تاریخ : یکشنبه, ۸ مهر , ۱۴۰۳ Sunday, 29 September , 2024
3

آغاز بزرگترین پروژه اسکن اندام انسان در انگلیس

  • کد خبر : 37109
  • ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۸:۳۱
آغاز بزرگترین پروژه اسکن اندام انسان در انگلیس

در بزرگترین پروژه اسکن اندام جهان با مشارکت ۱۰۰ هزار شهروند انگلیسی، محققان اقدام به تهیه تصاویر اسکن دقیق از مغز، قلب، استخوان و سایر اندام حیاتی می‌کنند که این داده‌ها امکان بررسی طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها را فراهم می‌کند.

به گزارش گروه وبگردیکمال مهر، پروژه بانک زیستی انگلیس (UK Bio-bank) برای تهیه اسکن اندام انسان یکی از بلندپروازانه‌ترین و برجسته‌ترین تحقیقات حوزه سلامت طی سال‌های اخیر محسوب می‌شود.

با کمک اطلاعات بدست آمده در این پروژه، محققان قادر به بررسی دقیق شرایط متداول، مزمن و تهدیدکننده سلامت انسان از جمله دیابت، سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی خواهند بود.

در این پروژه که با مشارکت ۱۰۰ هزار شهروند انگلیسی انجام می‌شود، محققان علاوه بر تهیه تصاویر اسکن، نمونه دی‌ان‌ای‌ نیز از افراد تهیه می‌کنند که با تصاویر اسکن مورد مقایسه قرار خواهد گرفت.

به گفته پروفسور «روری کالینز» سرپرست تیم تحقیقاتی، هدف از این پروژه ارتقاء سطح تشخیص و درمان بیماری‌های مختلف از جمله زوال عقل، بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان، آرتروز، افسردگی، اختلالات بینایی و مشکلات ریوی است.

با کمک این داده‌ها همچنین علت ابتلای یک فرد به بیماری و بیمار نشدن فرد دیگر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

طی سال آینده میلادی (۲۰۱۵) داوطلبان به مرور برای تهیه تصاویر اسکن دعوت خواهند شد؛ تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) از مغز و قلب برای تعیین ساختار اندام داخلی و نحوه توزیع چربی در بدن، اسکن فراصوت از عروق کاروتید (گردن) برای بررسی ساختار چربی در عروق، اسکن جذب‌سنجی دوگانه انرژی اشعه ایکس (DXA) برای بررسی تراکم استخوان و خطر آرتروز انجام خواهد شد.

در حال حاضر نمونه دی‌ان‌ای ۵۰۰ هزار فرد ۴۰ تا ۶۹ سال در بانک زیستی انگلیس وجود داشته و محققان امیدوارند با آنالیز این نمونه‌ها موفق به شناسایی ۸۵۰ هزار نشانگر زیستی (biomarker) مرتبط با بیماری‌های مختلف شوند.

منبع: ایسنا
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=37109

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x