تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

مردم ایران و دیگر کشورها چقدر باید برای خرید خودروی پرفروش آن‌جا کار کنند؟

  • کد خبر : 275684
  • 04 آبان 1401 - 22:43
مردم ایران و دیگر کشورها چقدر باید برای خرید خودروی پرفروش آن‌جا کار کنند؟

در این مطلب بررسی می‌کنیم که یک کارمند ساده در کشورهای مختلف از جمله ایران، چقدر باید برای خرید یک ماشین کار کند.

به گزارش گروه آی تی «کمال مهر»:

در این مطلب بررسی می‌کنیم که یک کارمند ساده در کشورهای مختلف از جمله ایران، چقدر باید برای خرید یک ماشین کار کند.

arzif mobile

خرید خودرو از جمله اهداف و برنامه‌های هر شهروند در سراسر دنیا به شمار می‌رود؛ البته در ایران، این موضوع از «هدف» تبدیل به «آرزو» شده است.

قیمت‌های روزافزون خودروهای بی‌کیفیت، یکی از معضلات شهروندان ایرانی به شمار می‌رود و این موضوع که اکنون باید بیش از چند سال کار کرد تا با هزینه‌ای که چندین سال پیش، برای خرید خانه می‌شد را صرف خرید ماشین کرد، بسیار آزاردهنده است.

اواخر شهریور ماه پس از معرفی آیفون ۱۴، در مطلبی مشابه به بررسی قدرت خرید آیفون ۱۴ بین مردم کشورهای مختلف پرداختیم و برای این مطلب هم از جدول میانگین میزان درآمد یک «کارمند ساده» در کشورهای مختلف که در همان مطلب استفاده کردیم، بهره می‌بریم.

همان‌طور که خودتان می‌دانید، طبیعتاً به دست آوردن آمار دقیق از میزان درآمد اقشار مختلف کشور‌های جهان، مانند اروپا، آمریکا، شرق آسیا و سایر نقاط خاورمیانه که در این مطلب به آن‌ها اشاره می‌کنیم، آسان نیست. ما سعی کردیم با حذف داده‌های پرت و محاسبه میانگین درآمد کشورهای مختلف از سایت‌های معتبر و مقایسه آن‌ها، به اعداد نسبتاً قابل اطمینانی برای سال ۲۰۲۲ برسیم. با توجه به قیمت‌های متغیر خودروها در بازار ایران هم، قیمتی حدودی در نظر می‌گیریم.

میزان درآمد یک کارمند ایرانی

همان‌گونه که در مطلب قبل اشاره کردیم، به دست آوردن اعداد دقیق از کشور خودمان، از همه جا سخت‌تر است! برای خط فقر در ایران، عددی بین ۱۰ تا ۱۷ میلیون تومان شنیده می‌شود که توسط مراجع مختلف اعلام می‌شود.

برای میزان درآمد و میانگین آن هم اعداد و ارقام متفاوتی پیدا می‌شود که نتیجه جست‌وجوی ما بر پایه نرخ رسمی وزارت کار برای سال ۱۴۰۱ در یک ماه به این شرح است:

  • حقوق پایه وزارت کار: ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان
  • حقوق سایر سطوح وزارت کار: ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان
  • مجموع دریافتی افراد مجرد بدون فرزند و سابقه کار: ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان
  • حقوق کارکنان دولت: ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان
  • متوسط دریافتی کارمندان دولت: ۸ میلیون تومان

مانند مطلب قبل، با توجه به اعداد ذکر شده و سایر اعداد به دست آمده، ما میزان حقوق دریافتی یک کارمند معمولی ایرانی را ۷ میلیون تومان در ماه در نظر می‌گیریم و با همین عدد جلو می‌رویم.

