تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

خانه مطبوعات البرز؛ مکانی که از آن آبی برای اصحاب رسانه گرم نمی شود !

  • کد خبر : 42343
  • 21 خرداد 1393 - 20:14
خانه مطبوعات البرز؛ مکانی که از آن آبی برای اصحاب رسانه گرم نمی شود !

چند روزی است خانه ی مطبوعات استان البرز جای خود را به خانه ی کدورت ها و یارکشی ها داده است و مسئولی در استان برای آرام شدن اوضاع به طور جدی پا پیش نمی گذارد؛ و اینجاست که به جرات می توان گفت که از این مکان گویا قرار نیست آبی برای اصحاب رسانه گرم شود !

به گزارش «کمال مهر» به نقل از کرج رسا، در روزهای اخیر سندی در شبکه های اجتماعی منتشر شد که خبر از برکناری رئیس خانه ی مطبوعات استان البرز می داد و شنیده ها هم حاکی از آن بود که “مهدی کریمایی” رئیس خانه ی مطبوعات استان البرز به دلیل آنچه از سوی هیات مدیره ی این نهاد “عدم رعایت قوانین آئین نامه، تک روی و همچنین برگزاری مجمع عمومی و اجرای مفاد مجمع فوق العاده” تشخیص داده شده از سمت ریاست برکنار شده است.

برای مشاهده ی صورت جلسه ی تنظیم شده هیات مدیره خانه ی مطبوعات استان البرز برای برکناری رئیس این نهاد، ایــــــنجا کلیک نمایید.

این خبر توسط به اصطلاح قدیمی ترین پایگاه خبری کرج بصورت انبوه پیامک شد ( آن هم چند بار) اما جالب ماجرا اینکه در خروجی پرتال منتشر کننده ی این پیام، خبری از عزل منتشر نشد!!

پس از آن این خبر برای نخستین بار در رسانه های البرز در سایت کرج رسا منتشر شد، علاوه بر بازتاب در سایت های متفاوت، واکنش های متعددی را در فضای رسانه ی استان در پی داشت. سایت خبری تحلیلی کمال مهر نخستین سایتی بود که برای تحلیل این خبر و رمز گشایی از آن دست به کار شد.

“علاء الدین سیفی” رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کرج در گفت و گو با کمال مهر ضمن ابراز بی اطلاعی از برگزاری جلسه برکناری و عزل رئیس خانه ی مطبوعات استان البرز با طرح این مطلب که “رئیس خانه مطبوعات اولاً عزل شدنی نیست”، گفته بود که عزل اصلاً معنا ندارد، عزل یعنی یک مقام عالی مطبوعاتی (مدیر کل مطبوعات ) این کار انجام بدهد و این هم از اختییارات مسئولین اداری نیست! بلکه اگر فاقد شرایط بشوند در قانون خانه مطبوعات و آیین نامه های داخلی طوری پیش بینی شده که به نحوی کنار گذاشته بشوند لذا عزل اصلاً معنای ندارد.

مهدی کریمایی نیز در خصوص برکناری اش از خانه مطبوعات استان البرز به کمال مهر گفته بود که جلسه ای از سوی هیئت مدیره برگزار نشده و ما همچنان در خانه مطبوعات حضور داریم.

وی علت اقدام این افراد را تخریب خانه مطبوعات و تخریب چهره هیئت مدیره جدید و فعالیت های آنها دانسته بود و در خصوص سند منتشر شده و امضاء کنندگان آن نیز اظهار داشت: این صورتجلسه وجاهت قانونی نداشته و سه نفر از امضاء کنندگان نیز عضویتی در هیئت مدیره ندارند.

با گذشت دو سال و چند ماه از فعالیت خانه ی مطبوعات استان البرز و عدم کارایی موثر این نهاد در گردآوری خبرنگاران البرز در زیر یک سقف، اکنون اعضای هیات مدیره یک سو و رییس این خانه در سویی دیگر ایستاده و روبروی هم قد علم کرده و هر کس خود را در این بین محق دانسته و عدم توفیق این نهاد را به دیگری نسبت می دهند.

در همین راستا و پس از انکار های ریز و درشت این خبر ( برکناری رئیس خانه ی مطبوعات استان البرز )، تصویری از سوی نایب رئیس خانه ی مطبوعات استان البرز ارسال گردیده که آن گونه که از شواهد امر پیداست صورت مجلس برکناری رئیس خانه ی مطبوعات البرز در سازمان ثبت اسناد کشور نیز به ثبت رسمی رسیده است، که برای مشاهده ی تصویر این سند، اینـــــــــــــــــجا کلیک نمایید.

