تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
0

طرح سوال از وزیر امو خارجه تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد + محور

  • کد خبر : 37174
  • 15 اردیبهشت 1393 - 16:24
طرح سوال از وزیر امو خارجه تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد + محور

رئیس کمیته مطالبات ملی مجلس از تقدیم طرح سوال از وزیر امور خارجه به هیئت رئیسه مجلس خبر داد.

به گزارش کمال مهرمهدی دواتگری نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر با اشاره به آخرین وضعیت طرح سوال از وزیر امورخارجه در مورد فوت دانش‌آموز ۱۶ ساله ایرانی در فرانکفورت آلمان گفت: این طرح تقدیم هیئت رئیس مجلس شد.

وی افزود: طرح سو‌ال از وزیر امور خارجه در ۷ محور تهیه شده است.

رئیس کمیته مطالبات ملی مجلس خاطر نشان کرد: طرح مذکور به منظور بررسی از سوی هیئت رئیسه مجلس به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارجاع شد.

پیشتر دواتگری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، از تقدیم طرح سوال از ظریف به هیئت رئیسه مجلس در  ۴محور خبر داد.

دواتگری افزود: محور نخست این است که چرا سرکنسول ایران در فرانکفورت از حقوق یک شهروند ایرانی در آلمان دفاع نکرده است. بنابراین چون نمی‌توانم از آقای عبداللهی سرکنسول ایران در فرانکفورت سوال کنم از آقای ظریف که مسئول این شخص است سوال خواهم کرد.

وی ادامه داد: محور دوم چرا سرکنسول ایران در فرانکفورت اطلاعات خلاف واقع به وزیر امورخارجه ارائه کرده است به طوری که بیمه آلمان از پدر و مادر سایه مقدسی برای بحث درمان معرفی‌نامه می‌خواستند ولی کنسولگری از ارائه معرفی نامه خودداری می‌کرد و در تلکس‌هایی که به وزیر امور خارجه زده بود می‌گفت آن‌ها تضمین می‌خواهند، تضمینی که یک میلیون یورو است و ما این پول را نداریم تا وزارت امور خارجه در پاسخ قانع شود و بگوید این مبلغ را نداریم. من صراحتا اعلام می‌کنم هیچ‌گونه تضمینی نمی‌خواستند بلکه معرفی‌نامه لازم بود.

دواتگری افزود: چرا وزیر امور خارجه به گزارش‌های کذب سرکنسول اعتماد می‌کند؟ حدود ۲ ماه پیش به آقای ظریف گفتم شما در برلین سفارتخانه دارید و سرکنسول ایران در فرانکفورت می‌گوید معرفی نامه لازم است ولی من معتقدم ضمانت‌نامه نمی‌خواهد پس شما یک شخصی را بفرستید تا صحت و سقم حرف‌های بنده و سرکنسول فرانکفورت را بررسی کند تا ببیند کدام درست است.

وی گفت: اگر مشکل ما با یک معرفی نامه حل می‌شود چرا باعث مرگ یک نخبه شویم؟ ولی متاسفانه آقای وزیر گوش نکرد و حاضر نشد صحت و سقم ادعاهای سرکنسول را بررسی کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به محور سوم گفت: محور بعدی مربوط به مصاحبه سرکنسول ایران در فرانکفورت با تلویزیون دویچه‌وله آلمان است که پس از پیروزی ۳۵ ساله انقلاب اسلامی تاکنون اولین مسئولی است که در جایگاه رسمی چنین مصاحبه‌ای انجام می‌دهد. بله ما کسانی را داشتیم که از کشور فرار کرده و به دامن ضد انقلاب و دشمنان نظام روی آوردند و در رسانه‌های خارجی علیه ملت ایران اراجیف گفتند. این در حالی است که در عمر انقلاب ما کسی را سراغ نداریم که در مقام رسمی با یک رسانه ضد انقلاب مصاحبه کند و این بدعت جدیدی است از وزارت امور خارجه.

وی تصریح کرد: از وزارت اطلاعات انتظار پیگیری داریم و یک موضوع جداگانه‌ای است که باید در دستور کار قرار گیرد.

نماینده مردم مراغه و عجیب‌شیر با اشاره به محور چهارم تصریح کرد: علی‌رغم این که پیش از اعزام سایه مقدسی به آلمان مدارکی وجود دارد مبنی بر این که بیمارستان شریعتی تهران رسما اعلام کرده که این دختر نخبه قابل درمان در ایران نیست و تنها جایی که امکان درمان وجود دارد بیمارستان گوته آلمان است با این وضع سرکنسول ایران در فرانکفورت به بیمارستان مذکورنامه زده و گفته این خانم نیازی به درمان در آلمان ندارد و به ایران برگردد. 

وی افزود: متاسفانه سرکنسول ایران در فرانکفورت نه تنها هیچ‌گونه همکاری نکرده بلکه کتبا علیه یک شهروند ایرانی نامه‌نگاری کرده است و این‌ها مواردی است که باید پیگیری شود.

رئیس کمیته مطالبات ملی مجلس خاطر نشان کرد: قطعا طرح سوال از وزیر امور خارجه را پیگیری خواهم کرد. هم به این دلیل که حقوق یک شهروند ایرانی در خارج از کشور ضایع شده است هم از جهت این که رفتارهای سرکنسول ایران در فرانکفورت آلمان خلاف شئونات دیپلماتیک و وظیفه سازمانی ایشان بوده است.

دواتگری در ادامه به موضع کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در این رابطه اشاره کرد و گفت: هر نماینده‌ای به تنهایی حق پیگیری این موضوع را دارد و پیگیری بنده تا این لحظه چون مجلس تعطیل بوده یک بحث مستقل بوده است.

وی افزود: از ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز پیگیری این موضوع را خواهم خواست و آقای بروجردی از این موضوع مطلع بودند و قبل از فوت سایه مقدسی از اظهارات سرکنسول ایران در فرانکفورت اظهار شگفتی کردند. 

رئیس کمیته مطالبات ملی مجلس تاکید کرد: معتقدم باید موضع‌گیری شفاف داشته باشیم. 

دواتگری ادامه داد: به جز از آقای بروجردی هیچ یک از همکاران ما از این موضوع اطلاع نداشتند و ما انتظار داریم در این زمینه واقعیت‌ها در نظر گرفته شود و پیش از آن که سعی کنیم بر برخی اقدامات خلاف واقع سرپوش بگذاریم حقیقت را روشن کنیم تا درس عبرتی برای کسانی باشد که از حقوق ملت ارتزاق می‌کنند ولی حقوق آن‌ها را نادیده می‌گیرند.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=37174

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x