تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
0

حساسیت دشمنان نسبت به تاسیسات فردو به خاطر پدافند غیرعامل است

  • کد خبر : 27714
  • 17 اسفند 1392 - 15:39
حساسیت دشمنان نسبت به تاسیسات فردو به خاطر پدافند غیرعامل است

وزیر اطلاعات گفت: حساسیتی که امروز دشمنان ما به تاسیسات فردو دارند، خود بسیار مورد توجه است چرا که تاسیسات فردو پدافند غیرعامل بوده اما نطنز پدافند عامل است و از این طریق محافظت می‌شود.

 

به گزارش کمال مهر؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمود علوی وزیر اطلاعات در اولین نشست مشترک مسئولین کمیته‌های پدافند غیرعامل دستگاه‌های اجرایی، وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و استانداری‌ها که صبح امروز(شنبه ۱۷ اسفند) در وزارت کشور برگزار شد، پدافند غیرعامل را راهبردی‌ترین عملکردی دانست که از طرف خالق انسان به بنده‌اش داده شده است.

وی در ادامه با استناد به آیه‌های قرآنی گفت: خداوند به آفریده‌هایش توانایی‌هایی را واگذار کرده و برخی از آفریده‌هایش پدافند غیرعامل دارند، به عنوان مثال بعضی نیش و بعضی چنگال دارند و برخی از قدرت پایشان در مقابله با تهدیدات استفاده می‌کنند.

وزیر اطلاعات همچنین افزود: در بخش درمان و بهداشت نیز پدافند غیرعامل وجود داشته و در همه جا یک نوع پدافند بر نوع دیگر تقدم دارد.

وی افزود: جایگاه پدافند غیرعامل در بسیاری از موارد از نقش پدافند عامل بسیار اثرگذارتر است چرا که دارای تنوع بوده و راهکارهای لازم را می‌طلبد، همچین زمانبر بوده به گونه‌ای که هیچ زمانی را به عنوان زمان خاص نمی‌توانیم برای این پدافند در نظر بگیریم.

وزیر اطلاعات با اشاره به بیانات رهبری معظم انقلاب در این مورد گفت: مقام معظم رهبری نیز فرمودند نمی‌توان یک زمان خاص را به عنوان زمان پدافند غیرعامل تعیین کرد، بلکه هر زمان، زمان پدافند غیرعامل است.

حجت‌الاسلام و المسلمین علوی تاکید کرد: تاکتیک‌ها و خروجی‌های پدافند غیرعامل باید اجرایی شده و صرفا برای زمان خاص هزینه نشود، اندیشمندان ما باید به گونه‌ای کار کنند که این پدافند کاربرد چندمنظوره داشته باشد، در شرایط صلح نیز پدافند غیرعامل کاربردهای خود را می‌طلبد.

وزیر اطلاعات، تاثیرگذاری پدافند غیرعامل را در تاسیسات هسته‌ای مورد اشاره قرار داد و گفت: اگر اطراف تاسیسات هسته ای را دایره‌های چندلایه به عنوان پدافند غیرعامل بچینیم و از تاسیسات دفاع کنیم، پدافندمان محصور است ولی بازهم این امکان وجود دارد که دشمن به آن حمله کند. باید پدافند غیرعامل را در اعماق زمین تاسیسات ایجاد کنیم تا دشمن به آن دسترسی پیدا نکند.

وی ادامه داد: حساسیتی که امروز دشمنان ما به تاسیسات فردو دارند، خود بسیار مورد توجه است چرا که تاسیسات فردو پدافند غیرعامل بوده اما نطنز پدافند عامل است و  توسط پدافند عامل محافظت می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین علوی با بیان اینکه در قرآن نیز بحث تجهیزات نظامی مطرح شده است، گفت: باید از این تجهیزات برای توان دفاعی خودمان استفاده کنیم، در قرآن کریم جنبه پدافند غیرعامل مطرح شده است، همینطور در بخش‌های مختلف باید روی پدافندها کار کنیم و اینگونه نیست که این پدافند در دل کوه تولید شده باشد و در معرض آسیب نباشد بلکه به عنوان سیاست‌های مطرح نظام جمهوری اسلامی مطرح شده است.

وی با بیان اینکه ما می‌توانیم در بخش اقتصاد روی پدافندهای غیرعامل کار کنیم، گفت: استفاده از سرمایه‌گذاری‌های خارجی در بخش اقتصاد یک نوع پدافند غیرعامل است و اگر با یک برنامه‌ریزی حساب‌شده سرمایه‌گذاری‌های خارجی را در داخل کشورمان سهیم کنیم، آن سرمایه‌گذاران عملا به خاطر منافع خود حاضر نیستند امنیت ایران به خطر بیفتد و بدون اینکه خودمان بخواهیم اثرش را بر جای می‌گذارد.

