تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
1

پیامی که مرگ تالاب صالحیه و دادخواهی برای نجات آن را فریاد می زند

  • کد خبر : 282143
  • 11 بهمن 1401 - 22:45

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز در آستانه روز جهانی تالاب(۱۳بهمن ) پیامی در توصیف آثار شوم خشکسالی به رسانه ها ارسال کرد تا شاید دادخواهی برای نجات تالاب خشکیده صالحیه نظرآباد و سایر تالاب های کشور شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز، مجید درگی در پیام خود آورده است که در سال ۱۳۴۹ خورشیدی در چنین روزی در شهر رامسر، معاهده ای جهانی برای حفاظت از تالاب ها به تصویب رسید که به کنوانسیون رامسر مشهور است و این کنوانسیون قدیمی ترین معاهده بین المللی، با تاکید بر حفاظت از طبیعت در جهان است.
وی ادامه داد: تالاب ها از جمله مولد ترین محیط های‌ کره زمین و زیست بوم های آبی هستند و می توانند زیستگاه تعداد زیادی از پرندگان، جانوران، حیوانات و گیاهان مختلف بسیاری باشند ضمن اینکه تالاب ها نقش بزرگی در اکوسیستم و حیات بشری ایفا می کنند. ارزش اکولوژیک تالاب ها برای کشورها ۱۰ برابر جنگل ها و ۲۰۰ برابر زمین های‌ زراعی است اما متاسفانه امروزه بیشتر تالاب های کشور ما وضعیت خوبی ندارند.
درگی به این موضوع هم اشاره کرده است که با پیگیری اداره کل حفاظت محیط استان البرز کارگروهی در استانداری برای احیا و رفع معضلات تالاب صالحیه نظرآباد تشکیل داده و اقدامات و پیگیری های خوبی به عمل آمده است.
وی اظهار امیدواری کرد که در آینده شاهد برطرف شدن مشکلات و احیای کامل تالاب باشیم تا بار دیگر شاهد حضور گونه های مختلف پرندگان و برخی حیات وحش در اطراف این تالاب باشیم که علاوه بر جذب گردشگر و توریسم بر اشتغال جامعه روستایی این منطقه نیز تاثیرگذار است.
در این پیام مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز ، نهادهای مردمی و اجرایی را به کمک برای نجات تالاب صالحیه نظرآباد فراخوانده است.
آیین ملی گرامیداشت روز جهانی تالاب ها همزمان با سالگردانعقاد کنوانسیون بین المللی رامسر در استان خوزستان برگزار می شود.
تالاب صالحیه به وسعت ۴۸ هکتار حدود ۱۶ هکتار آن در حوزه جغرافیایی استان البرز و مابقی در اراضی استان قزوین واقع شده است.
این تالاب در سال های اخیر به طور کامل خشک شده است و اثری از پرندگان مهاجر درآن دیده نمی شود.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=282143

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x