تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

“مدینه” داستانی فراتر از کافی‌شاپ‌ها

  • کد خبر : 45032
  • 10 تیر 1393 - 10:34
“مدینه” داستانی فراتر از کافی‌شاپ‌ها

“مدینه” به دنبال روزی حلال و برگرداندن آرامش به زندگی ‌اش از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند.

 به گزارش کمال مهر؛”سیروس مقدم” در سال ۱۳۳۳ در آبادان متولد شد. او فارغ‌التحصیل دانشکده هنرهای زیبا در رشته نقاشی است. فعالیتش را از سال ۱۳۵۵ با دستیاری کارگردان و طراحی صحنه و لباس در مجموعه تلویزیونی “دایی جان ناپلئون” آغاز کرد. فعالیت در سینمای حرفه‌ای را از سال ۱۳۶۶ با فیلم “رد پایی بر شن” بعنوان منشی صحنه آغاز کرد. همچین او در سریال امام علی(ع) دستیار “داوود میرباقری” نیز بوده است. این کارگردان کشورمان در ۱۳ سال ۲۷سریال ساخته است.

هم اکنون او سریال “مدینه” برای ماه مبارک رمضان ۹۳ از شبکه یک سیما روی آنتن داشته و به بهانه موفقیت وی پای گپ و گفت او نشستیم که بخشی از آن را در مصاحبه‌ زیر می‌خوانید.

 آقای سیروس مقدم “مدینه” چگونه داستانی دارد؟

نام کاراکتر اصلی این داستان مدینه است، که قصه از زمانی شروع می‌شود که شوهر”مدینه”در دریا غرق  می شود و او به دنبال پیدا کردن شوهر خود می‌رود. مدینه یک ناپسری از همسر اولش جهان دارد. این ها همه از کارآفرینان موفق هستند و او کارخانه‌ای را اداره می‌کند. مدینه زنی اجتماعی و با اعتقادات مذهبی خاص خودش بوده که بعد از مرگ همسرش همه بار زندگی بر دوش او است.

مشکلات این زن از جایی شروع می‌شود که پول حرام وارد زندگیشان می‌شود و زندگی و روابط گرم آن‌ها را تحت تأثیر قرار می دهد و خود به خود برکت از سر سفره آنان خواهد رفت و به دنبال آن مدینه مأموریت پیدا کرده تا خانواده را دور یکدیگر جمع کند و در جایی که احساس می‌شود او به سمت موفقیت پیش می‌رود، یک حادثه ناخواسته و ناگواری پیش می‌آید که مدینه بر سر دوراهی قرار می‌گیرد.

تلاش کردم قصه‌ها از آپارتمان و کافی‌شاپ فراتر رود.

شما جزء معدود کارگردانانی بودید که داستان را از آپارتمان‌ها بیرون آوردید و آن‌ها را به لوکیشن‌های خاص بردید، چرا که این کار دشوار را به کار در آپارتمان ترجیح دادید؟

در تمام این سال‌ها تلاش کردم قصه‌ها از داخل آپارتمان‌ها، کافی‌شاپ، لوکیشن‌های لوکس و شیک بیرون بیاد و برود در دل مردم، خیابان‌ها جاده‌ها و در داخل مکان‌هایی بیایید که همه ما بیشتر با آن سرو کار داریم که این کار هم به خودی خود آسان نبوده و بسیار سخت است، زمانی که دوربین شما در خیابان می‌آید و طبیعتأ شرایط سخت تولید کار از تصویربرداری در یک آپارتمان سه طبقه با سه خانواده، بیشتر می‌شود.

**سلیقه من به سمت کار‌آپارتمانی نیست

به طبع هزینه کارهای خارج از آپارتمان نیز چند برابر از تصویربرداری داخل کار خواهد بود، درست است؟

بله. تا الآن پروژه “مدینه” لوکیشن‌های زیاد و سختی را از شمال تهران گرفته تا میدان راه‌آهن و کارخانه‌ای در جاده خاوران را طی کرده‌ است که همه این ها یک تیم حرفه‌ای را می‌طلبد که شبانه روز درتلاش بوده‌اند تا یک کار آبرومند را به مردم ارائه دهند و با راضی کردن مردم به آن‌ها بگویند که کم فروشی نشده است. این تولیدات سختی بوده که تهیه کننده باید هزینه بیشتری از یک کار روتین و آپارتمانی را خرج کند، که خود به خود این مسئله به میزان ساعت کاری گروه می‌افزاید.