میانگین حقوق دریافتی ماهانه یک کارمند در کشورهای مختلف دنیا

با توجه به توضیحات ابتدایی، به دست آوردن اعداد دقیق از یک مرجع مشخص، ممکن نیست و برای دقت هرچه بیش‌تر این مقاله از مراجع مختلف اعداد مختلفی به دست آوردیم و نزدیک‌ترین عدد به اعداد اصلی را پیدا کردیم. برای هر کشور هم از منابع جهانی و بین‌المللی و هم از منابع داخلی آن کشور استفاده کردیم و مبلغ نهایی را با به دلار تبدیل کردیم.

برای برخی کشورها همانند آمریکا که چندین نرخ و آمار در مناطق مختلف وجود داشت، ما از میانگین آن‌ها استفاده کردیم و برای کشورهایی که بازه عددی پهنی داشتند هم متوسط آن را نوشتیم. به هرحال اعداد واقعی هر کشور ممکن است تفاوت‌هایی با لیست ما داشته باشد.

در جدول زیر نگاهی به میانگین حقوق دریافتی در هر کشور و رقم آن به دلار و تومان می‌پردازیم.

این رو هم بخون:

هرچه خودروی پرنده دیدید فراموش کنید؛ معرفی طرح مفهومی خودروی پرنده XPeng + ویدیو

کشور میانگین حقوق دریافتی ماهانه یک کارمند به دلار میانگین حقوق کارمند تبدیل‌شده به تومان
دانمارک $۵,۹۰۰ ۱۹۱,۷۵۰,۰۰۰
سوییس $۵,۷۶۰ ۱۸۷,۲۰۰,۰۰۰
امارات متحده عربی $۵,۳۴۰ ۱۷۳,۵۵۰,۰۰۰
نروژ $۵,۰۵۰ ۱۶۴,۱۲۵,۰۰۰
ایالات متحده آمریکا $۵,۰۰۰
۱۶۲,۵۰۰,۰۰۰
سوئد $۴,۷۰۰ ۱۵۲,۷۵۰,۰۰۰
کانادا $۴,۶۰۰ ۱۴۹,۵۰۰,۰۰۰
چین $۴,۵۳۰ ۱۴۷,۲۲۵,۰۰۰
عربستان سعودی $۴,۴۴۰ ۱۴۴,۳۰۰,۰۰۰
قطر $۴,۴۰۰ ۱۴۳,۰۰۰,۰۰۰
ژاپن $۳,۶۰۰ ۱۱۷,۰۰۰,۰۰۰
بریتانیا $۳,۵۰۰ ۱۱۳,۷۵۰,۰۰۰
کره جنوبی $۲,۸۰۰ ۹۱,۰۰۰,۰۰۰
آفریقای جنوبی $۱,۸۰۰ ۵۸,۵۰۰,۰۰۰
ایران $۲۱۵ ۷,۰۰۰,۰۰۰

طبیعتاً قضاوت رفاه مردم یک کشور از میزان درآمد آن‌ها، به هیچ عنوان درست نخواهد بود. هرچند شاید این موضوع هم غالباً درست باشد که هزینه زندگی بالاتر، استاندارد زندگی بالاتری هم به دنبال دارد، اما به هرحال هزینه زندگی در آفریقای جنوبی با هزینه زندگی در بریتانیا یا آمریکای شمالی بسیار متفاوت است. به طور کل سطح رفاه با توجه به درآمد، مالیات و هزینه‌های زندگی، در کشورهای ناحیه اسکاندیناوی در اوج خود است.

دقت داشته باشید که قیمت دلار، برای تبدیل به تومان، معادل ۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده است

یک کارمند در هر کشور چقدر باید برای خرید ماشین پرفروش آن‌جا کار کند؟

برای این بخش، بزرگ‌ترین چالش انتخاب ماشین مناسب برای هر کشور است. طبیعتاً نمی‌توان یک خودرو مثل تویوتا کمری را برای سطح رفاه کشوری مثل ایران هم در نظر گرفت؛ برای همین برای هر کشور و منطقه، خودروهای نسبتاً پرفروش و رایج آن‌ها را در نظر می‌گیریم. پس طبیعتاً هنگام مقایسه این موضوع که یک کارمند در هر کشور چقدر برای خرید ماشین باید کار کند، این موضوع را هم دقت کنید که درواقع کیفیت ماشین مد نظر هم در کشورهای مختلف، متفاوت است.

