این خبرنگار آمریکایی که سابقه سفر به ایران را نیز در پرونده خود دارد، بارها پوشش خبری مذاکرات هستهای ایران و گروه ۱+۵ در مقاطع گوناگون را برعهده داشته است.
“پترسون” به تازگی جهت پوشش تحولات بحران اخیر عراق به این کشور سفر کرده است. وی در یکی از گزارشهای خود در عراق به شهر مقدس کربلا سفر کرده و گزارش جالب توجهی را از مقامات کربلا و زائران مرقد مطهر امام حسین(ع) تهیه کرده است.
در ذیل توجه شما را به خواندن گزارش جالب توجه این خبرنگار آمریکایی از حال و هوای شهر کربلا و واکنش مقامات و ساکنان این شهر نسبت به تهدیدات اخیر گروه تروریستی داعش مبنی بر حمله به این شهر و اماکن مقدس آن جلب مینماییم:
تروریستهای “داعش” عهد بستهاند که به حرمهای مقدس عراق حمله کنند و شهرهای “کربلا” و “نجف” را به اصطلاح “تطهیر” نمایند.
اما پاسخی که نه تنها تاریخ بلکه مذهب شیعیان به آن فرا خوانده است، کاملا واضح به نظر میرسد: “اگر حرمهای مقدس و اعتقادات آنها مورد حمله قرار گرفت، باید از آنها دفاع کنند.”
به گفته “عابد محمد جابر”، یکی از خادمان حرم امام حسین (ع)، “بحث بر سر مرگ و زندگی است، و این موضوع تنها منحصر به من نیست. هیچ کس امام خود را تنها نمیگذارد!”
درون حرم، برادههای منقوش شیشهای به دیوارهای این مکان مقدس، زیبایی خاصی بخشیدهاند و درخشش آن را دو چندان کردهاند. این جا مرکز شیعیان جهان است. هر ساله میلیونها زائر به این مکان میآیند و مفاهیم “دفاع”، “فداکاری”، “عشق” و “شجاعت” را از نو فرا میگیرند؛ مفاهیمی که آرمانگرایی و پایبندی به اعتقادات را میان مردم هرچند وحشتزده این شهر، زنده نگه میدارد.
“عبدالرحیم دیوان الحسینی”، یکی از افسران بازنشسته ارتش عراق در حالی که از حرم خارج میشد، گفت، “امام حسین (ع) خود را در راه آزادی فدا کرد. اگرچه تروریستها رویای ورود به این مکان را دارند، هیچگاه آن را محقق نخواهند یافت. همه با آنها خواهند جنگید، زن و مرد، دختر و پسر. بعد از اینکه زیارت خود را انجام دادم، دعا کردم در راه دین و امامم شهید شوم.” پس از اعلام روحانیون شیعه و مفتیهای سنی عراق مبنی بر پیوستن مردم به ارتش، دیوان الحسینی نیز برای جنگ با تروریستها داوطلب شد.
“آیتالله علی سیستانی”، از روحانیون بزرگ شیعه، اعلام کرده است مردم باید با تروریستها مبارزه کنند و دهها هزار نفر نیز در پاسخ به این حکم، داوطلب جنگ با این گروه تکفیری شدند. روز جمعه نیز این روحانی در یک هشدار بسیار جدی اعلام کرد، “اگر تروریستها امروز بیرون رانده نشوند، فردا برای همه ما افسوس باقی خواهد ماند.”
در این اطلاعیه، “آیتالله سیستانی” به موضوع مهم “اتحاد ملی” پرداخته و اعلام کرده است که نه تنها مسلمانان اهل سنت برادر شیعیان هستند، بلکه “ما آنها را از خود میدانیم”. “آیتالله سیستانی علاوه بر انتقاد علیه سیاستهای دولت، خواهان تاسیس دولتی “موثر” شد که “چشمانداز جدیدی را به سوی آیندهای بهتر برای مردم عراق بگشاید”.
در گذشته نیز، عراق درگیر خونریزیهای جداییطلبان بوده است. طی یکی از این اقدامات، افراطیون بین سالهای ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷، یکی از حرمهای مقدس شیعیان را در “سامرا”، شهر شمالی عراق، منفجر کردند. اخیرا نیز تروریستهای “داعش” با خونریزیها و کشتارهای فجیع و علنی خود در سوریه و عراق خود را از دیگر تروریستها متمایز کردهاند. به عنوان گوشهای از جنایات این تروریستها میتوان قتل عام ۱۷۰۰ سرباز شیعه را مثال زد.
به گفته “سید افضل الشامی”، معاون دفتر حرم امام حسین (ع)، “ایدئولوژی تروریستها بسیار افراطی است. آنها به زندگی مسالمتآمیز در کنار دیگران اعتقاد ندارند، بنابراین نه تنها برای دشمنان فرقهای خود یعنی شیعیان، بلکه برای دیگر مسلمانان اهل سنت و افراد بیطرف نیز یک تهدید جدی محسوب میشوند. آنها انسانهای حیوان سیرتی هستند که به فرهنگ خونریزی و گردنزنی خو گرفتهاند. ما باید هرچه زودتر آنها را نابود کنیم.”
