تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
0

نقد و بررسی آیفون ۱۴ توسط برترین منتقدان حوزه فناوری

  • کد خبر : 275480
  • 04 آبان 1401 - 12:43
نقد و بررسی آیفون ۱۴ توسط برترین منتقدان حوزه فناوری

در این مطلب، مدل پایه آیفون ۱۴ را از دید برترین منتقدان حوزه فناوری بررسی می‌کنیم و نگاهی به نقاط قوت و ضعف این گوشی از دید آن‌ها خواهیم داشت.

به گزارش گروه آی تی «کمال مهر»:

در این مطلب، مدل پایه آیفون ۱۴ را از دید برترین منتقدان حوزه فناوری بررسی می‌کنیم و نگاهی به نقاط قوت و ضعف این گوشی از دید آن‌ها خواهیم داشت.

arzif mobile

اواسط شهریور ماه امسال بود که معرفی آیفون ۱۴ در مراسم پر سر و صدای اپل را به صورت زنده در آی‌تی‌رسان پوشش دادیم و مشخصات سری آیفون ۱۴ که شامل مدل پایه آن، آیفون ۱۴ پلاس، آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس به صورت رسمی ارائه شدند.

مطابق رسم همیشگیکمال مهر پس از معرفی هر گوشی، آیفون ۱۴ را با نسل‌های قبلی آن (مدل‌های پایه آیفون ۱۲ و ۱۳) در این مقایسه و سپس آن را با سامسونگ گلکسی S22، شیائومی ۱۲S و هوآوی میت ۵۰، در این مطلب به همراه جدول مشخصات آن‌ها مقایسه کردیم.

حال امروز قصد داریم قدم تازه‌ای در جهت نقد و بررسی آیفون ۱۴ برداریم و نظرات تعدادی از بهترین منتقدان حوزه فناوری و مشخصاً تلفن‌های همراه را در کنار هم مرور کنیم. همچنین نقاط قوت و ضعف آن را از دید این منتقدان در کنار یکدیگر می‌گذاریم و نقاط اشتراک و اختلاف آن‌ها را در جدولی در انتهای مقاله برای شما تهیه می‌کنیم.

ما دقیقاً همین کار را برای آیفون ۱۴ پرو مکس هم انجام دادیم که می‌توانید آن را در مطلب «بررسی آیفون ۱۴ پرو مکس توسط برترین منتقدان حوزه فناوری» بخوانید. هر منتقد و وبسایت نقد و بررسی هم شیوه، بیان و نقطه نظرهای خاص خود را دارد و تا جایی که بتوانیم تلاش می‌کنیم تا مطالب آن‌ها را با همان زبان و برای شما بیان کنیم.

نقد و بررسی آیفون ۱۴ | وبسایت techradar

وبسایت techradar، بررسی خود را با اشاره به پیشرفت‌های نه‌چندان زیاد آیفون ۱۴ نسبت به نسل قبلی و عنوان «پیشرفت‌های کم ولی ارزشمند» شروع می‌کند و می‌گوید که بسیار سخت است که برای آیفونی که طراحی نسل قبل، نمایشگر نسل قبل و CPU نسل قبل را دارد، ذوق‌زده شد.

تک‌رادار معتقد است آیفون ۱۴ یک گوشی با قابلیت با CPU بسیار تمیز است و صفحه نمایش دوست‌داشتنی و دوربین‌های خوب دارد. این منتقد به این نکته اشاره می‌کند که طبیعتاً امکانات آیفون ۱۴ از آیفون ۱۴ پرو کم‌تر است ولی ۲۰۰ دلار یا ۲۵۰ یورو برای شما کم‌تر خرج خواهد داشت.

اگر شما به دنبال یک صفحه نمایش بزرگ نیستید و گوشی نسبتاً اقتصادی‌تری در نظر دارید، این آیفون قابل قبول، ولی نه‌چندان قابل توجه، با چند ویژگی نسل جدید که ممکن است هیچ‌وقت از آن استفاده نکنید، می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

تک‌رادار در انتها و جمع‌بندی بررسی خود، می‌گوید آیفون ۱۴ سریع‌ترین و پرامکانات‌ترین گوشی بازار نیست، ولی سبک، روان و جذاب است و پیشرفت‌هایی در زمینه دوربین و عمر باتری نسبت به نسل قبل دارد.

