تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
0

تاریخ‌نگاری جام جهانی؛ وقت‌کشی به خاطر دستوری عجیب + فیلم

  • کد خبر : 274798
  • 03 آبان 1401 - 19:34
تاریخ‌نگاری جام جهانی؛ وقت‌کشی به خاطر دستوری عجیب + فیلم

داستان بازی برزیل و زئیر در جام جهانی ۱۹۷۴ می‌تواند یکی از جذاب‌ترین اتفاقات این تورنمنت بزرگ فوتبالی جهان باشد؛ جایی که بازیکنان تیم آفریقایی مجبور به وقت‌کشی غیرحرفه‌ای شدند.

به گزارش گروه ورزشی «کمال مهر» :

به نقل از مشرق، جام جهانی فوتبال پر از داستان و اتفاقات شگفت‌آور است. یکی از این اتفاقات به حضور تیم کنگو (زئیر) به مسابقات جام جهانی ۱۹۷۴ سوییس برمی‌گردد؛ جایی که این تیم آفریقایی اولین و آخرین حضور خود را در بزرگترین تورنمنت فوتبالی جهان تاکنون تجربه کرد.

کنگو که از سال ۱۹۷۱ تا ۱۹۹۷ با نام زئیر در جهان شناخته می‌شد، در گروه دوم آن دوره از رقابت‌ها با تیم‌های فوتبال برزیل، یوگسلاوی سابق و اسکاتلند هم‌گروه بود که با ۱۴ گل خورده و بدون گل زده از دوره رقابت‌ها حذف شد.

یکی از سنگین‌ترین باخت‌های جام جهانی به نام کشور زئیر در ادوار جام جهانی ثبت شده است.

این تیم با نتیجه ۹ بر صفر برابر تیم یوگسلاوی شکست خورد. باخت سنگین این کشور به یوگسلاوی سابق، خشم حاکم این کشور را برانگیخت و وی دستور عجیبی صادر کرد.

زئیر در آن سال‌ها تحت سلطه دیکتاتوری به نام موبوتو بود که شکست سنگین برابر یوگسلاوی برای وی قابل هضم نبود. البته پیش از این بازی، ملی‌پوشان تیم آفریقایی دست به اعتصاب زده بودند که با تماس تلفنی حاکم زئیر با کاپیتان تیم و پیام تهدیدآمیز موبوتو، شیرهای وحشیِ آفریقا مجبور به حضور در زمین مسابقه شدند.

موبوتو از سال ۱۹۶۵ تا ۱۹۹۷ به مدت ۳۲ سال حاکم مطلق زئیر بود.

تاریخ‌نگاری جام جهانی؛ وقت‌کشی به خاطر دستوری عجیب + فیلم

تیم زئیر که در بازی نخست دور گروهی ۲ بر صفر مغلوب اسکاتلند شده بود در بازی دوم نیز ۹ بر صفر نتیجه را به یوگسلاوی واگذار کرد تا به عنوان تیم حذف شده گام به مصاف با برزیل، مدعی اصلی قهرمانی جام جهانی بگذارد.

پیش از این دیدار، دیکتاتور کنگو در پیامی بازیکنان تیم را تهدید کرد و گفت: اگر بیشتر از سه گل از تیم برزیل دریافت کنند، اجازه ورود به کشور را نخواهند داشت. پیامی که موجب رفتار عجیب بازیکنان تیم در زمین شد و این رفتار در دقایق پایانی بازی برزیل نمود پیدا کرد.

برزیل، قهرمان جام جهانی ۱۹۷۰ تا دقیقه ۸۰ سه بر صفر از تیم آفریقایی جلو بود و در دقایق پایانی صاحب یک ضربه آزاد شد. دیوار دفاعی زئیر تشکیل و بازیکن برزیل آماده ضربه بود اما بازیکن تیم آفریقایی در اقدامی عجیب و  در میان بهت همگان توپ را به بیرون شوت کرد.

در آن زمان برخی این حرکت را ناشی از عدم آشنایی بازیکنان آفریقایی با قوانین فوتبال می‌دانستند اما بعد از سال‌ها مشخص شد این کار از ترس دیکتاتور زئیر بوده است.

بنا به تهدید موبوتو، تیم زئیر اگر برابر برزیل چهار گل دریافت می‌کرد، ممکن بود مجازات بسیار سختی برای بازیکنان در بدو ورود به این کشور در نظر گرفته شود.

بازیکن کنگو با این کار به دنبال وقت‌کشی بود تا تیم بیشتر از سه گل دریافت نکند. دریافت چهار گل ممکن بود مجازات سختی برای تیم ملی زئیر داشته باشد.

این بازی در نهایت با نتیجه سه بر صفر به پایان رسید تا خشم موبوتو فروکش کند.

تاریخ‌نگاری جام جهانی؛ وقت‌کشی به خاطر دستوری عجیب + فیلم

دیکتاتور وقت زئیر سرمایه‌گذاری زیادی در فوتبال انجام داده بود و انتظار باخت سنگین از تیم کشورش را در جام جهانی را نداشت.

تیم زئیر که در بازی نخست به اسکاتلند باخته بود، با پیام منفی قطع پاداش روبرو شد و این موجب شد تا بازیکنان دست به اعتصاب بزنند.

اعتصابی که خبر آن به گوش موبوتو رسید و وی در تماسی با کاپیتان تیم خواست در بازی با یوگسلاوی حاضر شوند.

رفتار موبوتو با بازیکنان در زمان بازگشت به کشور هم تحقیرآمیز بود و آنان با یک ماشین نظامی به کاخ ریاست جمهوری رفتند و شاهد پرخاش حاکم وقت زئیر بودند.

موبوتو در پایان آن دیدار، دستور ممنوع الخروجی تمام بازیکنان را صادر کرد تا آنان از حضور در فوتبال اروپا و سایر کشورها نیز محروم شوند.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=274798

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x