تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

سرلشکر حاج قاسم سلیمانی کیست؟

  • کد خبر : 30320
  • 28 اسفند 1392 - 15:40
سرلشکر حاج قاسم سلیمانی کیست؟

فرمانده سابق نیروی زمینی ارتش آمریکا در جمع سناتورهای آمریکایی گفت: ” قاسم سلیمانی خیلی زیاد سفر می‌کند، بروید او را دستگیر کنید یا به قتل برسانید! “

به گزارش خبرنگار دفاعی- امنیتی کمال مهر، سردار سرلشکر “قاسم سلیمانی” متولد سال ۱۳۳۶ از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرمانده نیروی قدس سپاه است.  وی اهل شهر “رابر” در استان کرمان است و در طول جنگ هشت ساله ایران و رژیم بعث عراق، فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله بود.

وی که بارها از جانب آمریکا متهم به دخالت در امور عراق شده‌است، در ۴ بهمن ۱۳۸۹ به درجهٔ سرلشکری ارتقا یافت.

حاج قاسم سلیمانی کیست؟

بنا به گفتهٔ سرلشکر سلیمانی، وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در عین ادامه کار در سازمان آب کرمان، به عضویتِ مجموعهٔ «سپاه افتخاری» که به وسیلهٔ پدرِ شهید قاضی تأسیس شده بود، درآمد.

سرلشکر سلیمانی بیان می‌کند که به محض بازگشت از مهاباد به ریاست پادگان قدس سپاه در کرمان منصوب می‌شود.

با حمله رژیم صدام به خاک ایران، سرلشکر سلیمانی چندین گردان از سپاهیان کرمان را آموزش می‌دهد و به جبهه‌های جنوب اعزام می‌کند و کمی بعد، خود در رأس یک گروهان به سوسنگرد اعزام می‌شود تا جلوی پیشروی دشمن بعثی در جبههٔ مالکیه را بگیرد.

سرلشکر سلیمانی در بیشتر عملیات عمدهٔ نظامی دوران جنگ با عراق شرکت کرد که از مهم‌ترین آن‌ها عملیات والفجر ۸ ( فتح فاو)، کربلای ۴، کربلای ۵ و  تک شلمچه بود.

با پایان یافتن جنگ در سال ۱۳۶۷، لشکر ۴۱ ثارالله به فرماندهی سردار سلیمانی به کرمان بازگشت و درگیر جنگ با اشراری شد که از مرزهای شرقی کشور هدایت می‌شدند.

بی درنگ پس از آتش‌بس با عراق، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مأمور مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر شد. قاسم سلیمانی تا هنگام انتصاب به فرماندهی نیروی قدس سپاه، با باندهای قاچاق مواد مخدر در نزدیکی مرزهای ایران و افغانستان می‌جنگید.

سرلشکر قاسم سلیمانی در سال ۱۳۷۶ به فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب شد.

وی در هشت سال جنگ با دشمن بعثی و نیز مبارزه با باندهای مواد مخدر در مناطق مرزی ایران و افغانستان تا پیش از انتصابش به فرماندهی سپاه قدس تجربهٔ بی مانندی اندوخت.

سرلشکر سلیمانی در نشست مقدماتی «کنفرانس جوانان و بیداری اسلامی» گفت: «ایران در جنوب لبنان و عراق نیز حضور دارد. در واقع این مناطق به نوعی تحت تاثیر عملکرد و تفکر جمهوری اسلامی ایران هستند.»

پس از وقوع یک انفجار مهیب در دمشق که به کشته و زخمی شدن چندین مقام سوری انجامید رسانه‌های جهان گزارش دادند که قاسم سلیمانی نیز در میان کشته شدگان قرار دارد.

چند روز پس از این ادعا حاج قاسم سلیمانی در دیدار مسئولان نظام با رهبر معظم انقلاب اسلامی در تهران حضور یافت.

مقامات وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا سرلشکر سلیمانی را متهم به همکاری با نیروهای امنیتی سوریه و سرکوب مخالفان بشار اسد کرده‌اند.

در پی این اتهام وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا وی را تحریم کرده‌است.

عملیات محرمانه کنگره آمریکا برای ترور سرلشکر سلیمانی

پس از تکرار بسیار نام قاسم سلیمانی در رسانه‌های جهان، خبرگزاری فرانسه خبری را منتشر ساخت که از طرح ترور وی توسط دولت آمریکا پرده برداشت.

