تاریخ : یکشنبه, ۱ مهر , ۱۴۰۳ Sunday, 22 September , 2024
1

جای خالی محیط‌زیست در برنامه هفتم

  • کد خبر : 304273
  • ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱:۳۱

ستاره صبح – الهام روحانی: ۵ ژوئن (۱۵ خرداد) روز جهانی محیط‌زیست است. مجمع عمومی ملل متحد در سال ۱۹۷۳ روز جهانی محیط‌زیست را مصوب کرد و امسال پنجاهمین سالگرد گرامیداشت آن است. امسال این روزبه میزبانی کشور ساحل‌عاج و با حمایت کشور هلند با شعار «راه‌حل‌هایی برای آلودگی پلاستیکی» برگزار شد. متأسفانه کشورمان ازلحاظ زیست‌محیطی حال‌وروز خوبی ندارد، زیرا با انباشت زباله و پلاستیک، کمبود آب، برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی، فرونشست زمین، آلودگی آب‌وهوا و … مواجه است. حل این مشکلات نیاز به علم روز دنیا و مدیران متخصص دارد. مهم‌تر اینکه لازم است جلوی مصرف پلاستیک و ظروف پلاستیکی گرفته شود و کیسه‌های پارچه‌ای و کاغذی جایگزین کیسه‌های پلاستیکی شوند. در ادامه نظر سه کارشناس محیط‌زیست و یک نماینده مجلس را درباره تخریب محیط‌زیست می‌خوانید.

به گزارش گروه آی تی «کمال مهر»:

محیط‌زیست در دست پیمانکاران و بودجه خواران
ایرج حشمتی، معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: «در حال حاضر پنج چالش اساسی آب، آلودگی هوا و تغییر اقلیم، تغییر کاربری اراضی و فرسایش خاک، مصرف انرژی و خطر انقراض تنوع زیستی و ذخایر ژنتیکی در کشور وجود دارد.» اما عباس محمدی، هم‌زمان با هفته محیط‌زیست در گفت‌وگو باخبر آنلاین از چالشی نام می‌برد که به عقیده او همه موارد بالا را در برمی‌گیرد، نقض یا نبود «قانون» چیزی است که سبب نگرانی این فعال محیط‌زیست شده است.
حذف نظارت
عباس محمدی می‌گوید: دولت می‌خواهد قوانین را از سر راه خودش بردارد. دولت در سال ۱۴۰۲ برای ۴۱۱ پروژه که مجوز محیط‌زیست ندارند بودجه تعیین کرده است. درحالی‌که تمام کارشناسان محیط‌زیست دنبال چرایی تخصیص بودجه به این پروژه‌ها بودند، در پیش‌نویس لایحه برنامه هفتم توسعه که منتشر شد، آمده: دولت بعد از ۲۰ سال که همه برنامه‌های توسعه ارزیابی محیطی زیستی داشتند و همیشه یک‌فصل برنامه‌ها به محیط‌زیست اختصاص داشت، برای اولین بار این بخش اساساً حذف‌شده و بخشی به نام محیط‌زیست در برنامه هفتم توسعه وجود ندارد.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=304273

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x