تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

کمبود سرم در البرز

  • کد خبر : 275694
  • 04 آبان 1401 - 23:37

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی البرز با اشاره به کمبود سرم در استان، گفت: کمبود سرم و برخی از داروها کشوری است.

دکتر نفیسه خسروی در گفت و گو با ایسنا، گفت: کمبود سرم و برخی از داروها کشوری است و همکاران اداره دارو و فرآورده‌های بیولوژیک سازمان غذا و دارو با تلاش شبانه روزی و با تعریف پلن‌های دارویی، برنامه ریزی و مدیریت تامین داروها را عهده دارند. در کنار برنامه ریزی پلن‌های اعلامی، در هر استان باید مصرف منطقی سرم و داروها در دستور کار قرار گیرد و با یک فرهنگ سازی درست در سطح جامعه باید دقت شود که مدیریت مصرف دارویی را در نظر داشته باشیم.
خسروی خاطرنشان کرد: گاهی برخی بیماران به صورت خود درمانی در یک سرماخوردگی با منشا ویروسی که به آنتی‌بیوتیک نیاز نیست، آنتی‌بیوتیک تهیه کرده که خود این دارو می تواند عوارض جبران ناپذیری ایجاد کند و به صورت گسترده در سطح جامعه شاهد افزایش مقاومت آنتی بیوتیکی باشیم. یا برخی از افراد بیمار تصور می‌کنند با مصرف سرم شرایط جسمی بهتری خواهند داشت در حالی که در خیلی از موارد با تغذیه درست و رژیم غذایی مناسب یا بعضا داروهای مناسب می توان نتیجه بهتری گرفت.
وی ادامه داد: به تجویز و مصرف منطقی دارو باید با یک نگاه ویژه در شرایط موجود نگاه کرد و در کنار برنامه ریزی جهت حل چالش‌های موجود تولید و واردات دارو، فرهنگ سازی  و آموزش‌های  مداوم در جهت نهادینه کردن تجویز و مصرف منطقی دارو در دستور کار قرار گیرد. این موارد باید در جلسات بازآموزی برای جامعه هدف کادر درمان و برنامه‌های آموزشی برای مردم از طریق رسانه‌ها و … مطرح شود تا از مصرف بالای دارو جلوگیری گردد.
خسروی در خصوص کمبود سرم در استان البرز، گفت: بر اساس گزارش‌های سازمان غذا و دارو، تولید سرم در کشور به نسبت سال‌های گذشته افزایش داشته است و با توجه به این باید بررسی دقیق تر  در خصوص میزان تقاضای سرم  در کل کشور صورت پذیرد.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت:  پلن‌های تخصیص داده شده از سازمان غذا و دارو بر اساس جمعیت و شرایط استان تعریف می شود و شرایط کلیه کمبودها در هر استان به سازمان غذا و دارو اعلام می گردد و با هماهنگی های همیشگی با سازمان غذا و دارو در تلاشیم که مشکلات موجود مسبب بحران جدی در استان نگردد.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=275694

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x