تاریخ : شنبه, ۵ آبان , ۱۴۰۳ Saturday, 26 October , 2024
0

خطر ریزش در کمین سینما هجرت کرج/ متروپلی دیگر در راه است؟

  • کد خبر : 314402
  • ۰۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۲
خطر ریزش در کمین سینما هجرت کرج/ متروپلی دیگر در راه است؟

با وجود نامه دادستانی کرج به مسئولان حوزه هنری استان البرز مبنی بر وضعیت ناایمن سینما هجرت کرج، اما این سینما همچنان با تمام توان و ظرفیت خود به کار ادامه می‌‌دهد.

– اخبار استانها –

به گزارش «کمال مهر»؛ از کرج، بهار سال ۱۴۰۱ بود که فرونشست زمین کنار دیوار سینما هجرت، نگاه‌ها را به این بنای قدیمی و فرهنگی شهر معطوف کرد و  اگرچه این حادثه خطرات جانی به همراه نداشت، اما وقوع آن در پی حوادثی همچون ریزش ساختمان پلاسکو و متروپل، باعث شد واکنش‌های زیادی شد.

‌‌یکی از مهم‌ترین و برجسته‌ترین آنها نامه دادستان کرج به سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج مبنی بر ضرورت تعطیلی این مرکز تا زمان ایمن‌سازی بنا و دریافت تاییدیه‌های مورد نیاز از سازمان آتش‌نشانی و نظام مهندسی بود؛ تاییدیه‌هایی که هیچ‌گاه صادر نشد!

پس از این حادثه، سینما هجرت کرج که به تازگی بحران تعطیلی‌های ناشی از پروتکل‌های بهداشتی کرونا را پشت سر گذاشته بودف دوباره طعم تلخ تعطیلی را کشید. نظام مهندسی ایمنی سازه را تایید نکرد و سازمان آتش‌نشانی با توجه به وعده حوزه هنری برای رفع مشکلات ایمنی، مهلت چند ماهه‌ای را برای رفع موانع و تامین تجهیزات و شرایط ایمن در مجموعه، تعیین کرد.

رایزنی‌ و‌ تلاش‌های فراوان برای اجرای دستورات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی توسط مسئولان وقت مجموعه و حوزه هنری استان باعث شد سینما مجدد بازگشایی شود، اما مشروط: “سالن نصر یا سالن کوچک باید به طور کامل تعطیل شود و سالن بزرگ نیز با یک پنجم ظرفیت فعالیت کند!” موضوعی که در گفت‌وگوهای جداگانه با معاونت سازمان آتش نشانی کرج و معاونت عمرانی استانداری البرز مورد تایید قرار گرفت.

طبق گفته کارشناسان حوزه سینما و همچنین شهروندانی که به این سینما مراجعه می‌کنند، سالن کوچک سینما هجرت با نام نصر از هیچ نظر استاندارد نیست؛ چه به لحاظ سازه‌ای و بنا، چه از نظر تجهیزات سینمایی و به ویژه ایمنی؛ به طوری که امکانات گرمایشی آن همچنان بخاری‌ است و دودکش بخاری داخل سالن قرار داده شده که همین احتمال بروز حادثه در مجموعه را چندین برابر افزایش می‌دهد.

به رغم این خطرات و در شرایطی که سازمان نظام مهندسی نیز تاییدی بر مقاومت سازه سینما هجرت نداده بود، اعمال محدودیت‌های مذکور مدت کوتاهی دوام آورد و مجددا به حالت قبل برگشت، به طوری که در حال حاضر سالن نصر فعال است و سالن هجرت نیز با تمام توان و ظرفیت خود به کار ادامه می‌‌دهد!

شاهد این مدعا امکان تهیه بلیط به صورت کامل در سایت گیشه ۷ است که پیش از این و در پی اعمال محدودیت‌ها به صورت یکی در میان به فروش می‌رسید اما در حال حاضر حتی امکان خرید بلیط  تا ۱۰ صندلی کنار هم نیز فراهم است. همچنین در تماس با تلفن گویای سینما هجرت درستی مطلب را جویا شدیم که مشخص شد طبق روال، تمامی سانس‌ها در سالن نصر برگزار می‌شود.