نقاط قوت نقاط ضعف
+ طراحی آشنا و ساخت با کیفیت

+ قطعات داخلی مناسب برای دفع گرما

+ دوربین با قابلیت TrueDepth بهتر

+ ارتباطات رادیویی اضطراری

– ناچ بالای صفحه همچنان وجود دارد

– تراشه A15 Bionic نسل قبل

– پیشرفت‌ها اکثراً جزئی هستند

به طور کلی تک‌رادار خیلی ذوق و شوقی برای این گوشی نداشت و نسبتاً با ناامیدی از تغییرات کم آن نسبت به نسل قبلی می‌گفت و آیفون ۱۴ را بسیار شبیه به آیفون ۱۳ خواند. به دفعات در نقد و بررسی آیفون ۱۴ توسط تک‌رادار، توصیه شده که برای امکانات بیش‌تری مثل دوربین بهتر ۴۸ مگاپیکسل یا نبود ناچ مزاحم روی صفحه، کاربران آیفون ۱۴ پرو و پرو مکس را در نظر بگیرند.

بخشی که بیش از همه مورد نظر تک‌رادار بود، نرم‌افزار بود که این منتقد معتقد است که iOS 16 یکی از بهترین آپدیت‌های اخیر اپل به شمار می‌رود.

خواندن این review در سایت اصلی techradar

نقد و بررسی آیفون ۱۴ | وبسایت tom’s guide

وبسایت tom’s guide هم نسبتاً شبیه به تک‌رادار، با عنوانی که اشاره به تغییرات کم آیفون ۱۴ نسبت به نسل قبلی دارد، نقد و بررسی خود را شروع می‌کند: «آیفون ۱۴ بهترین ارزش را بین آیفون‌ها دارد (اشاره به قیمت کم آن)، ولی جهش خاصی نسبت به آیفون ۱۳ محسوب نمی‌شود.»

تامز گاید می‌گوید آیفون ۱۴ گوشی خیلی خوبی نسبت به پولی است که برای آن می‌پردازید (البته قطعاً در ایران این‌گونه نیست)، دوربین‌های بهتر، تراشه A15 Bionic روان‌تر و قابلیت جالب Action mode را برای فیلم‌برداری ارائه می‌دهد.

این وبسایت از نداشتن قابلیت زوم تله‌فوتو و نبود نمایشگر ۱۲۰ هرتزی، ناامید شده است و اذعان دارد با این قیمت، انتظار چنین قابلیت‌هایی را داشت. این منتقد هم کاربران خود را برای صفحه بزرگ‌تر و باتری بهتر، تشویق به در نظر گرفتن آیفون ۱۴ پلاس می‌کند.

نقاط قوت نقاط ضعف
+ دوربین‌های عالی

+ نمایشگر جذاب و خوش بر و رو

+ عملکرد روان تراشه A15 Bionic

+ ویژگی تحسین‌برانگیز Action mode برای فیلم‌برداری

– نرخ به‌روزرسانی صفحه همچنان ۶۰ هرتز است

– نبود زوم اپتیکال

– نبود جای سیم‌کارت فیزیکی که ممکن است آزاردهنده باشد

نقد و بررسی تامز گاید از آیفون ۱۴، خیلی با تک‌رادار متفاوت نبود. تقریباً می‌توان گفت مجموع نکات منفی که هر دو گفتند، تا حدودی مجموعه کاملی از نکات منفی این اسمارت‌فون به شمار می‌رود، به خصوص نبود جای سیم‌کارت فیزیکی که برای کاربران ایرانی دردسرساز خواهد بود.

تامز گاید در کل معتقد است آیفون ۱۴ به نظر خیلی جدید نمی‌آید و چیزی شبیه به مدلی قدرتمندتر از آیفون ۱۳، ولی از همان خانواده است. کاربران این وبسایت هم برای استفاده از امکانات بیش‌تر و تجربه یک پرچم‌دار واقعی، تشویق به استفاده از آیفون ۱۴ پرو یا پرو مکس شده‌اند.

خواندن این review در سایت اصلی tom’s guide

این رو هم بخون:

نسخه‌های جدید iOS ،iPadOS و watchOS اپل منتشر شدند + قابلیت‌های جدید

نقد و بررسی آیفون ۱۴ | وبسایت The Verge

وبسایت The Verge لقب جالبی به آیفون ۱۴ داده و مطلب خود را با این تیتر شروع کرده است: با آیفون ۱۳S آشنا شوید! «پیشرفت جزئی دوربین، قابلیت اضطراری جدید و … چیز زیاد دیگری وجود ندارد!»

