تاریخ : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ Monday, 16 September , 2024
2

راه‌حل ناترازی های شهری فقط گران کردن نیست 

  • کد خبر : 313946
  • ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۷:۵۳
راه‌حل ناترازی های شهری فقط گران کردن نیست 

گسترش شبکه حمل و نقل عمومی خصوصا در حوزه متروی شهری کرج و ایجاد خطوط اتوبوسرانی تندرو در این شهر در سال‌های اخیر الگویی مناسب برای بهبود وضعیت شهرسازی کرج در راستای صرفه‌جویی در مصرف انرژی و سوخت بوده که منفعت آن هم اقتصادی و مادی است هم محیط‌زیستی.  

به گزارش «کمال مهر»؛، در ماه‌های اخیر ادبیاتی در ایران باب شده با عنوان ناترازی انرژی، متاسفانه برخی افراد سطحی‌نگر تنها راه‌حل ناترازی انرژی را سریعا گران کردن انرژی و خصوصا بنزین می‌دانند.  در هر صورت باید در این فضا نظرات و حرف‌ها و تجربیات متفاوت‌ را هم دید. تنها راه‌حل رفع ناترازی انرژی و ناترازی مصرف بنزین در ایران گران کردن نیست. گران کردن اتفاقا نشان داده فایده‌ای هم در کم شدن مصرف ندارد. تنها بر بحران‌ها می‌افزاید.  
تجربه مدیریت شهری کرج نشان داده که می‌توان با تغییر الگوی ساخت محیط‌های شهری و در کل تجدید نظر جدی در نحوه شهرسازی، راهی پیدا کرد که شهروندان کمتر از خودروی شخصی بنزینی استفاده کنند. یعنی شهرها را بر اساس الگوی انسان_عابر پیاده محور ساخت. نه آن‌که بودجه‌های میلیاردی را صرفا برای گسترش استفاده از خودروی بنزینی صرف کرد.  
گسترش و توسعه متوازن حمل و نقل عمومی خصوصا در حوزه اتوبوس‌های برقی و متروی درون شهری کرج یک تجربه موفق دیگر بوده واقعا هم در صرفه‌جویی در مصرف بنزین و انرژی و کاهش ناترازی کمک کرده هم محیط‌زیست بهتری برای شهر کرج فراهم کرده است.  
از طرف دیگر اگر اندکی بزرگتر ببینیم با توجه به این‌که کرج گذرگاه اصلی پایتخت به استان‌های گردشگرپذیر شمالی ایران یعنی گیلان و مازندران است، می‌توان به فکر گسترش جدی شبکه ریلی و قطاری برون شهری بین کرج با برخی از این شهرها توریستی گیلان و مازندران بود.  
همین چند تجربه از مدیریت شهری کرج نشان داد که می‌توان ناترازی انرژی و ناترازی بنزین را به روش‌های غیر قیمتی حل کرد.

منتشرشده در ۱۷ شهریور ۱۴۰۳
 نوشته شده: فواد شمس / کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=313946

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x