تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
0

سرنوشت مبهم سرویس مدارس کرج !

  • کد خبر : 279210
  • 09 آذر 1401 - 1:00

برخی خانواده های دانش آموزان کرج می گویند: باگذشت بیش از ۲ ماه از سال تحصیلی جدید هنوز سرویس ایاب و ذهاب در بسیاری از مدارس این شهرستان، فعال نشده و این امر سبب افزایش هزینه ها، هدررفت زمان والدین و دانش آموزان و بروز مشکلات ترافیکی در این کلانشهر شده است.

به گزارش ایرنا، بنا به گفته اغلب والدین دانش آموزان، ناهماهنگی در تعیین نرخ و عدم اتخاذ تدابیر لازم برای سرویس مدارس در سال تحصیلی جدید سردرگمی برای خانواده ها و دانش آموزان را در پی داشته و هنوز بسیاری از والدین نتوانسته اند راه حلی اصولی و بدون دغدغه برای رفت و آمد فرزندان دانش آموز خود بیایند.
در بررسی میدانی موضوع توسط خبرنگار ایرنا مشاهده شد که بسیاری از دانش آموزان در نبود سرویس ایاب و ذهاب با خودروهای شخصی بین مدرسه و خانه جابه جا می شوند و یا با پرداخت هزینه گزاف به خودروهای دربستی و کرایه ای مسیر مدرسه و خانه را پیمایش می کنند.
از سوی دیگر ترافیک سنگین خودروهای شخصی در محدوده برخی مدارس کرج ، گواه و حکایت از نبود سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان در این فضاهای آموزشی دارد و اگر این مشکل برطرف می شد به طور قطع ترافیک در این محدوده ها روان بود.
در این میان برخی از والدین دانش آموزان که زیاد هم نیستند با بیان اینکه سرویس ایاب و ذهاب مدرسه های آنها مشخص شده است، اما گرانی کرایه ها را مهمترین مشکل در سال تحصیلی جدید عنوان کردند.
مهرنوش رهبرزارع از جمله مادرانی است که می گوید: از نیمه دوم شهریور ماه امسال برای سرویس خودرویی مدرسه فرزندم نام نویسی کردم ولی هنوز مدرسه سرویس ایاب و ذهاب ندارد.
وی که فرزندش در یک مدرسه غیردولتی مشغول به تحصیل است، ادامه داد: امروز تعداد زیادی از خانواده ها افزون بر پرداخت شهریه تحصیل فرزندان، هزینه گزاف رفت و آمد فرزندان خود را نیز متحمل می شوند.
عده ای از والدین هم می گفتند که کرایه های ایاب و ذهاب فرزندانشان به مدرسه در نبود سرویس مدارس در حدود ماهانه بین یک میلیون تا ۶ میلیون تومان و بستگی به مسافت رفت و برگشت تخمین زده می شود که از توان خانواده ها خارج است.
آنان افزودند: در کنار گرانی سرویس ایاب و ذهاب کمبود وسیله نقلیه نیز مشکلات دیگری به وجود آورده است، ضمن اینکه به گفته برخی والدین ، بسیاری از دانش آموزان کرجی به ناچار هر روز مسافت خانه تا مدرسه و بالعکس را پیاده طی می کنند.
همچنین تعدادی از کارمندان ادارات کرج اعلام داشتند که مجبور شدند فرزندانشان را با خودروهای شخصی بین مدرسه و خانه جابه جا کنند و قید سرویس مدرسه را زده اند.
آمارها گویای این است که برای سرویس مدارس استان البرز با داشتن ۵۲۰ هزار نفر دانش آموز حدود پنج هزار خودرو لازم است اما بنا به گفته مسوولان آموزش و پرورش در سال تحصیلی جاری حدود ۵۰۰ خودرو سرویس برای مدارس تامین شده است.
چرا تاخیر در راه اندازی سرویس مدارس؟
معاون سازمان حمل بار و مسافر شهرداری کرج که عضو کارگروه ماده ۱۸ ( کارگروه ویژه ایاب و ذهاب دانش آموزان) استان البرز است در گفت و گو با ایرنا ابتدا گریزی به موضوع شیوع کرونا و تاثیر آن در تعطیلی مدارس و سرویس های ایاب و ذهاب زد و گفت: این ویروس سبب شد تا رانندگان سرویس ایاب و ذهاب مدارس کرج برای کار به شرکت های خدمات الکترونیکی مسافر کوچ کنند.
