تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024
0

بحث سوال و استیضاح وزیر خارجه به دلیل دیدار خارج از عرف دیپلماتیک اشتون جدی است

  • کد خبر : 28180
  • 20 اسفند 1392 - 7:16
بحث سوال و استیضاح وزیر خارجه به دلیل دیدار خارج از عرف دیپلماتیک اشتون جدی است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت:‌ هدف اصلی هیات دیپلماتیک اتحادیه اروپا دیدار با فتنه‌گران و ضد انقلاب‌ها بوده است و دیدارهای دیگر برای آنان حاشیه‌ای است، پس وزارت خارجه به خاطر کوتاهی‌اش باید پاسخگو باشد.

 

 

کمال مهر:«ابراهیم آقامحمدی»  با بیان اینکه وزارت خارجه واقعاً اگر می خواهد اتفاقاتی نظیر دیدارهای خارج از پروتکل دیپلماتیکی که خانم اشتون انجام دادند رخ ندهد بایستی از قبل پیشگیری این امور را انجام می دادند، گفت: در حالی که باید هدف اصلی این هیات دیپلماتیک در سفرش به ایران گسترش رابطه ایران و اتحادیه اروپا باشد ولی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به یکباره به دیدار یک عده فتنه گر و معارض نظام می رود و دلیلش هم این است که در حقیقت این دیدار هدف اصلی آنان بوده و دیدار با مسئولان ایرانی هدف حاشیه ای این هیات محسوب می شود.

وی با بیان اینکه تصور من این است که اروپایی‌ها هدف اصلی‌شان ارتباط گیری و روحیه دادن به ضد انقلاب در داخل است گفت: وزارت خارجه باید در سفر قبلی خانم تاریا کرونبرگ، رئیس فنلاندی هیات اروپایی که به ایران آمده بود و در سفارت یونان به دیدار فتنه گرانی چون نسرین ستوده و جعفر پناهی رفته بود باید برخورد جدی‌تری می‌کرد. خانم کرونبرگ در آن دیدار می‌خواست از تجربه دیدار با فتنه گران استفاده کند و برای آنها شرط و شروط بگذارد و ما اثرات آن دیدار را در دیدار اشتون با برخی دیگر از فتنه گران مشاهده می‌کنیم.

نماینده مردم خرم آباد با بیان اینکه واهمه من این است که وزارت خارجه شاید می‌خواهد که این دیدارها صورت بگیرد و گرنه معنا ندارد که در جمهوری اسلامی یک میهمان خلاف پروتکل دیپلماتیک رفتار کند گفت: وقتی میهمانان خارجی به جمهوری اسلامی ایران می‌آیند بایستی با اجازه و برنامه ریزی وزارت خارجه دیدار کنند و اگر غیر از این است باید او را بیرون کنند نه اینکه با یک بیانیه دیدارش را محکوم کنند. در صورتی که این محکومیت در گذشته هم صورت گرفته بود ولی چرا دوباره تکرار شد؟

اشتون باید به خاطر رفتار خارج از پروتکل دیپلماتیک از ایران اخراج می شد

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه اگر محکوم کردن این اقدام از سوی وزارت خارجه واقعی است باید به اشتون بگویند شما خلاف نزاکت دیپلماتیک رفتار کردید و خاک ایران را ترک کنید گفت: کاترین اشتون گویا فقط برای دیدار با فتنه گران به ایران  آمده بود و دلایل دیگری که عنوان کرده دروغ است و همین دورغ گویی عدم صداقت وی را در دیگر موضوعات اثبات می‌کند چون او برای برقراری ارتباط با جمهوری اسلامی ایران نیامده بود.

وی گفت: این همه هیات خارجی به جمهوری اسلامی ایران با سیاست درهای باز دولت جدید آمده‌اند و این همه سروصدا راه انداخته اند که دیوارهای تحریم را شکاندیم. من سوال می‌کنم که چه خیری به مردم داده شده است؟ کدام  قرارداد تجاری اجرایی شده است؟ کدام خیر به داخل آمده است؟

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه هیات‌های دیپلماتیک خارجی همچون هیات اتحادیه اروپایی موقعی که به کشور خود می روند اعلام می‌کنند که مهمترین دستاورد ما دیدار با فتنه گران، آشوب طلب‌ها و ضد انقلاب‌ها بود گفت: آیا اینگونه امور از سوی وزارت خارجه قابل توجیه است؟ وزیر خارجه باید جوابگو باشد که مسائل را خیلی شل گرفته است و باید بگوید که با چه معیاری این رفتارها انجام می شود؟ پس غیرت کجا رفته است؟ استقلال این مملکت در حال به خطر افتادن و اصول سیاست خارجی ما در حال زیر سوال رفتن است. آیا این هیات دپلماتیک بدون هیچ مانعی به ملاقات ضد انقلاب رفته اند؟

عزت و شرف مملکت به خاطر اهمال وزارت خارجه در حال از دست رفتن است

این نماینده مجلس افزود: بحث سوال و استیضاح از وزیر خارجه در صحن مجلس شورای اسلامی در این رابطه مطمئناً مطرح خواهد شد زیرا هر روز شرف، استقلال و آبروی ما در حال آسیب دیدن است. اگر کاترین اشتون بدون اجازه به دیدار فتنه گران رفته است وزارت خارجه باید به اشتون اخطار جدی بدهد و حتی وی را از ایران اخراج کنند. وزارت خارجه اگر راست می گوید و اگر وزیر ادعای انقلابی گری دارد باید به اشتون بگوید که به دلیل زیر پاگذاشتن پروتکل دیپلماتیک باید به کشور خودت برگردی نه اینکه فرش قرمز جلوی پایش پهن کنند و برای تفریح او را به این ور و آن ور ببرند.

ابراهیم آقامحمدی گفت: ملاقات‌های فراوانی در تمام سطوح مختلف دیپلماتیک از سوی دولت در حال انجام گرفتن است که من سوال می کنم که از این دیدارها چه خیری نصیب مردم ما شده است؟ اروپایی‌ها در حال هزینه کردن استقلال و عزت این  مملکت هستند و این قابل توجیه نیست. خانم افخم، سخنگوی وزارت خارجه این دیدار خارج از عرف را توجیه کرده‌اند و گفته اند که اشتون به دیدار فعالان جامعه مدنی رفته‌اند. آیا در جامعه مدنی مدنظر اروپا اصول انقلاب اسلامی ایران جایگاهی دارد؟ اگر ما بخواهیم با ناراضی‌های اروپایی دیدار کنیم آیا این اجازه به ما داده می شود؟

این نماینده مجلس در پایان اظهار داشت: وزارت خارجه در حال واخوردگی و عقب نشینی از استقلال است و از نقطه ضعف با برخی موضوعات برخورد می‌کند ولی حتما باید در رابطه با دیدار کاترین اشتون با فتنه گران و ضد انقلاب ها پاسخگو باشد.

انتهای پیام/ص

– See more at: http://farsnews.com/newstext.php?nn=13921219001427#sthash.vw6K48LD.dpuf

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=28180

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x