تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
0

اظهارنظر کرباسچی درباره یارانه بگیران/ مطلبی که فاش شدنش اصلاح‌طلبان را خجالت‌زده می‌کند

  • کد خبر : 44243
  • 04 تیر 1393 - 10:24
اظهارنظر کرباسچی درباره یارانه بگیران/ مطلبی که فاش شدنش اصلاح‌طلبان را خجالت‌زده می‌کند

موضع عارف درباره فتنه۸۸، بازتاب واکنش مظفر به اظهارات مهاجرانی، رونمایی از مستند “در رویای بهار”، نفی خاستگاه اعتدال در مکتب نیاوران، ماجرای مک فارلین به روایت آیت‌الله هاشمی، توقف قطار اصلاحات در ایستگاه ناطق‌نوری و ….از مهمترین عناوین خبری احزاب در ماه خرداد است.

به گزارش کمال مهر، در پی تاکیدات رئیس‌جمهور منتخب بر اجرای قانون در مورد احزاب و فضای باز سیاسی، امیدها به پایان فصل خزان احزاب فزونی یافته و بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری سال۹۲، گروه‌های سیاسی فعالیت‌های خود را وارد فاز جدیدی کردند، به همین منظور بنا داریم با بررسی وقایع، فعالیت‌ها و عملکرد احزاب و جریان‌های سیاسی کشور در پایان هر ماه گزارشی را از عملکرد آنها ارائه کنیم.

گزارش زیر چکیده‌ای از عملکرد احزاب در خرداد ماه است:

موضع عارف درباره فتنه۸۸/بازتاب واکنش مظفر به اظهارات مهاجرانی 

“محمدرضا عارف” رئیس بنیاد امید ایرانیان در جریان سفر خود به زاهدان جریان پس از انتخابات ۸۸ را یک فتنه دانست که خسارات بسیاری را به نظاlم تحمیل کرده است، البته عارف بر این هم تاکید کرد که باید ریشه‌های آن بررسی و سهم افراد و گروه‌ها در پدید آمدن مشکلات مشخص شود.

هفته اول خرداد ماه ناگفته‌های “حسین مظفر”(وزیر آموزش و پرورش دولت اول خاتمی) از دولت دوم خرداد و برخی اعضای آن کابینه با عنوان «خاتمی گفت: غلط کردی»، با بازتاب‌‌های زیادی مواجه شد، عطاء‌الله مهاجرانی از جمله کسانی بود که به این موضوع واکنش نشان داد، حسین مظفر در آن ناگفته‌ها از توصیه صریح و جدی رهبر انقلاب به مهاجرانی در روز دوم آغاز به کار دولت اصلاحات خبر داده بود و این ناگفته‌ها آنقدر صریح بود که مهاجرانی نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و ناگفته‌های مظفر درباره خود را تکذیب کرد.

مظفر نیز این واکنش را بی‌پاسخ نگذاشت و با بیان اینکه از انتشار نوار جلسه با وی استقبال می‌کند، گفت: فضاحت‌ها و وادادگی‌های خفت‌بار مهاجرانی از انقلاب و اسلام پاک‌شدنی نیست.

وقتی که بنیاد باران اتاق فکر اصلاح‌طلبان می‌شود/انتخاب شورای عالی بنیاد به مدت ۴ سال

بنیاد باران جریان سیاسی اصلاح‌طلبی است که این‌روزها بازار فعالیتش داغ‌تر شده، فعالیتی که می‌توان آن را متناسب با تلاش‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان تصور کرد؛ در این راستا “حسن رسولی” رئیس هیأت‌مدیره بنیاد باران در گفتگویی این بنیاد را اتاق فکر اصلاح‌طلبان دانست و گفت:‌ همانطور که برنامه جریان اصلاحات برای مجلس هشتم را «ما» ارائه دادیم، در آینده هم در این زمینه اقدام خواهیم کرد؛ همچنین مدیر عامل بنیاد باران از انتخاب ۲۵ نفر به عنوان اعضای شورای عالی بنیاد باران برای ۴ سال آینده خبر داد.