از شروع بررسی The Verge از آیفون ۱۴ مشخص است که رویکرد مثبتی نسبت به این محصول اپل نخواهد داشت. این سایت در ادامه این‌گونه نوشت: «آیفون ۱۴ خوب است. شما احتمالاً نباید یک آیفون ۱۴ بخرید.»

این منتقد در ادامه درباره این جمله آغازین عجیب خود توضیح می‌دهد: «اگر این دو عبارت برای شما عجیب بودند، بگذارید این‌گونه توضیح بدهم: آیفون ۱۴ کاملاً قابل است. تراشه آن می‌تواند همه چیز را، از کارهای روزانه گرفته تا بازی‌های گرافیکی سنگین، مدیریت کند. دوربین‌های آن قابلیت گرفتن عکس‌های خیلی خوب و ضبط بهترین ویدیو‌های ممکن در این سطح را دارند. همه این‌ها درمورد آیفون ۱۴ درست است، اما همه این‌ها درباره آیفون ۱۳ هم درست است!»

این توضیحات، درواقع خلاصه نظر و بررسی آیفون ۱۴ توسط وبسایت The Verge را شرح می‌دهد. این منتقد به دفعات اشاره می‌کند آیفون ۱۳، تقریباً قابلیت‌های آیفون ۱۴ را هم دارد و با توجه به قیمت آن که ۱۰۰ دلار از آیفون ۱۴ ارزان‌تر است، همچنان ارزش خرید بالایی دارد. نگاهی به نقاط قوت و ضعف آیفون ۱۴ در این بررسی در قالب این جدول خواهیم داشت:

نقاط قوت نقاط ضعف
+ دوربین سلفی بهتر

+ عمر باتری خوب

+ قابلیت تشخیص تصادف و سیستم درخواست کمک رادیویی خوب

– بیش‌تر شبیه به آیفون ۱۳S می‌ماند

– نمایشگر همچنان ۶۰ هرتز است

– سیم‌کارت الکترونیکی اکثراً راحت، ولی برای برخی دردناک خواهد بود!

به طور کلی همان‌طور که از ابتدا مشخص بود، The Verge هم مانند اکثر سایت‌ها از پیشرفت‌های کم آیفون ۱۴ نسبت به نسل قبلی آن و همچنین نکاتی مانند نمایشگر ۶۰ هرتز که در این نسل خیلی قابل قبول محسوب نمی‌شود، ناامید شده بود.

از این نکته هم نگذریم که در این بررسی، به پیشرفت‌های کوچک آیفون ۱۴ نسبت به نسل قبلی خود، مانند سنسور بهتر برای دوربین اصلی و تشخیص تصادف خودکار اشاره شده بود؛ اما این پیشرفت‌ها طبیعتاً آن‌قدر چشم‌گیر نیستند که برای یک نسل جدید از گوشی قابل قبول باشند.

در انتها The Verge به نکته جالبی هم اشاره می‌کند: به دلیل آن‌که دوربین کمی ضخیم‌تر شده، قاب آیفون ۱۳ به آیفون ۱۴ نمی‌خورد.

خواندن این review در سایت اصلی The Verge

نقد و بررسی آیفون ۱۴ | وبسایت GSMArena

جی‌اس‌ام آرنا هم تقریباً رویه سایت‌های قبلی را پیش گرفته و در بخش نتیجه‌گیری بررسی خود، به این موضوع اشاره می‌کند که آیفون ۱۴ یک گوشی «آشنا» است و مقداری آپگرید نسبت به نسل قبل خود دارد.

چیزی که جی‌اس‌ام آرنا به طور مشخصی به آن اشاره می‌کند که در سایت‌های دیگر دیده نمی‌شد، بازطراحی داخلی آیفون ۱۴ است که باعث می‌شود راحت‌تر مورد تعمیر قرار گیرد. باتری آیفون ۱۴ مقدار کمی بزرگ‌تر شده ولی عمر باتری آن به مقدار قابل توجهی افزایش داشته و از شارژ سریع‌تر پشتیبانی می‌کند.

تراشه آن هم A15 Bionic نسل قبل است، ولی ۵ هسته گرافیکی دارد و رم ۶ گیگابایتی آن نسبت به نسل قبل، افزایش ۵۰ درصدی داشته است. این منتقد در ادامه از مشخصات دوربین آن و ارتقای جزئی سنسور دوربین اصلی آن می‌گوید و به قابلیت Action mode برای جلوگیری از لرزش در فیلم‌برداری هم اشاره می‌کند.

