تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
1

“روسیه” عملیات مالی خود را با “یوآن چین” انجام می‌دهد

  • کد خبر : 40005
  • 01 خرداد 1393 - 10:12
“روسیه” عملیات مالی خود را با “یوآن چین” انجام می‌دهد

مجازات‌ها بر ضد روسیه، مقامات و شرکت‌های این کشور را بر آن داشت تا به آسیا و به ویژه چین روبیاورند.

 

 

به گزارش گروه اقتصادی کمال مهر به نقل از ریانووستی، مجازات‌ها بر ضد روسیه مقامات و شرکت‌های روسی را بر آن داشت به آسیا به ویژه چین رو بیاورند.این رویکرد موقعیت یوآن را که بیش از پیش به عنوان ارز جدید ذخیره مورد توجه قرار گرفته است، تقویت می کند.

نظام پولی جهان امروز به شدت به آمریکا و اروپا وابسته است که ثبات آنها دستخوش آزمون‌های جدی شد: بحران‌های بدهی و بحران وام‌های مسکن اعتماد عمومی به دلار و یورو را کاهش داد. بنابراین چین احتمالا تنها منابع لازم را برای تغییر تابلو جهان مالی کنونی در اختیار دارد.

از سوی دیگر، بحران اوکراین و مجازات‌ها بر ضد روسیه به تقویت ارزش یوآن به عنوان پول اصلی جهانی جایگزین کمک خواهد کرد.

چین پیش‌تر سال ۲۰۰۹ اعلام کرده بود قصد دارد واحدهای پول کشورهای نوظهور را وارد ساختار حق برداشت ویژه (دی تی اس) صندوق بین المللی پول کند و از نفوذ دلار بکاهد. ساختار کنونی حق برداشت ویژه بدین ترتیب است: ۴۱۰۹ درصد برای دلار، ۳۷.۴ درصد برای یورو، ۱۱.۳ درصد برای پوند و ۹.۴ درصد برای یوآن.

فرصت بعدی برای ایجاد نظام چند قطعی سال ۲۰۱۵ فراخواهد رسید زیرا صندوق بین المللی پول هر پنج سال یک بار در ساختار دی تی اس بازنگری می کند، با این حال، آمریکا رسما با اصلاح صندوق بین المللی پول مخالف است.

اگر اصلاحی صورت نگیرد و فشار بر روسیه -از طریق مجازات- و دیگر کشورها – از طریق افزایش نرخ بهره بانک مرکزی و برگشت سرمایه‌ها- تشدید شود، چین دو راه حل خواهد داشت: نفوذ یوآن و نقش بانک توسعه گروه بریکس را به عنوان جایگزینی برای صندوق بین المللی پول افزایش دهد.

بانک توسعه گروه بریکس در سال ۲۰۱۳ با سرمایه ۵۰ میلیارد دلار و سرمایه‌گذاری کل ۱۰۰ میلیارد دلاری که چین مشارکت‌کننده اصلی آن است به طور قطعی تأسیس شد.

این ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری به واسطه ذخایر ارزی کشورهای عضو شکل گرفتند.

ظاهرا، چین علاقه‌ای ندارد یوآن را به ارز شماره یک جهان تبدیل کند چراکه متقاعد شده است که این روند باید برای به حداقل رساندن پیامدهای منفی این تصمیم به کندی صورت بگیرد. در نتیجه کنار زدن دلار توسط یوآن تا ده سال آینده بعید به نظر می رسد.

اما پرکردن جای خالی ارز جایگزین در جهان غرب هدفی واقع‌بینانه و ملموس برای چین است.

چین زیرساخت‌های لازم را برای این کار به اجرا درآورده است ابتدا با تعیین سهمیه برای سرمایه‌گذاران خارجی علاقمند به خرید سهام شرکت‌های چینی سپس برنامه‌ سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی در خارج و امروز بازار خارجی یوآن در هنگ‌کنگ، سنگاپور، تایوان و لندن فعالانه رو به گسترش است.

قراردادهای سوآپ ارزی با ۲۲ کشور خارجی به ارزش ۲۷۰۰ میلیارد یوآن (۴۳۰ میلیارد دلار) به ویژه با برزیل، استرالیا، انگلیس، بانک مرکزی اروپا بسته شده است. اما با روسیه و آمریکا هنوز این اتفاق نیفتاده است.

چین امسال ایجاد سیستم پرداخت بین المللی خود را راه‌اندازی می کند که به این کشور امکان می دهد عملیات مالی در تجارت بین المللی را به همان راحتی دلار با یوآن انجام دهد.

تا سال ۲۰۲۰ یک سوم مبادلات تجاری این کشور قرار است با یوآن انجام شود.در این بین، سیستم پرداخت “یونیون‌پی” چین رقابت با ویزا و مسترکارد را در خارج از چین آغاز می کند.

مجازات‌های غربی بر ضد روسیه در پی بحران اوکراین همچنین روسیه را بر آن خواهد داشت عملیات مالی خود را با یوآن و دیگر جایگزین‌های دلار انجام دهد. اما روسیه شریک اصلی چین نیست: با مبادلات تجاری بالغ بر ۸۹ میلیارد دلار (که سوخت ۶۸ درصد آن را تشکیل می دهد) روسیه تنها دو درصد تجارت خارجی چین را تشکیل می دهد.

حتی در زمینه صادرات نفتی به چین، روسیه پس از عربستان سعودی، آنگولا و عمان قرار دارد. اما چین برای دو ابتکار راهبردی به روسیه نیاز دارد: برقراری دوباره راه ابریشم و توسعه مناطق غرب و شمال خود.

انتهای پیام/

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=40005

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x