تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
0

آی‌فون ۱۴ برترین هندست اپل به لحاظ قابلیت تعمیر طی سالیان اخیر به‌شمار می‌رود

  • کد خبر : 258102
  • 01 مهر 1401 - 23:23
آی‌فون ۱۴ برترین هندست اپل به لحاظ قابلیت تعمیر طی سالیان اخیر به‌شمار می‌رود

اگرچه آی‌فون‌ ۱۴ اپل به لحاظ ویژگی‌ها تفاوت چشمگیری با آی‌فون ۱۳ ندارد؛ اما کالبدشکافی هندست جدید نشان می‌دهد که غول کوپرتینویی با اعمال برخی تغییرات امکان تعمیر آسان‌تر دستگاه را فراهم نموده است.

به گزارش گروه آی تی «کمال مهر»:

اگرچه آی‌فون‌ ۱۴ اپل به لحاظ ویژگی‌ها تفاوت چشمگیری با آی‌فون ۱۳ ندارد؛ اما کالبدشکافی هندست جدید نشان می‌دهد که غول کوپرتینویی با اعمال برخی تغییرات امکان تعمیر آسان‌تر دستگاه را فراهم نموده است.

اپل از نظر قابلیت تعمیرپذیری محصولات خود جزو برترین شرکت‌های تولیدکننده طبقه‌بندی نمی‌شود. این شرکت اخیرا ارائه دفترچه راهنمای تعمیرات و برخی ابزارهای مورد نیاز جهت تعویض قطعات معیوب را آغاز کرده است؛ اما محصولات اپل کماکان به گونه‌ای ساخته می‌شوند که تعمیر آنها امری دشوار قلمداد می‌شود.

کالبدشکافی معمول آی‌فون‌ ۱۴ توسط تیم iFixit نشان می‌دهد که طراحی داخلی این هندست مورد بازبینی قرار گرفته است. بدین‌ترتیب امکان کالبدشکافی دستگاه از هر ۲ قسمت جلویی و پشتی فراهم شده است. تکنسین‌ها برای دسترسی به قطعات داخلی معیوب به‌طور معمول بایستی نمایشگر دستگاه را جداسازی نمایند. اما اکنون گلس پشتی نیز با روشی تقریبا مشابه قابل جداسازی است.

پس از اعمال گرما و جداسازی محتاطانه نمایشگر، یک صفحه فلزی بزرگ و قاب میانی دستگاه همراه با روزنه‌هایی در نمای داخلی آی‌فون‌ ۱۴ ظاهر می‌شوند. این حفره‌ها امکان عبور مولفه‌های دوربین، کانکتورهای منتخب و برخی اجزاء از فریم میانی را فراهم می‌کنند. به‌نظر می‌رسد که تغییرات طراحی موجب تسهیل تعمیر نمایشگر شده است. بعلاوه از اجزای داخلی آی‌فون‌ که به‌طور معمول توسط صفحه فلزی محافظت نمی‌شوند نیز مراقبت خواهد شد.

نمایی از آی‌فون‌ ۱۴ که توسط تیم iFixit کالبدشکافی شده است 

باز کردن گلس پشتی نیز طی فرآیند مشابهی انجام می‌شود. در این مورد نیز به‌نظر می‌رسد که اپل تغییرات قابل‌توجهی را اعمال نموده است. گلس پشتی به‌طور معمول سخت‌ترین مولفه جهت جداسازی از آی‌فون به‌شمار می‌رود و تعویض آن در خارج از تعرفه +AppleCare هزینه چند صد دلاری را به کاربران تحمیل خواهد کرد.

این تصمیم به منزله یک گام بزرگ از جانب اپل تلقی می‌شود. کمپانی پیش از این امکان دسترسی به گلس پشتی از طریق نمایشگر را فراهم کرده بود. در واقع تعویض گلس پشتی مستلزم جداسازی نمایشگر و باتری از جای خود بود؛ اقداماتی که جزو امور معمول هنگام تعمیر آی‌فون‌ به‌شمار می‌روند. اپل با فراهم نمودن امکان جداسازی گلس پشتی برای دسترسی عمومی به نوار اجزای نمایشگر، موانع اصلی برای تعمیر گلس پشتی در صورت آسیب‌دیدگی را برطرف نموده است.

در سایر مراحل به منظور آزادسازی براکت‌ها و جدا کردن قطعات می‌توان پیچ‌های مربوط به آنها را باز کرد. اپل به منظور نگه داشتن باتری در جای خود از ۲ زبانه کششی و کمی چسب بهره گرفته است. همچنین برای جداسازی قطعات از یکدیگر نیز بایستی از سایر کانکتورهای مربوط به آنها استفاده کرد.

تیم iFixit پس از کالبدشکافی آی‌فون‌ ۱۴ تغییرات اعمال شده توسط اپل در زمینه طراحی این هندست را مورد تحسین قرار داد. به گفته کارشناسان، اپل نه‌تنها امکان دسترسی آسان‌تر به اجزای داخلی آی‌فون‌ جهت تعمیرات را فراهم نموده است؛ بلکه چالش‌های مربوط به حفظ استحکام هندست را نیز برطرف کرده است. استفاده از فریم میانی به دفع و توزیع ضربات ناشی از سقوط گوشی کمک می‌کند. مکانیسم توزیع شوک به باتری و گلس پشتی توسط فریم فلزی، مشابه با آی‌فون‌ ۱۳ خواهد بود؛ با این تفاوت که اکنون شوک ناشی از سقوط توسط یک صفحه فلزی مهار می‌شود.

پیش از این جداسازی پنل پشتی موجب بروز مشکل در انتقال فرکانس‌های رادیویی می‌شد؛ اما این‌بار اپل در عوض استفاده از تکنیک جوش از ۱۰ نقطه اتصال EMI برای گراند کردن فریم گوشی تا حد امکان بهره گرفته است.

بازگشایی آی‌فون‌ ۱۴ از قسمت پشتی

با این‌حال فرآیند کالبدشکافی با انتقاداتی نیز همراه بوده است؛ چرا که اپل به‌دلیل الزامی نمودن فعال‌سازی گلس پشتی پس از فعال‌سازی دستگاه مورد سرزنش قرار گرفته است. به‌عنوان مثال گلس پشتی بایستی از طریق نرم‌افزاری فعال شود. همچنین اپل به منظور جلوگیری از به‌کارگیری قطعات پس از فروش کماکان محدودیت‌های نرم‌افزاری مختلفی را اعمال می‌کند.

تغییرات قابل‌توجه در معماری آی‌فون‌ ۱۴ موجب شده تا این هندست موفق به کسب امتیاز تعمیرپذیری ۷ از ۱۰ شود.  این رقم نشان‌دهنده بالاترین امتیاز تعمیرپذیری آی‌فون‌‌های اپل از زمان عرضه آی‌فون‌ ۷ در سال ۲۰۱۶ تا به امروز است. iFixit مدعی شده که آی‌فون‌ ۱۴ نشان‌دهنده بزرگ‌ترین بازطراحی آی‌فون‌ از زمان عرضه آی‌فون‌ X است. تعیین میزان بزرگی این تغییرات امری دشوار است؛ اما برای مقایسه جالب است بدانید که سامسونگ معماری هندست‌های خود را از سال ۲۰۱۵ به بعد تغییر نداده است.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=258102

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x