تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
0

تحلیل جلال چراغپور از دیدار ایران مقابل اروگوئه و بازگشت کی‌روش

  • کد خبر : 259482
  • 03 مهر 1401 - 5:56
تحلیل جلال چراغپور از دیدار ایران مقابل اروگوئه و بازگشت کی‌روش

یک کارشناس فوتبال اعتقاد دارد بازی تیم ملی فوتبال زیر نظر کارلوس کی روش او را راضی نمی‌کند.

به گزارش گروه ورزشی «کمال مهر» :

جلال چراغپور در گفت‌وگو با ایسنا، درباره روی کار آمدن کارلوس کی‌روش به جای دراگان اسکوچیچ و پیروزی تیم ملی ایران در دیدار با اروگوئه اظهار کرد: سوال ما این است که ما قبول می‌کنیم که مربی قبلی تیم ملی از لحاظ کاریزما، کار فنی و تفکر عقب‌تر از فوتبال ما و بازیکنان لژیونر بود. این واقعیت را قبول می‌کنیم که اسکوچیچ باید عوض می‌شد اما قسمت دوم معادله این است که چرا کی‌روش سرمربی شد؟ چرا کی‌روش باید باشد یا چرا کی‌روش نباید باشد؟

وی با اشاره به نحوه جدایی کارلوس کی‌روش از تیم ملی ایران در سال ۲۰۱۹ گفت: مدیریت کنونی فدراسیون فوتبال یک بار کی‌روش با این توجیه که این مربی تمام شده و تفکراتش کهنه است، کنار گذاشت. حال چطور می‌شود سه سال بعد از جدایی و یازده سال بعد از اولین ورود کی‌روش به ایران، دو مرتبه بعد از سه سال به سراغ این مربی می‌رویم. سوال جامعه این است که آیا او خوب است که آوردیم؟

این مدرس فوتبال با اشاره به انتخاب کی‌روش به عنوان سرمربی تیم ملی در سال ۲۰۱۱ گفت: وقتی کی‌روش آمد، حرف نویی به فوتبال ما آورد. تفکرات او، حرف جدیدی در دنیای فوتبال بود. واقع حرف این بود، «بنشین عقب (sit back)» یا «در قیف عقب بازی کن (funnel back)» یا «عقب بکش (drop back)» و اگر توپ را از میانه میدان گرفتی، «حمله سریع (quick attack)» انجام بده و اگر در یک سوم دفاعی صاحب توپ شدی، «ضد حمله (counter attack)» انجام بده. این فرمولی بود که کی روش هشت سال برای آن ابزار درست کرد. بازیکن آورد، بازیکن کنار گذاشت و هر برنامه‌ای را بر این دستور انجام می‌داد. ما در دو جام جهانی و دو جام ملت‌ها این مساله را آزمایش کردیم.

تحلیل جلال چراغپور از دیدار ایران مقابل اروگوئه و بازگشت کی‌روش

*بعد از باخت به ژاپن، همه موافق رفتن کی‌روش بودند

چراغپور ادامه داد: ما در بازی با بوسنی حمله‌ای بازی کردیم و در شرایطی که به صعود امیدوار بودیم، سه گل خوردیم. دو مرتبه در بازی با پرتغال می‌توانستیم فوتبال تهاجمی بازی کنیم اما در همان بازی هم چشم به ضد حمله داشتیم. در بازی با مراکش هم خودشان گل به خودی زدند. اگر در همان بازی هم شجاع‌تر بودیم، گل‌های بیشتری می‌زدیم. پس از جام جهانی به جام ملت‌های آسیا رسیدیم که سه کلاس پایین‌تر از جام جهانی است و ضد حمله می‌زدیم. وقتی به ژاپن خوردیم، تفاوت سطح دو تیم آشکار شد و جامعه ما به خاطر بازی نکردن، آزرده شد. در نهایت جامعه ما آزرده خاطر شد و وقتی گفتند که کی‌روش باید برود، همه موافق بودند. فوتبال تیم ملی دیگر قابل دفاع نبود.

چراغپور به بازی ایران و اروگوئه پرداخت و گفت: اگر کسی این سه سال را خواب بود و دیشب بیدار می‌شد و تلویزیون را روشن می‌کرد و فوتبال تیم ملی را می‌دید، خیال می‌کرد ادامه ۸ سال اخیر است و هیچ چیزی عوض نشده است. همان تفکر گذشته در بازی ایران حاکم است که سامان قدوس توپ را بگیرد و با ضد حمله سریع توپ را به خط حمله برساند. مهدی ترابی تا شش قدم عقب بیاید و در خدمت دفاع کردن و ضد حمله زدن باشد. این فرمول سنتی شده و زمانش گذشته است؛ برای هشت سال پیش مدرن و فوتبال ما که برنامه‌ای در زمین نداشتیم، مدرن بود اما امروز و بعد از ۱۰ سال این برنامه اشکالات زیادی در دنیا دارد و دیگر این را بازی نمی‌کنند.