احتمال فرونشست زمین اطراف سینما هجرت کرج وجود دارد

به این شرایط بیافزایید حضور مستمر و گاه بیش از ۲۰۰ تا ۶۰۰ ‌دانش‌آموز را که به دلیل مناسب بودن قیمت بلیط مجموعه به صورت اردویی از سوی مدارس در سینما حضور می‌یابند؛ این حضور دانش آموزان در حالی روی می‌دهد که هر لحظه امکان فرو ریختن سازه یا اشتعال و آتش‌سوزی در آن وجود دارد. نبود امکانات آتش‌نشانی و بدتر از آن اشغال بودن محل خروجی سالن توسط خودروهایی که طبق اعلام سازمان آتش‌نشانی و همچنین نظام مهندسی به هیچ عنوان نباید در پارکینگ یا خروجی سالن پارک شوند، امکان فرار تماشاچیان از سالن را ناممکن کرده و می‌تواند به فاجعه‌ای به مراتب بدتر از حوادثی چون پلاسکو یا متروپل بینجامد و پارکینگ پرسنل و مدیریت سینما در محل خروجی تماشاگران از سینما قرار دارد.

تایید ناایمنی مجموعه توسط تیم جدید کارشناسی

معاون سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم ‌از اعزام تیم کارشناسی به این سینما برای رصد شرایط فعلی آن خبر داد و گفت: متاسفانه طبق بررسی و رصدی که انجام شد نه تنها شرایط بهتر نشده بلکه وضعیت از آنچه قبلا بود نیز بدتر شده است.

محمدی اذعان کرد: با این وصف چاره‌ای جز برگرداندن عملکرد سینما به همان استفاده از ظرفیت یک سوم و تعطیلی سالن نصر و به احتمال قوی‌تر تعطیل کردن کل مجموعه نداریم چون امکان بروز خطرات بسیاری در این مکان وجود دارد؛ نامه عدم ایمنی مجموعه به اداره کل ارشاد استان ارسال شده تا تمهیدات لازم در خصوص موضوع اندیشیده شود.

سیدمحمود سرباز معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد استان البرز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم ‌‌با اعلام وصول نامه آتش‌نشانی گفت: با توجه به اعلام اخطار جدی سازمان آتش‌نشانی مبنی بر عدم مقاومت سازه و تجهیزات ایمنی سینما هجرت، نامه‌ای برای ارسال به حوزه هنری تنظیم شده که به زودی ارسال خواهد شد.

سرباز، با بیان اینکه سینما هجرت متعلق به حوزه هنری استان است، تصریح کرد: حوزه هنری در خصوص ایمن‌سازی یا تعطیلی کامل مجموعه تصمیم خواهد گرفت اما با توجه به خطرات احتمالی و در صورت عدم اجرای اقدامات مورد نیاز، اداره کل ارشاد موظف است از طریق دستگاه‌های ذیربط همچون اداره اماکن نسبت به پیگیری موضوع اقدام کند.

با توجه به شرایط حال حاضر سینما و خطرات بسیار زیادی که متوجه مجموعه است امیدواریم روند این نامه‌نگاری‌ها به انفجار بنایی که چون بمبی ساعتی در شهر کار می‌کند منجر نشده و به وقوع حادثه‌ای تلخ و شوکه‌کننده برای مردم کرج و کشور نینجامد.

به گزارش تسنیم، سینما هجرت کرج سال‌هاست به دلیل قرارگیری در محدوده طرح تعریض شهرداری کرج، عامل اختلاف بین شهرداری و حوزه هنری‌ است و طرح‌های زیاد و جایگزینی برای آن عنوان شده که تمامی این طرح‌ها در نامه‌ها باقی مانده و عملیاتی نشده است؛ این بنا بیش از نیم قرن سابقه دارد و شاید با توجه به جایگاه و خاطره‌ساز بودن این مکان فرهنگی و هنری، بهترین اتفاق می‌تواند تعطیلی آن و تبدیل شدن به موزه سینما باشد.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=314402

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x