تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
0

ده نمکی: دشمن را آرام نخواهیم گذاشت/ صفارهرندی:سرزنش مردم در جریان هدفمندی یارانه‌ها یک طنز خنده‌دار است

  • کد خبر : 35614
  • 04 اردیبهشت 1393 - 8:05
ده نمکی: دشمن را آرام نخواهیم گذاشت/ صفارهرندی:سرزنش مردم در جریان هدفمندی یارانه‌ها یک طنز خنده‌دار است

مراسم جشن یک سالگی مجموعه طنز دکتر سلام با حضور شخصیت‌های سیاسی کشور در سازمان بسیج دانشجویی برگزار شد که استقبال چشمگیر دانشجویان و شعارهای آنان از نکات جالب این مراسم بود.

به گزارش خبرنگار سینما کمال مهر، محمدحسین صفارهرندی وزیر سابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم جشن یک سالگی طنز “دکتر سلام” که با حضور محمد ودود حیدری، رئیس سازمان بسیج دانشجویی، حسن عباسی، حسین قدیانی، محمد غرضی، وحید جلیلی، حمید رسایی، صادق زیباکلام و با استقبال چشمگیر دانشجویان و شعارهای در سازمان بسیج دانشجویی برگزار شد، عنوان کرد: خوشحالی خود را از نشاط و هیجان حاکم در این جلسه اعلام می‌کنم. من آرزوی روزی را داشتم که در فضای سیاسی که فضای خشک و خشنی هست، چنین لطافتی احساس شود.
وی در واکنش به اعتراضات دانشجویان به زیبا کلام  بیان کرد: امیدوارم آقای زیباکلام از این مسائل و طنز و سخنان دانشجویان دلگیر نشوند. البته اگر ایشان امروز چنین فضایی را دیدند، ما هشت ماه است که از سوی دانشجویانی که نام خود را سبز گذاشته بودند، در دانشگاه‌ها با چنین مسائلی مواجه هستیم. البته من به جوانمردی و فتوت این جمع اقرار می‌کنم که اجازه دادند شما سخنانتان را کامل بیان کنید و حرفتان را قطع نکردند. این ماجرا فقط برای روزهای به قول مسلمانان فتنه نبود و طی چند روز گذشته در دانشگاه امیرکبیر در سخنرانی آقای عباسی و جلیلی نیز رخ داد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه صحبت های خود خطاب به حاضران جلسه عنوان کرد: خطاب به دوستان حاضر می‌گویم اگر اتفاقی که در گذشته‌ها رخ داده است، زشت بوده است و ما آن را تقبیح می‌کنیم، ما نیز کمک به تکرار آن نکنیم.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه طنز چیزی از جنس شعر است و با پرورش خیال و پرواز خیال ارتباط دارد، گفت: پرواز خیال در طنز هم جدی‌ترین مسئله است و طنز فاخر آن چیزی است که ما در آن به چیزهایی بپردازیم که خود ما در آن اثرگذاریم و در غیر این صورت منجر به هجو می‌شود.
صفارهرندی گفت: وقتی کار طنز و مطایبه به جایی می‌رسد که یک سری حریم‌ها شکسته می‌شود، در این صورت طعنه‌های آزاردهنده مثل کینه به وجود می‌آید که نام آن هجو است.
وی با اشاره به اینکه در صد سال اخیر شاهد هجویه‌هایی هستیم که عمدتا علیه اعتقادات دینی بوده است، گفت: متأسفانه در ادبیات و فرهنگ پنجاه ساله گذشته شاهد چنین مسائلی هستیم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به طنز دکتر سلام گفت: شاید استقبال شما از این طنز برای این است که برای اولین بار احساس کردید چیزی متعلق به فرهنگ خودتان را می‌بینید و من احساس می‌کنم این روند نیز در حال افزایش است و این طنز مسیرهایی را طی می‌کند.
* آنهایی که دم از ملی گرایی می‌زنند، از عناوین ضد ملیت استفاده می‌کنند
وی با اشاره به اینکه در گذشته طنز و هجو میدانی برای کینه جویی‌های شخصی بوده است، اظهار داشت: این مسئله اصل اجتماعی نداشت و طنز زمانی موثر است که برای اصلاح و سالم سازی جامعه به کار گرفته شود که طنز دکتر سلام نیز با ادبیات فاخرتری که در آن دیده می‌شود و با استفاده از پیشرفت‌های تکنولوژی و استفاده از مضامینی مانند تصاویر در آن می‌تواند به این جایگاه برسد.
