تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

کری: مذاکرات ژنو تهران را از دستیابی به بمب اتم دور کرد / ساختار تحریم‌ها یکپارچه مانده است

  • کد خبر : 41156
  • 10 خرداد 1393 - 9:08
کری: مذاکرات ژنو تهران را از دستیابی به بمب اتم دور کرد / ساختار تحریم‌ها یکپارچه مانده است

وزیر خارجه آمریکا گفت: هم‌اکنون ما در میانه مذاکرات هستیم. همه طرف‌ها تائید می‌کنند که در این مدت ساختار تحریم‌ها یکپارچه مانده است. برنامه هسته‌ای متوقف شده و به عقب بازگردانده شده است.

به گزارش سرویس بین‌ الملل کمال مهر؛ “جان کری” وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه “پی‌بی‌اس”  ادعا کرد که تحریم‌های بین‌المللی ایران را وادار به مذاکره هسته‌ای کرده، و همچنین گفت توافق ژنو توانسته فاصله تهران تا دستیابی به بمب اتم را افزایش دهد.
کری در پاسخ به سوالی در مورد دستاوردهای سیاست خارجی دولت “باراک اوباما”رئیس جمهور آمریکا، گفت: “اوباما با ایران وارد تعامل شده است. پیشتر ما در مسیر برخورد قطعی قرار داشتیم، چراکه آن‌ها در حال ساخت یک سیستم هسته‌ای بودند و جهان نیز در برابر آن‌ها ایستاده بود. اما رئیس‌جمهور  تحریم‌هایی را اعمال کرد و این تحریم‌ها باعث شدند ایران را به پای میز مذاکره بیاید.”
وی در ادامه افزود: “هم‌اکنون ما در میانه مذاکرات هستیم. همه طرف‌ها تائید می‌کنند که در این مدت ساختار تحریم‌ها یکپارچه مانده است. برنامه هسته‌ای متوقف شده و به عقب بازگردانده شده است. در حال حاضر زمانی را که ممکن است ایران به بمب اتم دسترسی پیدا کند را افزایش داده‌ایم. این یک موفقیت است.”
در همین حال کری بار دیگر از مقوله موسوم به “زمان گریز” صحبت کرده، که تهران علاوه بر رد کردن هرگونه تلاش برای ساخت سلاح هسته‌ای، با استناد بر متن توافق ژنو، اعلام کرده است که ساختار و ابعاد آتی برنامه هسته‌ای، باید بر اساس “نیازهای عملی” این کشور باشد. با این وجود طرف غربی تنها مسئله فاصله احتمالی تا بمب را مد نظر قرار داده و بر محدود شدن بیش از حد میزان غنی‌سازی ایران اصرار می‌ورزد.
جان کری در  گفتگو با “اریکا جانسون” در شبکه تلویزیونی پی بی اس افزود: صادقانه بگویم فکر نمی کنم باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا چیز زیادی از اعتبار خود برای موفقیت در سیاست خارجی دولتش خرج کرده باشد. منظورم این است که اگر به وقایع اوکراین دقت کنید ، خواهید فهمید باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تلاش کرده  است اروپا را با آمریکا بر سر تحولات کی یف همسو کند و تحریم های سخت ضد روسیه را بر روی میز با شرکای اروپایی گذارد. هرچند کشورهای اروپایی از این موضوع چندان راضی نبودند اما با این وجود در این مسیر با آمریکا هسمو شدند. رئیس جمهور آمریکا در سوریه نیز تصمیم به حمله نظامی گرفت و بسیار عاقلانه و بجا این تصمیم گیری را در کنگره به رای گذاشت. کنگره اما موضوع حمله نظامی را از دستور کار خود  کنار گذاشت اما ما به راه حل دیگری دست یافتیم و آن خارج کردن سلاح های شیمیایی سوریه از این کشور در زمان مقرر و پیش از حمله نظامی احتمالی به این کشور بود. علاوه بر این ها ، رئیس جمهور آمریکا در حال تعامل با ایرانی ها است. ما همزمان با مخالفت جامعه جهانی با برنامه اتمی ایران ، در حال مذاکره با طرف های ایرانی هستیم . باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با اعمال برخی تحریم ها ، زمینه را برای به پای میز مذاکره کشاندن تهران فراهم کرد و اینک در میانه راه مذاکرات هستیم. بنابراین معتقدم تعامل ایجاد شده و این تعامل درتاریخ آمریکا بی سابقه است . فکر می کنم این موضوع کاملا اثبات شده و ظاهر شده است. اما مشکل به طور کلی اینجاست که مسائل بطور کامل اطلاع رسانی نشده. البته این روزها صنعتی به نام تخاصم در واشنگتن وجود دارد که با هر چیزی مخالفت می کند که در این میان کنگره و قانون گذاری هایش از جمله این مشکلات است.
جان کری ادامه داد: اینکه رئیس جمهور آمریکا با کمترین زحمت برای کاستن از بحران در اوکراین ، سوریه و ایران تلاش می کند، از موفقیت‌های او محسوب می‌شود اما در این میان نقش برخی نمایندگان در ایجاد مانع بر سر تصمیم گیری های رئیس جمهور آمریکا ،  قابل توجه است.
کری که با تلویزیون دولتی پی بی اس آمریکا مصاحبه می کرد خاطر نشان کرد نیروهایی که در مرز (اوکراین) بودند در حال عقب‌نشینی به سمت مسکو هستند و به سمت کیف پیش نمی روند.
او بدین ترتیب خبری را که روز سه‌شنبه یک مسئول پنتاگون اعلام کرده بود تأیید کرد.
کری در عین حال گفت شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه روس‌ها از مرز می گذرند، چچنی‌هایی که در روسیه آموزش دیدند برای برهم زدن اوضاع و مشارکت در نبردها از مرز گذشتند و وارد اوکراین شدند.
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=41156

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x