 

نامه  “ملیحه مومن پور” نایب رئیس خانه ی مطبوعات استان البرز بیانیه ای را در خصوص مشکلات روزهای اخیر این نهاد فرهنگی به کرج رسا ارسال نموده است که در ادامه آن را می خوانید؛

به نام خدا

ماجرای رئیس نارسانای خانه مطبوعات البرز/ پشت پرده حذف اعضای هیئت مدیره خانه مطبوعات چیست؟!

این روزها که حال و هوای استان تغییر و تحولات استانی را به نظاره نشسته است، یار بار خانه مطبوعات به دنبال رایزنی برای ماندن به هر قمیتی است؛ چنگ انداختن در صورت همکارانی که او مدعی است می خواهد مطالبه گر مطالباتشان باشد. یکی را یک شبه بدون رایزنی با هیئت مدیره مدیرعامل می کند، خود سر دیگری را برای رای دادن رئیس کمیته می کند؛ خودش می گوید ۲۳ کمیته راه انداخته اما هیچ یک هیچ خروجی جز تعدادی سفر که دست مایه گزارش عملکرد و ستاندن اعتبار از این شهرداری و این و آن دستگاه شده، عایدی برای خبرنگاران نداشته است.

همانگونه که از انتخابات سال ۹۱ خانه مطبوعات استان البرز بر می آمد و مشخص بود که انتخاباتی که در آن زمان با تخلفات پنهان و آشکار برگزار شد، به نفع اهالی رسانه نیست و هیچگاه به سرانجام نخواهد رسید، امروز شاهد رفتارهای ناشایستی هستیم که رئیس هیئت مدیره خانه که نام خود را رئیس خانه مطبوعات گذاشته است! به اعضای هیئت مدیره چنگ و دندان نشان داده و برای ماندن خود به هر ریسمانی چنگ می اندازد تا بماند.

می گویند رسانه باید رسانا باشد یعنی پیام را درست و صحیح منتشر کند اما رئیس نارسانای خانه مطبوعات نه تنها صدای مخالفان را به شکل و ترتیبی خفه می کند بلکه برای ساکت کردنشان برای ماندن به هر ابزاری متوسل می شود.

انتشار خبر عزل رئیس خانه مطبوعات استان البرز که در فضای پیامکی استان منتشر شد و با انتشار سندی از صورتجلسه هیئت مدیره خانه مطبوعات فضای رسانه ای البرز را تکان داد، حاوی نکاتی است که می بایست با نگاهی دقیق و تحلیلی به جزئیات آن پرده از برخی واقعیتها برداشت تا در فضایی توأم با آرامش به سئوالات فراوان پاسخ های منطقی و قانونی داده شود.

۱- اعضای هیئت مدیره ای که به قول رئیس خانه ی مطبوعات البرز استعفا داده اند در کدام جلسه هیئت مدیره که در نهایت باید در مجمع عمومی مطرح می شد، استعفا د اده اند؟! و آیا این تغییر و تحولات در اداره کل ثبت اسناد، ثبت قانونی شده یا خیر؟

این در حالی است که بر اساس تبصره ذیل ماده ۲۸ اساسنامه خانه مطبوعات که اعلام می دارد:

« استعفای هر یک از اعضای هیات مدیره تا تعیین عضو جدید رافع مسولیت نسبت به وظایف نخواهد بود»؛ اعضای امضاء کننده برکناری رئیس خانه ی مطبوعات البرز همچنان عضو هیئت مدیره بوده و می توانند نسبت به تغییر در ترکیب هیئت مدیره اعلام نظر و رای نمایند.

همچنین بر اساس «تبصره ۴ ماده ۲۱ اساسنامه خانه مطبوعات استان؛ در صورت استعفا، فوت، ممنوعیت قانونی و یا سه جلسه متوالی غیبت هر یک از اعضای اصلی هیات مدیره، یکی از اعضای علی البدل به ترتیب آرای بیشتر برای بقیه مدت مقرر به جانشینی وی به عنوان عضو اصلی در جلسات شرکت می نماید».

بر اساس این تبصره نیز حتی اگر استعفای اعضای هیئت مدیره ملاک عمل باشد می بایست به جای برگزاری مجمع عمومی که متاسفانه به دلیل اشراف رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات به اساسنامه از آن به عنوان «انتخاباتی برای ترمیم هیئت مدیره خانه مطبوعات» یاد می شود باید اعضای علی البدل به ترکیب هیئت مدیره افزوده می شدند نه اینکه انتخابات هیئت مدیره برگزار شود.