برگزاری مجمع عمومی خانه احزاب تا پایان شهریور ماه

خانه احزاب را که یادتان هست، همان خانه‌ای که دعوای جناح‌های سیاسی آن را به تعطیلی کشاند، این روزها البته پس از جلسات وزیر کشور با نمایندگان تشکل‌های سیاسی در سال ۹۲ در آستانه تشکیل است، البته حرف و حدیث‌های فراوانی از سوی برخی اصولگرایان نسبت به این امر شنیده می‌شود و همه بر این تاکید می‌کنند که تلاش کمیته اجرایی خانه احزاب به جایی نمی‌رسد. در همین زمینه محمدحسن غفوری‌فرد، رئیس دومین دوره شورای مرکزی خانه احزاب درباره برگزاری مجمع عمومی خانه احزاب  اظهار داشت: انشاءالله مجمع عمومی خانه احزاب تا آخر شهریورماه برگزار می‌شود؛ این اظهارات غفوری فرد درحالی است که بادامچیان قائم مقام حزب موتلفه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفته بود: غفوری‌فرد در جلسات کمیته اجرایی خانه احزاب شرکت نکرده و نمی‌کند چراکه حزب با این کمیته مخالف است.

رونمایی از مستند”رویای بهار” از سوی حزب ایران زمین

یکی از عناوین خبری احزاب سیاسی کشور ساخته شدن مستند «در رؤیای بهار» توسط شاخه جوانان حزب ایران‌ زمین بود که قرار بود در یکی از دانشگاه‌های کشور طی روزهای اول خرداد رونمایی شود. «در رؤیای بهار» اشاره مستقیم به شعار سال پایانی دولت دهم یعنی «زنده‌باد بهار» دارد.

آیا «مکتب نیاوران» خاستگاه گفتمان اعتدال بود؟

رئیس کتابخانه ملی ایران از برگزاری اولین همایش ملی اعتدال در ۲۴ خرداد خبر داده و گفته بود: «مکتب نیاوران» خاستگاه گفتمان اعتدال بود. گفته‌ای که سوژه برخی رسانه‌ها شد، صالحی‌امیری با تقسیم بندی گفتمان‌های بعد از انقلاب، مدعی شد: “دولت اول، گفتمان ارزش‌ها را تعقیب می‌کرد و در دوره جنگ این گفتمان که در واقع گفتمان ارزش و مقاومت بود مهمترین صدایی بود که شنیده می‌شد. دولت موسوی این گفتمان را تبیین می‌کرد و این دوره در زمان حیات حضرت امام(ره) بود که به لحاظ جامعه‌شناختی تنها دوره‌ای است که یک انطباق میان ارزش‌های رسمی و غیررسمی وجود دارد”!

اما صحبت‌های صالحی امیری به همین جا ختم نشده و در ادامه پیرامون گروه اعتدال بیان داشت: “یک واقعیت عینی وجود دارد، ما در هشت سال گذشته در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام یک تیم بودیم که با آقای روحانی همکاری داشتیم و لیدر این جریان نیز آقای روحانی بود؛ در این هشت سال بحث و جدل و گفتگوی متعددی در خصوص اینکه اعتدال چیست و در عرصه قدرت و دولت باید چه مشی‌ای داشته باشد انجام شد. ما آن را «مکتب نیاوران» نامگذاری کردیم، اینها چارچوب فکری مکتب نیاوران بود، بنابراین اگر بخواهیم بگوییم تبار گفتمان اعتدال از کجاست، من می‌گویم این گفتمان یک تبار تاریخی در فرایند تحولات فکری جامعه ایران و یک تباری نیز پس از انقلاب دارد که نماد آن را در آقای هاشمی و طیف گسترده‌ای از روحانیت می‌توان دید”.

