تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
0

هدایت پولدارها با هدایت فقرا متفاوت است؟

  • کد خبر : 283834
  • 09 فروردین 1402 - 0:15
هدایت پولدارها با هدایت فقرا متفاوت است؟

گاهی تصور می‌شود که فقط قشر ضعیف و فرودست هستند که نیازمند خروج از گرفتاری و هدایت الهی هستند، اما تعالیم قرآنی به ما نشان می‌دهد که همه بشریت نیازمند هدایت الهی به صراط مستقیم است.

سرویس سیاست کمال مهر – نگاه‌های قشری‌زده و طبقه‌محور گاه از این موهبت قرآنی غافل می‌شوند که نجات و نشان دادن راه هدایت برای همه لازم است. حتی آن مستکبر ظالم برخوردار از مواهب مادی جامعه نیز در واقع گرفتار کژی و مشکلات است و مبتلای به هزاران درد. قرآن راهنمای همه است و برای شفای همگان آمده است؛ شفای محرومان و شفای مستکبران. البته هر کدام دچار یک نوع بیماری و آفت می‎شوند که قرآن برای تمامی این آفت‎ها برنامه ارائه کرده است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری در بیانی گهربار ضمن تدبر در این محتوای قرآنی، این معانی بلند را بیان داشته‌اند:

«انسانها برای ارتباط خلق شده‌اند، دلها باید باهم مرتبط باشند، به هم محبّت بورزند، به یکدیگر کمک کنند. انسانها باید مثل یک تَنِ واحد در دنیا [باشند]؛ اصلاً بشر این‌جوری ساخته شده، این‌جوری تدبیر شده؛ امّا امروز شما نگاه کنید ببینید همه‌جا جنگ، همه‌جا ناامنی، همه‌جا ترس، همه‌جا گمراهی، همه‌جا دوری دلها از یکدیگر؛ خانواده‌ها متلاشی؛ اختلاف طبقاتی فاحش؛ عدّه‌ای برخوردار و بهره‌مند، عدّه‌ای محروم؛ اینها همه به‌خاطر این است که سؤالات زندگی درست جواب داده نشده، غلط فهمیده شده؛ آن‌وقت این نظامهای اقتصادی و سیاسی کج‌ومعوج در دنیا به وجود آمده و بشریّت، مبتلا است؛ میلیاردها انسان، مبتلای این وضعیّتند؛ حتّی آنهایی که برخوردار هستند هم مبتلایند. این‌جور نیست که وقتی ما میگوییم اختلاف طبقاتی هست، یعنی آن‌کسی که فرض بفرمایید به قول معروف جزو یک درصد جامعه‌ی آمریکایی است، خیلی راحت و خیلی خوش است؛ نه، او هم بدبختی‌هایی، گرفتاری‌هایی، مشکلاتی -روحی، روانی- در زندگی خودش دارد که الی‌ماشاءالله، گاهی از گرفتاری‌های آدم فقیر بیشتر است؛ یعنی همه گرفتارند. جامعه‌ای که راه درست را نشناسد، صراط مستقیم را نشناسد، با خدا مرتبط نباشد، این[طور] است. این جوامع بشری متأسّفانه امروز دچار یک ‌چنین ضلالت و گمراهی‌ای هستند. اینکه شما این همه تکرار میکنید و گفته‌اند تکرار کنید «اِهدِنَا الصِّراطَ المُستَقیم‌»، به‌خاطر همین است. صراط مستقیم یعنی آن راهی که این آفتها، این مشکلات در آن وجود ندارد؛ این معنای صراط مستقیم است. دائم از خدای متعال میخواهید که شما را هدایت کند؛ این هدایت در قرآن است. اگر با قرآن اُنس گرفتیم، اگر قرآن را درست فهمیدیم، اگر در قرآن تدبّر کردیم، آن‌وقت پاسخ درست به سؤالات زندگی به ما داده خواهد شد؛ بایستی برویم دنبال این، این چیز مهمّی است.» [۱]


[۱] . بیانات در محفل انس با قرآن کریم در تاریخ ۱۳۹۶/۰۳/۰۶

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=283834

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x