بر اساس این خبر “جک کین” فرمانده سابق نیروی زمینی ارتش آمریکا که در نشست کنگره آمریکا حضور داشت با اشاره به طرح ترور مقامات ایرانی به ویژه مقامات ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: ” چرا آن‌ها را به قتل نرسانیم؟ آن‌ها قریب به هزار آمریکایی را کشته‌اند(!)، چرا ما عامدانه آن‌ها را ترور نکنیم؟ نمی‌گویم که اقدام نظامی انجام دهیم، من پیشنهاد می‌دهم عملیات محرمانه انجام دهیم. باید فشارهای شدیدی روی آن‌ها اعمال کنیم.”

همچنین “رویل مارک گریچ” از کارشناسان مؤسسه دفاع از دموکراسی اظهار داشت: ” آنان به اندازه ما دارای منطق نیستند، فکر نمی‌کنم بتوانید بدون به قتل رساندن یکی از آن‌ها، مرعوبشان کنید. قاسم سلیمانی خیلی زیاد سفر می‌کند، بروید او را دستگیر کنید یا به قتل برسانید! ”

در همین زمینه سردار رمضان شریف، مسئول روابط عمومی کل سپاه در گفتگو با خبرنگار دفاعی – امنیتی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه ایران، اظهار داشت: مباحث مطرح شده از سوی آمریکایی‌ها نشان دهنده این است که سیاست‌های آمریکا به دلیل عدم تطبیق با شرایط جهانی و به ویژه شرایط منطقه، عمدتاً با شکست مواجه شده است.وی افزود: پس از پیروزی انقلاب، آمریکایی‌ها طرح‌های متعدد و متنوعی را در حوزه‌های مختلف علیه انقلاب اسلامی به منظور انهدام انقلاب و جلوگیری از توسعه و تبیین گفتمان انقلاب در منطقه اجرا کرده و فشارهای زیادی را همراه با ترفندهای جدید برای تغییر رفتار مسئولان کشورمان به طور پیوسته داشته و دارند.

سردار شریف در پاسخ به این سؤال که چرا نوک پیکان اقدامات آمریکا به طور معمول متوجه سپاه قدس است، گفت: تصور آمریکایی‌ها این است که ناکامی در لشکرکشی چندین ساله به عراق و افغانستان و از دست دادن حوزه نفوذشان در فلسطین و لبنان ناشی از کارکردهای نیروی سپاه قدس است، به همین دلیل آمریکایی‌ها در رفتاری بسیار عجیب که شاید اولین بار در دنیا صورت گرفته باشد، طی یک مراسم رسمی در کنگره آمریکا از فرمانده سپاه قدس به عنوان هدف ترور نام می‌برند.

مسئول روابط عمومی سپاه گفت: اساس بحث آمریکایی‌ها در سناریوی اخیر این بود که چون ایران قصد انجام عملیات تروریستی داشت، باید مورد بازخواست قرار بگیرد، اما از سوی دیگر در تناقضی آشکار خودشان بحث ترور مقامات سپاه پاسداران را مطرح می‌کنند.

وی ادامه داد: آن‌ها هیچ سند و مدرکی که ایران را به عنوان طراح ترور سفیر عربستان معرفی کنند ندارند و نخواهند داشت تا بتوانند آن را ارائه کنند و انجام این مسائل با سیاست‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی و وظایف مربوط به سپاه قدس به هیچ عنوان همخوانی ندارد.

سردار شریف تاکید کرد: فرهنگ اسلام، انقلاب و گفتمان امام (ره) مورد توجه مردم منطقه و سایر نقاطی که مسلمانان در آن حضور دارند و همچنین مورد توجه آزادیخواهان جهان قرار گرفته که گسترش حوزه نفوذ انقلاب اسلامی ناشی از مقاومت، ایثار و از خود گذشتگی ملت ما است.

وی با اشاره به ترور شهیدان صیاد شیرازی و شوشتری توسط منافقین مزدور آمریکا خاطرنشان کرد: منطق ترور به قصد رسیدن به هدف، منطق آمریکایی‌هاست و صدها مورد از این قبیل ترورها در کشور ما و کشورهای همسایه مانند ترور ” برهان الدین ربانی” و ” آیت‌الله حکیم” و ترورهای متعددی که در لبنان و فلسطین توسط آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی گروه‌های دست ساز آمریکا انجام شد مؤید این مطلب است.

سرلشکر سلیمانی: مقام معظم رهبری اعلام کردند از فلسطین حمایت می‌کنیم

سرلشکر حاج قاسم سلیمانی در نشست با جمعی از پیشکسوتان و یادگاران دوران دفاع مقدس استان کرمان اظهار داشت: یکی از موضوعات مهمی که امروز با آن مواجه هستیم، ایجاد حساسیت نسبت به شیعیان است و باید نسبت به این موضوع توجه عمومی به ‌وجود آید که در عراق، پاکستان، سوریه و … دلیلی این شیعه‌کشی‌ها چیست و علما در مورد این موضوع نگران هستند.