در همین زمینه چهره‌های سیاسی همه جریانات عمده کشور اعم از اصولگرا، اصلاح‌طلب و مستقل بیشماری گفته صالحی امیری را نفی کرده و بر این امر تاکید کردند که اعتدال و عقل‌گرایی منبعث از مکتب اسلام، سیره امامان و پیغمبران ما بوده است؛ اعتدال همان مسیر متقن مکتبی بود که امام خمینی(ره) آن را انتخاب کرد و همواره با افراطی‌گری مخالف بود.


ترمیم شاخه‌های کارگزارانی‌ها با شروع فصل بهار

از اواخر سال گذشته خبرهای زیادی از نوسازی و فعالیت مجدد حزب کارگزازان سازندگی در رسانه‌ها منتشر شد که این خبرها در آستانه نوروز توسط “غلامحسین کرباسچی” دبیرکل حزب تأیید شد؛ دیدار با “اسحاق جهانگیری” روز پنجشنبه ۲۱ فرورین ماه در سعدآباد صورت گرفت. در این دیدار اعضای جدید و اکثریت اعضای قدیمی شورای مرکزی حضور داشتند؛ اعضای جدیدی که به شورای مرکزی به این حزب اضافه شدند، عبارتند از: محمدحسین عادلی، سعید لیلاز، محمد قوچانی، علی جمالی، شهربانو امانی، خانم مقیمی، اعظم نوری، عباس علیخانی‌، علی‌اشرف افخمی، سیدافضل موسوی، مهندس پناه،‌ سیدعبدالله حسینی‌،‌ عباسعلی الله‌یاری، فرزانه ترکان،‌ خانم کفایتی، جهانبخش خانجانی، حجت‌الاسلام ملکی.

حزب کارگزارن توسط ۱۶ نفر از اعضای هیات دولت در زمان ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی در سال ۷۴ به منظور ارائه لیست و فعالیت مستقل در انتخابات مجلس پایه‌گذاری شد که حضور بیشتر اعضای دولت و نزدیکان هاشمی رفسنجانی در این حزب شائبه دخالت دولت در انتخابات و اعتراض نمایندگان مجلس را به دنبال داشت.

گردهمایی مدیران استانی کارگزاران

“غلامحسین کرباسچی” دبیرکل حزب کارگزاران در این جلسه سیاست‌های حزب و چگونگی روند بازسازی و توسعه حزب را تشریح کرده و خواستار گسترش فعالیت دفاتر استان‌ها و ترمیم اعضای شورای مرکزی استان‌ها و شهرستان‌ها شد؛ لازم به ذکر است این جلسه با حضور “محسن هاشمی”، “یدالله طاهرنژاد”، “سیدافضل موسوی”، “غلامرضا پناه”، “عباس علیخانی”، “علی جمالی”، “شهربانو امانی” و” فرزانه ترکان” از اعضای شورای مرکزی این حزب برگزار شد.

“ماجرای مک فارلین” به آیت‌الله روایت هاشمی رفسنجانی

سخنان آیت‌الله «اکبر هاشمی رفسنجانی» رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد ماجرای «مک‌فارلین» در روزنامه‌ها به عنوان پاسخی به دروغ پردازی‌های فیلم «من روحانی هستم» تعبیر شد. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان چند برنامه دیپلماسی در طول ۸ سال جنگ تحمیلی، ماجرای مک فارلین را یکی از نکات قوّت و برجسته عملکرد مسؤولان نظام دانست و گفت: با کاری منسجم و تلفیقی از شیوه‌های پنهان و پیدای دیپلماسی، هم نیازهای نظامی جبهه­‌ها در آن مقطع حساس دفاع مقدس را تأمین کردیم و هم نگذاشتیم ابهت انقلاب اسلامی در نگاه جهانیان مخدوش شود که موجب افتخار ایران و رسوایی و بحران در آمریکا شد.