او درباره اینکه چرا هیچ تیمی چنین سبکی از فوتبال را بازی نمی کند اظهار کرد: وقتی عقب می‌نشینید، به خاطر میزان دوندگی و فشار حریف، نمی‌توانید از فاز دفاعی بیرون بیایید. بیرون آمدن از لاک دفاعی در چنین شرایطی مشکل است. طبق آمار، ما هفت بار توپ را از رقیب گرفتیم و پنج بار توپ را در همین شرایط لو دادیم. همه تیم‌ها در فوتبال امروز در نیمه دفاعی حریف بازی می‌کنند اما ما در نیمه دفاعی خودمان می‌مانیم.

این کارشناس فوتبال با تاکید بر اینکه ایران فوتبال مدرن‌تری را بعد از اسکوچیچ می‌خواست گفت: ما کنار گذاشتن اسکوچیچ را قبول داریم آمدن کی‌روش غلط بود. بازگشت کی‌روش یک نگرش رو به عقب بود؛ این یک نگرش غیر کارشناسی بود چون هیچ کدام ازاین نگرش‌ها کارشناسی شده نبود. بازگشت کی‌روش براساس ابزارنگری بود.

*کی‌روش سپر دفاعی مدیران فدراسیون است

چراغپور با اشاره به بزرگی کی‌روش در فوتبال ایران گفت: کسانی که در فدراسیون فوتبال هستند، می‌دانند بعد از جام جهانی اتفاقاتی می افتد که دارای ترکش‌هایی خواهد بود. اسکوچیچ برای جلوگیری از ترکش‌ها کوچک بود. بدون توجه به تفکر کی‌روش و پیر شدن او، کی روش را در پنج به عنوان سیبل و سپر خود در برابر بازخوردهای منفی جذب کردند.

وی با بیان اینکه کی‌روش از آنچه در فوتبال ایران می‌گذرد، مطلع است گفت: آیا کی روش مربی بی‌تجربه‌ای است و از جریان‌ها خبر ندارد؟ او هم می‌داند چرا با او قرارداد بسته شده است. کی‌روش می‌داند اگر یک بار دیگر در جام جهانی مربیگری کند، برای چهار سال دیگر پیشنهاد کار خواهد داشت. او هم برای خودش به دنبال سپر دفاعی است و بدش نمی‌آید پشت سر کس دیگری قایم شود. سپر او برای گرفتن این ترکش ها، جواد نکونام بود. او می‌خواست جوان اول مربیگری ایران را جلوی خود بگذارد. تاج هم می‌گوید تیم را به نکونام می‌دهیم و کی‌روش مدیر فنی می شود. چرا می‌خواهند همان بلایی را سر جواد نکونام بیاورند که سر علی دایی آورند. علی دایی در همین معادلات سوخت. وحید هاشمیان کجاست؟ چرا اسمی از او نیست؟ ماکار آقاجانیان کجاست؟

چراغپور با اشاره به افزایش میانگین سنی تیم ملی ایران اظهار کرد: تیم ما به لحاظ شرایط سنی توان تغییر سبک بازی از یک دهه گذشته یعنی از ۲۰۱۰ به ۲۰۲۲ را ندارد. به دلیل بالا بودن سن بازیکنان درون میدان مانند انصاری فرد، حاج صفی، وحید امیری، امید ابراهیمی، شجاع خلیل‌زاده و سایر بازیکنان، میانگین سنی تیم ملی ایران بالا ست. آن ها با آن سن نمی‌توانند تغییر استراتژی دهند و دائما رقیب را تحت فشار بگذارند و «گگن پرس (بازی تحت فشار)» را انجام دهند. ما توان تغییر نگرش را نداریم. ما توان تغییر استراتژی برای آینده را نداریم. این بازیکنان و این گروه فرمول فعلی را خیلی خوب بلدند.

این کارشناس فوتبال در پاسخ به این سوال که آیا به اعتقاد او این تیم نمی‌تواند در جام جهانی به پیروزی و تساوی دست یابد و صعود کند گفت: زیبا بازی کردن همان صعود است. بردن همان خوب بازی کردن است. پیروزی مقابل حریف عنی استراتژی و تاکتیک درست است. اگر خوب نباشی، یعنی باختی. به طور واضح می‌گویم نمی توانیم. صعود کنیم. ما یک برد به دست می‌اوریم اما نمی‌توانیم صعود کنیم.

چراغپور در واکنش به اینکه به نظر می‌رسد احتمال صعود ایران وجود دارد گفت: جدول را نگاه کنید. بازی اول با انگلیس است. بهترین شانسی که برای ما متصور هستید چقدر است؟ حوادث فوتبال ۳۳ درصد از فوتبال است که شامل اشتباهات فردی یا خطای پنالتی با برخورد به دست می‌شود. اگر حوادث را کنار بگذاریم، انگلیس ما را می‌برد. باخت آلمان به مجارستان روی حوادث بود و واقعیت فوتبال نیست.