۲- خانه مطبوعات بر اساس قانون باید دارای مدیرعاملی باشد که نسبت به انجام مکاتبات با ادارات مختلف و برنامه ریزی های مختلف اقدام کند نه رئیس هیئت مدیره! این تخلف آشکارا که در پی آن منجر شده رئیس خانه ی مطبوعات البرز به بهانه های مختلف با ادارات استان مکاتبه کرده و مبالغی را به نام خبرنگاران از آنان دریافت کند موجب نارضایتی اعضای مخالف شود. چراکه این اعتبارات به نام آنها اخذ می شود اما به کام افرادی می شود که شرایط عضویت در خانه مطبوعات را بر اساس اساسنامه خانه ندارند.

۳- عدم ارائه مستندات مالی که بر اساس بند ۴ ماده ۲۶ اساسنامه خانه مطبوعات؛« نظارت بر مخارج جاری خانه، رسیدگی به حساب ها جهت ارائه به بازرسان و تسلیم به موقع گزارش و تراز مالی به مجمع عمومی» می بایست اعلام شود، گزارشی ارائه نشده است و هیچ یک از اعضای هیئت مدیره و اعضای خانه در جریان امور مالی خانه قرار ندارند.

۴- اعمال سیاستهای تک مدارانه و غیرمشورتی رئیس خانه ی مطبوعات البرز که هدفی جز کسب رای برای ماندن ندارد، از دیگر مواردی است که نفس اعضای هیئت مدیره را به شماره انداخته و کار را به جایی رسانده است که وی را برکنار می کنند.

۵- رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات البرز معتقد است علت برکناری برخی از اعضای هیئت مدیره غیبتهایی بوده است که بر اساس اساسنامه باید برکنار شوند اگر اینگونه است که باید قانونی اعمال شود چرا گریبان اعضای مخالف را گرفته و مابقی اعضایی که آنان نیز در بسیاری از جلسات حضور نداشته اند، شامل حال این قانون رئیس خانه ی مطبوعات البرز نشده اند؟!

در چنین شرایطی سکوت اداره کل ارشاد البرز جای تعجب دارد! در حالی که مدیرکل ارشاد البرز از هرگونه اظهار نظر و پاسخی طفره می رود و معتقد است نباید به مباحث موجود رسانه ای البرز ورود کند، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد کرج اظهار نظر عجیبی می کند و می گوید که از برگزاری جلسه هیئت مدیره و برکناری رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات بی اطلاع بوده است!! این در حالی است که برگزاری این جلسه نیز همچون سایر جلسات هیئت مدیره که به صورت سه خط در میان برگزار می شده (می بایست بر اساس قانون هر یک ماه برگزار می شده) جلسه داخلی هیئت مدیره بوده و هیچ الزامی برای اطلاع ارشاد وجود نداشته است.

جالب اینکه این فرد که اقداماتش در زمان برگزاری اولین مجمع خانه مطبوعات استان که بسیاری از تخلفات در زمان وی انجام شد و در نهایت منجر به اعلام انصراف برخی از کاندیداهای هیئت مدیره خانه مطبوعات به دلیل همان تخلفات شد، همچنان به عنوان یکی از مدافعان رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات ایفای نقش می کند و درس عبرتی برای وی نشده است! این در حالی است که بارها اعلام کرده است که خانه مطبوعات البرز هر چه می کشد از اقدامات نامناسب و نا مطلوب رئیس خانه ی مطبوعات البرز است و باید برکنار شود!

به هر روی از جمع ۵ عضوی که در اولین روز از برگزاری انتخابات مجمع عمومی به دلیل تخلفات محرز اداره کل ارشاد در نحوه برگزاری انتخابات اعلام انصراف کردند و اعضای هیئت موسسی که برای به ثمر رسیدن خانه ملالتهای زیادی برای تدوین اساسنامه خانه مطبوعات کشیدند و امروز تنها یک نفر از آنها در جمع هیئت مدیره حضور دارد و در خفقان اعمال شده تحت شدیدترین فشارها برای عقب نشینی قرار گرفته، شایسته است اداره کل ارشاد البرز از رویه منفعل خود خارج شده و یک بار برای همیشه در قالب اقدامی قانونی به وضعیت خانه مطبوعات که با مخالفت بیش از نیمی از فعالان رسانه ای البرز مواجه است، رسیدگی کرده و این بار را از دوش خبرنگاران بردارد و از سیاست های منفعلانه خود خارج شود.

 

بدیهی است سایت خبری کرج رسا حق پاسخگویی به مطالب ارائه شده از سوی رئیس خانه ی مطبوعات استان البرز یا وکیل وی و نیز اداره ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز را محفوظ دانسته و آمادگی انتشار آنها را دارد.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=42343

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x