تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
0

مهمترین اقدامات دولت سیزدهم در مهرماه ۱۴۰۱

  • کد خبر : 283855
  • 09 فروردین 1402 - 12:55
مهمترین اقدامات دولت سیزدهم در مهرماه ۱۴۰۱

عیادت از مجروحان حوادث پاییز، حضور در اجلاس سیکا، لغو روادید برای جذب سالانه ۱۵ میلیون گردشگر به ایران و دستور پیگیری حوادث پیش آمده در زاهدان از مهمترین اقدامات رئیس جمهور در مهر ۱۴۰۱ بود.

به گزارش کمال مهر، سال ۱۴۰۱ یکی از متفاوت‌ترین سال‌های پس از انقلاب به دلیل بروز یک بحران امنیتی و پرچالش در پاییز این سال بود؛ سالی که گرچه جریان برانداز و ضدانقلاب تصور می‌کرد جمهوری اسلامی به واسطه خشونت و فشارهای اقتصادی تضعیف شده‌است؛ اما برآیند عملکرد دولت در یک سال گذشته این گزاره را تغییر داد به ویژه این‌که در آخرین روزهای زمستان هم توافق با عربستان و کشورهای نزدیک به سعودی از جمله امارات، تصور منزوی بودن ایران را درهم شکست و تصویری جدید از ایران قوی خلق کرد که در مناسبات غرب آسیا نقش محوری دارد.

اگر بخواهیم در مرور مهم‌ترین کارکردهای موثر دولت سیزدهم، برجسته‌ترین اقدامات آن را بازخوانی کنیم، در کنار گشایش‌های حوزه سیاست خارجی باید به کاهش ۱۸ درصدی تورم، رشد ۳۹ درصدی ترانزیت خارجی، رونق گرفتن ساخت مسکن، پرداخت وام بدون ضامن، بهبود وضعیت اشتغال، افزایش تولید برق، افزایش تجارت خارجی،کاهش رشد نقدینگی و موفقیت دولت در فروش نفت اشاره کرد.

همچنین اجرایی شدن طرح رتبه‌بندی معلمان بعد از ۱۱ سال، افزایش ۴۰ درصدی حقوق کارگران و افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان و همچنین افزایش ۶۰ درصدی خرید گندم از کشاورزان و مهم‌تر از همه پرداخت ماهانه ۱۵هزار میلیارد تومان به طور متوسط از بدهی‌های به جای مانده دولت قبل، از رویدادهای مهم اقتصادی دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۱ است.

در ادامه این گزارش، مهم‌ترین اقدامات دولت سیزدهم در مهر ۱۴۰۱ را مرور کرده‌ایم.

بازگشت رییس جمهور از سازمان ملل

رئیس جمهور در آخرین برنامه در چهارمین روز از سفر به نیویورک در نشستی با حضور ایرانیان مقیم آمریکا سهولت رفت و آمد ایرانیان به کشور و فراهم کردن جاذبه‌های شغلی و تحصیلی را لازم و ضروری دانست و تاکید کرد: هیچ ایرانی برای حضور در ایران ممنوع‌الورود نیست.

استقبال مردمی از رییس‌جمهور در بازگشت از سازمان ملل

اول مهرماه سال ۱۴۰۱ جمع کثیری از مردم تهران با حضور در فرودگاه مهرآباد و در دست داشتن پلاکاردهایی از رییس جمهور کشورمان استقبال و از مواضع انقلابی و عزتمندانه وی در دفاع از حقوق ملت ایران و رساندن صدای مردم کشورمان به گوش جهانیان قدردانی کردند.

در این تجمع که جمع کثیری از دانشجویان و اقشار مختلف حضور داشتند از مواضع انقلابی و عزت آفرین رییس جمهور در رساندن پیام مردم ایران به جهانیان قدردانی کردند. رییس جمهور با حضور در بین استقبال کنندگان از حضور مردم تشکر کرد.

رئیس جمهور در اجتماع خودجوش مردمی که به منظور قدردانی از مواضع انقلابی وی در دفاع از حقوق ملت ایران در جریان سفر به نیویورک و شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل شکل گرفته بود، گفت: به عنوان نماینده ملت ایران تلاش کردم پیام اقتدار و عزت ملت ایران را به جهانیان ابلاغ کنم.