صفارهرندی عنوان کرد: طنز آنجایی به کار می‌رود که چیزی خارج از قائده در جای دیگری قرار گیرد و یک عدم تناسبی را پیگیری می‌کند.
وی  در خصوص عملکرد روزنامه‌ها در شرایط حاضر گفت: این حالت عدم تناسب در برخی از روزنامه‌ها و نشریات به خصوص در حوزه تیتر‌ها و گرایشات دیده می‌شود. به عنوان مثال آنهایی که دم از ملی گرایی می‌زنند، از عناوین ضد ملیت استفاده می‌کنند و دیگری که خارج از کشور برای انهدام همه ارکان نظام ما و برای سرکوب مردم ما برنامه ریزی کرده است به عنوان چهره‌ای دلسوز در کشور نشان داده می‌شود. این‌‌ همان طنز است و خود این اتفاق طنز به شمار می‌رود.
 وی ادامه داد: با نگاه به موقعیت‌های اطراف می‌بینیم خنده دار‌ترین طنز ما یک سری واقعیت‌هایی هستند که ظاهرا رخ داده‌اند اما حقیقت ندارند. مثل اینکه یک آقای معاون یا مشاور که وظایفی دارد و دوباره به او مسئولیت می‌دهند و همچنان برای مسئولیت از خود اشتیاق نشان می‌دهد این نیز در واقع یک نوع طنز است.
صفارهرندی خاطر نشان کرد: البته اگر در قالب طنز به این چیز‌ها پرداخت می‌شود، برای این است که طنز یک مقصد رو به تعالی و پیشرفت دارد و قرار است با تحریک اجتماعی از یک اتفاق بد جلوگیری کند.
*باید جریان انقلابی را در کشور تقویت کنیم
در ادامه محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: همیشه نیروهای حزب اللهی در این کشور با تابلو نوآوری و خلاقیت پا به میدان گذاشته‌اند.
وی ادامه داد: در دوران انقلاب ابتکارات سیاسی بسیار خوبی وجود داشت و در دوران دفاع مقدس نیز دیدیم جوانان انقلابی این مرز و بوم با خلاقیت و تاکتیک‌های جدید در مقابل رژیم بعث عراق راه حل‌هایی را ایجاد کردند و خلأهای جنگ را پر کردند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امروز شاهد ادبیات جدیدی به عنوان طنز هستیم و خوشحالم بچه‌های انقلاب پیشگام این مسئله هستند.
وی با اشاره به اینکه شنیده‌ایم ما را هم در این طنز به طنز گرفته‌اید، گفت: هرچه قدر می‌خواهید درباره من طنز بنویسید که این امر پدیده خوبی است، دوست دارم دوستان حزب‌اللهی این پدیده را پرورش دهند و بزرگ کنند و به عنوان یک ادبیات سیاسی جای خود را در فضای سیاسی پیدا کنند.
رضایی با اشاره به محاسن طنز عنوان کرد: طنز می‌تواند به دیگران آگاهی و بیداری ببخشد و با مدد طنز می‌توان اطلاع رسانی و آگاهی ایجاد کرد، زیرا طنز می‌تواند موضع‌گیری‌های انقلابی جامعه را در میان توده‌های مردم و عمق شهر‌های کوچک بکشاند.
وی  با اشاره به اینکه خلأیی در ادبیات سیاسی در این زمینه داریم که امیدواریم شما پیشگام آن باشید، افزود: در طی ۲۰ سال اخیر نقش جریان‌های انقلابی در کشور تحت الشعاع جریانات سیاسی قرار گرفته است.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: از ابتدای انقلاب دو جریان سیاسی و انقلاب در کشور وجود داشت که جریان سیاسی همان جناح‌های حاضر در کشور بود و جریان انقلابی که عمدتا در سپاه، بسیج، و ۱۸ نهاد وجود داشت فعالیت‌هایی را انجام می‌داد، اما بعد از جنگ این دو جریان سیاسی جریان انقلابی را به حاشیه بردند.
