تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

داستان‌های ناشنیده از جام جهانی ۱۹۷۰/ گاو مهم‌تر از انسان است!

  • کد خبر : 278172
  • 19 آبان 1401 - 12:05
داستان‌های ناشنیده از جام جهانی ۱۹۷۰/ گاو مهم‌تر از انسان است!

جام جهانی ۱۹۷۰ به عنوان نهمین جام جهانی تاریخ، نکات جالبی را در دل خود دارد.

به گزارش گروه ورزشی «کمال مهر» :

به نقل از ایسنا، به بهانه برگزاری بیست و دومین دوره رقابت‌های جام جهانی فوتبال، هر روز یکی از جام‌جهانی‌های برگزار شده را نه با نگاه معمول بلکه با نگاهی به نکات کم‌تر دیده و گفته شده و گاهی نوستالوژی آن جام، مرور می‌کنیم.

*قسمت نهم: جام جهانی ۱۹۷۰

قصه میزبانی مکزیک

میزبانی المپیک ۱۹۶۸ باعث شد تا مکزیکی‌ها به دنبال گرفتن میزبانی جام جهانی هم باشند تا تلاش‌هایی که برای به خدمت گرفتن المپیک کرده‌اند، برای جام جهانی هم مثمر ثمر باشد. البته دلیل اصلی قبول این مسئولیت، پرت کردن حواس مردم از ظلم‌های اجتماعی صورت گرفته در آن دوره کشور مکزیک بود و تا حدودی هم موفق شد.

شرایط میزبانی مکزیک

مکزیک کشور مناسبی برای کشورهای اروپایی نبود و حتی برخی کشورهای آمریکای جنوبی هم برای بازی کردن در کشوری که ارتفاع آن بیش از دو هزار متر بالای دریا است، مشکل داشتند. همین باعث شد تا دو کشور آلمان غربی و برزیل به ترتیب ۳۰ و ۴۰ روز پیش از شروع جام در این کشور اردو بزنند تا بازیکنان این تیم با آب و هوای کشور میزبان آشنا شوند. همین امر یکی از دلایل موفقیت‌های این دو کشور در این جام بود.

داستان‌های ناشنیده از جام جهانی ۱۹۷۰/ گاو مهم‌تر از انسان است!

هم‌چنین برای نخستین‌بار در تاریخ جام جهانی‌، بازی‌ها در ظهر و ساعت ۱۲ برگزار شد که همین امر موجب اعتراض همه مردم دنیا شد. مکزیک در پاسخ به این اعتراض‌ها عنوان کرد که به دو دلیل این اتفاق رخ داده است؛ اول این که به دلیل برگزاری مسابقات “گاو بازی” در عصر و هم‌چنین برای راحتی سایر مردم بعضی از این بازی‌ها در ظهر برگزار می‌شود. البته روزنامه اکیپ فرانسه بعد از این توجیه عجیب مکزیکی‌ها عنوان کرد” به راستی که گاو مهم‌تر از انسان است”.

البته دلیل اصلی این کار این بود که مکزکی‌ها از پس خرج مسابقات بر نمی‌آمدند و به همین دلیل حق پخش را به شرکت‌های آمریکایی فروختند و همین امر سبب شد تا بنا به میل این شرکت‌ها، ساعت بازی‌ها تغییر کند.

شرایط علیه قهرمان دنیا

تیم ملی انگلیس با لقب قهرمان جهان پا به مکزیک گذاشت اما از ماه‌های قبل و به دلیل اتفاقات افتاده در بازی پایانی جام قبلی، جو ورزشگاه‌ها علیه این تیم بود. برخورد بد رمزی در رختکن پس از پیروزی در جام قبلی با رسانه‌ها و هم‌چنین دشمنی قدیمی با انگلستان (مکزیک در گذشته مستعمره کشور انگلیس بود) سبب شد تا با فحاشی از نماینده بریتانیا استقبال شود. حتی در بازی‌های دوستانه پیش از جام جهانی نیز، بازی انگلیس با کلمبیا به حاشیه رفت و حتی اردوی این تیم در کلمبیا ناقص ماند.

هم‌چنین وقتی بازیکنان انگلیس برای دیدن شهر بعد از بازی دوستانه با کلمبیا در حال گشت و گذار بودند، دزدی از یک جواهر فروشی پیش آمد که به دلیل حضور چارلتون و بابی مور در نزدیکی آن، این دو مورد بازجویی قرار گرفتند. چارلتون به آرامی جواب پلیس‌ها را داد اما بابی مور پرخاش کرد و دستگیر شد و چند روز بعد با وثیقه آزاد شد و همین امر سبب شد تا انگلیس روی خوش نبیند.

داستان‌های ناشنیده از جام جهانی ۱۹۷۰/ گاو مهم‌تر از انسان است!

آفریقا بالاخره سهمیه گرفت

بالاخره اعتراض آفریقایی‌ها نتیجه داد و فیفا یک سهمیه برای این قاره در نظر گرفت. همین امر موجب اعتراض اروپایی‌ها شد زیرا بسیاری از کشورهای مطرح اروپایی مثل اسپانیا، هلند، فرانسه و پرتغال به جام جهانی نرسیدند. هم‌چنین به دلیل این که کشورهای آفریقایی حاضر به مسابقه دادن با رودزیا(زمیبابوه فعلی) نبودند و این کشور را تحریم کرده‌ بودند، رودزیا مجبور شد در انتخابی کشورهای آسیایی شرکت کند. سرانجام هم مراکش برنده سهمیه آفریقایی‌ها شد.

اطلاعات کلی

۱۶ کشور بلژیک، السالوادور، مکزیک(میزبان)، شوروی، ایتالیا، اروگوئه، سوئد، رژیم صهیونیستی، برزیل، رومانی، انگلستان(قهرمان دوره قبل)، چکسلواکی، آلمان غربی، پرو، بلغارستان و مراکش در این دوره حضور داشتند.

برزیل با برتری ۴ بر یک برابر ایتالیا قهرمان این دوره شد و آلمان غربی به رده سوم رسید.

داستان‌های ناشنیده از جام جهانی ۱۹۷۰/ گاو مهم‌تر از انسان است!

نکات جالب و کم‌تر شنیده شده

– در این دوره برای نخستین‌بار از قانون تعویض استفاده شد و هر تیم اجازه ۲ تعویض داشت.

– تیم انگلیس را به دلیل حواشی پیش آمده، تیم “شراب خواران و دزدان” نامیدند.

– اوضاع کشور چکسلواکی آرام نبود و همین سبب شد تا این تیم یکی از بدترین نتایج خود را در تاریخ جام جهانی بگیرد.

– گرد مولر ستاره این جام بود و با ۱۰ گل آقای گل این رقابت‌ها شد.

منبع: تاریخ فوتبال و جام جهانی – تالیف و ترجمه: د. اسداللهی

انتهای پیام

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=278172

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x