تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

دایی: هواداران خیلی از مشکلات را نمی‌دانند، امسال سخت‌ترین سال زندگی ورزشی‌ام بود

  • کد خبر : 35105
  • 01 اردیبهشت 1393 - 9:36
دایی: هواداران خیلی از مشکلات را نمی‌دانند، امسال سخت‌ترین سال زندگی ورزشی‌ام بود

علی دایی پس از پایان رقابت‌های لیگ برتر در گفتگو با سایت رسمی باشگاه پرسپولیس به سوالات پاسخ داد.

به گزارش گروه ورزش کمال مهر علی دایی پس از پایان رقابت‌های لیگ برتر در گفتگو با سایت رسمی باشگاه پرسپولیس به سوالات پاسخ داد.

علی دایی در این گفتگو تمایلی به بازگو کردن دقیق مشکلاتی که تیم پرسپولیس در فصل جاری با آن مواجه بود نداشت و به کلی گویی بسنده کرد. دایی البته نگاه مثبتی به قهرمانی فولاد داشته و سعی داشت نیمه پر لیوان را ببیند. او خوشحال است که با سیاست کاهش هزینه‌ها و جوانگرایی تیم پرسپولیس را روانه مسابقات کرد و البته تاکید دارد که این تیم در فصلی که گذشت یک روز آرامش نداشته است.

علی دایی با صراحت می‌گوید هواداران و حتی رسانه‌ها در جریان برخی از مشکلات فصل گذشته پرسپولیس قرار نگرفته‌اند. ما در بسیاری مقاطع سعی کردیم سکوت کنیم و مشکلات را در درون حل کرده و آن را به رسانه‌ها نکشانیم.

علی دایی برنامه فصل آینده خود را طرح ریزی کرده و آن را به سرپرست تیم اعلام داشته است. دایی امیدوار است به آینده و سعی می‌کند زیاد وارد جزییات و مشکلات پرسپولیس در فصل گذشته نشود. مشکلاتی که البته قبل از شروع فصل آغاز شد و در طول فصل هم ادامه داشت.

به طور کلی کیفیت فنی سیزدهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر را نسبت به فصل گذشته چطور دیدید؟

معتقدم به جز یکی دو تیم مابقی تیم‌ها کیفیت خوب و بالایی داشتند، همین که تکلیف قهرمانی و سقوط تیم‌ها تا هفته پایانی مشخص نبود نشان دهنده رقابت نزدیک تیم ها با یکدیگر بود. شما دیدید که در هفته پایانی ۵ تیم برای قهرمانی می جنگیدند. این اتفاق جالب و خوبی است و نشان دهنده کیفیت بالای بازی ها و رقابت نزدیک تیم ها با هم. همین نکته کافی است که بگوییم از نظر فنی و کیفی رقابت های لیگ نسبت به سال های گذشته وضعیت بهتری داشته است.

به هفته آخر اشاره کردید و مهم ترین نکته آن فوتبال پاکی بود که تیم ها و بازیکنان به نمایش گذاشتند.

خوب این هم یکی از نکات مثبت و بارز رقابت ها بود. در هفته پایانی برخی تیم ها نه برای ماندن در لیگ می جنگیدند و نه برای قهرمانی یا کسب سهمیه اما دیدید که این تیم ها آمدند و با انگیزه بالا بازی کردند. همه جای دنیا همین است اما این که مربیان و بازیکنان فوتبال ما تا این حد سعی کردند فوتبال پاک را به نمایش بگذارند خودش یک ویژگی مثبت است و باید آن را به فال نیک گرفت. بنده شخصاً ممنونم که در هفته های پایانی تیم های لیگ برتر آمدند و فوتبال پاک و جوانمردانه ای را به نمایش گذاشتند و تیم پرسپولیس نیز از این اتفاق خوب بهره برد.

