تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
0

چرا امارات بر “جزایر سه‌گانه” ایران ادعای مالکیت دارد؟

  • کد خبر : 50352
  • 18 مرداد 1393 - 9:11
چرا امارات بر “جزایر سه‌گانه” ایران ادعای مالکیت دارد؟

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: بعد از اشغال ابوموسی توسط انگلیسی‌ها، آنها دو روز قبل از رسمیت یافتن امارات متحده عربی،در تفاهم‌نامه ۱۹۷۱ تمامیت ارضی جزیره ابوموسی را به صورت مستند و مکتوب به ایران باز گردانند.

به گزارش کمال مهرجعفر قناد‌باشیبا یادآوری اینکه دو روز قبل از رسمیت یافتن امارات متحده عربی، انگلیسی‌ها در تفاهم‌نامه ۱۹۷۱ تمامیت ارضی جزیره ابوموسی را به صورت مستند و مکتوب به ایران باز گردانند تاکید کرد: هم اکنون افراد اماراتی که در بخش کوچکی از این جزیره زندگی می‌کنند، تحت تابعیت جمهوری اسلامی هستند و هر روز با مراجعه به فرمانداری ابوموسی اظهار تبعیت می‌کنند.

این کارشناسی مسائل خاورمیانه تصریح کرد: بعد از حضور انگلیسی‌ها در جزیره ابوموسی و دقیقا زمانی که در مورد این جزیره تصمیم‌گیری کرده بودند، نه روی کاغذ و مستند، بلکه به طور شفاهی وانمود کردند، اماراتی‌ها می‌توانند در بخشی از جزیره ابوموسی رفت و آمد داشته باشند.

وی با بیان اینکه انگلیسی‌ها هر کجا رفتند، قبل از بیرون رفتن سعی کردند، ابتدا استخوانی در زخم بگذارند و سپس بروند خاطر نشان کرد: در هندوستان و پاکستان، منطقه بی‌طرفی تحت عنوان کشمیر به جا گذاشتند که سبب اختلافات شدید پاکستان و هند بود، در بین کویت و عربستان هم وقتی که بیرون رفتند منطقه بی‌طرف را جا گذاشتند تا محل اختلاف باشد، در زمانی که سودان جنوبی را از سودان جدا کردند سعی شد، منطقه بی‌طرف نبیتون را که نفت خیز هست جا بگذارند تا همواره بین سودان و سودان جنوبی جنگ باشد.

وی با اشاره به موقعیت‌سنجی اماراتی‌های گفت: تجربه نشان داده امارات متحده عربی در مقاطعی از ابوموسی سخن می‌گوید و از ایران در مجامع بین‌المللی گله و شکایت می‌کند که وظایف مهمتری بردوش کشورهای عربی است و دقیقا این موضع‌گیری در زمانی انجام می‌شود که سرزمین‌های عربی مورد فشار سیاسی دنیای غرب و تهاجمات نظامی رژیم صهیونیستی است.

قناد باشی افزود: دقیقا هر بار که آمریکا اقدام به مداخله در کشورهای اسلامی کرده، امارات مسئله جزایر ایران را مطرح کرده و هرگاه که مسلمانان در فلسطین و لبنان مورد سرکوب ماشین جنگی رژیم کودک‌کش صهیونیستی بودند، امارات به جای اینکه براساس تعهدات عربی‌اش به حمایت از جهان عرب بپردازد، به کلی مسئله فلسطین و لبنان را فراموش کرده و ادعای مالکیت ابوموسی را کرده است.

وی با تاکید بر اینکه اماراتی‌ها می‌خواهند، به دروغ، یک تضاد بزرگتری را بسازند که از چند جهت بهره‌برداری کنند، گفت: یکی آنکه وظایف خود در مقابله با رژیم اشغالگر قدس و حمایت از فلسطین را انجام ندهند و مسئله دیگر به امور داخلی‌شان مربوط است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه  افزود: آنها به دنبال مخالفت‌های داخلی احساس می‌کنند، بعد از بیداری اسلامی حکومتشان و حکومت سایر کشورهای عربی ضعیف شده و در مسیر سقوط قرار گرفته‌اند، چنانچه در امارات میزان دستگیری‌ها و بازداشت‌ها افزایش داشته و آنها نگران مخالفت‌های داخلی هستند.

وی تصریح کرد: آنها سعی می‌کنند با یک دشمن تراشی منطقه‌ای و بزرگ نمایی، جریان سرکوبی را که در داخل شروع کرده‌اند، انکار کنند و هدف دیگر ایجاد خوراک برای رسانه‌هایی نظیر العربیه است تا علیه ما بیشتر سخن بگویید و ما را به عنوان دشمن جهان عرب معرفی کنند.

قنادباشی اظهار داشت: ایران تنها کشوری است که به صورت علنی از فلسطین حمایت می‌کند، و آنها می‌خواهند این موضوع به فراموشی سپرده شود تا ایران به عنوان دشمن کشورهای عربی معرفی شود و سعی می‌کنند به جای اسرائیل یک دشمن جعلی بسازند و به نقش ما در اصلی‌ترین مسئله جهان اسلام که مقابله با سیاست‌های آمریکای و اسرائیل در منطقه است سرپوش بگذارند.

وی با اشاره به اینکه سران عرب از خود اراده هیچ‌گونه تصمیم‌گیری ندارند، گفت: تصمیم‌گیری‌های منطقه‌ای در حوزه خلیج فارس توسط سفارت‌خانه‌های آمریکا و انگلیس در آن کشورها انجام می‌شود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پایان با تاکید کرد: زمانی که مردم ونزوئلا و مسیحیان فرانسه به پشتیبانی از مردم غزه به خیابان‌ها می‌آیند، دولت امارات به جای اینکه به غزه کمک‌های مالی کند، شرکت‌های اسرائیلی و آمریکایی‌ را تحریم نفتی کند.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=50352

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x