تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
1

کمپین “نه” به “قلیان”/ قلیان سرا بجای فرهنگسرا

  • کد خبر : 43974
  • 02 تیر 1393 - 10:48
کمپین “نه” به “قلیان”/ قلیان سرا بجای فرهنگسرا

تعداد انگشت شمار مراکز فرهنگی، تفریحی و ورزشی در شهرهای استان در پرشمار شدن مشتریان سفره خانه های سنتی تأثیر گذاشته و قهوه خانه ها را جایگزین کانون های فرهنگی و فرهنگسراهای نداشته‌ی مازندران کرده است.

کمپین "نه" به "قلیان"/ قلیان سرا بجای فرهنگسرا

به گزارش کمال مهر، به نقل از بلاغ، با وجود تلاش گسترده رسانه ای برای تبیین آسیب های قلیان، هنوز هم استفاده از این ماده شبه مخدر در اماکن تفریحی در جریان است، سودجوئی صاحبان سفره خانه ها و قهوه خانه های قارچ گونه در سطح مازندران باعث شده هشدار های کارشناسان در مورد  آسیب های قلیان ،کمتر به گوش جوانان برسد.

عجیب آنکه در استان هم‌جوارمان یعنی سمنان، عرضه قلیان در سفره خانه ها و قهوه خانه ها ممنوع بوده و مسئولین با این تدبیر توانسته اند تا حدودی از مصرف این ماده دخانی آسیب زا جلوگیری کنند. اما سوال اینجاست که چرا در مازندران عزم و اراده جدی برای اعلام ممنوعیت استفاده از قلیان در چنین مراکزی وجود ندارد؟

اما آنچه بیشتر از همه چیز قابل تأمل است، مشارکت برخی والدین در فراهم کردن زمینه لازم برای استفاده فرزندان از قلیان است.

خانواده هائی که وقتی با آنها مواجه می شوید، با شوق و ذوق از اینکه در صندوق عقب خودرو قلیان را با خود همراه دارند، با افتخار یاد می کنند.

طبیعی و بدیهی است چنانچه خانواده ها با این تفکر اشتباه و با تصور اینکه قلیان اعتیادآور نیست، در مقابل مصرف این ماده توسط فرزندان خود واکنشی نشان ندهند، خواسته و یا ناخواسته زمینه آشنائی فرزندان خود با سایر مواد دخانی و بعضاً مخدر را فراهم خواهند کرد.

شاید بتوان گفت یکی از مهم ترین دلایلی که باعث شده مازندران از حیث مصرف ماده مخدر شیشه حائز رتبه نگران کننده ای در بین استان‌های کشور شود، همین بی توجهی مشاهده شده در بین خانواده ها و از سوئی دیگر عرضه قلیان به عنوان شروع کننده اعتیاد در سفره خانه ها و اماکن تفریحی و توریستی است.

در این بین تعداد انگشت شمار مراکز فرهنگی، تفریحی و ورزشی در شهرهای استان در پرشمار شدن مشتریان سفره خانه های سنتی تأثیر گذاشته و قهوه خانه ها را جایگزین کانون های فرهنگی و فرهنگسراهای نداشته‌ی مازندران کرده است.

نبود استراتِژی منسجم در دستگاه‌های فرهنگی استان در مواجهه با این پدیده باعث شده عده ای سودجو، سلامت جامعه را فدای پرشدن جیب های‌شان کرده و بی توجه به عواقب مصرف این ماده، قلیان را به پای ثابت محافل جوانان تبدیل کنند.

بلاغ، از مسئولین نظارتی و دستگاه‌های فرهنگی می خواهد با توجه به اهمیت موضوع و همچنین فرارسیدن تعطیلات تابستانی، بیش از گذشته جدیت به خرج داده تا همانند سایر استان‌ها، عرضه قلیان در اماکن تفریحی ممنوع شود.

پایگاه اطلاع رسانی بلاغ هم چنین برای آشنائی هرچه بیشتر خانواده ها با آسیب های گوناگون مصرف قلیان و آگاهی بخشی به نسل جوان و نوجوان در زمینه مضرات استفاده از این شبه مخدر، کمپینی با نام «نه به قلیان» را در شبکه های اجتماعی فیس بوک، کلوب و فیس نما راه اندازی کرده تا با انتشار مطالب هشدار دهنده در این خصوص، به رسالت خویش در قبال سلامت جامعه جامه عمل بپوشاند.

انتهای پیام

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=43974

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x