در این بخش برای هر منطقه، دو خودرو را در نظر می‌گیریم که خودروی لوکس به حساب نیایند و از نظر فروش و قیمت، مناسب و قابل تهیه برای شهروندان آن کشورها باشند.

برای کشورهای اروپایی، فولکس‌واگن تی‌راک را در نظر می‌گیریم که در اروپا، محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین خودرو حساب می‌شود. قیمت مدل پایه نسخه ۲۰۲۳ آن را حدوداً ۳۶ هزار دلار در نظر می‌گیریم. از دیگر خودروهای پرطرفدار و پرفروش در اروپا، می‌توان به پژو ۲۰۸ اشاره کرد که قیمت مدل ۲۰۲۳ آن از ۳۰ هزار دلار شروع می‌شود. هرچند در بریتانیا نیسان قشقایی و فورد پوما پرفروش‌تر هستند که قیمت پایه آن‌ها به ترتیب ۳۴ هزار و ۳۰ هزار دلار است.

محبوب‌ترین خودروها در آمریکا و کانادا هم دو تراک فورد سری F (با قیمت حدودی ۴۰ هزار دلار برای مدل XLT) و شورلت سیلورادو هستند، ولی فقط یکی از تراک‌ها را در نظر می‌گیریم و به جای خودروی دوم، تویوتا RAV4 که یک خودروی شاسی‌بلند با قیمت پایه ۲۷ هزار دلار است را در جدول قرار می‌دهیم.

برای سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس، تویوتا کمری ۲۰۲۳ با قیمت ۳۰ هزار دلار را در نظر می‌گیریم که به ویژه در عربستان و امارات بسیار پرفروش و محبوب است. نیسان پاترول با قیمت ۸۰ هزار دلار دیگر ماشین انتخابی ما برای منطقه خاورمیانه است که بررسی می‌کنیم چه‌قدر برای خرید آن، هر کارمندی در این کشورها باید کار کند. سایر پرفروش‌ترین ماشین‌های کشورهای خلیج فارس به طور میانگین، نزدیک به دو برابر سایر ماشین‌های پرفروش این لیست قیمت داشتند که شامل خودروهایی مانند لندکروزر و BMW X5 می‌شدند.

برای کشورهای شرق آسیا هم برای چین، خودروهای تویوتا کارولا با قیمت حدودی ۲۳ هزار دلار و تسلا مدل Y با قیمت ۶۵ هزار دلار را در نظر می‌گیریم. برای ژاپن، به سراغ تویوتا یاریس ۲۴ هزار دلاری و هوندا N-Box خوش‌قیمت ۲۰ هزار دلاری می‌رویم که پرفروش‌ترین خودروهای این کشور هستند. رتبه اول و دوم محبوب‌ترین خوردوهای کره جنوبی شامل هیوندای پورتر (تنها ۱۳ هزار دلار) و کیا بونگو (۲۰ هزار دلار) می‌شود که قیمت آن‌ها طبق اقدامات دولت کره، نسبت به سایر نقاط جهان کم‌تر است.
آخرین کشور تحت بررسی لیست ما هم آفریقای جنوبی است. خودروی تویوتا هیلوکس که در این کشور با قیمت پایه ۱۷ هزار دلار به فروش می‌رسد، پرفروش‌ترین خودروی این کشور حساب می‌شود. فورد رنجر دیگر خودروی نسبتاً محبوب آفریقای جنوبی با قیمت ۱۹ هزار دلار در این کشور است.