امیر عطایی نیا ادامه داد: همین امر سبب شد تا برای تامین وسیله نقلیه برای ایاب و ذهاب مدارس شهرستان کرج در سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ با مشکل مواجه شویم و چندین نشست در کارگروه ماده ۱۸ استان البرز شکل بگیرد.
عطایی نیا با یادآوری این نکته که سرویس ایاب و ذهاب مدارس زیر پوشش کارگروهی به نام ماده ۱۸ است، گفت: این کارگروه دارای سه عضو اصلی و چند عضو فرعی است که آموزش و پرورش ریاست کارگروه، شهرداری کرج به عنوان دبیر کارگروه و انجمن اولیا به عنوان عضو اصلی این کارگروه فعال هستند.
وی افزود: کارگروه می تواند براساس نیازها، پلیس راهور، استانداری، فرمانداری، بانک ها و سایر دستگاه های اجرایی را دعوت به همکاری کند؛ وظیفه کارگروه مدیریت و ساماندهی سرویس مدارس براساس آیین نامه سراسری ابلاغی دستگاه های بالادستی است.
عطایی نیا به نحوه به کارگیری سرویس مدارس اشاره کرد و ادامه داد: در حوزه شهری سرویس مدارس ، ابتدا شهرداری پس از تصمیم گیری کارگروه ماده ۱۸ استان برای جذب پیمانکار فراخوان می دهد و سپس پیمانکاران واجد شرایط شناسایی می شوند؛ امسال با توجه به مشکلات کرونایی در سه سال اخیر فقط پنج پیمانکار برای مشارکت در امر سرویس مدارس کرج شرکت کردند.
معاون سازمان حمل بار و مسافر شهرداری کرج گفت: از این تعداد سه نفر مدارکشان تکمیل بود و به کارگروه سرویس مدارس معرفی کردیم و آموزش و پرورش این افراد را تقسیم کرد؛ از اینجا به بعد شهرداری وظیفه دیگری به نام تعیین نرخ کرایه نیز برعهده داشت که برای سرویس مدارس پیشنهاد داد.
بررسی نرخ کرایه یکی از علل تاخیر
عطایی نیا اظهار داشت: با توجه به اینکه نرخ اولیه کرایه ها در ابتدای سال تحصیلی جاری با تورم همخوانی نداشت دوباره قیمت ها را اصلاح کردیم و این اصلاحیه در شورای شهر کرج تصویب و سپس به استانداری البرز برای تصویب نهایی و ابلاغ ارسال شد؛ سرانجام دهم آبان ماه سال جاری نرخ جدید خدمات ایاب و ذهاب مدارس به آموزش و پرورش کرج ابلاغ و پس از تعیین نرخ و معرفی پیمانکاران، آموزش و پرورش موظف به انعقاد قرارداد با پیمانکاران شد.
وی ادامه داد: رانندگانی که تحت پوشش پیمانکاران سرویس مدارس قرار می گیرند موظف هستند در سامانه سپند نام نویسی کنند و برچسب سپند دریافت نمایند.
عطایی نیا گفت : متاسفانه در اینجا دوگانگی بین مدارس دولتی و غیر دولتی هم داریم ؛ هر چند مدارس غیر انتفاعی و دولتی زیر نظر آموزش و پرورش هستند اما مدارس غیردولتی خارج از عرف با برخی سرویس ها با قیمت بالا قرارداد بسته اند که این دوگانگی نیز مشکلاتی به وجود آورده
است.
معاون سازمان حمل بار و مسافر شهرداری کرج با بیان اینکه اکنون بسیاری خودروها تحت پوشش شرکت های خدمات الکترونیکی مسافر کار می کنند ، گفت : همین امر مشکلاتی برای شهرداری های کشور از جمله کرج به وجود آورده و سبب شده تا با کمبود خودرو مواجه شویم .
عطایی نیا اظهار داشت : اکنون بخشی از تاکسی های کرج به ایاب و ذهاب دانش آموزان اختصاص داده ایم و وضعیت نسبت به مهرماه امسال بهتر شده است.
معاون سازمان حمل بار و مسافر شهرداری کرج افزود: اکنون رانندگان در حال انعقاد قرار داد هستند و در این زمینه گشت های نظارتی فعال کرده ایم ، در کنار تامین خودرو برای والدینی که فرزندان خود را بین مدرسه و خانه جابه جا می کنند مزایایی در نظر گرفته شده است که البته باید تعداد دانش آموزان ۲ نفر به بالا داشته باشند و این گونه والدین می توانند برچسب سپند دریافت کنند و از مزایای سوخت یارانه بهره ببرند.