آیت الله رئیسی پیام ملت ایران را مظلومیت، عدالت، عشق به همه انسان‌ها، ایستادگی در مقابل ظلم، ستم، استبداد و سلطه بیگانگان و تلاش برای اجرای عدالت عنوان کرد و گفت: با قوت و قدرت برآمده از ایستادگی ملت ایران و برکت خون شهدا این پیام به گوش جهانیان رسانده شد.

وی قدرت و اقتدار ملت ایران را متکی به عشق مردم به ابی عبدالله الحسین (ع)، اهل بیت (ع) و راهپیمایی اربعین دانست و اظهار داشت: عده‌ای فکر می‌کنند که می‌توانند با فتنه‌انگیزی قدرت مردمی نظام اسلامی را بشکنند یا به آن آسیب بزنند، اما قدرت ملت ایران برآمده از خون‌های مطهر شهیدانی همچون حاج قاسم سلیمانی است که شب و روز در دفاع از حریم و حرم ایثار کردند.

رئیس جمهور خطاب به فتنه‌انگیزان خاطرنشان کرد: گمان نکنید که با موج سواری و ایجاد بلوا و فتنه‌انگیزی می توانید حرکت ملت ایران را کند یا متوقف کنید، این ملت با تاسی به رهبری خود مسیر رشد و پیشرفت را ادامه خواهد داد.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره برای شنیدن حرف حق گوش شنوایی دارد، گفت: تحت هیچ شرایطی اجازه نخواهیم داد که عده‌ای بخواهند با تحریک دشمنان این ملت و نظام، امنیت کشور و مردم را به مخاطره بیاندازند.

رئیس جمهور با اشاره به دیدارهای خود با سران برخی کشورهای حاضر در مجمع عمومی سازمان ملل افزود: در این دیدارها رسما اعلام کردم که دفاع از حقوق بشر در ذات جمهوری اسلامی قرار دارد و در مورد این رخداد نیز موضوع از سوی گروه‌های مختلف به دقت در حال بررسی است تا کوچکترین حقی از کسی ضایع نشود.

رئیسی همچنین اضافه کرد: به مدعیان دفاع از دمکراسی یادآوری کردم که جمهوری اسلامی ایران خود بزرگترین مدعی دفاع ازحقوق نوع بشر و مظلومان در همه جهان است و آنها به جای اعمال استانداردهای دوگانه برای دفاع از حقوق بشر در ایران بهتر است، پیگیر چرایی و چگونگی کشته شدن ۸۱ زن فقط در ۲۸ هفته در انگلیس و کشته شدن بیش از ۱۱۰۰ نفر در آمریکا در یکسال گذشته در نتیجه نوع برخورد پلیس با آنها باشند.

رئیس جمهور تصریح کرد: به مدعیان دفاع از حقوق بشر گفتم که شما به دروغ مدعی دفاع از حقوق بشر هستید و تناقض و تفاوت رفتار و گفتار شما گواه این دروغگویی است.

عیادت رئیس‌جمهور از برخی مجروحان اغتشاشات

آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور سوم مهر با حضور در یکی از بیمارستان‌های تهران، از تعدادی از مجروحان اغتشاشات عیادت کرد و در جریان روند رسیدگی و درمان آنان قرار گرفت.

تشکیل واحد رصد تورم

ستاد هماهنگی اقتصادی به ریاست آیت الله رییسی مصوب کرد که واحد رصد تورم و تهیه برنامه رشد سرمایه‌گذاری در حوزه دستگاه‌های اجرایی مختلف در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت تشکیل شود.

دریافت سهام عدالت برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی

با تصویب هیات وزیران، باقیمانده سهام متعلق به دولت در برخی شرکت ها و بانک های دولتی به صورت مستقیم به افراد فاقد سهام عدالت که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی قرار دارند، واگذار می شود.

آتش‌نشانان زن با حضور رئیس‌جمهور فعالیت خود را آغاز کردند

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از آغاز به کار آتش‌نشانان زن در مراسمی با حضور آیت‌الله رئیسی خبر داد.