اما قبول دارید که به این اتفاق مهم آن گونه که باید و شاید پرداخته نشد؟

مطمئناً همین طور است. خیلی ها در این باره سکوت کردند و اظهار نظری نداشتند. ما عادت کردیم که درباره زشتی ها و نیمه خالی لیوان حرف بزنیم، صحبت کنیم و این ها را به نمایش بگذاریم اما کارهای قشنگی مثل این موضوع را اهمیت نداده و روی آن مانور نمی کنیم. این یکی از ضعف های فوتبال ماست. اول خودم را می گویم و بعد دیگران را، ما باید به نیمه پر لیوان و اتفاقات خوب هم تا آن جایی که ظرفیت آن وجود دارد بپردازیم. این الگوی تشویقی و نگاه مثبت قطعاً سازنده خواهد بود و تاثیرگذار برای رخ دادن اتفاقات خوب بعدی.

از نظر برگزاری مسابقات و برنامه ریزی سازمان لیگ رقابت های سیزدهمین دوره لیگ برتر را چطور دیدید؟

به نظرم نسبت به سال های گذشته خیلی بهتر بود. سازماندهی خوبی شده بود، آدم باید واقعیت ها را بگوید. در عین حال معتقدم ما توانایی آن را داریم که بهتر از این هم مسابقات را برگزار کنیم. در نظر گرفتن برنامه های مدون و تقویمی که مدام جابجا نشود و برنامه رقابت ها چند هفته به چند هفته اعلام نشود موضوع مهمی است که امیدوارم در سایه تلاش مسئولان برنامه ریز و تعامل با تیم ملی و باشگاه های حاضر در رقابت های لیگ آسیا شاهد آن باشیم. در مجموع باید از مسئولان سازمان لیگ و تلاش هایی که داشتند تقدیر و تشکر کرد.

درباره تیم هایی که به دسته پایین تر سقوط کردند و رقابت فشرده ای که برای ماندن در لیگ وجود داشت چه دیدگاهی دارید؟

من متاسفانه بازی های تیم نفت مسجدسلیمان را ندیدم اما چه کسی هست که نداند هواداران و مردم این شهر علاقه بسیار زیادی به فوتبال دارند و به طور حتم صعود این تیم به لیگ برتر موجب خوشحالی و نشاط مردم این شهر شده است. بنده صمیمانه به هواداران فوتبال دوست مسجدسلیمان تبریک می گویم. همچنین به مدیران و مربیان و بازیکنان این تیم. امیدوارم آنها که به لیگ برتر صعود کرده اند بتوانند با برنامه ریزی خوب وارد مسابقات شده و موفق شوند. پرتماشاگر بودن چنین تیم هایی هیجان لیگ را بیشتر می کند و یک اتفاق بسیار خوب است که باید با نگاه مثبت به آن نگاه کرد. امیدوارم مسئولان این تیم و این شهر همت کنند و تیم خوبی را تدارک ببینند تا چنین تیم های پرتماشاگری دوام و بقای بیشتری در لیگ برتر داشته باشند. البته باید بگویم نسبت به تیم پدیده مشهد شناخت دارم، به دست اندرکاران این باشگاه و تیم و فوتبال دوستان مشهدی هم تبریک می گویم. آنها برنامه ریزی خوبی داشتند و توانستند صعود قاطعانه ای به لیگ برتر داشته باشند. فکر می کنم این تیم از نظر امکانات و پشتیبانی مالی وضعیت خوبی داشته باشد و این خود یک ویژگی مثبت است. از طرفی شهر بزرگ  و مذهبی مشهد مقدس که همواره در فوتبال ما تاثیرگذار بوده یک نماینده به طور حتم در لیگ برتر خواهد داشت و احتمال دارد که یک نماینده دیگر هم داشته باشد. از این سو از سقوط تیم داماش متاسف شدم، یک تیم پرتماشاگر از لیگ برتر رفت. متاسفانه این تیم و این باشگاه از سال قبل درگیر مشکلات مالی عدیده ای شده بود و همین مشکلات کار خودش را کرد. آنها مقاومت کردند و با نداری ها و بحران ها ساختند اما طبیعی بود که یک جای کار شاهد اثرگذاری این مشکلات خواهیم بود و سقوط چنین تیمی طبیعی بود. به نظرم مسئولان این باشگاه خیلی هنر کردند که این تیم فصل گذشته حفظ شد. همچنین باعث تاسف است که باشگاهی با امکانات مثل مس کرمان با این همه علاقه مندی که در این شهر می دیدیم به دسته پایین تر رفت. واقعا حیف بود، آنها هم امکانات داشتند هم تماشاگر و جای خالی استان کرمان در لیگ برتر احساس خواهد شد.
درباره قهرمانی تیم فولاد خوزستان چه نظری دارید؟

