تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
0

تاریخ سازان جام طلایی

  • کد خبر : 278094
  • 19 آبان 1401 - 9:04
تاریخ سازان جام طلایی

علاوه بر جام، عناوین فردی در جام جهانی نیز حائز اهمیت هستند.

به گزارش گروه ورزشی «کمال مهر» :

ایمان گودرزی؛ بهترین گلزن در هر دوره جام جهانی فوتبال برنده کفش طلا می شود. این جایزه از سال ۱۹۸۲ به عنوان جایزه کفش طلا شناخته می شد تا اینکه در سال ۲۰۱۰ به شکل فعلی خود تغییر نام داد.

در هر جام جهانی، کسب جام آرزوی هر فوتبالیستی است. با این حال، بزرگترین نمایش جهانی فوتبال، چندین جایزه فردی را نیز در پایان هر دوره ارائه می‌کند و به بازیکنان فرصتی می‌دهد تا نام خود را در کتاب‌های تاریخ ثبت کنند. به عنوان مثال، توپ طلا به بهترین بازیکن هر دوره جام جهانی فوتبال داده می شود و دستکش طلا به دروازه بانی می رسد که بیشترین کلین شیت را دارد. برای مهاجمان، کفش طلای جام جهانی فوتبال که به بهترین گلزن هر دوره داده می شود جام مقدسی به حساب می‌آید.

اهدای جایزه کفش طلا در جام های جهانی فوتبال از سال ۱۹۸۲ به طور رسمی آغاز شد. در آن زمان به عنوان کفش طلا شناخته می شد. با این حال، بهترین گلزنان در دوره های قبلی جام جهانی فیفا نیز به عنوان برندگان کفش طلا شناخته می شوند. دومین گلزن برتر در هر جام جهانی فوتبال کفش نقره ای را برنده می شود در حالی که سومین گلزن برتر با کفش برنز به کارش پایان می‌دهد. گیلرمو استابیله آرژانتینی، اولین برنده کفش طلای جام جهانی فوتبال است که در جام جهانی فوتبال ۱۹۳۰ در اروگوئه، با هشت گل، بهترین گلزن این رقابت ها شد.

تاریخ سازان جام طلایی

تا سال ۱۹۹۴، جایزه کفش طلای جام جهانی فیفا می توانست بین چندین گلزن برتر تقسیم شود.

اولین موردی که کفش طلا بین بازیکنان به اشتراک گذاشته شد در سال ۱۹۶۲ بود که در شیلی برگزار شد. شش بازیکن – فلوریان آلبرت از مجارستان، والنتین ایوانوف از اتحاد جماهیر شوروی، گارینچا و واوا از برزیل، درازان یرکوویچ از یوگسلاوی و لئونل سانچز از کشور میزبان – هر کدام با چهار گل بهترین گلزنان شدند.

تاریخ سازان جام طلایی

از نسخه ۱۹۹۴، یک سیستم تساوی بریک توسط فیفا برای انتخاب برنده قطعی معرفی شد.

سیستم تساوی بریک بیان می کرد که اگر دو یا چند بازیکن با تعداد گل یکسان به پایان برسند، بازیکنی که بیشترین گل غیر پنالتی را زده باشد، کفش طلا را برنده می شود. اگر بازیکنان باز هم مساوی بودند، بازیکنی که پاس گل بیشتری داشته باشد، جایزه را می برد.

با این حال، این مانع نشد که اولگ سالنکو از روسیه و هریستو استویچکوف بلغارستانی کفش طلا را در سال ۱۹۹۴ به اشتراک بگذارند زیرا هر دو با ۶ گل و یک پاس گل به پایان رسیدند.

تاریخ سازان جام طلایی

اولگ سالنکو، تا به امروز، تنها برنده کفش طلای جام جهانی فوتبال باقی مانده که تیمش در مرحله گروهی در سالی که او این جایزه معتبر را کسب کرد، حذف شد. پنج گل از شش گل سالنکو در بازی مقابل کامرون به ثمر رسید و همچنان رکورد بیشترین گل زده توسط بازیکنی که در یک بازی جام جهانی گل زده به نام اوست.