ابلاغ آیین‌نامه اجرایی نحوه خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری در قانون جوانی جمعیت

آیین‌نامه اجرایی ساز و کار و نحوه خرید و انتخاب صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس و هزینه‌های مرتبط با آن در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با امضای معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.

در اجرای تکالیف مقرر در ماده (۱۱) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و نیز بند (ر) تبصره (۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور درخصوص خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس به ازای تولد هر فرزند که از ابتدای سال ۱۴۰۰ متولد می‌شود و تعیین ساز و کار و نحوه خرید و انتخاب صندوق‌های مذکور و هزینه های مرتبط با آن، هیات وزیران آیین‌نامه اجرایی مربوط را به تصویب رساند. به موجب آیین نامه فوق، وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است به منظور آگاهی والدین متولدین در مورد خرید واحد سرمایه گذاری از طریق اعتبار اعطاء شده توسط دولت، اطلاع‌رسانی لازم را از طریق رسانه‌های جمعی به ویژه از طریق سرویس چاپار سازمان تنظیم مقررات رادیویی و پنجره ملی خدمات دولت هوشمند و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، انجام دهد. همچنین سازمان بورس موظف است راهنمای چگونگی خرید واحدهای سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری را تهیه و در اختیار سازمان ثبت احوال قرار دهد و سازمان ثبت احوال کشور نیز موظف به ارایه راهنمای چگونگی خرید واحدهای سرمایه گذاری در تمامی شعب خود به ولی قانونی متولدین هنگام صدور شناسنامه خواهد بود.

اختصاص۷۵۰۰ میلیارد تومان برای احیای تولید

۱۰ مهرماه نماینده دولت در نهضت احیای واحدهای اقتصادی راکد و نیمه راکد گفت: شرایط اعطای وام به واحدهای تولیدی راکد اعلام می‌شود.

نماینده دولت در نهضت احیای واحدهای اقتصادی با بیان اینکه ۷۵۰۰ میلیارد تومان به سمت احیای واحدهای تولیدی راکد و نیمه راکد هدایت می‌شود، تاکید کرد: شرایط واگذاری تسهیلات ۱۰ هزار میلیارد تومانی به این واحدها به زودی اعلام می‌شود.

لغو روادید برای جذب سالیانه ۱۵میلیون گردشگر

رئیس جمهور بر وجود ظرفیت‌های فراوان برای رسیدن عدد گردشگران خارجی به ۱۵ میلیون نفر در سال تاکید کرد و گفت: گردشگری خانواده محور، لغو روادید گردشگری با کشورهای هدف، تسهیل و حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش گردشگری را دنبال کنید.

دستور رئیس‌جمهور برای بررسی حوادث سیستان و بلوچستان

وزیر کشور در پی حوادث اخیر زاهدان، با دستور رئیس‌جمهور مأمور شد برای بررسی همه‌جانبه و ارائه گزارش جامع از ریشه‌ها، علل و عوامل موضوع، به استان سیستان و بلوچستان سفر کند.

در پی حوادث اخیر زاهدان، احمد وحیدی برای بررسی همه‌جانبه موضوع و ارائه گزارش جامع از ریشه‌ها، علل و عوامل موضوع از سوی رئیس‌جمهور مأمور شد. همچنین وزیر کشور با دستور رئیس جمهور برای بررسی حوادث اخیر استان سیستان و بلوچستان وارد زاهدان شد.

رئیس جمهور ر مأموریت محوله به وزیر کشور، با یادآوری نقش بنیادی مردم شریف و وفادار استان سیستان و بلوچستان در تامین امنیت شرق کشور طی سالهای پس از انقلاب و همچنین تأکید بر وحدت و انسجام ملی بعنوان رمز پیشرفت و اقتدار کشور، بر رسیدگی جدی به مسئله و پیگیری وضعیت آسیب دیدگان و خانواده شهدای این حوادث و برخورد قاطعانه با عوامل مخل امنیت و آرامش منطقه تاکید شده است.