به حسین آقای فرکی و مسئولان این باشگاه و همچنین بازیکنان آن تبریک می گویم. آنها یک باشگاه سازمان یافته و برنامه محور هستند و برهمین اساس توانستند بار دیگر به مقام قهرمانی دست پیدا کنند. آقای فرکی که مربی و بزرگتر بنده بودند توانستند از نظر فنی و ساختاری تیم خوبی را روانه مسابقات کنند و من به ایشان صمیمانه تبریک می گویم.

قبول دارید که هند آرش افشین در بازی مقابل پرسپولیس به تنهایی تاثیر ویژه ای در قهرمانی فولاد داشت؟

مطمئناً آن هند می توانست تکلیف قهرمانی را عوض کند. من نمی خواهم حرفی بزنم تا هزار و یک حرف و حدیث درست شود بنابراین با نگاه مثبت به قهرمانی فولاد نگاه می کنم و به آنها تبریک می گویم و در مجموع معتقدم آنها برنامه ریزی خوبی داشتند.

نگاه مثبت سر جای خودش اما یک سری اتفاقات هم افتاد. در دو بازی پرسپولیس در لیگ و جام حذفی شعارهای توهین آمیزی داده شد. اشیای متفرقه و بطری در یک بازی به سمت شما پرتاب شد و در بازی دیگر هم به خاطر پرتاب سنگ سر ماساژور پرسپولیس شکست. در یک بازی هم برای داوران چنین اتفاقی افتاد اما امتیازی از  آنها کسر نشد در حالی که از پرسپولیس در دیداری که ۸۵ دقیقه تماشاگران میهمان توهین می کردند به خاطر ۵ دقیقه عکس العمل از پرسپولیس امتیاز کسر شد، موضوعاتی که فیلم آنها موجود است.

خوب در همین برگشت ما بعد از بازی آخر در اهواز نیز شیشه اتوبوس ما شکسته شد خوب این اتفاقاتی که شما می گویید کاملا واقعیت دارد. چه می توانم بگویم من نیمه پر لیوان را می بینم و به فولادی ها تبریک می گویم، نمی خواهم حرف دیگری بزنم به هر حال این ها تصمیماتی است که مردم خیلی خوب این مسائل را درک می کنند و خودشان می دانند من نمی خواهم چیزی بیشتر از این بگویم.