وزیر اطلاعات افزود: ما در عرصه اطلاعات باید بر مبنای پدافند غیرعامل و عامل کار کنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین علوی تاکید کرد: در عرصه اطلاعات خارجی باید از پدافند عامل استفاده کنیم، وقتی دشمن امنیت ما را به خطر می‌اندازد و گروهک تروریستی دست به عملیاتی می‌زند، پدافند غیرعامل معنا نمی‌یابد و باید پدافند عامل پاسخگو باشد تا جلوی ضربه زدن دشمن را بگیرد و با بالابردن اطلاعات نیروهای خودی بتواند از تخلیه اطلاعات آنان جلوگیری کند.

وزیر اطلاعات ادامه داد: پدافند غیرعامل به عرصه خاصی اختصاص ندارد ، البته باید تشخیص داد که کجا جای پدافند است و کجا نیست، کجاعامل و کجا غیرعامل کاربرد دارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین علوی با بیان اینکه اسلام در جایی پدافند عامل را مطرح کرده و در جایی آفند را مورد توجه قرار داده است، گفت: آنجا که دشمن آماده باش است تا به شما حمله کند، باید پیش دستی کرد و با دشمن مقابله به مثل کرد و هنگامی که بحث نبرد فرهنگی به وجود می‌آید اسلام سراغ پدافند نمی‌رود، زیرا مشی انبیاء در مسائل فرهنگی در آفند بوده و آیات قرآنی نشان دهنده آفند و هجمه مربوط به آن است.

وزیر اطلاعات با اشاره به اینکه باید در حوزه فرهنگی از باورهای خود دفاع کنیم، تاکید کرد: باید در مقابل تهدیدات بالقوه فرهنگی از خود واکنش نشان دهیم زیرا آنچه که در برابر ماست آسیب پذیر بوده و همچنین نباید در برابر فرهنگ غرب احساس عجز کنیم.

وی تاکید کرد: ما باید این افراد را بکار گرفته و دشمن را وادار به عقب نشینی کنیم ، ما ناچاریم چه به صورت عامل که دفاع از ارزش‌ها و چه به صورت غیرعامل که به معنای بالابردن درک، شعور و سیرت و آگاهی مردم است مقابله کنیم تا دشمن را بشناسند و بهتر بتوانند خود را از تهدیدات دشمن محفوظ نگهدارند.

وی اضافه کرد: در مقابله با تهاجمات فرهنگی غرب، زبان دین موثر است.

حجت‌الاسلام و المسلمین علوی به مسائل مربوط به شیعه و سنی اشاره کرد و گفت: در این حوزه‌ها افراطی‌گری رخ داده و کانال‌های مختلف ماهواره‌ای به راحتی شیعیان را مورد اهانت قرار می‌دهند و با حیثیت شیعیان بازی می‌کنند، باید تدبیری صورت بگیرد، به تعبیر قرآن شیطان بر کسانی که ایمان دارند سلطه ندارد، بنابراین جنبه پدافند را باید در میان مردم نیز مطرح کنیم و آن را در تمام عرصه‌ها جدی گرفته تا از انحراف مسیر بسیاری از افراد جلوگیری کنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین علوی تاکید کرد: تهدیدهای اطلاعاتی دشمن پدافند غیرعامل است و نیاز به مهندسی فرهنگی، اقتصادی و اطلاعاتی دارد. در این عرصه دستمان باز است و همچنین شرع در عرصه جنگ دستمان را باز گذاشته است، زیرا جنگ عرصه خدعه است.

وی تصریح کرد: دیپلماسی یک نوع جنگ است و باید حواسمان جمع باشد که حریف را نمی‌توان فقط روراست از عرصه خارج کرد چرا که جنگ فقط به حوزه فیزیکی خلاصه نمی‌شود و لذا همیشه باید بیدار بود و از ترفندهای دشمن نباید غافل ماند.

حجت‌الاسلام و المسلمین علوی با بیان اینکه باید در عرصه پدافند در بخش نرم‌افزاری توجه کنیم، گفت: باید در بخش نرم افزاری سرمایه گذاریمان نیازمند تعیین زمان مشخصی نباشد، زیرا با توجه به رهنمودهای رهبری که به سردار جلالی داشتند و در عرصه قانونگذاری در برنامه ۵ ساله چهارم جایگاه حساس پدافند غیرعامل را در اندیشه برنامه‌ریزی کشور مورد توجه قرار دادند.

