تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
0

شارژ عبوری چیست و چگونه کار می‌کند؟

  • کد خبر : 257713
  • 01 مهر 1401 - 3:05
شارژ عبوری چیست و چگونه کار می‌کند؟

پاوربانک‌ و هاب‌ USB-C دو وسیله متفاوت هستند؛ با این حال، آن‌ها وجه اشتراکی به نام شارژ عبوری دارند. در این مطلب می‌خواهیم دلیل اهمیت این نوع شارژ و مزیت آن را بررسی کنیم.

به گزارش گروه آی تی «کمال مهر»:

پاوربانک‌ و هاب‌ USB-C دو وسیله متفاوت هستند؛ با این حال، آن‌ها وجه اشتراکی به نام شارژ عبوری دارند. در این مطلب می‌خواهیم دلیل اهمیت این نوع شارژ و مزیت آن را بررسی کنیم.

قابلیت شارژ عبوری به دستگاه متصل به منبع تغذیه اجازه می‌دهد که جریان برق را برای شارژ به دستگاه‌های دیگر ارسال کند. به عبارت دیگر، دستگاه متصل به پریز دیواری برق را از خود عبور می‌دهد تا دستگاه‌های دیگر متصل به آن شارژ شوند. این ویژگی بیشتر در پاوربانک‌ها (شارژرهای قابل حمل) و هاب‌ها یا داک‌های نوع USB-C وجود دارد اما به این دو نوع دستگاه محدود نمی‌شود.

در واقع با شارژ عبوری، پاوربانک و دستگاه متصل به آن به طور هم‌زمان شارژ می‌شوند، در حالی که هاب‌های USB-C مقداری از انرژی را برای عملکرد خود استفاده می‌کنند و بقیه را برای شارژ به دستگاه متصل انتقال می‌دهند.

در تمامی این موارد، مزیت اصلی شارژ عبوری، راحتی آن است. به عنوان مثال، تعداد پورت‌ها در بسیاری از لپ‌تاپ‌های مدرن امروزی محدود است؛ بنابراین هاب‌های USB-C با داشتن این قابلیت، علاوه بر شارژ لپ‌تاپ، از یک پورت Type-C برای انتقال داده یا سیگنال ویدیویی استفاده می‌کنند. در این صورت پورت‌های دیگر لپ‌تاپ شما برای اتصال به دستگاه‌های دیگر آزاد هستند.

هاب USB

به همین ترتیب، فرض کنید باید پاور بانک و گوشی خود را شارژ کنید، اما فقط یک پریز برق وجود دارد یا فقط یک آداپتور شارژ دارید. در چنین شرایطی، به لطف شارژ عبوری، می‌توانید گوشی خود را به پاوربانک و پاوربانک را به شارژر دیواری متصل کنید. با این کار هر دو دستگاه به طور هم‌زمان شارژ می‌شوند.

شارژ عبوری چگونه کار می‌کند؟

همانطور که گفته شد،  معمولاً پاوربانک‌ها و هاب‌های USB-C از شارژ عبوری پشتیبانی می‌کنند. با این حال، از آنجایی که این دو دستگاه بسیار متفاوت هستند، نحوه عمل نیز در آن‌ها متفاوت است.

پاوربانک‌های دارای شارژ عبوری یک سری مدارهای تنظیم کننده قدرت دارند که وظیفه تطبیق نیروی مورد نیاز برای شارژ دستگاه متصل و شارژ باتری خود پاوربانک را بر عهده دارند. با استفاده از فرآیندی به نام اولویت‌بندی، مقدار انرژی مورد نیاز دستگاه متصل مستقیماً از آداپتور دیواری به آن منتقل می‌شود. حالا با توجه به توان مورد نیاز برای شارژ دستگاه‌های متصل و میزان نیرویی که از طریق آداپتور تامین می‌شود، پاوربانک با سرعت معمولی خود یا سرعت کمتر شارژ می‌شود.