تاریخ سازان جام طلایی

از سال ۲۰۰۶، یک بند جدید به قانون تای بریک اضافه شد. اگر بعد از دو معیار اول نتوان برنده را انتخاب کرد، بازیکنی که تعداد دقایق کمتری بازی می‌کرد، برنده محسوب می‌شد. قانون تای بریک بار دیگر پس از جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی با توماس مولر آلمانی، داوید ویا از اسپانیا، وسلی اسنایدر هلندی و دیگو فورلان از اروگوئه هر کدام با ۵ گل به پایان رسید.

تاریخ سازان جام طلایی

توماس مولر در آن دوره با سه پاس گل خود برنده کفش طلا شد. بقیه هر کدام یک پاس گل داشتند. در همین حال، داوید ویا، وسلی اسنایدر را به کفش نقره برد، زیرا او دقایق کمتری نسبت به بازیکن هلندی بازی کرده بود.

ژوست فونتن از فرانسه در سال ۱۹۵۸ کفش طلا را برد و ۱۳ گل او در سوئد همچنان بیشترین گل زده توسط یک بازیکن در یک دوره جام جهانی فوتبال است.

تاریخ سازان جام طلایی

هیچ بازیکنی در تاریخ فوتبال تا به حال دو بار کفش طلا را نبرده است.

برترین گلزنان تمام ادوار جام جهانی فوتبال

در ۲۱ دوره مسابقات جام فوتبال جهانی، بیش از ۲۰۰۰ گل (بدون احتساب ضربات پنالتی در پایان ۱۲۰ دقیقه) به ثمر رسیده است.

از زمان به ثمر رسیدن اولین گل جام جهانی توسط لوسیان لوران، بازیکن تیم ملی فرانسه در جام جهانی ۱۹۳۰ اروگوئه، بیش از ۱۲۵۰ بازیکن از کشورهای مختلف موفق شدند در رویدادهای بزرگ فوتبالی جهان گلزنی کنند و در این میان حدود ۹۵ بازیکن شناخته شوند و ۵ گل یا بیش از آن به ثمر برسانند. در حال حاضر حاضر میروسلاو کلوزه، بازیکن سابق تیم ملی آلمان با رکورد ۱۶ گل زده در ۴ دوره این رقابت ها، برترین گلزن تاریخ جام جهانی به شماره می‌رود. پس از کلوزه بازیکنانی در رده‌های بعدی قرار دارند که دوران بازی خود را به پایان رسانده و شانسی برای رسیدن به رکورد ۱۶ گل زده آلمانی ندارند.

۱- میروسلاو کلوزه

ادوار حضور در جام جهانی: ۴ دوره
تعداد بازی: ۲۴ بازی
تعداد گل: ۱۶ گل
گلزنی در هر بازی: ۰.۶۷

او در جام جهانی ۲۰۰۲ که به میزبانی ژاپن و کره جنوبی برگزار شد، ۵ گل به ثمر رساند و کفش طلا را به دست آورد. کلوزه در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان ۵ گل زد و در جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی ۴ گل به ثمر رساند.

تاریخ سازان جام طلایی

کلوزه که تنها یک گل تا رسیدن به رکورد رونالدو فاصله داشت، در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل برای آخرین بار پیراهن تیم ملی کشورش را بر تن کرد و با ثمر رساندن ۲ گل، عنوان برترین گلزن تمام ادوار جام جهانی فوتبال را به خود اختصاص داد.

