تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

آنچه در اوکراین رخ داد، کودتا بود/ دولت موقت غیرقانونی است/ اقدام نظامی آخرین گزینه است

  • کد خبر : 26635
  • 13 اسفند 1392 - 15:49
آنچه در اوکراین رخ داد، کودتا بود/ دولت موقت غیرقانونی است/ اقدام نظامی آخرین گزینه است

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه برای نخستین بار بعد از برکناری رئیس‌جمهور اوکراین و آغاز بحران شبه‌جزیره «کریمه» در کنفرانس خبری حاضر شد.

 

 

به گزارش کمال مهر، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه برای اولین بار بعد از برکناری رئیس‌جمهور اوکراین و آغاز بحران شبه‌جزیره «کریمه» در کنفرانس خبری حاضر شد.

وی در ابتدای این نشست دولت موقت اوکراین را «برآمده از کودتایی علیه قانون اساسی» خواند و گفت: «ارزیابی من از آنچه در کی‌یف رخ داد این است که رئیس‌جمهور قانونی سرنگون شد و قدرت غصب شد. سوال بزرگی برای من وجود دارد، که نه من و نه همکارانم نتوانستند آن را پاسخ دهند… چرا این کار انجام شد؟ رئیس‌جمهور یانوکوویچ در حضور وزرای سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و لهستان و همچنین نماینده‌ای که من اعزام کرده بودم، با مخالفان توافق رفع مخاصمه امضا کردند… بر اساس آن آقای یانوکوویچ تقریبا تمام قدرت خود را از دست داد و با همه خواسته‌های مخالفان موافقت کرد… برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمان، انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری و هر آنچه که آن‌ها خواسته بودند.»

وی افزود: «اما مخالفان به جای آنکه ساختمان‌ها و مراکزی را که اشغال کرده بودند تخلیه کنند، ساختمان‌های دولتی را هم اشغال کردند… چه دلیل وجود داشت که قانون اساسی سرنگون شود، چه دلیل داشت که به ناآرامی و تنش دامن زده شود؟ این اقدام غلطی بود که… به بروز تنش و بحران در شرق اوکراین منجر شد.»

رئیس‌جمهور روسیه با بیان اینکه نمی‌داند «چرا غرب به دنبال ناآرامی در اوکراین بود»، گفت هنوز هم گروه‌های تندرو و افراطی در کی‌یف حضور داشته و فعالیت می‌کنند.

وی همچنین مقامات دولت موقت اوکراین را که بعد از برکناری «ویکتور یانوکوویچ» روی کار آمدند، «غیرقانونی» خواند و گفت تنها یک رئیس‌جمهور قانونی در اوکراین وجود دارد و او هم یانوکوویچ است، هرچند که واضح است که او اکنون قدرتی ندارد. وی در مورد پارلمان اوکراین هم که اکنون به دست مخالفان افتاده، گفت پارلمان اوکراین هم نیمه قانونی است. پوتین تصریح کرد که اگر قرار برکناری رئیس‌جمهور بود، می‌شد از گزینه استیضاح استفاده کرد.

پوتین در پاسخ به سوالی در مورد احتمال استفاده از قوای نظامی در روسیه گفت، فعلا نیازی به انجام چنین کاری نیست، اما این یکی از گزینه‌هایی است که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

وی در مورد رزمایش انجام شده در مرزهای غربی روسیه هم گفت این رزمایش از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی شده و دیروز هم پایان یافت و ارتباطی با تحولات اخیر نداشته است.

او همچنین نیروهای اوکراینی را دوستان و برادران نیروهای روس خواند و گفت اوکراین و روسیه در برابر هم نیستند، بلکه هر دو در یک جناح ایستاده‌اند. وی تصریح کرد که در یک هفته اخیر هیچ گلوله‌ای در شبه‌جزیره «کریمه» شلیک نشده و نیازی هم به آن نخواهد بود.

