تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
0

تشکیل خلافت اسلامی از سوی داعش، اعلان جنگ با غرب و القاعده

  • کد خبر : 44914
  • 09 تیر 1393 - 17:07
تشکیل خلافت اسلامی از سوی داعش، اعلان جنگ با غرب و القاعده

گروه تروریستی داعش شب گذشته در بیانیه‌ای، در نقاطی از عراق که تحت اشغال خود دارد، اعلام خلافت کرد. اعلامیه‌ای که نشان ‌دهنده اعلام جنگ علیه دیگر گروه بزرگ تروریستی در جهان است.

به گزارش سرویس بین‌‌الملل کمال مهر به نقل از روزنامه انگلیسی گاردین، کارشناسان مسائل سیاسی در انگلیس بر این باورند که این اعلامیه داعش به معنای این است که سرکرده‌های این گروه درصدد به چالش کشیدن داعیه القاعده برای رهبری گروه‌‌های جهادی در دنیا هستند.
بر اساس این گزارش، یک کارشناس مسائل منطقه‌ای در این‌باره می‌گوید: بیانیه رسمی داعش که توسط اعضای این گروه در عراق و سوریه منتشر شده است، اعلام جنگ با غرب و القاعده است. در واقع داعش برای تثبیت رهبری خود در میان اعضای گروه‌های جهادی در سرتاسر دنیا تلاش می‌کند و اعلام این بیانیه از سوی سرکرده این گروه نیز در راستای همین هدف است.
“ابو محمد العدنانی”، سخنگوی گروه داعش روز گذشته از تمامی آن افرادی که در دو کشور عراق و سوریه تحت فرمان این گروه هستند، خواست که با ابوبکر البغدادی، سرکرده داعش بیعت کنند.
این مسئله در حالی صورت می‌گیرد که هم ‌اکنون حدود ۵۰۰ نفر از شهروندان انگلیسی برای همراهی با عناصر داعش به عراق و سوریه سفر کرده‌اند و این در حالی است که این هراس وجود دارد که تعداد بیشتری از انگلیسی‌ها به این گروه ملحق شوند.
پیتر نیومن، کارشناس کالج سلطنتی لندن در امور مطالعات افراطی‌گری در اینباره می‌گوید: نباید اهمیت بیانیه امروز را دست کم گرفت. این بیانیه اعلام جنگ، نه‌تنها علیه کشورهای غربی و تمام کشورهایی است که علیه داعش در حال مبارزه هستند، بلکه مهم‌تر از آن اعلام جنگ علیه القاعده است. در واقع داعش اکنون خود را به عنوان رهبر مشروع گروه‌های جهادی می‌داند و توقع دارد همه این گرو‌ه‌ها این مسئله را بپذیرند.
وی در ادامه ادعا می‌کند: برای گروه‌های ایدئولوژیک جهادی، مسئله خلافت یک هدف عمده و نهایی محسوب می‌شود و داعش در نگاه اعضای این گروه اکنون بیش از هر گروه دیگری به تحقق این مسئله نزدیک شده است. بر این اساس سران داعش باور دارند که آنان شایسته این هستند که همه اعضای گروه‌های دیگر با آنان بیعت کنند. این مسئله می‌تواند به معنای پایان حیات القاعده باشد. البته این مطلب بستگی به این دارد که القاعده چه عکس‌العملی نسبت به این مسئله از خود نشان دهد. شاید این رویه به معنای پایان میراث و اعتقاد بن‌لادن باشد، مگر اینکه این گروه به جنگ با داعش متوسل شود.
نیومن در ادامه ادعا می‌کند: داعش اکنون از اعضای دیگر گروه‌های جهادی خواسته‌اند با آنان بیعت کنند. به همین خاطر اعضای این گروه اکنون حق دارند فکر کنند که رویای آنان برای تشکیل خلافت در حال به حقیقت پیوستن است و سرعت تحقق آن نیز بیش از حد انتظار آنان افزایش یافته است.
در بخش پایانی این گزارش آمده است: گروه‌های افراطی مدت‌هاست که برای اعلام خلافت تلاش می‌کنند. در طول دو هفته گذشته نیز نگرانی‌های بسیاری درباره تعداد جوانان انگلیسی که به داعش می‌پیوندند، ایجاد شده است. حتی دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس هم این مسئله را بزرگترین تهدید برای امنیت ملی این کشور در ماه‌های اخیر نامیده است.
انتهای پیام/.
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=44914

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x