تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024
1

گفتگوهای دشوار و پیچیده‌ای پیش رو داریم/ بزودی ائتلاف مخالفان سوریه را به عنوان دولت مشروع به رسمیت می‌شناسیم

  • کد خبر : 37216
  • 16 اردیبهشت 1393 - 8:43
گفتگوهای دشوار و پیچیده‌ای پیش رو داریم/ بزودی ائتلاف مخالفان سوریه را به عنوان دولت مشروع به رسمیت می‌شناسیم

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت : ماه‌های آینده برای مذاکره با ایران ماه های دشواری خواهد بود زیرا گفتگوهای دشوار و بسیار پیچیده ای خواهیم داشت ولی گمان می‌کنیم که بتوانیم از پس این کار برآییم.

به گزارش سرویس بین‌ الملل کمال مهر، “هارف” درباره گفتگوهای فنی بین ایران و پنج بعلاوه یک گفت: فکر می‌کنم این گفتگوها فردا شروع شود. بین روزهای ششم و هفتم گفتگوها در سطح فنی در حاشیه نشست ان پی تی دنبال می شود. هفته آینده نیز راهی دور چهارم گفتگوهای جامع در وین در سطح مدیران سیاسی می شویم. کاترین اشتون و آقای ظریف و همه خواهند بود.

هارف درباره برخی نارضایتی ها از روند گفتگوها گفت در واقع باید بگویم که شکی نیست ما نگرانی های زیادی از برنامه های اتمی آنان داریم و علت ورود ما به گفتگوها نیز همین است. همانطور که در حال تدوین توافق جامع هستیم و گفتگوها در سطح مدیران سیاسی ادامه می یابد، نیازمند دیدگاه های عمده ای از کارشناسان هستیم و قطعا کارشناسان در جزئیات تدوین توافق حضور دارند زیرا عمده این مسائل فنی هستند. اینکه چگونه اطمینان حاصل کنیم که ایران به سلاح اتمی دست نمی یابد و برنامه آنان فقط اهداف صلح آمیز را دنبال می کند، مستلزم درجه بالایی از مسائل فنی است که می بایست کارشناسان ما، اتحادیه اروپا و در مجموع پنج بعلاوه یک حضور یابند.
وی درباره اظهارات ظریف که برای میزان موفقیت در تدوین توافق جامع درصد تعیین کرده بود گفت قرار نیست من برای این مساله درصد تعیین کنم. همانطور که گفتم در حال تدوین توافق هستیم. ما با جدیت زیادی این دیدارها را برگزار می کنیم و پیشرفت زیادی داشتیم. با این حال باید این را بگویم که باید به توافق صد درصدی برسیم زیرا تا زمانی که روی همه مسائل توافق نشود، در حقیقت توافقی صورت نگرفته است و اگر روی ۹۵ درصد مسائل توافق شود، در واقع توافق صورت نگرفته است.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت :کانون توجه ما رسیدن به توافق صد درصدی است و سه ماه آینده، ماه های دشواری خواهند بود زیرا گفتگوهای دشوار و بسیار پیچیده ای خواهیم داشت. البته نمی خواهم کسی فکر کند که توافق در دسترسی و فوری است ولی پیشرفت هایی به دست آمده است. در صورتی که هدف حل و فصل این مساله باشد، باید همه ترکیب های آن درست و کامل باشد. برای اطمینان از اینکه ایران به سلاح اتمی دست نمی یابد و برنامه اتمی آنان فقط برای هدف های صلح آمیز است. برای این کار، بخش های مختلف این برنامه می بایست بررسی شوند و همه اینها می توانند در رسیدن به پاسخ نهایی کمک کند.
هارف گفت : ما در سه دور قبلی درباره همه مسائل صحبت کردیم. در حال حاضر می توانیم در برخی حوزه ها، توافق یا حداقل راهی به پیش رو را مشاهده کنیم. روشن است که گفتگوهای سختی پیش رو داریم ولی احساس ما این است که می توانیم تدوین را صورت دهیم و این کار را تا بیستم ژوئیه انجام دهیم. فکر می کنیم که می توانیم از پس این کار برآییم.

“ماری هارف” گفت: در حال حاضر ما ائتلاف مخالفان سوریه را به عنوان دولت مشروع این کشور به رسمیت نشناخته ایم؛ البته فرایند آن نیز در جریان است ولی به عنوان یک هیئت سیاسی، اقدامات لازم برای بانکداری و تدابیر امنیتی برای دفتر آنان را انجام می دهیم. آنان افزون بر واشنگتن، دفتری نیز در نیویورک دارند. این اقدام همچنین ارتباطی به تعطیلی سفارت سوریه در ماه مارس ندارد. این اقدام نشان می دهد که ما تا چه اندازه در قبال آنان تعهد داریم.

