تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

آفرود سواری البرز تفریح سالم اما مضر برای طبیعت

  • کد خبر : 281760
  • 29 دی 1401 - 13:21

آفرود یک نوع تفریج و سرگرمی جذاب برای علاقه مندان به شمار می رود که در البرز هم آفرود سواران و هم متولیان منابع طبیعی از وضعیت مکانی این سرگرمی رضایت ندارند.

به گزارش ایرنا، آفرود سواری اگرچه برای گردشگران و ورزشکاران این رشته شادی و هیجان به همراه دارد ولی به گفته دوستداران طبیعت برای عرصه های منابع طبیعی در استان البرز نابودی و تخریب به دنبال دارد.
چند سالی است که طبیعت گردی به شیوه های مختلف در کشور شکل‌ گرفته و مناطق بکر و طبیعی ایران گردشگران زیادی را به سمت خود جذب کرده است ضمن آنکه سرگرمی هایی مانند آفرودسواری چاشنی گشت و گذار در طبعیت و پستی و بلندی ها شده است.
از آنجا که اتومبیلرانی یا موتوسواری آفرود خارج از جاده به عنوان یک ورزش شناخته‌ شده است و به عقیده بسیاری، گران‌ترین ورزش دنیاست و در این سال ها علاقه مندان بسیاری به سمت خود کشانده است به طوریکه منجر به شکل‌گیری تورهای گردشگری و گروه‌های ورزشی آفرود و سافاری شده است.
آفرود سواری سبکی از تفریح اتومبیل سواران است که به اصطلاح ورزشکاران این بخش با ماشین‌های ۲ دیفرانسیلی به خصوص شاسی بلند در مسیرهای سخت ، پستی و بلندی‌ها را پیمایش می کنند. این سرگرمی در زمین های برفی، صخره‌ای ، باتلاقی ، کوهستانی و کویری انجام می شود که برای رانندگی در هر بخش باید تجربه و قوانین مخصوص خود را رعایت کرد.
با این حال این سبک ورزش و تفریحی از نگاه کارشناسان امور طبیعت و ورزشی می بایست دارای مکان ویژه باشد تا از خسارت به طبیعت و عرصه های مرتعی و جنگلی وارد نشود.
کارشناسان طبیعت و محیط ‌زیست بر این باورهستند که جولان آفرود و سافاری چه با هدف ورزشی و چه با هدف طبیعت گردی باشد در میزان تخریب طبیعت تفاوتی نیست و هر ۲ آن‌ها صدمات جبران‌ناپذیری به طبیعت وارد می‌کند به‌نحوی‌که پوشش گیاهی را تخریب و خاک‌های مناطق کویری را پودر می‌کند.
بنا به گفته برخی مسوولان ، ورود آفرود سواران به عرصه های طبیعی و مرتعی استان البرز طی سال های گذشته تاکنون با تخریب اراضی و گونه های گیاهی این استان همراه بوده و خساراتی در پی داشته است.
یکی از وظایف ذاتی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و به تبع آن ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ها، حفظ و حراست از عرصه های ملی و منابع طبیعی از دست اندازی خاطیان و ورود مخرب به بخش است .
استان البرز با برخورداری از عرصه های مناسب طبیعی به خصوص در منطقه حفاظت شده البرز جنوبی و طالقان همه ساله شاهد برگزاری مسابقات غیر رسمی آفرود سواری در این استان است بطوریکه بخشی از پوشش گیاهی استان زیر چرخ خودروها از بین می رود.
آسیب آفرودسواران به ۵۰۰ هکتار از عرصه های طبیعی البرز
به گفته اصغر بیات، سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز یکی از برنامه های جدی در استان انسداد جاده های فرعی دسترسی به عرصه های طبیعی است که توسط بعضی آفرودسواران در حوزه های منابع طبیعی ایجاد شده بود.
