تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
1

آموزش و پرورش و ان ال پی

  • کد خبر : 282371
  • 15 بهمن 1401 - 21:13

هیچ اتفاقی در زندگی ما نیست که راه حل نداشته باشد. ان‌ ال‌ پی ذهن با کلیدهایی که در اختیار ذهن ما قرار می‌دهد درهای زیادی را بر روی ما باز می‌کند.

✍️ رضا قاسمپور
این هفته توفیقی شد در موزه تمبر یکتای گوهردشت کرج پای صحبت های “افسانه حویزاوی” مدرس NLP نشسته و توصیه‌ها و تجربیات ایشان را در نحوه مواجهه با جوانان و نوجوانان پساکرونا مستمع باشم.
 

 
در حاشیه کارگاه گپ و گفتی دوستانه با ایشان در حوزه های صلح درون،بالهای گشوده، معجزه درون،راه‌های موفقیت، جادوی آرامش،رهایی از استرس،شفای ذهن و جسم، قدرت بخشش و… انجام دادیم آنچه ذیلا می خوانیم خلاصه این گپ رسانه‌ای ماست.
ان ال پی (NLP) و دیگر هیچ
ان‌ال‌پی مخفف برنامه ریزی عصبی کلامی می‌باشد. هدف از آموزش این علم، مدیریت ذهن دور کردن افراد از تمرکز به مشکل، آمادگی برای تغییر و تحول، برقراری ارتباط سالم و موفق با دیگران،
بالا بردن انعطاف‌پذیری، پیدا کردن هدف، اقدام و حرکت، شناخت الگوهای‌ذهنی‌ متفاوت،ایجاد تیز حسی، بالا بردن اعتماد و عزت نفس ،مدیریت خشم ‌و استرس، رسیدن به موفقیت و کمال، خارج شدن از حال بد و رسیدن به حال خوب ،پیدا کردن رسالت تغییر باورهای منفی و ایجاد باور جدید با کمک تکنیک‌های عملی را می توان برشمرد.
خلاصه اینکه با ان‌ال‌پی می‌توانیم ذهن را مجدد برنامه ریزی کرده، افسار و مدیریت ذهن و درونمان را به دست بگیریم.
 

 
پیام ان ال پی
محیط پیرامون انعکاس درون ماست.
مکانی که قرار است معجزه در آن اتفاق بیفتد ذهن ماست.
تعریف مختصر ان‌ ال‌ پی
برنامه ریزی عصبی کلامی به زبان ساده ایجاد تغییر در گفتار افکار و باورهای منفی و عادات منفی.
کاربردهای ملموس ان ال پی
تقویت اعتماد به نفس بالا بردن عزت نفس، ایجاد خودباوری، هدف گذاری، مهار کردن خشم های درونی و تحول در برقراری ارتباط با خانواده، محیط و اجتماع.
نسبت ان ال پی با روانشناسی
هر دو با هدفی مشترک ولی با راهکارهای متفاوت هستند. ان‌ال‌پی علم به روزی است که با تکنیک‌های عملی توانسته مدیریت ذهن را آموزش دهد.
 

 
آموزش و پرورش و ان‌ ال‌ پی
برای پرورش و پیدا کردن مهارتها در مدارس، ان‌ال‌پی نقش بسیار موثر و کاربردی دارد. قوانین هدف‌گذاری در نظم و برنامه‌ریزی ذهنِ دانش‌آموزان مهم و ضروری است. ان‌ال‌پی با ایجاد قدرت و توانایی ذهنی باعث اقدام و عمل می‌شود.
نسخه برای راهبری نسل زد
آگاه سازی، ایجاد بینشی نو و برقراری ارتباط موثر.
میزان استقبال جامعه از ان‌ ال‌ پی
اگر جملاتی مانند می‌دانم، می‌شناسم، بلدم، خواندم، آگاهم، همینم تغییر کند و اجازه ورود و تغییر به ذهن و درونمان را بدهیم. یعنی آگاه تر شویم نسبت به خودمان و درونمان و بیاموزیم که من می‌توانم با تغییراتم معجزه‌گر ذهن خود باشم آنگاه دست برمی‌دارم از مقصر شناختن انسان‌های اطرافم و رو به جلو حرکت می‌کنم.
در نتیجه هر فردی ان‌ال‌پی را تجربه کرده با نتایج عالی استقبالی عالی داشته است. اگر فرصت آشنایی با ان‌ال‌پی را به خودت ندهی چگونه می‌شناسی و استقبال می‌کنی؟
 

 
دوره‌‌های کاربردی
برقراری ارتباط موثر، ایجاد اعتماد و عزت نفس، ایجاد خودباوری، برطرف کردن استرس و مدیریت خشم، هدف گذاری و قدرت کلام.
مخلص کلام
هیچ اتفاقی در زندگی ما نیست که راه حل نداشته باشد. ان‌ال‌پی ذهن با کلیدهایی که در اختیار ذهن ما قرار می‌دهد درهای زیادی را بر روی ما باز می‌کند.
سخن اخر
فارغ از مسائل مطروحه در گپ و گفت مذکور با گشت و گذاری در دنیای رسانه می‌توان بحث مقدماتی NLP را بدین‌ شرح جمع و جور نمود.
“ان‌ال‌پی یا همان برنامه‌نویسی‌عصبی، یک روش شبه علمی است که ادعا می‌کند به تغییر و تحول عمیق در ساختارهای ذهن و مغز می‌پردازد و به دنبال کشف تأثیر ساختارهای زبانی،کلامی و غیرکلامی بر روی سیستم عصبی و برنامه‌نویسی سیستم ذهنی و مغزی می‌باشد.
هدف اصلی دوره های آموزشی NLP فراگیری شیوه‌هایی است که در آن الگو سازان NLP می آموزند تا فرد به کمک مدل‌سازی موفقیت عالی کسب کند و مهمتر اینکه چگونه افراد بتوانند این مدل را در ضمیر ناخود آگاهی خود بکارند.
از دهها کاربرد ان ال پی می توان به موارد زیر اشاره نمود.
کمرنگ کردن خاطرات بد
برنامه ریزی مجدد ذهن
ساخت عادات جدید
افزایش اعتماد به نفس
تکنیک های ارتباط موثر
کوچینگ و راهبری فردی و سازمانی
بازاریابی عصبی و فنون مذاکره
رهایی از عادات بد
درمان انواع فوبیا و…
آنچه برای منِ معلم مهم است اینست که چه استفاده‌ای عملی و کاربردی می‌توان از این علم یا شبه‌علم در بهبود وضعیت نابسامان اموزش و پرورش و همچنین کنترل دانش آموزان جهش یافته پسا کرونا و تربیت بهینه آنها می‌توان نمود؟
 
 
 
 
به قلم: رضا قاسمپور

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=282371

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x