نقاط قوت نقاط ضعف
+ بازطراحی کامل بخش‌های داخلی برای تعمیرپذیری بهتر

+ نمایشگر اولد روشن، HDR10، دالبی ویژن و دقت رنگ عالی

+ عمر باتری خوب

+ اسپیکرهای استریوی بلند با خروجی عالی

+ عملکرد خیلی خوب با وجود داشتن تراشه قدیمی، ولی کارآمد

+ کیفیت عکس و ویدیوی عالی بین سه دوربین

+ قابلیت‌های اتوفوکوس برای دوربین سلفی و اکشن مود برای فیلم‌برداری

+ داشتن حداقل ۵ سال آپدیت iOS

– پیشرفت خیلی جزئی نسبت به آیفون ۱۳

– اختلاف زیاد قابلیت‌های آن با آیفون ۱۴ پرو: نبود نمایشگر ۱۲۰ هرتز، تراشه A16 Bionic، زوم دوربین و اتوفوکوس برای دوربین اولتراواید

– ناچ همچنان وجود دارد

– قابلیت شارژ سریع، خیلی سریع نیست و شارژر هم وجود ندارد

– محدودیت‌های سیستم‌عامل iOS ممکن است برای کاربران جدید این اکوسیستم، دشوار باشد

جی‌اس‌ام آرنا می‌گوید که این لیست تغییرات، اگر با دقت به آن‌ها توجه کنید، خیلی هم جزئی نیستند و این بستگی به مخاطب دارد که قضاوت کند آیا این پیشرفت‌ها کافی هستند یا خیر؛ ولی خود این سایت می‌گوید: «به نظر ما برای کسانی که آیفون ۱۳ دارند، دلایل خیلی خیلی کمی برای مهاجرت به آیفون ۱۴ وجود دارد. ما حتی می‌گوییم کاربران آیفون ۱۲ هم نباید خیلی برای خرید آیفون ۱۴ مشتاق باشند و می‌توانند یک سال دیگر برای ارتقای گوشی خود صبر کنند.»

خواندن این review در سایت اصلی GSMArena

جمع‌بندی و مقایسه کلی

در آخر بهتر است یک جمع‌بندی کلی از نقد و بررسی‌های این ۴ سایت که باهم مرور کردیم، داشته باشیم. برای این جمع‌بندی و درک بهتر نقاط اشتراک و اختلاف نظرهای این منتقدان، چه چیزی بهتر از آن‌که ویژگی‌هایی که چندبار در نقاط قوت هر سایت تکرار شده‌اند را در جدول زیر ببینیم؟

نقاط قوت مشترک بین منتقدان دفعات تکرار نقاط ضعف مشترک بین منتقدان دفعات تکرار
دوربین‌های باکیفیت و ویژگی‌های عکس‌برداری و فیلم‌برداری ۴ شباهت به آیفون ۱۳ / پیشرفت‌های خیلی کم نسبت به آیفون ۱۳ ۴
قابلیت تشخیص تصادف و درخواست کمک رادیویی خودکار ۲ نمایشگر ۶۰ هرتز
(انتظار نمایشگر ۱۲۰ هرتز وجود داشت)
۳
صفحه نمایش خوب و باکیفیت ۲ تراشه A15 Bionic قدیمی ۲
 عمر باتری ۲ ناچ بالای صفحه ۲
طراحی و ساخت ۲ عدم پشتیبانی از سیم‌کارت فیزیکی ۲
تراشه همچنان خوب و قدرتمند ۲ نبود زوم قوی یا زوم اپتیکال برای دوربین ۲

به طور کلی بر خلاف آیفون ۱۴ پرو مکس، نقد و بررسی آیفون ۱۴ در اکثر سایت‌ها، بسیار شبیه به هم بودند. تمام آن‌ها با ذکر پیشرفت‌های جزئی آیفون ۱۴ نسبت به نسل قبل، از پیشرفت کم آن انتقاد کرده و به نوعی ناامید شده بودند و درحالی که عملکرد این اسمارت‌فون را به خودی خود عالی می‌دانستند، ولی دلیلی برای ارتقا از آیفون ۱۳ یا حتی آیفون ۱۲ به ۱۴ نمی‌دیدند.

نظر شما چیست؟ آیا با این منتقدین موافق هستید؟ کدام نقد و بررسی از آیفون ۱۴ را منصفانه‌تر می‌دانید؟

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=275480

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x