تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

سایه جنگ بر جام؛ وقتی کاپ طلایی فوتبال در جعبه کفش نگهداری شد

  • کد خبر : 273760
  • 02 آبان 1401 - 14:50
سایه جنگ بر جام؛ وقتی کاپ طلایی فوتبال در جعبه کفش نگهداری شد

تهران- ایرنا- قهرمانی تیم ایتالیا در جام جهانی ۱۹۳۸ و تعطیلی این رقابت‌ها به مدت ۱۲ سال سرنوشت عجیبی برای کاپ طلایی جام جهانی رقم زد.

به گزارش گروه ورزشی «کمال مهر» :

به نقل از ایرنا، سیطره ایدوئولوژی فاشیستی به رهبری بنیتو موسولینی بر ایتالیا و حزب نازی به رهبری آدولف هیلتر بر آلمانف سرآغاز تحولات سیاسی و نظامی بود که جهان را به مدت ۶ سال درگیر جنگی خانمان‌سوز کرد که نتیجه آن مرگ بیش از ۸۰ میلیون نفر از جمعیت کره زمین بود. جنگ عالم‌گیر دوم نه تنها بر روی روابط سیاسی و دیپلماتیک، بلکه بر روی ورزش نیز تاثیر مستقیمی گذاشت. در آن سال ها ۲ دوره مسابقات المپیک (۱۹۴۰ و ۱۹۴۴) لغو  و برگزاری مسابقات جام جهانی نیز به مدت ۱۲ سال تعطیل شد.

ایتالیا که یکی از کشورهای درگیر جنگ و متحد آلمان نازی به شمار می‌رفت در نهایت شکست خورد تا این کشور به تصرف متفقین درآید. اشغال ایتالیا توسط نیروهای متفق، کاپ طلایی فوتبال جهان را  با خطر مواجه کرده بود و احتمال سرقت و مفقودی آن نیز وجود داشت. در آن سال‌ها «اوتورینو پاراسی» نایب رییس ایتالیایی فدراسیون بین المللی فوتبال  ابتکاری به خرج داد تا مانع از نابودی این جام در بلوای جنگ جهانی شود. وی این جام را در یک جعبه کفش قرار داد و در طول جنگ آن را زیر تخت خواب خود پنهان کرد.

نایب رییس اسبق فیفا در سال ۱۹۴۳ جام جهانی را به فدراسیون فوتبال ایتالیا برد تا به «آلدو چیوینی» ستاره آن سال‌های میلان و اینتر تحویل داد. چیوینی نیز کاپ جام جهانی را به مدت ۴ سال در خانه‌ای روستایی در استان پریمباتی دی سوپرا پنهان کرد تا از گزند خطرات ناشی از جنگ در امان باشد.

با فروکش کردن آتش جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۶، چوینی کاپ طلایی فوتبال جهان را در سال ۱۹۴۷ به فدراسیون جهانی این رشته تحویل داد تا سه سال بعد این مسابقات در کشور برزیل برگزار شود. هر چند که کاپ جاام جهانی فوتبال با همت اوتورینو پاراسی از سرقت و بلوای جنگ جهانی دوم نجات پیدا کرد اما دو دهه بعد و در سال ۱۹۶۶ در انگلیس به سرقت رفت که کشف آن نیز یک داستان خاص دارد.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=273760

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x