تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

شیوه شکسته نستعلیق درویش عبدالمجید طالقانی ثبت ملی شد

  • کد خبر : 278482
  • 22 آبان 1401 - 22:38

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز از ثبت شیوه خوشنویسی شکسته نستعلیق استاد درویش عبدالمجید طالقانی در فهرست میراث ناملموس ملی خبر داد.

به گزارش ایسنا، شهباز محمودی روز شنبه ۲۱ آبان در جمع خبرنگاران گفت:  خط شکسته نستعلیق که از نیمه قرن یازدهم رواج یافته بود، در میانه قرن دوازدهم هجری قمری به دست توانمند استاد درویش عبدالمجید طالقانی به اوج خود رسید.
 

 
محمودی ادامه داد: استاد درویش عبدالمجید طالقانی در سال ۱۱۶۱ هجری شمسی در دوران صفویه در روستای مهران از توابع شهرستان طالقان به دنیا آمد.
معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی البرز همچنین از ثبت دو اثر دیگر در فهرست میراث ناملموس البرز خبر داد و گفت: یکی از این آثار خوراکی به نام مرجو خورش است که تمام مواد تشکیل دهنده این خورش در طالقان کشت می‌شود. این خورش با گوشت یا بدون گوشت با عدس و گردو طبخ و هنوز در فصول مختلف مخصوصا زمستان و ماه‌های سرد سال در طالقان مصرف می‌شود.
محمودی دومین میراث ناملموس را آیین نوروزک عنوان کرد و گفت: این آیین در یکی از روستاهای طالقان به نام گته‌ده دو مرتبه در سال یعنی روز چهل و پنجم تابستان و روز چهل و پنجم زمستان برگزار می‌شود. در این مراسم مردم با در دست داشتن مجمع‌های خوراکی بر سر مزار عزیزان خود رفته و در آن روز همه افرادی که با یکدیگر کدورتی دارند، آشتی می‌کنند و در آخر برخی بازی‌های محلی نیز انجام می‌شود.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=278482

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x