رسیدیم به پرسپولیس، عملکرد تیم را چطور ارزیابی می کنید، به طور کلی راضی هستید؟

برای ارزیابی عملکرد پرسپولیس دیگران باید نظر دهند اما نکته مهمی که وجود دارد وجود مشکلات و تاثیرگذاری آن در عملکرد کادر، بازیکنان و همه دست اندکاران آن است. قبل از هر چیز می خواهم از همکاری و تلاش دستیارانم، کادر پزشکی، تدارکات و رسانه ای، سرپرستی و اجرایی تشکر کنم که خیلی از مشکلات، کاستی و یک فصل پرتنش را سپری کرده و نهایت تلاش و همت خود را به خرج دادند. چه کسی است که نداند ما مشکلات بسیار زیادی داریم. نمی خواهم دوباره آنها را بازگو کنم، با وجود این مشکلات ، حواشی، دردسرها و تنش هایی که موجب شده بود تیم ما یک روز هم آرامش نداشته باشد فکر می کنم خیلی خوب نتیجه گرفتیم. یادم می آید وقتی مشغول بستن تیم و جذب بازیکنان بودیم برخی مصاحبه می کردند و می گفتند این نفرات به درد تیم نمی خورند. یادم هست بعضی عنوان می کردند این بازیکنانی که جذب می شوند اسم های عجیب و غریبی دارند و ما آنها را نمی شناسیم و این ها به درد تیم بزرگی مثل پرسپولیس نمی خورند. ما کاهش هزینه بسیار چشم گیری داشتیم نسبت به فصل قبل. نیازی نیست که بگویم چه مشکلات و حاشیه هایی برای پرسپولیس به وجود آمد. از همان اول فصل و حتی در دوران آماده سازی مشکلات مدیریتی گریبان گیر تیم شد. خیلی ها علیه تیم صحبت کردند، خیلی ها به خاطر تغییرات مدیریتی وارد گود شده بودند. مدام حرف از تغییر مدیرعامل و هیئت مدیره بود. ما در کازان بودیم و هنوز فصل شروع نشده بود و قرار بود مدیرعامل عوض شود. بعد هیئت مدیره عوض شد و در طول فصل مدام صحبت از تغییرات مدیریتی بود و این ها به طور اتوماتیک وار تاثیراتی را روی تیم، بازیکنان، کادر و… می گذاشت. به همین دلایل پرسپولیس آرامش نداشت و حاشیه ها یکی پس از دیگری تولید می شد. بخواهید داستان اتفاقاتی که در پرسپولیس رخ داد را مرور کنید خودش می شود یک سناریو و یک گزارش بلند. مشکلات از زمانی که داشتیم تیم را می بستیم شروع شد و تا انتها وجود داشت. تمام سعی و تلاش بنده انصافاً و حقیقتاً این بود که نگذارم این مشکلات و حواشی به تیم سرایت کند. سعی می کردیم خودمان را مقابل مشکلات قرار دهیم و به نوعی فدا کنیم تا تاثیر کمتری روی تیم و بازیکنان داشته باشد. تا جایی که امکان داشت برای کاهش تنش ها و اثرگذاری آن روی تیم تلاش کردیم. خیلی سعی کردم فشارها روی من بیاید و به بچه ها انعکاس پیدا نکند اما یک سری مشکلات بود که از عهده ما خارج بود. انصافاً باید بگویم بازیکنان تیم خیلی صبور بودند، خیلی مشکلات را تحمل کردند، خیلی جاها ساختند و با مشکلات کنار آمدند اما هر چیزی حد و حصری دارد.

در مجموع فصل پرتنشی داشتید؟

من فقط می توانم بگویم که امسال چه در دروان مربی گری ام و چه در سال هایی که فوتبال بازی می کردم سخت ترین و پرحادثه ترین فصل ورزشی ام بود. خوشبختانه چیزهایی را تجربه کردم که تاکنون تجربه نکرده بودم. اتفاقات عجیب و غریبی رخ داد. به جرات باید بگویم هواداران هنوز خیلی چیزها را درباره اتفاقات امسال و مشکلات تیم نمی دانند، حتی رسانه ها هم از برخی اتفاقات و مشکلاتی که برای تیم به وجود می آمد خبر ندارند. امسال خیلی سعی کردم که از مصاحبه کردن درباره مشکلاتی که داشتیم خودداری کنم. حرف نمی زدیم تا به مشکلات دامن زده نشود. سعی می کردیم آنها را تحمل کنیم و به نوعی با آنها کنار آمده و معضلات را رتق و فتق کنیم و آن را به رسانه ها نکشانیم. خیلی جاها سکوت کردیم و به همین دلیل ناگفته های بسیاری وجود دارد. این نکته را هم باید بگویم که ما خیلی خوب تمرین کردیم و بیشتر از نود درصد تیم ها تمرین داشتیم. تلاش بچه ها خیلی زیاد بود و این تلاش زیاد موجب می شد تا اثرگذاری مشکلات کمتر باشد.