وی تصریح کرد که استفاده از قوای نظامی آخرین گزینه است و فعلا کریمه در وضعیتی است که نیاز به حمایت دارد. با این حال پوتین تأکید کرد که روسیه حق خود می‌داند که از هر ابزاری برای حمایت از اتباع روسی‌الاصل اوکراین استفاده کند. پوتین افزود حتی اگر روسیه وادار به استفاده از قوای نظامی شود، این کار را با اهداف بشردوستانه و به درخواست رئیس‌جمهور قانونی اوکراین انجام می‌دهد و اقدامش قانونی است.

پوتین با اشاره به تهاجم آمریکا به عراق و افغانستان، گفت این اقدامات غیرقانونی و برخلاف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل بود.

رئیس‌جمهور روسیه کاهش شاخص بازار بورس مسکو و ارزش پول این کشور را هم با مسئله اوکراین بی‌ارتباط دانست و گفت ناآرامی بازار پیش از این موضوع آغاز شده بود و کاهش کنونی مسئله‌ای گذراست.

وی در مورد تهدیدات مطرح‌شده مبنی بر احتمال تحریم روسیه، گفت: «آن‌هایی که می‌خواهند چنین تحریم‌هایی را اعمال کنند، باید به تبعات آن فکر کنند.»

او در مورد اینکه برخی کشورهای عضو جی ۸ اعلام کرده‌اند که در نشستی که در «سوچی» برگزاری می‌شود، شرکت نمی‌کنند، گفت: «ما برای برگزاری نشست آماده‌ایم، حالا اگر آن‌ها نمی‌خواهند بیایند، این به خودشان بستگی دارد.»

وی در ادامه بار دیگر یانوکوویچ را رئیس‌جمهور قانونی اوکراین خواند و گفت اگر او در کی‌یف می‌ماند، گروه‌های تندرو او را می‌کشتند، آن هم به دلیل آنکه تصمیمی بر اساس اختیارات خود اتخاذ کرده است. با این حال پوتین تأکید کرد که به نظر نمی‌رسد یانوکوویچ در اوکراین آینده سیاسی‌ای داشته باشد و روسیه هم تنها به دلایل انسان‌دوستانه به وی پناه داده است. رئیس‌جمهور روسیه در این نشست اعلام کرد که ۲ روز قبل با یانوکوویچ دیدار کرده و او سالم و سرحال است.

پوتین همچنین با انتقاد از سیاست‌‌های غرب و آمریکا در قبال اوکراین، گفت گاهی تصور می‌کند که سران این کشور در آزمایشگاهی نشسته و از کشورها به عنوان موش آزمایشگاهی استفاده می‌کنند.

رئیس‌جمهور روسیه در مورد تصمیم شرکت «گازپروم» برای بازگشت به قیمت‌های سابق در فروش گاز به اوکراین، گفت از ابتدا هم قرار بر این بوده که قرارداد دوجانبه هر سه ماه یکبار تمدید شود و گازپروم تصمیم گرفته است که در قرارداد جدید قیمت معمول را جایگزین قیمت با تخفیف کند. این مسئله‌ای که به آن شرکت و برنامه‌های پیش‌روی آن‌ها بستگی دارد. پوتین تصریح کرد که اگر اوکراین نتواند در ماه فوریه هم بهای گاز خود را به روسیه بپردازد، این کشور ۲ میلیارد دلار به روسیه بدهکار خواهد بود.

وی در ادامه تصریح کرد که روابط روسیه و اوکراین می‌تواند به وضعیت قبلی بازگردد، مشروط بر اینکه «مقامات قانونی» در اوکراین روی کار بیایند. با این حال رئیس‌جمهور روسیه گفت به مقامات دولتی از جمله «دیمیتری میدویدیف» نخست‌وزیر دستور داده است که با همتایان خود در اوکراین در تماس باشند.

به گفته آقای پوتین در صورتی که انتخابات ریاست‌جمهوری در اوکراین تحت فشار و اختناق برگزار شود، مسکو مقامات برآمده از آن را نمی‌پذیرد. رئیس‌جمهور روسیه تأکید کرد که این مردم اوکراین هستند که باید در مورد دولت بعدی خود تصمیم بگیرند و انتخاب کنند که رئیس‌جمهور بعدی چه کسی باشد.

انتهای پیام/ص

– See more at: http://farsnews.com/newstext.php?nn=13921213000884#sthash.0KRv16sj.dpuf

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=26635

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x