، از منطقه جنگی بیرون کرده است.

607

گفته می شود که وزارت پیشمرگه اقلیم کردستان عراق دستور داده است که تمامی احزاب کرد ایران با ترک منطقه جنگی شنگال و مخمور به اردوگاه های خود بازگردند.

این اقدام به نظر می رسد در راستای جلب رضایت ایران صورت گرفته است و در کنار نامه ای که بارزانی برای روحانی ارسال کرده است می تواند زمینه های تغییر موضع کردستان عراق را نشان دهد.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=50850

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x