این جاده های دسترسی فرعی بیشتر در مناطق بحرانی حوضه های آبخیز ایجاد شده که برای این عرصه ها می تواند بسیار خطرساز و خطرناک باشد. طبق اظهارات سرپرست اداره کل منابع طبیعی البرز، جاده های فرعی بیشتر در مناطق بالادست کرج همچون آتشگاه، نوجان ، دروان، برغان و طالقان ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه عرصه هایی که متاسفانه دستخوش این تغییرات شده و این تصرفات و تخلفات در آن انجام شده وسعتی حدود ۵۰۰ هکتار دارد که در بحرانی ترین مناطق آبخیز واقع شده و مستعد آتش سوزی است، گفت: این دست اندازی ها به طبیعت در مسیرهای گردشگری ایجاد شده که علاوه بر آتش سوزی های عمدی و تخریب پوشش گیاهی، شرایط را برای ایجاد سیل در سطح حوضه های آبخیز فراهم می کند ضمن اینکه زمینه را برای تغییرکاربری و تصرف اراضی ملی به وجود آورده است .
در نشستی که سال گذشته با حضور مسوولان ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری و ورزش وجوانان و هیات اتومبیلرانی و موتورسورای استان البرز برگزار شد، قرار شد۵۰ هکتار از عرصه های منطقه حلقه دره استان البرز در اختیار آفرود سواران قرار گیرد.
بیات افزود: از گذشته محدودیت هایی برای فعالیت آفرود سواران داشته ایم ولی با توجه به تعداد زیاد آن ها نیاز است تا دیگر دستگاه ها همچون دستگاه های نظارتی مانند دادگستری و نیروی انتظامی نیز پای کار بیایند و در صورتیکه ساماندهی این افراد به درستی انجام نشود بایستی افراد متولی این ورزش پاسخگو باشند.
وی با بیان اینکه عرصه در نظر گرفته شده برای آفرودسواران از سوی هیات مربوطه مورد قبول واقع نشده است، اظهار کرد: بایستی دستگاه های دخیل در این امر یک هم اندیشی داشته باشند تا برای اختصاص یک عرصه مناسب جهت ساماندهی ورزشکاران این رشته ورزشی زودتر تصمیم گیری و اقدام شود.
انتظار هشت ساله برای ایجاد پیست تخصصی
رییس هیات اتومبیلرانی و موتورسواری استان البرز نیز با بیان اینکه این هیات جزو هیات های برتر کشور است، گفت: از لحاظ ساختاری و پیست تاکنون پیست تخصصی بابت موتور و اتومبیل های سرعتی نداریم و حدود هشت سال است که درگیر این موضوع هستیم.
اردشیر درویشی افزود: قرار بر این بود که منابع طبیعی ۲۲ هکتار عرصه در منطقه چاله قاسم برغان در اختیار هیات بگذارد تا به پیست تخصصی آفرود و موتورکراس تبدیل شود ولی تاکنون انجام نشده است و وعده و وعید بوده است.
وی با تاکید بر اینکه مسوولان فکری برای زیرساخت های این رشته ورزشی داشته باشند، اظهار کرد:‌ اکنون تمام کارهای پیگیری را به روز انجام می دهیم ولی اداره کل آبخیزداری استان توپ را به اداره کل ورزش پاس می دهد که آن ها باید پیگیری کنند و تاکنون هیچ اتفاقی برای واگذاری زمین نیفتاده است.
۸۰ درصد قهرمانان اتومبیلرانی کشور از البرز هستند
درویشی با بیان اینکه هیات البرز۱۰ سال هیات برتر کشور بوده است ، گفت: بیش از ۸۰ درصد اتومبیلرانان و قهرمانان کشور از البرز هستند و تنها استانی هستیم که تمام کمیته هایش در مسابقات ملی و قهرمان کشوری شرکت می کنند و حتی فراتر از کمیته های فدارسیون کمیته هایی مثل کوتاه قامتان و سنگین سواران، بدلکاران، معلولان و جانبازان موتورسواری و اتومبیلرانی داریم.