آیت‌الله هاشمی در واکنش به طرح دوباره پرونده مک فارلین گفت: کسانی که بعضاً آن روزها در جریان امور دفاع مقدس و کشور نبودند، امروزه با اغراض سیاسی، تحلیل­‌های تخیّلی می­‌کنند و با تحریف تاریخ در صدد برجسته کردن نقش نداشته خویش در تاریخ انقلاب و دفاع مقدس هستند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه «منتقدین ماجرای مک فارلین همیشه هیاهو می­‌کردند»، گفت: در آن زمان که ۸ نماینده مجلس می­‌خواستند از وزیر امور خارجه در این باره سؤال کنند و در مطبوعات اعتراض می­‌کردند، امام(س) در بیانیه­‌ای معروف «این تذهبون!؟» گفتند و بر آنان نهیب زدند که: حرف­هایی را که شما می­‌زنید، رادیو اسرائیل جرأت نمی­‌کند بگوید و چون امام از اول تا آخر در جریان مسئله مک فارلین بودند و بارها در مسیر راهنمایی­‌های موثری داشتند، مطمئن بودند که افرادی درصدد شبه‌افکنی­‌اند و با آن بیانیه آنها را به خوبی از میدان بدر کرد.

وی همچنین در سالروز تأسیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی ملک خداوند است و به هیچکس تعلق ندارد، گفت: ما هیچگاه به صورت مجانی از دولت چیزی نگرفته‌ایم و حتی به دولت کمک هم کرده‌ایم.


چرا قطار اصلاحات در ایستگاه ناطق نوری متوقف شده است؟

شماره جدید هفته‌نامه «خط خبر» با پرونده ویژه «چرا قطار اصلاحات در ایستگاه «ناطق‌نوری» متوقف شده است؟» و بررسی دلایل شکست گفتمان دوم خرداد منتشر شد.

این پرونده در گفت‌وگو با حمیدرضا ترقی، ابوالقاسم رئوفیان، محسن کوهکن و سیدکمال سجادی چرایی تمایل اصلاح طلبان به ناطق نوری برای انتخابات مجلس دهم را بررسی می‌کند و به این سوال نیز پاسخ می‌دهد آیا این تمایل دو سویه است و ناطق نوری هم برای پیوستن به صف اصلاح طلبان تمایل دارد یا خیر؟ به همین منظور در نگاهی گذرا و تیتر وار به اهم صحبت‌های فعالان اصولگرایی پی می بریم:

کوهکن: ناطق نوری، همان ناطق سال ۷۶ است و ردای اصلاحات بر تن نکرده

ترقی: اصلاح‌طلبان می‌خواهند با «ناطق‌نوری»، از «روحانی» هم عبور کنند

رئوفیان: مصادره به مطلوب امثال «ناطق‌نوری» ظلم به آن هاست

سجادی: اصلاح‌طلبان با نام «ناطق‌نوری» به دنبال مشروعیت هستند

اظهارنظر کرباسچی درباره یارانه‌بگیران

کرباسچی در نشستی با عنوان «حماسه‌های ملی خرداد» که در گرگان برگزار شد، به ثبت‌نام مرحله دوم یارانه‌ها در کشور اشاره کرد و بیان داشت: “با توجه به اینکه ما دارای یک کشور اسلامی هستیم و باید راستگویی را در جامعه رواج دهیم اما متاسفانه جامعه را به سمتی پیش برده‌اند که مردم به‌خاطر مسائل اقتصادی دروغ بزرگ را به دولت می‌گویند.”در چنین شرایطی اگر بپذیریم که مردم دروغگو شده‌اند، باید بگوییم بی‌اعتمادی آنان را بدین سو برده است. مردم می‌پرسند چگونه برخی از وزرای هر سه دولت پس از انقلاب میلیاردر شده‌اند؟ چگونه برخی از وزرای هر سه دولت ده‌ها شرکت تجاری و اقتصادی دارند و در بیش از ده‌ها شرکت تجاری عضو هیأت مدیره هستند؟ جالب اینکه همین مدیران تا چندی پیش همه یارانه بگیر بودند؛ یعنی خود را مستحق دریافت یارانه می‌دانستند! این مردم به چه و که اعتماد کنند و حقیقت زندگی‌شان را بگویند؟

