تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
1

پیشنهاد جدید به بشار اسد برای قطع روابط با ایران در ازای حل مشکلات سوریه

  • کد خبر : 32631
  • 18 فروردین 1393 - 16:27
پیشنهاد جدید به بشار اسد برای قطع روابط با ایران در ازای حل مشکلات سوریه

دبیرکل حزب‌الله لبنان از پیشنهاد جدید به بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه مبنی بر قطع روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران و جنبش‌های مقاومت در ازای حل مشکلات این کشور پرده برداشت.

 

به گزارش کمال مهر، سید حسن نصر الله در مصاحبه تفصیلی با روزنامه لبنانی السفیر، اعلام کرد که بسته انفجاری که در مزارع «شبعا» یک گشتی اسرائیلی را اواسط ماه مارس هدف قرار داده بود و حزب الله تاکنون مسئولیت آن را نپذیرفته، کار مقاومت است.

وی تصریح کرد که این اقدام بخشی از پاسخ حزب الله به حمله اسرائیل است که یکی از مواضع مقاومت را در منطقه «جنتا» در مناطق مرزی را هدف قرار داده بود. سید حسن نصر الله معتقد است که دشمن اسرائیلی پیام را به خوبی دریافت کرده است. در اینجا موضوع قواعد درگیری نیست بلکه مسئله بازدارندگی است.

وی حمله اخیر اسرائیل به جنتا را در چهارچوب تلاش این رژیم برای سنجش و گرفتن نبض مقاومت با استفاده از شرایط موجود و به ویژه بعد از ورود حزب الله در جنگ در خاک سوریه توصیف کرد و افزود که این کار با هدف تغییر در قواعد درگیری است.

نصرالله گفت: وقتی ما دو بسته [انفجاری] را (اوت ۲۰۱۳) در لبونه کار گذاشتیم، یکی از اهدافمان، ارسال این پیمام به دشمن بود که «ما به تو اجازه نمی‌دهیم که قاعده درگیری را تغییر دهی؛ در هر جایی که وارد شوی و ما از آن مطلع شویم، آنجا به مقابله تو خواهیم آمد».

دبیر کل مقاومت اسلامی لبنان گفت: اگر مقاومت در برابر حمله منطقه جنتا سکوت می‌کرد، ممکن بود که فردا دشمن هر محموله یا هر هدفی را در هر مکانی به بهانه اینکه این اسلحه‌ای مهم است و ما ملزم هستیم که این سلاح مهم را هدف قرار دهیم، هدف قرار دهد.

سید حسن نصر الله در پاسخ به سوالی بعید دانست که اسرائیل جنگ جدیدی علیه لبنان به راه بیندازد و افزود که حوادث میدانی در سوریه بر نگرانی اسرائیلی ها افزوده است. آنها سؤال هایی از این نوع می پرسند: آیا این تجربه به حزب الله این امکان را می دهد که در صورت جنگ در لبنان به سمت گرایش های جدیدی در این درگیری برود و افزود که دشمن در این مورد بر منطقه «الجلیل» تمرکز کرده است.

سید حسن نصر الله در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه مرحله براندازی نظام بشار اسد در سوریه به پایان رسیده است، افزود: تا زمانی که برخی از کشورها هستند که تامین مالی و تسلیحاتی انجام می‌دهند و به این سمت و سو تحریک می کنند آنها می توانند جنگ فرسایشی را انجام دهند ولی اینگونه که پیداست مخالفان قدرت انجام یک جنگ بزرگ را ندارند و آنچه که در لاذقیه و کسب در حال رخ دادن است نمی توانیم بر آن اسم یک جنگ بزرگ را بگذاریم.

نصر الله تاکید کرد جنگ بزرگی که بسیار در مورد آن صحبت می شود و از جنوب سوریه شروع می شود بیشتر به تلاش برای ترساندن نزدیک است تا واقعیت و تصریح کرد که تجربه سه سال گذشته اثبات کرده است که نظام ضعیف نیست و از یک جایگاه مردمی برخوردار است و برای ما اصل این است که جنگ تمام شود و معتقدم که ما خطر تقسیم سوریه را پشت سر گذاشته‌ایم.

نصر الله در بخش دیگری از سخنان از پیشنهاد های جدی به بشار اسد پرده برداشت که مفاد آن این است : روابط دیپلماتیک خود را با ایران و جنبش های مقاومت قطع کن و برای سازش حقیقی و کامل با اسرائیل آماده باش و دیگر مشکلی باقی نخواهد ماند» که بشار اسد رد کرد.

نصر الله تصریح کرد که بسیاری از کشورهای عربی به صورت پنهانی و در خفا با نظام سوریه در ارتباط هستند و به او می گویند « مقاومت کن ما با تو هستیم» و من می دانم که برخی از کشورهای عربی در ظاهر با معارضان هستند ولی پنهانی از نظام سوریه می خواهند که به سرعت سرنوشت جنگ را یکسره کند.

وی در مورد موضع روسیه در قبال سوریه بعد از بحران شبه جزیره کریمه گفت: بعد از بحران کریمه من معتقدم که بعد از بحران کریمه موضع و حمایت روسیه محکمتر خواهد شد.

دبیرکل حزب الله لبنان در مورد بیداری اسلامی در کشورهای عربی گفت: ما از همان آغاز دریافتیم که در تونس، لیبی و مصر موضوع مردمی و با تلاش جوانان شروع شد و این جنبش‌ها کشورهای آمریکا، فرانسه، غرب، جامعه بین المللی و کشورهای منطقه را غافلگیر کرد.

وی تصریح کرد: در ادامه وجود مشکلاتی همچون نبود رهبری، برنامه ریزی و طرح، راه را برای احزاب، گروه‌ها و جنبش ها باز کرد تا به این جریان وارد شوند و بهره برداری کنند.

سید حسن نصر الله در ادامه افزود قبل از همه این مسائلی که به اسم «بهار عربی» شناخته می‌شود مناقشه‌ای جدی بین آمریکایی‌ها در جریان بود که فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها نیز در آن مشارکت داشتند.(منبع این اطلاعات یک کشور حوزه خلیج فارس است) مناقشه به آینده عربستان سعودی رسید و در آن ضرورت تقسیم عربستان به چندین کشور بررسی شد.

– See more at: http://farsnews.com/newstext.php?nn=13930118000133#sthash.RiGvRl7v.dpuf

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=32631

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x