وی تعداد کمیته های موتور سواری و اتومبیلرانی البرز را ۶۰ کمیته عنوان کرد و افزود: این کمیته ها علاوه بر اینکه در بُعد قهرمانی کشور سکوها را از آن خود می کنند در مسایلی مثل سیل و زلزله و کمک و امداد، بچه های کمیته خودروهای دو دفرنسله و سافاری ما حضور دارند ولی متاسفانه هیچ حمایتی نمی شوند.
درویشی با بیان اینکه تمام مسابقات و اعزام ها توسط بخش خصوصی و اسپانسرها و ورزشکاران بدون حمایت دولتی می شود ، اظهار کرد: برخی استان ها مانند خراسان رضوی با اینکه به لحاظ ورزشکاران با تجربه به پای البرز نمی رسند اما پیست تخصصی ساخته اند و حتی استانی هست که هیچ ورزشکاری در این رشته ندارد و یکبار در مسابقات قهرمانی شرکت نکرده ولی پیست دارد.
رییس هیات اتومبیلرانی و موتورسواری استان البرز افزود: در استان افزون بر پنج هزار نفر موتور سوار و اتومبیلران داریم که تنها استانی هستیم در تمام رشته ها شرکت کننده در مسابقات داریم علاوه بر اینکه این رشته ورزشی از ۳۱ استان در بالغ بر ۱۸ استان تعطیل است یعنی ورزشکار بابت این مسابقات اعزام نمی کنند.
وی با بیان اینکه تنها استانی هستیم که از لحاظ زیرساختی این ورزش صفر است، تصریح کرد: اگر فقط به ما زمین بدهند هیچ اعتبار دولتی نمی خواهیم و خودمان سرمایه گذار برای ساخت می آوریم.
درویشی یادآور شد: در ورزش اتومبیلرانی و موتوسواری تمام گروه های سنی از نوجوانان تا افراد مسن می توانند شرکت کنند و تنها هیاتی است که علاقه مندان به صورت خانوادگی در مسابقات رالی و کویر گردی و طبیعت گردی شرکت می کنند.
اداره کل ورزش و جوانان فقط نقش واسطه دارد
معاون توسعه اداره کل ورزش و جوانان استان البرز نیز در این خصوص با بیان اینکه این اداره کل برای موضوع اختصاص عرصه مناسب آفرودسواری فقط نقش یک میانجی را دارد، گفت: تهیه و ارسال درخواست اختصاص زمین به منابع طبیعی فقط توسط این اداره کل انجام شده است و اختیار تصمیم گیری دیگری ندارد.
کیهان گلستانی با بیان اینکه در موضوع دریافت زمین ۲ متولی در استان وجود دارد که برای اراضی بیرونی اداره کل منابع طبیعی و برای اراضی داخلی اداره کل شهرسازی مسوولیت دارد، افزود: برای اینکه پراکندگی نشود و طبیعت آسیب نبیند منطقه ای را پیشنهاد داده ایم که اتومبیلرانی گفته این زمین را نمی خواهیم.
وی اظهار کرد: در اختیار گذاشتن عرصه مورد نیاز به نظر منابع طبیعی و آبخیزداری مربوط می شود که چه میزان زمین و در کجا می توانند اختصاص دهند زیرا قوانین دست آن هاست که ما مکاتبات مورد نیاز را انجام داده ایم و پیگیری ها بایستی توسط هیات مربوطه انجام شود.
گلستانی با اشاره به اینکه اداره کل منابع طبیعی استان البرز اعلام داشته است که این موضوع در دست مطالعه و بررسی است گفت: باید از لحاظ محیط زیست، آلودگی، آلودگی صوتی، گردشگری و تردد افراد و جاده ابعاد موضع بررسی شود که پروژه ای سخت است.
وی گلایه هیات اتومبیلرانی را به جا دانست و افزود: بایستی هیات نامه دومی از ما بگیرند و به منابع طبیعی ارجاع دهد.
با این حال هم مسوولان و متولیان منابع طبیعی و هم دست اندرکاران امر ورزش از وضعیت کنونی فعالیت آفرود سواری استان البرز رضایت ندارند و انتظار می رود با ساماندهی این تفریح و رشته ورزشی از خسارت بیشتر به طبیع استان البرز جلوگیری کرد.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=281760

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x