“علی سالم”، یکی دیگر از مسئولین دفتر حرم امام حسین (ع) نیز میگوید، “من یک شیعه هستم. برایم اهمیتی ندارد چه کسی نخستوزیر کشور است – شیعه، سنی، یا کرد تفاوتی ندارد. مهم این است که کشورم پا بر جا باشد و بتواند به دیگر کشورهای جهان یاری رساند. شاید برخی افراد به دنبال گرفتن حق خود باشند، ما نیز از آنها حمایت میکنیم، اما نه اینگونه، نه با انفجار و خونریزی.”
چرا کربلا برای شیعیان مهم است؟
“کربلا” _ با گنبد طلایی حرم امام حسین (ع) و دو مناره طلایی آن که از فراز آسمان دودآلود شهر و حتی از بیابانهای اطراف نیز قابل مشاهده است _ در فراتر از مرزهای عراق نیز دارای اهمیت است. در اطراف این حرم محلههای فقیرنشین قراردارند و توسط تعداد زیادی از سیمهای برق و تلفن احاطه شدهاند.مغازههای زیادی نیز در این منطقه وجود دارد که لوازم مذهبی و مقدس شیعیان را میفروشند. در این کوچههای کهنه غالبا شیعیان ایرانی، لبنانی، پاکستانی و نیز شیعیانی از کشورهای جنوب شرقی آسیا در رفت و آمد هستند .
“حسن روحانی” ، رییس جمهوری ایران در سخنانی که هفته جاری ایراد نمود، تصریح کرد: “ملت ایران از هیچ تلاشی برای دفاع از اماکن مقدس فرو گذار نخواهد کرد.”
“سید حسن نصرالله”، دبیرکل “حزب الله لبنان” نیز اظهار داشت: “زیارتگاههای مقدس در عراق آنقدر بزرگ و باارزش هستند که ما حاضریم برای محافظت از آنها پنج برابر تعداد قربانیانی که در جنگ سوریه داشتیم، تقدیم کنیم “.
“عقیل التریحی”، فرماندار کربلا میگوید: “با وجود آنچه که غالبا بعنوان نبردی خونین و متمرکز بر “شهادت “مطرح میشود، حماسه امام حسین(ع) حماسهای جهانی و حقیقتا صلح آمیز است. امام حسین (ع) _ نوه حضرت محمد ( ص ) _ در دشت کربلا با تنها ۷۲ تن از یاران خود توسط هزاران سرباز یزید، خلیفه ظالم محاصره شده بود. از آن زمان “سید الشهدا” نامیده شد و الگویی برای معیارهای ایمان و مقاومت قرار گرفت“.
“التریحی” ادامه داد: “البته ما تلاش داریم این پیام را به جهانیان منتقل کنیم که امام حسین (ع) با جنگ مخالف بود. یزیدیان وی را وادار به جنگ کردند .هنگامی که امام حسین(ع) در حال اشک ریختن بود از وی علت آن را پرسیدند. امام پاسخ داد: اشک ریختن من برای دشمن است چرا که آنها نمیدانند کاری که میکنند آنها را بسوی جهنم سوق میدهد . “امام حسین(ع) عاشق تمام انسانها بود “.
وی افزود: “تفاوتهای زیاد دیگری میان ما و افراط گرایان “داعش” وجود دارد. این دو حتی در ایدئولوژی جهاد نیز با یکدیگر متفاوتند. جهاد ما (شیعیان) دفاع است اما جهاد آنان حمله “.
“حسینی” افسر بازنشسته ارتش عراق میگوید: “مومنان در داخل زیارتگاه امام حسین (ع) معتقدند که ایمان و اعتقادشان از آنها محافظت میکند. آنها معتقدند همین موضوع آنان را طی تمامی قرون تاکنون حفظ کرده است. امام حسین (ع) به ما میآموزد که قوی و شجاع باشیم، به یکدیگر عشق بورزیم و در صلح با انسانیت زندگی کنیم. ما بی عدالتی را نمیپذیریم، خداوند انسانها را آزاد خلق کرده، نباید برده باشیم” .
“علی همدانی”، یکی از خادمین حرم امام حسین (ع) میگوید: “استفاده از احساسات بی شائبه مردم برای طلب کمک از مدافعان حقیقی کربلا کار دشواری نیست. القاعده و داعش از اسلام نیستند. حتیاگر هیچ خودرویی برای اعزام به میدان مبارزه نداشته باشد ما تا میدان دفاع بر روی دستان و زانوهای خود میخزیم “.
وی در حالی که تسبیح زرد رنگ خود را در دست داشت، ادامه داد: “به فتوای آیت الله سیستانی ما مرگ را به زندگی ترجیح میدهیم. این مرگ، مرگی مقدس است. مرگی که تا ابد ما را به خدا پیوند خواهد داد.”