مردم می‌پرسند، مگر مسئولان در هر سه دولت پس از جنگ، مگر حقیقت زندگی‌شان را به مردم گفته‌اند؟ مگر با مردم صادق بوده‌اند؟ مگر به اموال بیت‌المال به چشم مال عموم نگاه کرده‌اند. اگر چنین‌ است چرا به این اندازه بین زندگی مردم و برخی ‌مسئولان دولت‌های پس از جنگ فاصله افتاده است؟


ماجرای ۴۲ خودروی بیت‌المال زیر پای همکاران سابق احمدی نژاد/ورود دیوان محاسبات به این ماجرا

پس از پایان دولت دهم و کنار رفتن دکتر احمدی‌نژاد و اعضای کابینه و یارانش و به تبع واگذار کردن ساختمان‌های دولتی به گروه جدید در دولت یازدهم همواره حرف و حدیث‌هایی درباره ساختمان‌ها و امکاناتی که همچنان و برغم پایان یافتن ماموریت دولتی در اختیار مقام‌های دولت قبل باقی مانده در رسانه‌ها منتشر می‌شد؛ مهمترین آنها ساختمانی بود که دراختیار شخص رییس‌جمهور سابق بود و بنا بر روایتی هنوز جلسات کابینه قبل درآن برگزار می‌شد.

این در حالی بود که عملا دولت دهم باید همه امکانات دراختیارش را تحویل دولت یازدهم می‌داد، هرچند که در میان خبرها و بازتاب‌ها و تکذیب‌ها درباره ساختمان جنجالی نهایتا خبری مبنی بر تخلیه این ساختمان مخابره شد که به همه حاشیه‌های موجود پایان داد اما انگار قرار نیست این حاشیه‌ها پایان یابد کما اینکه هنوز درباره ماجرای چک ۱۶ هزار میلیاردی نهاد ریاست‌جمهوری در وجه دانشگاه ایرانیان متعلق به احمدی‌نژاد و یارانش حرف و حدیث هست چند روز قبل یک سایت خبری عنوان کرد که با وجود گذشت نزدیک به ۱۰ ماه از پایان دولت احمدی‌نژاد و ترک دفتر ریاست‌جمهوری، اما او هنوز ۲۶ خودروی متعلق به ریاست‌جمهوری را تحویل نداده است.

علاوه بر این ۲۶ خودرو که در اختیار احمدی‌نژاد است، یکی دیگر از اطرافیان او هم ۴ خودرو در اختیار دارد. یکی دیگر از معاونان وی نیز برغم پیگیری‌های متعدد،‌ از بازگرداندن ۱۲ خودروی دولتی سرباز می‌زند؛ دادستان دیوان محاسبات اعلام کرد که این نهاد نظارتی موضوع عدم تحویل خودروهای ریاست جمهوری از سوی رییس جمهوری سابق را پیگیری می‌کند.

از بستری شدن آیت‌الله مهدوی کنی تا گمانه‌های اصلاح‌طلبان درباره ریاست  آیت‌الله رفسنجانی در مجلس خبرگان 

آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی(چهارشنبه ۱۴ خرداد ماه) پس از بازگشت از مراسم ارتحال امام خمینی(ره) دچار حمله قلبی شد و در پی آن به کما رفت؛ به دنبال بستری شدن آیت‌الله مهدوی کنی، وزیر بهداشت به کادر پزشکی دستور اکید داد که برای بهبودی رئیس مجلس خبرگان رهبری تلاش‌های لازم صورت بگیرد، پس از انتقال آیت‌الله مهدوی کنی به بیمارستان بهمن تهران عملیات احیا برای ایشان شروع شد البته به دنبال نارسایی قلبی بسیار پیشرفته، اثرات دارویی منجر به بیهوشی‌ رئیس مجلس خبرگان رهبری شد.