**خوشبختانه همه ما باور کردیم که مدینه یک کار آبرومند است

همه بچه‌های تیم چه از پشت دوربین و نیز بازیگران باور کردند که “مدینه” یک اثر آبرومند، نجیب، شریف و خوبی است. که باید مردم را راضی نگه دارد.

**برای کوچکترین سکانس بازیگر آوردیم

آقای مقدم، شما برای کوچکترین سکانس‌ها از بازیگر استفاده کردید، دیده شده که بسیاری از همکاران شما در این شرایط از بازیگران غیر حرفه ای و گاه نابازیگر استفاده می کنند، شما چه دلیلی برای این موفقیت دارید؟

جنس قصه “مدینه” می طلبد که ما حتی برای نقش‌های کوتاه و حتی چند سکانسی بازیگر بیاوریم.

“مدینه” نیاز به بازیگرانی داشت که کلمات را درست ادا کند و در لحظه بیان آن‌ها بتواند به زیبایی حس و درک از دیالوگ و صحنه را به مخاطبان منتقل کنند. طبیعتأ از یک هنرور عادی با یک بازی ضعیف نمی‌شود چنین انتظاری را داشت، چون به همان اندازه که این صحنه‌ها اهمیت دارد، کاراکتر اصلی ما در طول داستان نیز دارای اهمیت بوده است. توجه کنید اگر در همان لحظات کوتاه، سریال با افت روبه رو شود، کلیت و ماهیت کار دچار افت می‌شود و مخاطب را از دست خواهد داد. داستان “مدینه” می‌طلبید که نقش‌های کوتاه ما را هم بازیگران حرفه‌ای کار کنند تا بتوانند از پس همان لحظه کوتاه برآیند و لحظات کوچک کار به اندازه لحظات بزرگ ما قدرتمند انجام شود.

به طبع این چنین کاری، هزینه بیشتری را در بر خواهد داشت و پول بیشتری را باید برای این کار صرف کرد و خوشبختانه تا این جا همه شرایط فراهم شده است.

**سکانس زیبایی “مسافرخانه بلبل”

از سکانس “مسافرخانه بلبل” بفرمایید که بیشتر بازیگران شما در این مسافرخانه سکانس‌های زیبایی را باید بازی کنند؟

بعد از این که خانواده‌ها در یک شرایط خوب و با درآمد مناسبی زندگی خود را سپری می‌کنند از یک جایی درآمد حرام وارد زندگی‌شان می‌شود و روابط آن‌ها نیز دستخوش تغییر شده و آدم‌های داستان ما به نقطه صفر می رسند. این مسافرخانه جایی است که یکی ازهمان خانواده‌هاکه ورشکسته شده، مجبور است زندگی کند تا این که عموی آن‌ها برای کمک به شرایط مالی برادرزاده‌اش به مسافرخانه بلبل می‌آید تا آن ها را از شرایط بد نجات دهد.

**میکائیل باید در پاییز و زمستان ساخته شود

آقای مقدم تکلیف پروژه “میکائیل” چه شد؟

“میکائیل” قرار بود که در پاییز و زمستان سال گذشته ساخته شود و این قدر پروژه جدی بود که ما بازبینی محل را انجام دادیم و لوکیشن مورد نظر راهم انتخاب کردیم و داشتیم کار را شروع می‌کردیم که ساخت سریال پایتخت۳ در دستور کار قرار گرفت و باید با سرعت به پخش می‌رسید.

به دلیل گرمای جزیره قشم میکائیل باید در پاییز و زمستان ساخته شود، در زمان ساخت”پایتخت۳″ سعید نعمت الله نگارش مدینه را شروع کرد و در طول این مدت نگارش متن‌ها هم پیش می‌رفت که و زمانی که مدینه را شروع کردیم ما ۳ماه پیش تولید این پروژه مناسبتی را طی کرده‌ بودیم.

**میکائیل متفاوت‌ترین اثر سیروس مقدم

میکائیل از چه ژانری برخوردار است؟

میکائیل به نسبت دیگر کارهایم موضوعی پلیسی و بسیار متفاوت دارد.

از سریال “دیوار” متفاوت تر است؟

بله. پلیس به یک منطقه ناآرام می‌رود و می‌خواهد آن منطقه را به آرامش دعوت کند. میکائیل شبیه به هیچ داستانی نیست و در وقت آن خواهید دید که موضوع متفاوت و جذاب دارد.

سیروس مقدم کارگردان خوب کشورمان هم اکنون در حال تصویربرداری سریال “مدینه”هستند و امیدوار هستند که با شروع این اثر تلویزیونی مردم از “مدینه” راضی باشند.

گفتگو از الهه علیزاده

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=45032

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x