فرمانده نیروی قدس سپاه معتقد است به برکت انقلاب اسلامی پیوستگی بین شیعیان صورت گرفته و این برکه‌ها و دریاچه‌های گسسته به هم پیوند خوردند و شیعه و تشیع در جهان موضوعیت پیدا کرده است.

وی در آن نشست گفت: در موضوعات مهم از جمله سوریه حساسیت مردم کوچه و بازار با حساسیت مسئولان برابر است و مردم نگران هستند و این وضعیت در بین تمام مسلمانان جهان وجود دارد.

فرمانده دوران دفاع مقدس اعتقاد دارد که در صورت ثبات، عراق تأثیرگذاری مطلوبی بر جهان عرب دارد و صدور انقلاب گاهی به کار فرهنگی نیاز دارد و گاهی ایجاد ساختار بسیار مؤثر است.

به گفته وی، برخی کشورهای عربی تلاش دارند وضعیت عراق را به گذشته باز گردانند، اما وضعیت کنونی عراق ادامه دارد و برگشت این روند غیرممکن است و آمریکا و برخی کشورهای منطقه ۹۰ درصد راه را رفتند که مسیر را از راه قانونی و انتخابات برگردانند که موفق نشدند.

وی می‌گوید: در دنیا هیچ کشوری به اندازه ایران مدافع منافع اهل سنت نبوده است و هیچ کشور عربی جرأت نکرده یک فشنگ به فلسطینی‌ها بدهد، اما مقام معظم رهبری اعلام کردند از فلسطین حمایت می‌کنیم.

فرمانده نیروی قدس سپاه معتقد است که آمریکا در افغانستان شکست کامل خورده و ماندگار نیست، البته پایگاه‌های خود را نگه می‌دارند، اما وارد صحنه جنگ نمی‌شوند و آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها در حال فرار از افغانستان هستند.

وی در همان نشست گفت: در سوریه برخی کشورهای عرب میلیاردها دلار هزینه می‌کنند تا اوضاع را متشنج کنند، اما ملت و دولت سوریه ایستادگی می‌کنند. همچنین در انتخابات پیشین لبنان یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار هزینه کردند تا حزب‌الله پیروز نشود، اما موفق نشدند.

سرلشکر سلیمانی اعتقاد دارد در داخل کشور باید توجه به مدیریت و حمایت از مرکزیت نظام اسلامی باشد، چرا که قدرت ایران بر بیرون بسیار اثر دارد و موفقیت‌های صنعتی و تکنولوژی ایران موجب سرافرازی جهان اسلام است و مسلمانان احساس قدرت و قوت می‌کنند و این روند تداوم دارد.

رهبری سرلشکر سلیمانی را شهید زنده نامید

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۱۳۷۶ و در دیدار اعضا و مسئولان ستاد برگزاری کنگره بزرگداشت سرداران و ۸ هزار شهید استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان خطاب به سردار سلیمانی که در آن مقطع فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله استان کرمان بود، فرمودند: ” خود شما هم که آقای سلیمانی باشید در نظر ما شهیدید.”

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای همچنین در سفر خود به استان کرمان در سال ۱۳۸۴ و در دیدار با خانواده‌های شهدای استان کرمان این جمله را خطاب به سرداران حاضر در این جلسه بیان فرمودند: ” آن‌هایى که به جبهه‌هاى جنگ رفتند و خطر را پذیرفتند و جان خودشان را کف دست گرفتند و همه‌ نیروى خودشان را صرف کردند، خداى متعال خواست این‌ها زنده بمانند و برکاتشان براى کشورشان و دنیاى اسلام ادامه پیدا کند. سردار سلیمانى هم ایثارگر است – او هم یک شهید است – سردار رئوفى هم همین‌طور؛ سردار احمدیان هم همین‌طور. این سرداران، شهید زنده‌اند؛ به شرطى که این راه را ادامه دهند. البته این شرط و شروط براى همه است.

تا راه خدا را ادامه مى‌دهید، جزو صالحین‌اید؛ اگر کج رفتید، همه چیز تمام مى‌شود. همه‌ ما همین‌طوریم؛ بنده هم همین‌طورم. اگر کج قدم گذاشتیم، نمى‌شود بگوییم ما کسى هستیم که یک روز فلان کار را کردیم. کسانى که در راه خدا جهاد کردند، جهادشان محفوظ است؛ این ذخیره‌اى است که خداى متعال در آن دنیا براى آن‌ها نگه داشته است.”

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=30320

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x