به گفته “فضل‌الله صفی”، پزشک معالج آیت‌الله مهدوی‌کنی ایشان پس از تشنجی که داشتند آسیب جدی مغزی دیده بودند؛ این آسیب از فاصله‌ای که برای انتقال از منزل تا بیمارستان بود ایجاد شده بود، وی همچنین گفته است: با وجود طبیعی بودن سایر علائم حیاتی(قلب، تنفس، ریه، کلیه) خیلی به بازگشت ایشان خوشبین نیستم چون علائم بیمار نشان می‌دهد که آسیب جدی بوده و واقع بینانه این است که احتمال بازگشت زیاد نیست.

در هشتمین شب از بستری شدن ایشان پروفسور سمیعی(یکی از برجسته‌ترین متخصصان مغز و اعصاب) به دعوت تیم پزشکی با بالین آیت‌الله مهدوی کنی رفت؛ وی روند درمانی تیم پزشکی را تایید کرد، اما طبق گفته دکتر صفی پزشک معالج ایشان نظر پروفسور سمیعی نیز همین بود که وضعیت آیت‌الله مهدوی کنی به دلیل سطح هوشیاری پائین خیلی امیدوارکننده نیست.

تلاش اصلاح‌طلبان برای انتخاب جایگزین آیت‌الله مهدوی کنی

در حالی که آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی، رئیس مجلس خبرگان رهبری هنوز در قید حیات است و امیدها برای بهبود وی نسبت به روز نخست حمله قلبی بیشتر شده است، اقدامات و برنامه‌های اصلاح‌طلبان برای معرفی فرد جایگزین وی در مجلس خبرگان رهبری آغاز شده است.

رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام مهدی کروبی و عضو هیئت مؤسس حزب اعتماد ملی در گفتگویی، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی را به عنوان فرد جایگزین آیت‌الله مهدوی کنی در مجلس خبرگان معرفی کرده است.

وی اظهار داشت: «امیدوارم خداوند ایشان را شفا دهد و به زندگی برگردند ولی اگر خدای ناخواسته برای ایشان اتفاقی بیفتد و یا اینکه ایشان دیگر نتوانند در مجلس خبرگان حضور یابند، به نظر من بهترین گزینه، ریاست قبلی مجلس خبرگان، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است و ما در میان خبرگان شخصی نداریم که به حد ایشان بتواند مجلس را به خوبی اداره کند.»

وی در ادامه در مورد نظر اعضای مجلس خبرگان نسبت به آیت‌الله هاشمی گفت: «جمع زیادی از اعضا روی ریاست ایشان اتفاق نظر دارند اما ممکن است جمعی هم نظر دیگری داشته باشند ولی قطعاً آنها باید به مسأله شایستگی‌ها توجه کنند و انگیزه‌های دیگر را دخالت ندهند و شایستگی افراد را تحت‌الشعاع قرار ندهند. چون اگر رئیس مجلس خبرگان فردی باشد که شایستگی لازم را نداشته باشد، ممکن است به اساس نظام لطمه وارد شود؛ چه با دخالت دادن مسائل جناحی در مجلس خبرگان و یا افرادی که وابسته به جریانات غیر انقلابی و ارتجاعی بوده‌اند.»

منتجب‌نیا افزود: «من فکر می‌کنم این هوشیاری و دقت و انصاف در بین اعضای محترم مجلس خبرگان فعلی وجود دارد و در غیاب آیت‌الله مهدوی کنی، به جز آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به شخص دیگری برای ریاست این مجلس تمایل نشان ندهند و ایشان نیز در چنین شرایطی بتوانند باز به همان مسئولیت قبل از آقای مهدوی کنی برگردد و مجلس خبرگان را به خوبی اداره کند.»

اصلاح‌طلبان در حالی در مجالس و محافل خود در حال برنامه‌ریزی و گمانه‌زنی برای تعیین رئیس بعدی مجلس خبرگان هستند، که اعضای خبرگان تأکید دارند که از طرح این قبیل موضوعات در رسانه‌ها و محافل عمومی به احترام  آیت‌الله مهدوی کنی خودداری شود.

