به گزارش گروه دین و اندیشه«کمال مهر»؛
شیعیان همواره تلاش کردهاند تا نظام سیاسی -الهی و حکومت اسلامی در جامعه ایجاد شود. در کنار این تلاشها منتظر ظهور نظامی برتر و فراگیر در سطح جهان به رهبری امام زمان(عجلالله تعالی فرجهالشریف) هستند.!
همواره حکومتها در سرنوشت فرد و جامعه تاثیر بهسزایی داشتهاند. امیرالمؤمنین علیه السلام میفرمایند:
اذا تغیر السلطان تغیر الزمان; هنگامی که زمامدار جامعه عوض شود مردم روزگار نیز عوض میشوند.
و در کلامی دیگر میفرمایند: وانماالناس مع الملوک والدنیا الا من عصمالله.
مردم همپای زمامداران و خواستههای دنیوی خود، زندگی میکنند مگر آنجا که خدا آنان را حفظ کند.
یکی از نویسندگان در کتابش ماجرایی را ترسیم میکند که گویای اهمیت حکومت و گواه بر تاثیر حاکم و نظام سیاسی بر سرنوشت افراد است، او مینویسد:
ابلیس فرزندان خویش را بر گرد خود جمع کرد و برای انتخاب جانشین خود از میان آنان، سؤالی بیان کرد و گفت هرکس پاسخ کاملی به آن دهد لیاقت جانشینی مرا دارد. سؤال این بود: کدام عامل، در هلاکت جامعه، و سقوط مردم به وادی گمراهی مؤثرتر است؟ پس از یک هفته آنان پاسخهای خود را آوردند. یکی از فرزندان گفت: بهترین عامل گمراهی مردم رواج شراب است. دیگری گفت: بهترین عامل سقوط جامعه و انحراف مردم ترویج فساد و فحشا است و یکی دیگر از آنان گفت: بهترین عامل سقوط مردم رواج حرامخواری است. و به همین ترتیب هر یک مطلبی گفتند; ولی مقبول نشد. سرانجام بر اثر اصرار فرزندان، ابلیس لب به سخن گشود و گفت: برترین عامل انحطاط و سقوط و ضلالت جامعه، گماردن افراد فاسد و دور از ایمان به حکومت است.
تاریخ نیز گواه دیگری بر اثرپذیری جامعه از زمامداران است. چنانکه آمده است: هنگامی که عمربن عبدالعزیز به خلافت رسید، یکی از رجال نیک اندیش از او پرسید: چرا هنگامی که شما روی کار آمدید در جامعه ما چهره ایمان و عدالتخودنمایی کرده است در حالی که در دوران خلفای قبل از شما عکس آن به چشم میخورد؟
او پاسخ داد: اذا طابت العیون عذبت الانهار; هنگامی که سرچشمه، سالم باشد از نهرهای مربوط به آن نیز آب سالم و حیاتبخش، جاری میشود.
امام رضا علیه السلام نیز در گفتاری بر تاثیر رفتار اجتماعی و حکومتها در جامعه و جهان اشاره میفرمایند.
اذا کذب الولاه حبس المطر و اذا جار السلطان هانت الدوله و اذا حبست الزکاه ماتت المواشی.
لزوم حکومت و تقدم حکومت عدل
ضرورت اقامه نظامی سیاسی در جامعه مسالهای عقلی است، با هرج و مرج و افسار گسیختگی جامعه، نمیتوان امنیت و آرامش و نظم لازم را تامین کرد. بدون وجود یک نظام سیاسی قدرتمند نمیتوان از حقوق مردم دفاع و حراستکرد. چنانکه امیرالمؤمنین علیه السلام میفرمایند:
لابد للناس من امیر بر او فاجر.
علاوه بر آن ضرورت حضور دین در جامعه، فلسفه ضرورت نظام حکومتی دینی را تشکیل میدهد. پیامبر اکرمصلی الله علیه و آله، امت را برای همیشه به تمسک به اهلبیت: فراخوانده است و فرمانبرداری از آنان نتیجهای جز اقامه نظام سیاسی بر مبنای خواست آنان ندارد.
پذیرش حکومت عدل یا جور ملاک رد و قبولی عبادت
امیرالمؤمنین علیه السلام از پیامبر اکرمصلی الله علیه و آله از جبرئیل از قول پروردگار متعال نقل میکند که خداوند متعال فرمود:
و عزتی و جلالی لاعذبن کل رعیه فیالاسلام، دانتبولایه امام جائر لیس منالله (عزوجل) و ان کانت الرعیه فی اعمالها بره تقیه ولاعفون عن کل رعیه دانت لولایه امام عادل منالله تعالی
به عزت و جلالم سوگند که بدون تردید، هر کسی را که حکومت و ولایت آدم ستمکار و به دور از خدا را بپذیرد و بدان گردن نهد، کیفر میدهم گرچه در زندگی شخصی و روزمره خود اهل نیکوکاری و تقوا باشد و هر کسی را که به ولایت و حکومت امام عادل پایبند به دین خدا گردن نهد، عفو و اغماض مینمایم.
شناخت امام برحق شرط پذیرش عبادت
امام صادق علیه السلام در اینباره فرمودهاند:
والله لو ان عبدا صف قدمیه فی ذلک المکان[ما بین الرکن والمقام] قام اللیل مصلیا حتی یجیئهالنهار وصامالنهار حتی یجیئه اللیل و لم یعرف حقنا و حرمتنا اهل البیت لم یقبل الله منه شیئا ابدا.