حالا وقت آن رسیده است که در جدول زیر نگاهی به این موضوع که یک کارمند ساده در هر کشور، برای خرید ماشین پرفروش و رایج آن کشور چقدر باید کار کند، برسیم:

کشور ماشین مد نظر قیمت تبدیل شده ماشین به تومان* زمان حدودی کار مورد نیاز برای خرید ماشین
دانمارک
فولکس‌واگن تی‌راک ۱,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰ ۶ ماه
پژو ۲۰۸ ۹۷۵,۰۰۰,۰۰۰ ۵ ماه
سوییس
فولکس‌واگن تی‌راک ۱,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰ ۶ ماه
پژو ۲۰۸ ۹۷۵,۰۰۰,۰۰۰ ۵ ماه
سوئد
فولکس‌واگن تی‌راک ۱,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰ ۷ ماه و نیم
پژو ۲۰۸ ۹۷۵,۰۰۰,۰۰۰ ۶ ماه و نیم
نروژ
فولکس‌واگن تی‌راک ۱,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰ ۷ ماه
پژو ۲۰۸ ۹۷۵,۰۰۰,۰۰۰ ۶ ماه
بریتانیا
نیسان قشقایی ۱,۱۰۵,۰۰۰,۰۰۰ ۹ ماه و نیم
فورد پوما ۹۷۵,۰۰۰,۰۰۰ ۸ ماه و نیم
ایالات متحده آمریکا
فورد F-150 ۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ۸ ماه
تویوتا RAV4 ۸۷۷,۵۰۰,۰۰۰ ۵ ماه و نیم
کانادا
فورد F-150 ۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ۸ ماه و نیم
تویوتا RAV4 ۸۷۷,۵۰۰,۰۰۰ ۶ ماه
قطر
تویوتا کمری ۹۷۵,۰۰۰,۰۰۰ ۷ ماه
نیسان پاترول  ۲,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ۱ سال و نیم
امارات متحده عربی
تویوتا کمری ۹۷۵,۰۰۰,۰۰۰ ۵ ماه و نیم
نیسان پاترول  ۲,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ۱ سال و ۳ ماه
عربستان سعودی
تویوتا کمری ۹۷۵,۰۰۰,۰۰۰ ۷ ماه
نیسان پاترول  ۲,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ۱ سال و ۳ ماه
چین
تویوتا کارولا ۷۴۷,۰۰۰,۰۰۰ ۵ ماه
تسلا مدل Y  ۲,۱۱۲,۵۰۰,۰۰۰ ۱ سال و ۲ ماه
ژاپن

تویوتا یاریس ۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰ ۶ ماه و نیم
هوندا N-Box  ۶۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ۵ ماه و نیم
کره جنوبی
هیوندای پورتر ۴۲۲,۵۰۰,۰۰۰ ۴ ماه و نیم
کیا بونگو  ۶۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ۷ ماه
آفریقای جنوبی
تویوتا هیلوکس ۵۵۲,۵۰۰,۰۰۰ ۹ ماه و نیم
فورد رنجر  ۶۱۷,۵۰۰,۰۰۰ ۱۰ ماه و نیم
ایران
پراید  SE 131 – مدل ۱۳۹۹ ۱۸۵,۰۰۰,۰۰۰ ۲ سال و ۳ ماه
کوییک دنده‌ای S – مدل ۱۴۰۱ ۲۲۵,۰۰۰,۰۰۰ ۲ سال و ۸ ماه

*در نظر داشته باشید که قیمت خودروهای خارجی به تومان، صرفاً قیمت‌های تبدیل شده از دلار به تومان هستند و با توجه به هزینه‌هایی مثل گمرک، این ارقام به هیچ عنوان نزدیک به قیمت قابل خرید این خودروها در ایران نخواهند بود.

دقت داشته باشید که اعداد ستون سمت چپ این جدول، با این فرض گرفته شده‌اند که فرد بتواند ۱۰۰ درصدر درآمد خود را پس‌انداز کند که طبیعتاً این‌‌طور نیست و میزان پس‌انداز هرکس با شیوه زندگی و مخارج او متفاوت خواهد بود که محاسبه آن، به خود آن شخص برمی‌گردد.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=275684

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x