به گزارش سرویس بینالملل کمال مهر؛ روزنامه فرانسوی فیگارو در پایگاه اینترنتی خود نوشت کارشناسان و خلبانان شرکتهای هواپیمایی در گفتگو با این روزنامه فرضیه های مختلفی را برای ناپدید شدن هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ شرکت هواپیمایی مالزیا ایرلاینز مطرح کرده اند . اکنون سوالات زیادی مطرح است از جمله اینکه آیا ممکن است هواپیما ربوده شده باشد؟ آیا ممکن است در جایی به زمین نشسته باشد؟ آیا ممکن است سرنشینان هواپیما گروگان گرفته شده باشند؟
در حال حاضر به عقیده کارشناسان همه این فرضیه ها از دید گاه فنی امکانپذیر است.
یکی از فزضیههای مطرح، “هواپیماربایی” است. هنگامی که دیروز وال استریت ژورنال نوشت هواپیما هنوز در حال ارسال پیامهای خودکار است و نشان می دهد هواپیما پس از آخرین پیامی که ارسال کرده بود چهار ساعت دیگر به پرواز ادامه داده است و در این مدت می تواند۳۵۰۰ کیلومتر مسافت طی کرده باشد فرضیه هواپیماربایی قوت گرفت. پیامهای دریافتی از نوعی است که عموما هواپیما به طور خودکار برای شرکت هواپیمایی و برای خدمات تعمیر و نگهداری شرکت سازنده ارسال می کند . اما دیروز هیچ منبعی در گفتگو با فیگارو این موضوع را تایید نکرد که هواپیما دورتر از محلی که آخرین بار پیام ارسال کرده بود علائمی ارسال کرده باشد. موضوع دیگری که فرضیه هواپیماربایی را مطرح می کند ناپدید شدن ناگهانی هواپیما است . یکی از کارشناسان می گویدخرابکاران با قطع کردن ترانسپوندر داخلی هواپیما می توانند مشاهده آن را در رادارهای ثانوی ناممکن کنند. سپس با پرواز هواپیما در ارتفاع پایین رادارهای اولیه نیز قادر به دیدن هواپیما نخواهند بود و به این ترتیب هواپیما کاملا از دید محو می شود .
فرضیه دوم ایجاد اختلاف فشار انفجاری است . پس از آنکه روز چهارشنبه فاش شد که سال گذشته در آمریکا در این هواپیما شکافی تشخیص داده شده و توصیه شده است که برای بررسی و تعمیر احتمالی آن اقدام شود این فرضیه قوت گرفت. ایجاد شکاف در بدنه هواپیما می تواند در داخل و خارج از هواپیما اختلاف فشار زیادی ایجاد کند که موجب انهدام ناگهانی هواپیما می شود. در سال ۲۰۰۲ ایجاد چنین شکافی موجب انهدام هواپیمای پرواز ۶۱۱ شرکت هواپیمایی چاینا ایرلاینز و ناپدید شدن ناگهانی آن از صفحه رادار شد. این هواپیما پس از از هم پاشیدن در تنگه تایوان سقوط کرد.
فرضیه سوم اصابت موشک به هواپیما است. آنچه ماموران تحقیق را وا می دارد به فرضیه انهدام هواپیما با موشک بیاندیشند محو شدن ناگهانی آن از صفحه رادار است یکی از خلبانان ایرفرانس می گوید این فرضیه شاید جدی به نظر نرسد اما وقتی اسرار آمیز بودن ماجرای ناپدید شدن هواپیما را می بینیم فرضیه معتبری است . ممکن است یک سامانه ضد هوایی زمین به هوا در منطقه به سوی آن شلیک کرده باشد . این امر بی سابقه هم نیست. در اول سپتامبر سال ۱۹۸۳ پرواز ۰۰۷ شرکت هواپیمایی کره هدف حمله هواپیمای شکاری شوروی سابق قرار گرفت و در جزیره ساخالین سقوط کرد. در ۲۷ ژوئن ۱۹۸۰ نیز یک فروند هواپیمای شرکت هواپیمایی ایتاویا پس از اصابت موشک سرنگون شد.
فرضیه چهارمی که مطرح است خودکشی خلبان است. در چنین مواردی که ناپدید شدن هواپیما اسرار آمیز است احتمال خودکشی خلبان مطرح می شود. سازمان هواپیمایی کشوری آمریکا عامل نیم درصد از سوانح هوایی منجر به مرگ را خودکشی خلبان می داند. این فرضیه در سانحه هایی که برای هواپیمای پرواز ۴۴۷ ریو – پاریس در سال ۲۰۰۹ رخ داد مطرح شد.
در تاریخ هوانوردی غیر نظامی موارد زیادی از خودکشی خلبان دیده شده است که آخرین موارد آن به سقوط هواپیمای شرکت هواپیمایی مصر در۳۱ اکتبر ۱۹۹۹ در اقیانوس اطلس که ۲۱۷ کشته بر جا گذاشت و همچنین پرواز شماره ۱۸۵ شرکت سیلک ایر در ۱۷ دسامبر ۱۹۹۷ در اندونزی که موجب مرگ ۱۰۴ نفر شد بازمی گردد.
آتش سوزی در داخل هواپیما پنجمین فرضیه ای است که کارشناسان مطرح می کنند و این نیز فرضیه معتبری است که ناپدید شدن ناگهانی هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ مالزیا ایرلاینز آن را قوت می بخشد.
یکی از کارشناسان هوانوردی می گوید آتش سوزی در داخل هواپیما بسیار سریع رخ می دهد و خدمه هواپیما به سختی فرصت می یابند موضوع را به پایگاههای زمینی اعلام کنند. در سوم دسامبر ۲۰۱۰ یک فروند بوئینگ ۷۴۷ شرکت یو پی اس ۲۲ دقیقه پس از برخاستن از زمین در داخل دچار آتش سوزی شد . این هواپیما نتوانست دوباره به زمین بنشیند و سر انجام در نزدیکی دبی سقوط کرد.
کارشناسان با توجه به آشفتگی و سردرگمی در تحقیقات مربوط به ناپدید شدن اسرار آمیز هواپیمای مالزیایی می گویند تا زمانی که مشخص نشود هواپیما در کجا سقوط کرده است نمی توان مسئولیت تحقیق را به هیچ کشوری واگذار کرد و تا زمانی که هماهنگی ایجاد نشود تحقیقات ممکن است طولانی و دشوار پیش برود .
انتهای پیام/