تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

روزه داران در مصرف «زولبیا و بامیه» زیاده روی نکنند / علت بی حالی؛مصرف بیش از حد شیرینی و افت شدید قند است

  • کد خبر : 44632
  • 07 تیر 1393 - 13:29
روزه داران در مصرف «زولبیا و بامیه» زیاده روی نکنند / علت بی حالی؛مصرف بیش از حد شیرینی و افت شدید قند است

دکتر شاهین فرمانفرمایی:بخاطر ترشح انسولینی که برای مصرف زیاد شیرینیجاتی که در این ایام استفاده می شود بعد از چند ساعت ، بدن دچار افت قند شده و به همین خاطر است افراد روزه دار نبایددر مصرف شیرینی مخصوصاً زولبیا و بامیه ، زیاده روی کنند.

دکتر شاهین فرمانفرمایی مدیرروابط عمومی سازمان نظام پزشکی کلانشهر کرج درخصوص روزه داری در ایام ماه مبارک رمضان در گفتگو با  خبرنگار حوزه سلامت «کمال مهر» اظهار داشت: بخاطر طولانی بودن زمان روزه داری باید در طول زمان افطار تا سحر مایعات زیادی مصرف بشود .

وی، افزود: در عین حال  مواد خیلی شیرین نباید زیاد از حدمصرف شود ، چون مواد شیرینی برای جذب  نیاز  به آب دارد و همین مسئله باعث میشودبدن نیاز بیشتری به آب داشته باشد .

علت بی حالی روزه داران در تابستان

فرمانفرمایی در خصوص افت فشار بعد ازگذشت چند ساعت از آغاز روز هنگام روزه داری خاطر نشان کرد:  بخاطر ترشح انسولینی که برای مصرف زیاد شیرینیجاتی که در این ایام استفاده  می شود بعد از چند ساعت ، بدن دچار افت قند شده و به همین خاطر است افراد روزه دار نبایددر مصرف شیرینی مخصوصاً زولبیا و بامیه ، زیاده روی  کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: برای  تامین آب بدن در طول روز مایعات خیلی زیاد در بین افطار تا سحر استفاده شودو  ترجیحاً ازغذای سبک و مغذی برای تامین انرژی کافی بدن استفاده گردد و از غذا های پرچرب و حجیم کمتر استفاده نماید. در عین حال

دکتر فرمانفرمایی در خصوص روزه داری بیماران تاکید کرد: روزه داری برای افراد فشار خونی، دیابتی ،نارسایی کلیوی و تحت درمان مصرف داروها ، طبق نظر پزشک باید تصمیم بگیرند .

وی افزود: افرادی که دارو مصرف می کنند، و داروها دربی افطار و سحر قابل تنظیم است و یا  کم آ بی به کلیه ها ایرادی وارد نمی کند می توانند روزه بگیرند.

نوشیدنی های مناسب درروزه داری در ایام تابستان

فرمانفرمایی در خصوص استفاده از نوشیدنی های مناسب در روزه داری ایام تابستان خاطر نشان کرد:یکی از نوشیدنی های مناسب دوغ است ، دوغ بخاطر داشتن نمک  ،املاح از دست رفته را جبران میکند شیر چای و نوشیدنی ها مجاز هستند و موارد پر انرژی مانند شربت خیلی شیرین، نوشابه ها نیز خیلی کم مصرف شود.

وی در پایان با اشاره به خوراکی های قابل استفاده در این ایام گفت:خوراکی ها دارای نشاسته زیاد مانند برنج ، ماکارونی ،سیب زمینی و خصوصاً سرخ کردنی ها مناسب نبوده ، و با استفاده از سبزی جات بخصوص کاهو ، بیشترمواد  پروتینی و کم چرب  استفاده گردد.
انتهای پیام/

 

 

 

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=44632

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x