چگونگی پرداخت کرایه
عطایی نیا گفت: والدین کرایه را به حساب مدارس واریز می کنند و مدرسه این مبالغ را به حساب پیمانکار و سپس راننده واریز خواهد شد.
وی تاکید کرد: تلاش ها براین است که سقف سرویس دهی مدارس کرج به بالای ۸۰ درصد برسد؛ اکنون خانواده ها ۲ مشکل دارند که اول مشکل قیمت است که ما طبق مصوبه کارگروه قیمت تعیین کرده ایم .
معاون سازمان حمل بار و مسافر شهرداری کرج افزود: مسافت صفر تا پنج کیلومتر، به ازای هر دانش آموز ۵۰۰ هزار تومان رفت و برگشت و هر کیلومتر اضافه، ۲۵ هزار تومان برای رانندگان تعیین شده است که والدین باید ۱۷ درصد بیشتر از این رقم به مدرسه پرداخت کنند تا بخشی از آن به پیمانکار، بیمه و مدرسه داده شود.
مشکلات سرویس ایاب و ذهاب مدارس کرج از نگاه یکی از پیمانکاران
نغمه منوری پیمانکار سرویس ایاب و ذهاب مدارس کرج در تشریح وضعیت این سرویس بیان داشت: اول سال تحصیلی نرخ سرویس مدارس در قالب کارگروه ماده ۱۸ پایین اعلام شد که رانندگان با توجه به وضعیت تورمی کشور استقبال نکردند اما در این بین مشکلات دیگری گریبانگیر سرویس مدارس شد که ورود رانندگانی خارج از چرخه سرویس مدارس بر دامنه مشکلات افزود.
وی با بیان اینکه این افراد تحت پوشش پیمانکار تاکسیرانی نیستند، اظهارداشت: سرانجام کارگروه ماده ۱۸ نرخ سرویس مدارس را اصلاح و افزایش داد اما زمانی که این کار صورت گرفت برخی مدیران مدارس استان البرز با پیمانکاران تحت پوشش حمل و نقل و بار شهرداری کرج همکاری نکردند .
منوری گفت: در این بین اگر حادثه ای برای دانش آموزانی که با استفاده از سرویس های خارج از چرخه کارگروه ماده ۱۸ بیافتد باید متولیان مدارس پاسخگو باشند چرا که این خودروها تحت پوشش بیمه نیستند و از سوی دیگر تضمینی برای فعالیت اصولی آنها وجود ندارد.
وی بیان داشت: برخی مدارس که تحت پوشش سرویس های ایاب و ذهاب مجاز قرار گرفته اکنون چوب غیر مجاز ها را می خورند.
این پیمانکار ایاب و ذهاب مدارس کرج یادآور شد:‌ با توجه به تلاش هایی که در خصوص تغییر نرخ مصوب صورت گرفته است برخی مدیران مدارس همچنان از انعقاد قرارداد با پیمانکار امتناع می کنند.
منوری خاطرنشان کرد: در ناحیه سه کرج از ۱۶۰ مدرسه تنها ۲۰ مدرسه با پیمانکار مورد تائید شهرداری کرج قرارداد منعقد کردند و در ناحیه چهار از ۱۲۰ مدرسه تنها پنج مدرسه با ما قرارداد دارند و سایر نواحی همین وضعیت را طی می کنند.( شهرستان کرج و فردیس دارای چهار ناحیه آموزشی هستند.)
وی تاکید کرد: عدم تبعیت برخی مدیران مدارس از مصوبه کارگروه ماده ۱۸ استان سبب دوگانگی یا چند گانگی خدمات ایاب و ذهاب مدارس شده و همین امر نارضایتی خانواده و نابسامانی در جابه جایی دانش آموزان در پی داشته است.
مشکل ایاب و ذهاب را به حداقل رسانده ایم
اسماعیل شیرمردی رییس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش استان البرز نیز با تائید این موضوع که کوچ بخش عمده سرویس های مدارس کرج به شرکت های دیگر خدماتی مشکلاتی در ابتدای سال تحصیلی جدید کرج ایجاد کرد، بیان داشت: اکنون این مشکلات به حداقل رسیده است .
