تاریخ : پنجشنبه, ۳ آبان , ۱۴۰۳ Thursday, 24 October , 2024
0

هپاتیت؛ تهدیدی خاموش برای سلامت

  • کد خبر : 314399
  • ۰۳ آبان ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۷
هپاتیت؛ تهدیدی خاموش برای سلامت

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان در آستانه هفته اطلاع‌رسانی بیماری هپاتیت به تشریخ راه‌های مراقبت از ابتلای به بیماری هپاتیت پرداخت.

– اخبار استانها –

شهرام صیادی در گفتگو با خبرنگار تسنیم در کرج با بیان اینکه هپاتیت یک بیماری مزمن است، بر لزوم مراقبت‌های بهداشتی و درمانی برای جلوگیری از ابتلای به این بیماری تاکید کرد و اظهار داشت: هپاتیت  بیماری است که می‌تواند در مدت طولانی عوارض جدی برای بیماران همراه داشته باشد.

وی با اشاره به انواع هپاتیت از جمله هپاتیت A، B، C، D و E، بر تشخیص زودهنگام و درمان مناسب این بیماری تاکید کرد و افزود: در میان انواع هپاتیت، هپاتیت B؛ خطرناک ترین نوع هپاتیت است.

صیادی به راه‌های انتقال این نوع از بیماری هپاتیت اشاره کرد و ادامه داد: تزریق با سوزن مشترک، خالکوبی یا سوراخ کردن بدن با تجهیزات آلوده و انتقال از مادر به نوزاد از شایع‌ترین راه‌های انتقال این نوع است.

وی با تاکید بر اهمیت واکسیناسیون علیه هپات B، این روش را تنها راه‎حل برای مقابله با این بیماری عنوان کرد‌ و گفت: توجه به واکسیناسیون و انجام مراقبت‌های پزشکی لازم تنها راه جلوگیری از ابتلای افراد به این بیماری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز با اشاره به نوع C بیماری هپاتیت اظهار داشت: هنوز واکسنی برای این بیماری ‌تولید نشده و تنها راه جلوگیری از ابتلای به این بیماری  رعایت بهداشت فردی و جلوگیری از تماس با خون آلوده است.

وی راه‌های انتقال هپاتیت C را شامل تماس با خون و فرآورده‌های خونی، سرنگ آلوده و تماس جنسی دانست و درباره دو نوع A و E  هپاتیت گفت: این دو نوع هپاتیت از طریق راه‌های روده‌ای ـ دهانی منتقل می‌شوند و معمولاً با رعایت بهداشت فردی و مصرف آب و غذای سالم می‌توان از ابتلای به آن جلوگیری کرد.

 ‌صیادی درباره‌ علائم شایع بیماری هپاتیت گفت: ‌زردی، شکم، استفراغ، کاهش اشتها و درد مفرط علائم شایع این بمیاری است و در صورت بروز علایم، حتما باید بیمار به پزشک مراجعه کند، تا با تشخیص دقیق، درمان مناسب انجام شود.

وی در پایان بیان کرد: هپاتیت یک بیماری جدی است که می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری برای سلامتی افراد به همراه داشته باشد؛ با رعایت بهداشت فردی، واکسیناسیون علیه هپاتیت B و مراجعه به پزشک در صورت بروز علائم، می‌توان از این بیماری دوری کرد.

 اول تا هفتم آبان ماه هر سال به عنوان هفته اطلاع‌رسانی بیماری هپاتیت معرفی شده است.

انتهای پیام/.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=314399

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x