۲- رونالدو نازاریو

ادوار حضور در جام جهانی: ۴ دوره
تعداد بازی: ۱۹ بازی
تعداد گل: ۱۵ گل
گلزنی در هر بازی: ۰.۷۹

رونالدو نازاریو، اعجوبه برزیلی دنیای فوتبال که ۳ بار به عنوان برترین بازیکن سال فیفا انتخاب شده و ۲ بار توپ طلا را به دست آورده، با ۱۵ گل در رده دوم برترین گلزنان جام جهانی قرار دارد.

رونالدو نیز در ۴ دوره جام جهانی حضور داشت و با تیم ملی برزیل ۲ عنوان قهرمانی و یک نایب قهرمانی این مسابقات را تجربه کرده است.

تاریخ سازان جام طلایی

رونالدو با به ثمر رساندن ۶۲ گل در ۹۸ بازی ملی، سومین گلزن برتر تیم ملی کشورش به شماره می‌رود.

۳- گرد مولر

ادوار حضور در جام جهانی: ۲ دوره
تعداد بازی: ۱۳ بازی
تعداد گل: ۱۴ گل
گلزنی در هر بازی: ۱.۰۸

بمب افکن آلمانی در رده سوم گلزنان برتر جام‌های جهانی قرار دارد. او نوزدهمین گلزن برتر بازی‌های ملی در جهان به شماره می‌رود و با در نظر گرفتن تعداد گل‌ها نسبت به دقایق بازی، از این حیث در رده سوم جای گرفته است.

تاریخ سازان جام طلایی

او در جام جهانی ۱۹۷۰ مکزیک، رکورد قابل ثبت ۱۰ گل زده را به ثبت رساند و در جام جهانی ۱۹۷۴ آلمان غربی، ۴ گل دیگر وارد دروازه حریفان کرد.

۴- ژوست فونتن

ادوار حضور در جام جهانی: یک دوره
تعداد بازی: ۶ بازی
تعداد گل: ۱۳ گل
گلزنی در هر بازی: ۲. ۱۷

فونتن به دلیل به ثمر رساندن گل در یک دوره جام جهانی مشهور است. او در ۶ بازی جام جهانی ۱۹۵۸ موفق شد ۱۳ گل به ثمر برساند تا با تعداد کمترین بازی، بیشترین گلزنی را در این رقابت‌ها داشته باشد.

تاریخ سازان جام طلایی

او در ۲۰ سال برای اولین بار با پیراهن تیم ملی فرانسه به میدان رفت و در جریان پیروزی ۸ بر صفر مقابل لوکزامبورگ برای تیم ملی کشورش هت تریک کرد.

فونتن ظرف ۷ سال در ۲۱ بازی در ترکیب خروس‌ها قرار گرفت و موفق شد ۳۰ گل بزند. با این حالیت‌های پی در پی باعث شد تا او در آستانه ۲۹ سالگی از دنیای فوتبال خداحافظی کند.

۵- پله

ادوار حضور در جام جهانی: ۴ دوره
تعداد بازی: ۱۴ بازی
تعداد گل: ۱۲ گل
گلزنی در هر بازی: ۰.۸۶

پله که همراه با مارادونا، اسطوره فقید فوتبال آرژانتین جایزه بهترین بازیکن قرن فیفا را به دست آورد، با به ثمر رساندن ۷۷ گل در ۹۲ بازی برترین گلزن تاریخ تیم ملی برزیل به شماره می‌رود. او در سطح باشگاهی هم عملکرد فوق العاده داشت و با ۶۴۳ گل در ۶۵۹ بازی، بهترین گلزن تاریخ سانتوس است.

تاریخ سازان جام طلایی

برزیل با درخشش پله در جام‌های جهانی ۱۹۵۸، ۱۹۶۲ و ۱۹۷۰ به قهرمانی برسد.

بیشتر بخوانید:

  • عکس | عادل فردوسی‌پور دوباره در جمع دانشجویان شریف

  • عکس | حضور بانوان در لیگ آزادگان و استادیوم شهربابک

  • ستاره پرسپولیس و همسرش در آستانه جدایی

۲۵۷ ۲۵۱

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=278094

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x