وی با تأکید براینکه باید جریان انقلابی را در کشور تقویت کنیم، بیان کرد: فضای سیاسی امروز کشور تحت تأثیر جریان‌های سیاسی است و لازم است جریانات انقلابی حد و مرز خود را با جریان جناحی مشخص کند و طنز می‌تواند تقویت کننده این مسیر باشد.
رضایی با تأکید براینکه جریان انقلابی وابسته به جان و گروه خاصی نیست، افزود: جریان انقلابی به شخص و گروهی وابسته نیست و با ارزش‌های انقلابی گره خورده است، البته ما نیاز داریم بار دیگر جریان انقلابی را تقویت کنیم که در سایه آن می‌توانیم مدیریت جهادی، اقتصاد مقاومتی و ارزشهای انقلابی را در فضای سیاسی تقویت و پایدار سازیم.
در میان سخنرانی محسن رضایی یکی از حضار فریاد زد و از تکیه کلام «الکی می‌گه» در سریال پایتخت استفاده کرد که رضایی گفت باید شما را به سریال پایتخت معرفی کنیم
*ماهیت نقد غربی به ماهیت امر به معروف و نهی از منکر تبدیل شود
حسن عباسی رئیس اندیشکده یقین در مراسم جشن یکساله دکتر سلام عنوان کرد: با توجه به اینکه مجموعه طنز دکتر سلام به یکسالگی خودش رسیده است، جا دارد از تمام کسانی که در این مجموعه زحمت می‌کشند و فضایی به وجود آورده‌اند که قبلاً به صورت مکتوب وجود داشت، تشکر کنیم.
مسئول اندیشکده یقین ادامه داد: نقد در کشور ما از آنجایی شروع می‌شود که اگر کسی در رابطه با مسئله‌ای مانند حجاب نقد کرد می‌گوییم امر به معروف و نهی از منکر می‌کند، ولی اگر قرار شد به دولتمردان تذکری داده شود، می‌گویند نقد کرده‌اند. ما باید کاری کنیم که ماهیت نقد غربی به ماهیت امر به معروف و نهی از منکر تبدیل شود.
عباسی تأکید کرد: ما نقد می‌کنیم برای اینکه بحران به وجود نیاید و اگر گاهی دولتی یا مسئولی را نقد می‌کنیم به خاطر این است که آنها با بحران مواجه نشوند، ولی متأسفانه وقتی ما این کار را می‌کنیم می‌گویند که تخریب دولت یا آن مسئول را می‌کنیم.
وی افزود: در رابطه با سازوکار یارانه‌ها در همان ابتدا تذکراتی دادند ولی کسی گوش نکرد و حالا بعد از چهار سال خود آنها در مصاحبه‌ای که داشته‌اند از مردم معذرت‌خواهی کردند ولی آیا حالا می‌شود این جریان را اصلاح کرد؟ ما آن زمان به خاطر اینکه بحران به وجود نیاید تذکر دادیم که متأسفانه کسی گوش نداد.
مسئول اندیشکده یقین با اشاره به ۴ میلیاردی که امریکا قرار بود آزاد کند، گفت: آنها نه تنها این کار را نکردند بلکه ۶ میلیارد تومان از سرمایه بنیاد علوی را مصادره کرده‌اند که این نتیجه لبخندزدن است.
وی خاطرنشان کرد: دولت جدید در ۹ روز گذشته با بحرانی به نام حمید ابوطالبی روبه‌رو شد و نوروز قبل نیز برای دولت بحرانی به نام قطعنامه به وجود آمد و این بحران‌ها به خاطر عدم توجه به تذکراتی که در این رابطه به دولت داده شده بود ایجاد شد.
عباسی گفت: در بحران‌هایی که برای دولت ایجاد شد، یکی از اتفاقاتی که رخ داد این بود که اعتماد مردم به این دولت کم شد و همچنین این اتفاقات اخیر نشان داد فرمایشات مقام معظم رهبری محقق شده است.
وی خاطرنشان کرد: اگر این روند ادامه پیدا کند، دشمنان به دست خودمان آرزوهایشان را محقق کرده‌اند.
مدیر اندیشکده یقین اضافه کرد: امروز امید داخل به خارج در حال ناامید شدن است و این نتیجه بحران‌هایی است که هر ۹ روز یک بار برای دولت پیش آمد.