از نظر فنی و بستن تیم فکر می کنیم که امسال خیلی هوشمندانه عمل شد و اکثر نفراتی که جذب تیم شدند بازدهی و کارایی خوبی داشتند؟

ما در فصل نقل و انتقالات سیاست هایی داشتیم و براساس آن عمل کردیم. کاهش هزینه ها در دستور کار ما بود و این اتفاق به خوبی رخ داد. در کنار آن سعی کردیم براساس نقاط ضعف به جذب بازیکن بپردازیم. کاهش میانگین سنی تیم و جوانگرایی و ساختن تیمی که بتواند برای سال های آینده نیز به پرسپولیس کمک کند از جمله مسائلی بود که آن را در نظر داشتیم. خیلی خوشحالم که حالا جوان های بسیار خوبی دارد که سال ها می توانند به این تیم کمک کنند. تازه این جوان ها با بازی کردن در تیم پرطرفداری مثل پرسپولیس عادت کرده اند و خو گرفته اند و قطعاً در سال های آتی می توانند موفق تر عمل کرده و کمک بیشتری به تیم کنند. سیاست ما این بود که با این جوان ها حتی الامکان قرارداد چند ساله ببندیم . ما به آنها اعتماد کردیم و آنها با تلاش و کوشش بسیار به این اعتماد پاسخ دادند. فکر می کنم سابقه نداشته باشد که پرسپولیس این تعداد بازیکن جوان در تیم های ملی زیر ۲۲ سال و جوانان داشته باشد. آن هم جوان هایی که در تیم یا فیکس بوده اند یا بازیکن جانشین. از این بابت خیلی خوشحالم.
بله، صادقیان، عالیشاه، مسلمان، خانزاده، غریبی، عابدزاده، کمندانی، کنعانی و… از جمله جوان هایی بودند که در پرسپولیس یا بازیکن فیکس بودند یا ذخیره و به اردوهای تیم ملی امید و جوانان دعوت می شدند.

این بازیکنانی که گفتید اکثرشان با پرسپولیس قرارداد دارند جز یکی دو بازیکن. بسیاری از آنها در تیم ما فیکس بودند و شک ندارم که در فصل آینده می توانند حرف های بیشتری برای گفتن داشته باشند. سابقه نشان می دهد که پرسپولیس این تعداد بازیکن ملی پوش در تیم های پایه نداشته و این یک اتفاق بسیار خوب است که آینده پرسپولیس را می سازد و تضمین می کند. این تصمیم ما در فصل نقل و انتقالات تصمیمی بود که روی آن پافشاری داشتیم و سعی کردیم این نفرات را هر طور شده جذب کنیم. آنها سهمیه لیگ برتر نبودند و این خودش یک پوئن دیگر بود و این جوانگرایی در فصلی که گذشت تاثیر خودش را نشان داد و به طور حتم در فصل آینده اثرگذاری بیشتری را شاهد خواهیم بود چراکه بازیکنان توانستند به بازی در پرسپولیس عادت کنند.

پیروزی پرسپولیس در بازی با استقلال خوزستان پنجاهمین برد علی دایی با پرسپولیس به عنوان سرمربی بود و شما توانستید در دو فصل و نیم سرمربی گری در این تیم سه بار سهمیه آسیایی بگیرید، آمار بسیار خوبی است.