وزیر اطلاعات افزود: ما به عنوان عضو کوچکی در سنگر وزارت اطلاعات می‌دانیم مسئله پدافند غیرعامل از حساسیت خاصی برخوردار است و در برنامه ریزی‌هایمان آن را مورد توجه قرار می‌دهیم، وزارت اطلاعات در ترسیم تاکتیک‌ها و رویکردهای پدافند آن را به صورت یک نقشه اساسی نگاه می‌کند و یک هدف جدی در تمام برنامه ریزی‌های وزارت اطلاعات است.

وی تاکید کرد: هرچه عناصر این حوزه با هم گره بخورند و هم افزایی داشته باشند و منافع ملی در جهت امنیت ملی هماهنگ شود و با ستاد نیروهای مسلح دست همکاری بدهیم، هم اندیشی صورت می‌گیرد و این نشان می‌دهد که در عرصه عمل هم باید کار کنیم.

وزیر اطلاعات تاکید کرد: ما امروز در شرایطی هستیم که نه تنها کوچک‌ترین توان کشور را نباید در جهت مقابله با هم خرج کنیم، زیرا خیانت به منافع کشور است، بلکه از کوچک‌ترین فرصت برای همکاری نباید فروگذاری کنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین علوی ادامه داد: راهبرد ما در تعامل با نیروهای کشور از جمله مسلح، ارتش، سپاه پاسداران، نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌های کشوری براساس این مبناست و یکی از بهترین پدافندهای غیرعامل، انسجام ملی است.

وی ادامه داد: باید عناصر تاثیرگذار درکشور دست به دست هم دهند و دشمن ببیند در ایران علی رغم سلایق متفاوت یک صدا بلند است و این دشمن را از حرکت باز می‌دارد و یکی از جلوه‌های زیبای پدافند غیرعامل همین مسئله است.

وزیر اطلاعات افزود: باید صفوف را گره بزنیم و دستان خود را در دستان هم قرار دهیم، زیرا امروزه دولتی زمام امور کشور را به دست گرفته که در راس آن رئیس جمهوری قرار دارد که دیدگاه خردورزانه داشته و اهل اینکه با بازی‌های بچه گانه منافع کشور را به هدر دهد، نیست و از کوچک‌ترین منابع در مدیریت کشور استفاده می‌کند و به اساسی‌ترین اصل نظام که ولایت فقیه است، تکیه کرده است.

وی گفت: رئیس جمهور در سخنرانی که در جمع اعضای وزارت اطلاعات داشت گفت که در ایران یک پرچم برافراشته که آن پرچم مقام معظم رهبری است و ما در زیر لوای آن قرار داریم. ما باید با طبع نظام کار کنیم.

وی افزود: در بحث مذاکرات هسته‌ای پازل‌های مختلف و صداهای مختلفی وجود دارد، باید این صدا‌ها با سیاست گذاری‌های مشخص شده‌ای تنظیم شود و نقص‌هایی نیز که در این عرصه صورت می‌گیرد باید مورد توجه قرار بگیرد. یک صدایی یک صورت ندارد و از یک سیاست منسجم شده‌ای تشکیل شده و می‌تواند ما را در برابر دشمن مقاوم نشان دهد.

حجت‌الاسلام و المسلمین علوی با بیان اینکه دولت یازدهم جناحی نیست، گفت: این دولت می‌خواهد از نیروهای عاقل جامعه استفاده کند، برخی فکر می‌کنند که خصیصه خاصی دارند و آن را به جناح مقابل هل می‌دهند و جناح مقابل هم برای اهداف خود از این فرصت استفاده می‌کند.

دولت روی کار آمده به همه اصولگرایان و اصلاح طلبان احترام می‌گذارد و از آن‌ها استفاده می‌کند.

علوی در پایان خاطرنشان کرد: ما باید در راستای اصول اصلی نظام حرکت کنیم و با همه یکی شده و یک صدا مخابره شود و این خود بهترین پدافند غیرعامل است، ما در مذاکرات هسته‌ای باید صداهای مختلف داشته باشیم اما براساس یک سیاست‌گذاری. یک عده نقد کنند، شعار دهند، داد بزنند یا حمایت کنند این حساب‌شده باشد نه اینکه به خود ضربه بزنیم.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=27714

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x