در هاب‌های نوع USB-C یا داک استیشن‌ها، این نوع شارژ از ویژگی پاور دلیوری (USB PD) برای تنظیم جریان و رساندن برق مورد نیاز به لپ‌تاپ، تبلت یا تلفن هوشمند متصل شده استفاده می‌کند. با این حال، این ویژگی تنها زمانی کار می‌کند که منبع تغذیه متصل به هاب USB-C و دستگاه در حال شارژ، هر دو از فناوری USB PD پشتیبانی کنند. در غیر این صورت، هاب ممکن است کار کند، در حالی که دستگاه متصل به آن شارژ نمی‌شود.

علاوه بر این، تمام هاب‌های USB-C با داشتن قابلیت شارژ عبوری، حداکثر توان مشخصی را می‌توانند به دستگاه متصل منتقل کنند و به منبع تغذیه‌ای نیاز دارند که بتواند توانی بالاتر از آن را تامین نماید. برای مثال، مینی داک HP USB-C از شارژ عبوری پشتیبانی می‌کند و می‌تواند تا ۶۰ وات برق را به دستگاه متصل منتقل کند. اما برای اینکه شارژ عبوری به درستی کار کند، به یک منبع تغذیه ۹۰ واتی نیاز دارد.

اگر نیاز به خرید شارژر دیواری دارید، این مطلب را بخوانید: بهترین شارژر دیواری موجود در بازار ایران

آیا این نوع شارژ معایبی هم دارد؟

شارژ عبوری یک ویژگی مفید در هر دو گجت پاور بانک و هاب USB-C است؛ اما کامل و بدون ایراد نیست، به خصوص در پاوربانک‌ها.

به گفته RavPower، از معروف‌ترین تولیدکنندگان پاوربانک و شارژر، گرمای زیاد دشمن باتری‌های لیتیوم یونی مورد استفاده در پاوربانک‌ها است و  پاوربانکی که ضمن شارژ شدن برای شارژ دستگاه‌های دیگر استفاده می‌شود، زمان طولانی‌تری را صرف شارژ شدن خود می‌کند. بنابراین بیشتر گرم می‌شود و این گرمای بیشتر می‌تواند طول عمر باتری را کاهش دهد. با توجه به این موضوع بهتر است که از شارژ عبوری فقط زمانی استفاده کنید که گزینه دیگری ندارید. در ضمن برای استفاده از این ویژگی هرگز به پاوربانک‌های برندهای گمنام اعتماد نکنید.

پاوربانک درحال شارژ دو دستگاه

همچنین بهتر است بدانید که شارژ عبوری به اندازه شارژ مستقیم دستگاه توسط یک آداپتور دیواری کارآمد نیست. به علاوه، اگر دستگاه تلفن همراه شما از شارژ سریع پشتیبانی می‌کند، حداکثر سرعت شارژ را نخواهید داشت؛ مگر اینکه پاوربانک هم دقیقا از همان پروتکل شارژ سریع پشتیبانی کند. برخی از پاوربانک‌ها حتی خروجی جریان به دستگاه متصل را محدود می‌کنند.

آیا همه پاور بانک‌ها یا هاب‌های USB-C شارژ عبوری دارند؟

متأسفانه، شارژ عبوری در همه پاوربانک‌ها در دسترس نیست. به دلیل خطرات احتمالی و هزینه‌های اضافی مورد نیاز، بسیاری از تولیدکنندگان پاوربانک این ویژگی را ارائه نمی‌دهند. این قابلیت در هاب‌های USB-C یا داک استیشن‌ها رایج‌تر است. اگرچه باز هم تمام این تجهیزات آن را پشتیبانی نمی‌کنند، احتمالاً به دلیل هزینه اضافی که فناوری USB-PD در بر دارد.

شارژ همه جانبه و عبوری یک ویژگی مفید است که می‌تواند کاربردهای زیادی داشته باشد و استفاده از دستگاه‌های دیجیتال را  آسان‌تر کند. اگر قصد دارید پاوربانک، داک استیشن، یا هاب‌ USB-C بخرید آن‌ها را از نظر وجود این قابلیت بررسی کنید.

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=257713

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x