عباسی اظهار داشت: ما باید اخلاق و تقوای بسیجی را در طنزها و نقدها مبنا قرار دهیم و در این رابطه امر به معروف و نهی از منکر توجه کنیم و اگر مجموعه دکتر سلام هم به این مسئله توجه نکند موفق نخواهد شد.
وی در پایان گفت: باید مراقب باشیم طنز ماهیت تمسخر به خود نگیرد.
سیروس مقدم  کارگردان سریال پایتخت در این مراسم بعد از گرفتن لوح تقدیرش عنوان کرد: مدتی است که به خاطر سریال پایتخت به مراسم های مختلف دعوت شدیم اما این لحظه که در خدمت شما هستم با بقیه جاهایی که رفتم متفاوت است چراکه اینجا جذاب تر و همبسته تر است.
وی ادامه داد: باعث خوشحالی من است که در جمعی هستم که من را به دوران جوانیم برد.
*عنوان برنامه‌ بعدی ام «نفوذی‌ها» است
مسعود ده نمکی نیز بعد از گرفتن لوح تقدیرش به خاطر ساخت فیلم های اخراجی ها و معراجی ها بیان کرد:امیدوارم جریان شبه روشنفکری از شما ، جوانمردی یاد بگیرند.
وی در ادامه گفت :دشمن را آرام نخواهیم گذاشت امیدوارم در ساخت فیلم های بعدی نیز دوباره انها را عصبانی کنم.
ده نمکی افزود: احتمالاً عنوان برنامه‌ بعدی «نفوذی‌ها» است که در این هنگام حضار شعار «انصرافی‌ها» را سر دادند.
کارگردان فیلم معراجی ها عنوان کرد:در سینما اقای حاتمی کیا ازمن حمایت کرد اما در تلوزیون نیز سیروس مقدم از فیلم من حمایت کرد و من از انها تشکر می کنم و امیدوارم در این مسیری که امده ام دل شما مردم را شاد کرده باشم.
ده نمکی با اشاره به مهندس محمد غرضی بیان کرد:یاد شلمچه افتادم چقدر خوب است که وقتی  با نسل اول انقلاب روبرو می شویم مراعات ادب میکنیم.
شهرام شکیبا شاعر و طنز پرداز در این مراسم عنوان کرد:واقعیت ما ماجرا این است که ما یک خانواده بزرگی هستیم و این خانواده پدر و بزرگتر دارد، خانواده بدون بزرگتر معنا ندارد.
وی ادامه داد: هر اختلافی در داخل خانه داریم به یرون از خانه ارتباطی ندارد.
شایان ذکر است از حاشیه های مراسم می توان به ازدحام جمعیت، پخش کلیپ صداقت آمریکایی، شعارهای ضدآمریکایی سر دادن حاضران مراسم و التماس های مجری برنامه از انصراف دادن مردم از یارانه اشاره کرد و همچنین در پایان مراسم کیک جشن یک سالگی “دکتر سلام” توسط مدیرعامل خبرگزاری دانشجو بریده شد.
همچنین در این مراسم بادکنک‌های بنفش و سفید نصب شده بود طوری که آنها شعار می‌دادند «بادکنک بنفش دکتر سلام، نشانه تحقیر دکتر سلام»، «بادکنک سفید دکتر سلام، نشانه کلیپ دکتر سلام».
ترکیدن بادکنک‌های بنفش در اواسط این برنامه بسیار مورد توجه حضار و حتی مجری برنامه قرار گرفته بود به طوری که مجری برنامه اشاره کرد تمام بادکنک‌هایی که تاکنون ترکیده بنفش بود و حتی صادق زیباکلام سخنان خود را اینگونه آغاز کرد که چرا شما از چند بادکنک بنفش اینگونه می‌ترسید؟.
مجری برنامه این مراسم را مراسمی در دوران «روحانی متشکریم» عنوان کرد و دانشجویان شعار «روحانی متشکریم و روحانی پشیمانیم» سر دادند.
گفتنی است در این مراسم از مسعود ده نمکی، سیروس مقدم، شهرام شکیبا، کامران نجف زاده، ناصر فیض، رضا رفیع و مازیار بیژنی با اهدای لوح تقدیر طراحی شده از کاریکاتور خودشان تقدیر شد.
انتهای پیام/اق
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=35614

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x