خدا را شکر می کنم که در سال هایی که سرمربی پرسپولیس بودم در سایه حمایت های همه جانبه هواداران، تلاش بازیکنان و برخی اتفاقات خوب توانستیم سه بار سهمیه آسیا بگیریم و دو بار قهرمان جام حذفی شویم. امسال هم می توانستیم قهرمان لیگ شویم اما انصافا خیلی مشکلات مانع از کسب جام شد. بچه ها شایستگی آن را داشتند. پرسپولیس باشگاه بزرگ و پرطرفداری است و کار کردن در آن یک افتخار. وقتی در این تیم مسئولیت داری بایدتمام تلاش خودت را انجام دهی تا انتظارات به حق هواداران را برآورده کنی. در این دو فصل و نیم که سرمربی پرسپولیس بوده ام خوشبختانه از حمایت همه جانبه هواداران برخوردار بودیم. آنها هیچ وقت ما را تنها نگذاشتند و هر وقت که لازم بود با حضور پرشور و حمایت همه جانبه خود به ما کمک کردند. اگر حمایت هواداران نبود این موفقیت ها هرگز به دست نمی آمد. امیدوارم لطف خدا شامل حال ما شود و بتوانیم هر وقت که مسئولیت داریم انتظارات مردم را برآورده کنیم. می دانم که مشکلات موجود در تیم ربطی به هواداران ندارد و من از این بابت باید بگویم ما مدیون هواداران هستیم و باید برای بهترین هواداران بهترین نماینده باشیم.

شما دو سال دیگر با پرسپولیس قرارداد دارید، برنامه های کاری تان را کی اعلام می کنید؟

برنامه و تقویم کاری من مشخص است. این تقویم کاری شامل زمان شروع تمرینات، مکان برگزاری اردوهای آماده سازی، زمان برگزاری بازی های دوستانه و تدارکاتی و همچنین لیست تیم فصل آینده است. بنده اینها را بلافاصله پس از پایان لیگ آماده کردم و به محض اینکه وضعیت باشگاه مشخص شود و یا از بنده بخواهند این تقویم کاری و لیست تیم را تقدیم خواهم کرد. از این بابت هیچ مشکلی وجود ندارد و باید بگویم بنده در تهیه لیست سعی کردم تغییرات زیادی نداشته باشم و اسکلت و استخوان بندی تیم حفظ شود. جابجایی های ما زیاد نخواهد بود، لیست ما آماده است و هر زمان که وضعیت باشگاه مشخص باشد و یا از من بخواهند آن را به باشگاه ارائه می کنم. در حال حاضر نیز این لیست را به آقای پنجعلی سرپرست تیم داده ام و مشکلی از این بابت وجود ندارد. باید بگویم ما فصل گذشته در زمان خوبی تمرینات را شروع کردیم و دوران آماده سازی بسیار خوبی را سپری کردیم.

پرسپولیس یکی از تیم هایی بود که زودتر از سایر تیم ها تمرینات آماده سازی اش را شروع کرد. امیدوارم امسال نیز همین طور باشد و ما بتوانیم در زمانی که پیش بینی کرده ایم ضمن جذب بازیکنان تمرینات خود را با حداکثر بازیکنان آغاز کنیم. هرچند که به خاطر حضور ملی پوشان در اردوی تیم ملی این نفرات به هنگام شروع تمرینات آماده سازی در کنار ما نخواهند بود. البته درباره لیست بازیکنان از آنجایی که هنوز به طور دقیق و رسمی به باشگاه ها اعلام نشده که در فصل آینده از چه تعداد بازیکن بزرگسال و چه تعداد بازیکن زیر ۲۳ سال و جوانان می توانند استفاده کنند لیستی که آماده کردم ام ممکن است تغییراتی در پی داشته باشد. در مجموع ما منتظر اعلام باشگاه ، مشخص شدن وضعیت باشگاه برای فصل بعد و همچنین آیین نامه جدید نقل و انتقالات و چگونگی جذب بازیکنان بزرگسال و غیربزرگسال هستیم تا کارمان را شروع کنیم. بنده نیز از آنجایی که قرارداد دارم برحسب وظیفه این لیست و برنامه کاری را آماده کردم و منتظر تصمیم گیری ها و برنامه ها هستم تا در صورتی که مشکلی وجود نداشت کارمان را شروع کنیم.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=35105

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x