تاریخ : شنبه, ۵ آبان , ۱۴۰۳ Saturday, 26 October , 2024
0

بی‌تفاوتی محیط زیست به حفاظت از کهنسال‌ترین درخت ایران

  • کد خبر : 314414
  • ۰۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۲
بی‌تفاوتی محیط زیست به حفاظت از کهنسال‌ترین درخت ایران

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان البرز گفت: متاسفانه اداره کل محیط زیست استان نسبت به درخواست ما برای موافقت با حصارکشی اطراف درخت کهنسال شهرستانک واکنشی نشان نداده است.

– اخبار استانها –

به گزارش «کمال مهر»؛ از کرج، رحیم خاکی ‌بر ضرورت هم‌افزایی بین دستگاهی برای حفاظت ویژه از درخت ارس در شهرستانک تاکید کرد و افزود: درخت ارس شهرستانک که حدود ۲۸۰۰ سال سن دارد به عنوان کهنسال‌ترین درخت ایران شناخته می‌شود و در بیست سال اخیر با تهدیداتی برای بقا روبه‌رو بوده است.

خاکی، بخشی از این تهدیدات را مربوط به حفاری‌های سوداگران گنج در حریم این درخت عنوان کرد که به ریشه‌های آن آسیب می‌رساند و بخشی نیز مربوط به گردشگران و همچنین تهدیدات ناشی از چرای دام توسط چوپانان در سایه سار این درخت است که به شکست و آسیب به شاخه‌های این درخت منجر می شود.

وی، حصارکشی تا شعاع ۳۰ متری درخت ارس شهرستانک را یکی از موضوعاتی عنوان کرد که در پرونده ثبتی درخت نیز برای حفاظت از آن اشاره شده است.

درختی که بذر آن ۱۵۰۰ سال قبل از اسلام پاشیده شد

این مسئول افزود: این اقدام نیاز به هماهنگی ارگان‌های ذیربط از جمله موافقت اداره کل محیط زیست استان با توجه به قرار گیری این درخت در محدوده حفاظت شده محیط زیست دارد که با وجود پیگیری‌ها تاکنون پاسخی مشخص از این دستگاه دریافت نشده است.

وی با بیان اینکه اخیرا جلسه هم‌اندیشی برای حفاظت از درخت کهنسال ارس شهرستانک تشکیل شده است اذعان کرد: این جلسه با حضور نمایندگان ادارت منابع طبیعی، بخشداری کرج، دهیار شهرستانک، کارشناسان اداره کل و وزارت میراث فرهنگی و دکتر مصطفی خوشنویس پژوهشگر و عضو هیأت علمی موسسه تحقیقات جنگلی و مراتع کشور تشکیل شد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان البرز اظهار کرد: درخت کهنسال ارس شهرستانک با قدمت ۲۸۰۰ سال به شماره ۸۷ در اسفند سال  ۱۳۸۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=314414

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x