تحلیل جلال چراغپور از دیدار ایران مقابل اروگوئه و بازگشت کی‌روش

*چرا برنامه خودمان را به انگلیس، آمریکا و ولز نشان دادیم؟

وی با اشاره به پنج تعویض ایران در دیدار با اروگوئه گفت: انجام پنج تعویض در بازی‌ها یک تحول بزرگ است و مربیان باید خود را با آن وفق دهند. وقتی پنج نفر تعویض می‌شود، به عنوان آنالیزور باید نیمکت حریف را هم بشناسید. باید عمیقا بشناسید که اگر ایکس نیامد و ایگرگ وارد زمین شد، چه اتفاقی می‌افتد. ما پلن B خودمان را با تعویض طارمی، انصاری‌فرد و قلی‌زاده و نوراللهی نشان دادیم. آنچه در چنته داشتیم از طریق ویدیو و فیلم به انگلیس، آمریکا و ولز ارائه کردیم. چرا؟ چرا برای یک بازی تدارکاتی هر چه در چنته خودمان بود، روی میز گذاشتیم. این نقطه ضعف ما بود. ما چند قلی‌زاده و چند طارمی داریم؟

چراغپور در پاسخ به این سوال که انگلیس در پنج بازی اخیر خود بردی را کسب نکرده و آیا از نظر فنی می‌تواند به اندازه پرتغال سال ۲۰۱۸ قدرتمند باشد، گفت: درباره انگلیس یک بازی حیله‌گرانه در حال اتفاق است. این نظر شخصی خودم است. سرمربی بانگلیس سیار سیاستمدار و موذی دارد. خیلی وقت است او را تعقیب می‌کنم. او نمی‌خواهد در حالت عادی برنامه خود را نشان دهد. بازی‌های لیگ ملت‌ها را به صورت تدارکاتی انجام می‌دهد. انگلیس جلوی ایتالیا غیرعادی بود اما ایتالیا به صورت وحشتناکی واقعی بود. من مطمئنم این انگلیس حیله‌گرانه بازی می‌کند و بازی‌اش تقلبی است.

این مدرس فوتبال در واکنش به اینکه به نظر می‌رسد تحلیلش با اشتباه همراه شود و ایران بتواند از گروهش صعود کند و انگلیس عملکرد نه چندان خوبی را از خود به جای نگذارد گفت: اگر اشتباه کنم، عذرخواهی می‌کنم. پیش بینی و تحلیل با اشتباه همراه است. من حرفم را با سیاستمداری نمی‌گویم که مبادا اشتباه شود. من نمی‌گویم تحلیل گر خوبی هستم اما آنالیز می‌کنم و می‌گویم این اتفاقات می‌افتد. من مماشات نمی‌کنم.  برخی کارشناسان یک ربع حرف می‌زنند و یک کلمه کلیدی نمی‌گویند اما من این کار را نمی‌کنم. من هم دوست دارم صعود کنیم و اگر صعود کردیم، می‌گویم تحلیلم اشتباه بود و من اشتباه کردم چرا که اطلاعاتم به روز نبود.

وی ادامه داد: اما نمی‌توانم چشمم را روی سنتی بودن کی‌روش ببندم. نمی‌توانم بگویم تیم ملی جوان است و تعویض هایش را لو نداده است. نمی‌توانم نگویم که ما فوتبال نصفه و نیمه بازی می‌کنیم. این فوتبال من را ارضا نمی‌کند. شاید صد هزار نفر با یک پیروزی که با اوت دستی به دست آمده، پیروز شوند و برقصند اما من می‌گویم ما فوتبال بازی نکردیم و پیروز شدیم. اگر به من بگویند چطور فوتبال بازی کردیم، می‌گویم بازی نکردیم.

چراغپور با اشاره به تیم ملی ارگوئه خاطرنشان کرد: این سوارس بارسلونا و اتلتیکو مادرید نبود. این بازی برای آن‌ها تدارکاتی بود. اروگوئه نمی‌خواست برنامه خود را لو بدهد. ما دیشب استراتژی تعویض پنچ نفره خودمان را لو دادیم. انگلیس جلوی ما ۵-۱-۴ بازی می‌کند. پنج نفر در خط حمله ما را تحت فشار می‌گذارند. از آن طرف شجاع خلیل زاده و کنعانی‌زادگان در حفظ توپ و پاس دقیق در اندازه جام جهانی نیستند. واقعا جلوی استرلینگ دچار مشکل می‌شویم. خدا کند در پانزده دقیقه اول که اوج فشار است گل نخوریم. جلوی اروگوئه هم سه، چهار بار توپ را لو دادیم و حتی در یک صحنه در خط دفاعی کمبود بازیکن داشتیم که بازیکن اروگوئه انتخاب بدی داشت و توپ را در موقعیت آفساید به مهاجم تیمش تحویل داد.

انتهای پیام

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=259482

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x