به خدا سوگند اگر کسی در شریفترین مکانها که بین رکن حجرالاسود و مقام ابراهیم استشبها را در نماز و روزها را در روزه بسر ببرد ولی ما را نشناسد و به حق ما اهلبیت اقرار نداشته و از ما پیروی نکند هرگز این نماز و روزهاش پذیرفته نیست.
همچنین امام باقر علیه السلام فرمودند:
لو ان رجلا قام لیله و صام نهاره و تصدق لجمیع ماله و حج دهره و لم یعرف ولایه ولیالله فیوالیه و یکون جمیع اعماله بدلالته الیه ماکان له علیالله حق من ثوابه و لاکان من اهل الایمان.
اگر کسی همه شبها را در نماز، و همه روزها را در روزه بهسر برد و همه ثروت خود را در راه خدا انفاق کند و همه ساله به حج مشرف شود ولی به ولایت ولیالله، گردن ننهد، (در برابر آن همه اعمال نیک خود) پاداشی را از سوی خدا دریافت نمیدارد و در شمار افراد با ایمان قرار نمیگیرد.
تاثیر حکومت در تربیت انسان از دیدگاه امام خمینی قدسسره
امام راحل قدسسره تشکیل حکومت و برقراری نظام سیاسی و از آن مهمتر بعثت انبیا را مقدمهای برای تربیت انسان و وسیلهای جهت رساندن انسانها به کمال میدانند، و میفرمایند:
انبیا برای راهنمایی انسان به یک مقام بالاتر آمدهاند. و قرآن، کتاب آدمسازی است.
اساس دعوت انبیا این است که انسان بالقوه راتبدیل به انسان بالفعل نمایند. اسلام برای تربیت انسان آمده است. و علم انبیا، علم آدمسازی است. مکتبهای الهی میخواهند انسان را به گونهای تربیت کنند که همه در کنار هم آسوده و آرام باشند.
ایشان در وصیتنامه خود بر تلاش دینداران و اولیای خدا برای تشکیل حکومت در راستای اقامه عدل و کمال بشر تاکید ورزیده و میفرمایند:
اینجانب در این وصیتنامه با اشاره میگذرم ولی امید آن دارم که نویسندگان و جامعه شناسان و تاریخ نویسان، مسلمانان را از این اشتباه بیرون آورند. و آنچه گفته شده و میشود که انبیا به معنویات کار دارند و حکومت و سررشته داری دنیایی مطرود است و انبیا و اولیا و بزرگان از آن احتراز میکردند و ما نیز باید چنین کنیم، اشتباه تاسفآوری است که نتایج آن به تباهی کشیدن ملتهای اسلامی و بازکردن راه برای استعمارگران خونخوار است، زیرا آنچه مردود ستحکومتهای شیطانی و دیکتاتوری و ستمگری است که برای سلطهجویی و انگیزههای منحرف و دنیایی که از آن تحذیر نمودهاند، جمعآوری ثروت و مال و قدرتطلبی و طاغوتگرایی است و بالاخره دنیایی است که انسان را از حقتعالی غافل کند. و اما حکومتحق برای نفع مستضعفان و جلوگیری از ظلم و جور و اقامه عدالت اجتماعی همان است که مثل سلیمان بن داوود و پیامبر عظیمالشان اسلام صلی الله علیه و آله و اوصیای بزرگوارش برای آن کوشش میکردند، از بزرگترین واجبات و اقامه آن از والاترین عبادات است، چنانکه سیاستسالم که در این حکومتها بوده از امور لازمه است. باید ملتبیدار و هشیار ایران با دید اسلامی این توطئهها را خنثی نمایند و جویندگان و نویسندگان متعهد به کمک ملتبرخیزند و دستشیاطین توطئهگر را قطع نمایند.
از عبارات حضرت امام قدسسره آشکار میشود که حکومت چنانکه در مسیر الهی نباشد اخلاق رذیله و دنیا پرستی و همچنین ظلم و جور در جامعه رواج مییابد و جامعه از سلامت روحی دور میشود.
امام امت قدسسره در رهنمودی دیگر در اینباره که اگر حکومت و حاکم زیر نظر ولیفقیه نباشد، آن حکومت، طاغوتی خواهد بود، فرمودند:
به حرفهای آنهایی که برخلاف مسیر اسلام هستند و خودشان را روشنفکر حساب میکنند و میخواهند ولایت فقیه را قبول نکنند، گوش ندهید. اگر چنانکه فقیه در کار نباشد، ولایت فقیه در کار نباشد… طاغوت است. اگر به امر خدا نباشد، رئیسجمهور با نصب فقیه نباشد، غیر مشروع است وقتی غیر مشروع شد، طاغوت است. اطاعت او، اطاعت طاغوت است، وارد شدن در حوزه او وارد شدن در حوزه طاغوت است. طاغوت وقتی از بین میرود که به امر خدای تبارک و تعالی یک کسی نصب بشود. شما نترسید از این چهار نفر آدمی که نمیفهمند اسلام چه است، نمیفهمند فقیه چه است، نمیفهمند که ولایتیعنی چه. آنها خیال میکنند که یک فاجعه به جامعه است. آنها اسلام را فاجعه میدانند نه ولایت فقیه را، آنها اسلام را فاجعه میدانند، ولایت فقیه فاجعه نیست. ولایت فقیه تبع اسلام است.