۳۰۰ هزار شغل و ۱۲ هزار طرح با وجود تحریم‌ها فقط در روستاها ایجاد شد

رئیس جمهور در مراسم گرامیداشت روز ملی عشایر و روستا گفت: ۳۰۰ هزار شغل و ۱۲ هزار طرح با وجود تحریم‌ها فقط در روستاها ایجاد شد؛ دشمن وقتی می بیند با وجود همه تحریم‌ها امروز ۳۰۰ هزار شغل و ۱۲ هزار طرح فقط در روستاها ایجاد و راه‌اندازی شده و صنایع تولیدی غیرفعال یا نیمه فعال به چرخه تولید بازگشته‌اند، به فکر توطئه علیه کشور می‌افتد.

‌آیت الله رئیسی افزود: این اقدامات از جمله احداث ۲۵۰۰ کیلومتر راه و بهره‌برداری از ۱۱۷ هزار واحد مسکونی روستایی، سرمایه‌ای بزرگ برای کشور و پشتوانه مهمی برای اقدامات دولت در آینده خواهد بود. رئیس جمهور در ادامه افزود: با وجود اینکه امروز در روستاها آب، برق، مدرسه و خانه بهداشت فراهم شده اما همچنان شاهد مهاجرت روستانشینان هستیم چرا که اقتصاد روستایی را به صرفه نمی‌بینند.

لایحه ترمیم حقوق؛ گام عملی برای پر کردن شکاف درآمدی کارکنان دولت

۱۷ مهرماه لایحه ترمیم حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان پس از چند هفته انتظار در حالی به صحن مجلس رسید که جمعیت تحت پوشش این لایحه، قشر متوسط درآمدی جامعه هستند و هرگونه بهبود وضعیت معیشتی این قشر می تواند آثاری ملموس در سطح رفاه جامعه و از سوی دیگر رضایتمندی شهروندان داشته باشد.

برای حضور در اجلاس سیکا آیت‌الله رئیسی به قزاقستان رفت

رئیس‌ جمهور مهرماه در صدر هیأت بلندپایه سیاسی و اقتصادی به‌منظور شرکت در ششمین اجلاس سران کشورهای عضو کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز در آسیا (سیکا) عازم قزاقستان شد، اجلاسی که در آن مختصات تازه کهن‌ترین قاره جهان و به دست سران سرزمینهای این قاره ترسیم شد؛ نظم عادلانه و مقابله با یکجانبه‌گرایی مهمترین مختصات جدید قاره آسیا از دیدگاه ایران بود که در سخنرانی رئیس‌جمهور بود.

این نخستین حضور آیت‌الله رئیسی در دوره ریاست‌جمهوری خود در کنفراس سیکا و نهمین سفر خارجی وی در یک سال اخیر بود. «کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی آسیا» موسوم به «CICA (سیکا)» یک مجمع بین‌المللی برای تقویت همکاری با هدف تضمین صلح، امنیت و ثبات در آسیا است و نشست سران سیکا هر ۴ سال یک بار و اجلاس وزرای خارجه هر ۲ سال یک بار برگزار می‌شود.

هر کوکتل مولوتوف ۵۰۰ هزار تومان

وزیر کشور گفت که به حساب برخی اغتشاشگران مرتب پول واریز می‌شد؛ احمد وحیدی با بیان اینکه برخی اغتشاشگران در خارج آموزش دیده بودند و برای آن‌ها پول می‌فرستادند، گفت: برای یکی از این‌ها مرتب پول واریز می‌شد و هر ۱۰-۱۵ دقیقه حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون به حساب این فرد واریز شده بود و به برخی برای هر کوکتل مولوتوف ۵۰۰ هزار تومان داده می‌شد.

وحیدی همچنین تاکید کرد: شواهد پزشکی مبنی بر عدم ضرب و شتم مهسا امینی قطعی است.

تصویب آیین‌نامه اجرایی اعطای اعتبار مالیاتی به شرکت‌های دانش بنیان

۲۴ مهر هیات دولت با هدف جهت‌دهی حمایت‌های مالیاتی به سمت توسعه نوآوری و اقتصاد دانش بنیان به منظور حمایت از تعمیق فناوری و استفاده حداکثری از توان این شرکت‌ها، آیین نامه اجرایی اعطای اعتبار مالیاتی به شرکت‌های دانش بنیان را به تصویب رساند.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=283855

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x