تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
0

˝برائت از جهاد ˝ بازی جدید رسانه ای عربستان

  • کد خبر : 26130
  • 11 اسفند 1392 - 13:38
˝برائت از جهاد ˝ بازی جدید رسانه ای عربستان

موضوع شایع و داغ این روزهای عربستان ˝ جهاد˝ در سوریه می باشد. به نظر می رسد که رسانه های سعودی پس از سه سال به اکنون به اهمیت موضوع پی برده اند. پرده غفلت از چشمان مردم عربستان کنار کشیده شد و سوالهایی درباره داعش و جوانان عربستانی که هیزم جنگهای جهنمی سوریه شده اند روبه ازدیاد است.

 

به گزارش کمال مهر به نقل از رهیاب نیوز روزنامه الاخبار لبنانی در مقاله ای به بررسی موج جدید رسانه های عربستان در اعلان برائت از شیوخ سلفی و جهاد در سوریه کرد . این روزنامه می نویسد :

رسانه های عربستان هرچند دیر اما بالاخره  به موضوع “جهاد” جوانان عربستانی در سوریه اشاره کردند . جنگ تحت لوای القاعده که بین گروهک  داعش و جبهه النصره تقسیم شده است. این توجه رسانه ای آن موقع شروع شد که داوود الشریان مجری شبکه ام بی سی در برنامه ” الثامنه” هجوم بی سابقه ای به ” تحریک کنندگان جهاد ” کرد و برخی شیوخ وهابی و سلفی مانند عرعور و العواده و العواجی و عریفی را متهم کرد که جوانان را به جنگهایی می فرستند که در آن هیچ نقشی ندارند ؛درست مانند جنگ در افغانستان و عراق که عربستانی ها در آن نقش بارزی داشتند. پس از پخش برنامه هریک از افراد متهم شده موضعهای متفاوتی اتخاذ کردند. برخی وی را تهدید به شکایت کردند و برخی دیگر مانند العریفی سکوت اختیار کردند.

در حقیقت این اولین بار نیست که نظام آل سعود موفق می شود که امور را به نفع خود و ضرر سایرین تغییر دهد. وی ابتدا تمام برنامه های ترغیب و تشویق جهاد را نادیده گرفت و از آنها پشتیبانی نیز کرد و مانند جنگ افغانستان و عراق رفتار کرد. شیوخ وهابی نیز وقتی از موضع آل سعود مبنی بر تلاش برای اسقاط بشار اسد مطمئن شدند تمامی تلاش خود را برای شرکت دادن سایرین در این جنگ به کار بردند حتی اگر تحت لوای گروهک های افراطی باشند که هیچ حد و مرزی را نمی شناسند. دعوت به ” جهاد” تاثیر زیادی بر جوانان عربستان گذاشت به طوری که  اکثر آنها رویای آماده باش عمومی برای رفتن به سوریه را در سر می پروراندند.

اما شرایط تغییر کرد و مجاهدان سابق به” تروریست ” تبدیل شدند و هر کس که ترغیب به رفتن به سوریه کند نیز متهم و محکوم شد..قانون جدید تروریسم تصویب شد و بازی جدیدی آغاز شد که در ظاهر مجاهدان و داعیان جهاد در سوریه را محکوم می کرد. پس از آنکه تروریسم را جهاد نامیدند به ناگاه همان جهاد دوباره به تروریسم تبدیل شد، اما این یک تغییر نام نبود بلکه تحولی در صحنه سیاسی آن کشور است.

توضیح این واقعه بسیار ساده است. همانگونه که بوردیو در وصف نیروهای اجتماعی می گوید قدرت نقش¬ها و استراتژی‌های میدان را شکل می¬دهد و آنها را بر شرکت کنندگان در بازی تحمیل می کند و می داند که چگونه بر دشمنان تفوق یابد چرا که سرمایه اصلی در دست اوست. تنها اوست که معیارهای پیروزی را تعیین می کند و هرگاه احساس کند که رقیبش به پیروزی نزدیک شده است آنها را تغییر می دهد. از این رو نظام آل سعود عناصر نیرویی را در اختیار دارد که به حسب شرایطی که با آن مواجه می شود معانی مفاهیمی که از رسانه هایش منتشر می کند را تغییر می دهد. پس خیر را شر و خوب را بد و باطل را حق نشان می دهد و دیگران را وادار به پذیرش آن می کند. بدین ترتیب می بینیم که سالها واژه تروریسم را بدون هیچ تعریفی استعمال می کند تا هر زمان شرایط ایجاب کرد برای پیشبرد اهداف خود از آن استفاده کند.

شیخ سلمان العوده ابتدا بعنوان شیخ ” معتدل ” در همایش گفتگوهای ملی عربستان شرکت می کرد و مهمان دائمی برنامه ” حجر الزاویه” در شبکه ام بی سی بود.شبکه ای که متعلق به آل سعود است. اما اکنون و پس از تغییر مفاهیم وی که از ترغیب کنندگان جهاد در سوریه بود در همان رسانه به تروریست تبدیل شده است.

همچنین احزاب دینی سیاسی نیز قربانی این بازی عربستان شدند. اخوان المسلمین در ابتدا جزو احزاب مهم در عربستان بودند و  ملک فیصل پادشاه وقت عربستان برای سد فراغ ایدئولوژیک در اسلام سیاسی و همچنین مبارزه با قومی گری جمال عبدالناصر از آنها استفاده کرد اما پس از وقایع مصر و برکناری محمد مرسی ، بزرگترین حزب مصری در لایحه تروریسم قرار گرفت.

سلطه سیاسی در عربستان این بار وارد بازی خطرناکی شده است چرا که تروریسم خواندن “جهاد “سابق جمعیت زیادی را در خانه تروریسم قرار می دهد و این هشداری بزرگ برای بحران اجتماعی و آینده ای غیر قابل پیش بینی می باشد.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=26130

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x