ماری هارف با اشاره به سفر جربا به آمریکا، ضمن تاکید بر اینکه آمریکا این گروه را به رسمیت می شناسد و آنان را نمایندگان واقعی مردم سوریه به شمار می آید گفت: بر اساس تعهد ما برای قدرت بخشیدن به مخالفان میانه رو در سوریه، آمریکا این هفته اقدامات بیشتری را برای حمایت از این ائتلاف، گروه های محلی در سوریه و نیروهای مسلح میانه رو در این کشور صورت می دهد. نخست اینکه ما روابط خود را با مخالفان سوریه تقویت می کنیم. خوشحالیم که اعلام کنیم دفتر ائتلاف مخالفان در سوریه براساس قوانین هیئت های خارجی در آمریکا عمل می کند. دوم اینکه ما با کنگره آمریکا برای تامین بیش از بیست و سه میلیون دلار کمک غیر تسلیحاتی به این گروه همکاری می کنیم که بر این اساس میزان کمک های غیر تسلیحاتی که متعهد شده ایم به دویست و هشتاد و سه میلیون دلار می رسد. سوم اینکه ما تلاش های خود را برای تحویل کمک های غیر نظامی به فرماندهان ارتش سوریه می افزاییم تا توانمندی لجستیک آنان بیشتر شود. در حالی که این گام را برمی داریم و با شورای ملی مخالفان سوریه گفتگو می کنیم، به دنبال راه های کمک بیشتر از جانب خود و دیگر متحدان بین المللی خود برای حمایت از مخالفان میانه رو هستیم.
هارف درباره کمک آمریکا به دولت نیجریه در خصوص دانش آموزان دختر ربوده شده گفت : در حال حاضر نمی توانم جزئیات این کمک ها را بیان کنم. کمک های ما به این کشور شامل کمک در علمیات ضد تروریسم و همکاری های اطلاعاتی و نیز کمک به ارتقای توان تحقیقاتی این کشور است. در حال حاضر احتمال بسیاری می رود که بسیاری از این دختران به کشورهای اطراف و همسایه منتقل شده باشند.
وی با تکرار اینکه توقف گفتگوهای صلح بین اسرائیل و فلسطین به خاطر اقدامات مخرب از سوی هر دو طرف بود گفت : در حال حاضر گزارش ها مبنی بر منحل شدن هیئت آمریکایی حاضر در منطقه برای گفتگوها و استعفای مارتین ایندیک نادرست است و وی برای برخی مشاوره ها به آمریکا باز می گردد.
وی همچنین عرضه برخی کتاب ها در نمایشگاه کتاب ابوظبی را که به گفته وی ضد یهود بودند، محکوم و تاکید کرد ؛ در کنار محکوم کردن این اقدام، ما از آزادی بیان حمایت می کنیم. ما همچنین از اقدام مسئولان نمایشگاه در برچیدن کتاب های ضد یهود تقدیر می‌کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر روسیه را به دست داشتن در ناآرامی های اوکراین متهم کرد. ماری هارف گفت: باور ما این است که دولت اوکراین خویشتن داری چشمگیری در برابر چالش ها از خود نشان داده است. با این حال، آنان مسئولیت هایی نیز در قبال حفظ نظم و قانون و شهروندان خود دارند. اما مسئولیت عمده به عهده دولت روسیه است تا نیروها و عوامل خود را از اوکراین خارج کند و گام هایی برای کاستن از تنش ها بردارد.
وی درباره حادثه اودسا گفت: نخست وزیر اوکراین اقداماتی تنبیهی در خصوص نیروهای پلیس انجام داده است ولی آنچه روی داد به خاطر فعالیت های جدایی طلبان و تظاهر کنندگان بود. ما همچنین از اقدام نخست وزیر برای ایجاد هیئتی مستقل برای تحقیق در خصوص حادثه اودسا تقدیر می کنیم.
وی در واکنش به نگرانی وزارت خارجه روسیه درباره وضع برخی شهرهای اوکراین که در محاصره ارتش قرار دارند گفت: این نیز بخشی دیگر از دیدگاه های روسیه است که هیچ همخوانی با آنچه که ما شاهدش هستیم، ندارد. دولت اوکراین گام های چشمگیری برای حفاظت از مردم خود برداشته است. این نیروهای حامی روسیه هستند که با عبور از مرزها، تلاش می کنند حاکمیت و استقلال کشوری دیگر را تضعیف کنند.
وی درباره ناآرامی ها در ونزوئلا هم گفت: مجرم پنداشتن مخالفان، رویه ای نیست که قابل قبول باشد.
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=37216

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x