وی با بیان اینکه خدمات ایاب و ذهاب و پوشاک مدارس باید به دیگر دستگاه های اجرایی محول شود تا دستگاه تعلیم و تربیت از وظیفه ذاتی خود عقب نماند، گفت: با این حال از فروردین ماه امسال تاکنون ۹ نشست در کارگروه ماده ۱۸ ویژه ایاب و ذهاب دانش آموزان البرز برگزار شده و در این نشست ها مشکلات و کاستی ها مورد بررسی قرار گرفت .
شیرمردی یادآور شد: ما سه سال در وضعیت کرونایی قرار گرفتیم و دراینجا با توجه به غیر حضوری شدن کلاس ها، نگه داشتن سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان توجیهی نداشت.
وی یادآور شد: قیمت نرخ پایه ایاب و ذهاب دانش آموزان قبل از کرونا ۲۳۰ هزار تومان بود که در ابتدای سال تحصیلی جاری به ۲۷۰ هزار تومان رساندیم که البته با توجه به بالا بودن نزخ تورم باز رانندگان رغبتی برای فعالیت نداشتند. در کارگروه ماده ۱۸ با نگاه ویژه استاندار البرز این نرخ به ۵۸۵ هزار تومان افزایش یافت ؛یعنی ۵۰۰ هزار تومان برای راننده و ۸۵ هزار تومان دیگر برای بیمه ، قرار داد پیمانکار و سایر مخارج تعیین شد.
رییس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش استان البرز اظهار داشت: در کنار اصلاح کرایه ها ، بیمه رانندگان سرویس مدارس را نیز از طریق اداره کل تامین اجتماعی البرز دنبال کرده ایم و این امر موجب شد تا رانندگان رغبت پیدا کنند.
وی در عین حال عنوان کرد که مشکل سرویس مدارس در بیشتر فضاهای آموزشی مرتفع شده و در برخی مدارس این مشکل وجود دارد.شیرمردی به خانواده ها اطمینان داد مشکل ایاب و ذهاب مدارس برطرف و از تمام دانش آموزان طبق تعرفه هزینه دریافت خواهد شد.
وی با اشاره به مشکلات به وجود آمده در ابتدای سال تحصیلی جاری گفت: در سال تحصیلی آینده تصمیم جدی برای ایاب و ذهاب دانش آموزان اتخاذ خواهد شد.
اقدام حمایتی دولت کمک حال والدین کارمند
اجرای برنامه شناورسازی ساعت کاری ادارات توسط دولت سیزدهم اقدام موثری بود که موجب شد تا والدین بتوانند زمان مناسبی برای جابه جایی فرزندان دانش آموزان خود داشته باشند، ضمن آنکه بخشی از ترافیک کلانشهرها از جمله کرج کاهش یافت.
با این حال اگر چه متولیان امور استان البرز اقداماتی برای ساماندهی سرویس مدارس انجام داده اند اما بنا به گفته والدین دانش آموزان این اقدامات دیر هنگام بوده و هنوز بخشی از مدارس فاقد سرویس ایاب و ذهاب هستند.
دوگانگی در پرداخت کرایه ها موضوع مهمی است که خانواده ها انتظار دارند در کنار ساماندهی زودهنگام سرویس مدارس در یکسان سازی آن نیز اهتمام ورزند.
استان البرز ۵۲۰ هزار دانش آموز دارد که حدود ۳۰۰ هزار دانش آموز آنان در مدارس شهرستان های کرج و فردیس مشغول به تحصیل هستند. طبق آمار بین ۲۵ تا ۸۰هزار دانش آموز در سال های قبل از کرونا در مدارس کرج و فردیس از سرویس ایاب و ذهاب مدرسه استفاده می کردند.
هرچند متولیان امر آموزشی آمار دقیقی از دانش آموزان تحت پوشش سرویس مدارس استان و نواحی چهارگانه آموزشی شهرستان کرج و فردیس ارائه ندادند اما در ابتدای سال تحصیلی جاری تعداد متقاضیان این سرویس در کرج و فردیس حدود ۲۵ هزار دانش آموز اعلام شد.
بر این اساس برای سرویس دهی به این تعداد دانش آموزان ۶ هزار خودرو مورد نیاز است که شواهد گویای عدم جذب این تعداد خودرو و تنها در حدود ۵۰۰ خودرو دارد.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=279210

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x