شریعتمداری: اگر فاش کنم اصلاح‌طلبان از خجالت آب می‌شوند و کارگزاران از عصبانیت بی‌تاب

ملاقات وزیر اطلاعات با حسین شریعتمداری در موسسه کیهان که ظهر یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ انجام شد، بازتاب‌های رسانه‌ای گسترده‌ای در محافل داخلی و خارجی داشت؛ حسین شریعتمداری به گمانه‌زنی روزنامه دولت اشاره کرد که در آن وزیر اطلاعات را حامل هشدار به مدیرمسئول کیهان دانسته بود. شریعتمداری گفت: روزنامه‌های زنجیره‌ای مثل همیشه آرزوهای خود را تبدیل به خبر کرده‌اند.

بسیاری از خبرنگاران در جستجوی پاسخ به این سئوال که در ملاقات یک ساعت و نیمه حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی با مدیر مسئول کیهان چه گذشته است، بارها با شریعتمداری تماس گرفتند اما وی حاضر به پاسخ نبود و توضیح می‌داد که انتشار مطالب رد و بدل شده را از سوی خود بلامانع می‌داند ولی باید آقای علوی نیز موافق باشد و « اگر درباره این ملاقات سخنی بگویم اصلاح‌طلبان از خجالت آب می‌شوند و کارگزاران از عصبانیت بی‌تاب.»

پدرخواندگی کارگزاران برای اصلاحات موضوعیت ندارد/ ممکن است با کارگزاران «ائتلاف» یا «رقابت» کنیم

روزنامه اصلاح‌طلب آرمان در گزارشی با عنوان «پدرخواندگی با کدام پشتوانه؟» با انتقاد از تلاش حزب کارگزاران برای پدرخواندگی جریان اصلاحات و ایفاگری نقش اصلی در انتخابات مجلس دهم، این حزب را «اصلاح‌طلب کامل» ندانست.

این روزنامه با تاکید بر این که کارگزاران در مقاطع مختلف با اصلاح‌طلبان تفاوت نگاه داشته‌اند، تفاوت دیدگاه اعضای این حزب با یکدیگر در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ را نیز مورد اشاره قرار داده و تاکید کرده است که «پربیراه نیست که کارگزاران بخواهد ایفاگر نقش اصلی برای اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم باشد و کرسی‌های بهارستان را برای خود کند اما این موضع کارگزاران بطور قطع مورد انتقاد برخی اصلاح‌طلبان قرار خواهد گرفت و در گام اول این سوال از آنها خواهد شد که در سال‌های گذشته چه فعالیتی داشتند که اکنون در فضای اعتدال مترصد پدرخواندگی جریان اصلاحات شده‌اند؟»در همین زمینه محمد جواد حق‌شناس عضو حزب اعتماد ملی با بیان اینکه ممکن است اصلاح‌طلبان در آینده با کارگزاران به ائتلاف برسند یا با آن رقابت کنند، گفت: پدرخواندگی کارگزاران برای جریان اصلاح‌طلب موضوعیت ندارد و ما چیزی به اسم پدرخواندگی نداریم.

حق‌شناس درباره فرایند فعالیت سیاسی حزب کارگزاران اظهار داشت:‌ در فضای جدیدی که پس از انتخابات ۸۸ شکل گرفت حزب کارگزاران به خاطر فضای سیاسی کشور در بین خود نیز انسجام لازم را نداشت و در حالی که دبیرکل این حزب از کروبی حمایت کرد و رئیس ستاد او بود، حزب کارگزاران از نامزد اصلاح‌طلبان به حمایت پرداخت و این موجب شکل‌گیری عدم انسجام در درون کارگزاران شد.

از سویی دیگر نیز صادق زیباکلام فعال اصلاح‌طلب با بیان اینکه کارگزاران پدرخوانده جریان اصلاحات نیست، گفت: کارگزاران بر اقتصاد و آزادی‌های اقتصادی تاکید دارد در حالی که احزاب منحله‌ای همچون مشارکت و مجاهدین به دنبال آزادی‌های سیاسی هستند.

انتهای پیام/

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=44243

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x