تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
0

گروه انانیموس که سایت‌های دولتی ایران را هک می‌کند، کیست و چه تاریخچه‌ای دارد؟

  • کد خبر : 257166
  • 30 شهریور 1401 - 12:25
گروه انانیموس که سایت‌های دولتی ایران را هک می‌کند، کیست و چه تاریخچه‌ای دارد؟

انانیموس (Anonymous)، به معنی «ناشناخته»، نام گروه هکری است که سال‌هاست حملات متعددی به وبسایت‌ها مختلف در دنیا داشته و آن‌ها را هک کرده است.

به گزارش گروه آی تی «کمال مهر»:

انانیموس (Anonymous)، به معنی «ناشناخته»، نام گروه هکری است که سال‌هاست حملات متعددی به وبسایت‌ها مختلف در دنیا داشته و آن‌ها را هک کرده است.

گروه انانیموس از سال ۲۰۰۹ فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۱۳۸۹ برای اولین بار اقدام به هک سایت‌های دولتی ایران کرد. این گروه فعالیت خود را در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ در استرالیا هم ادامه داد و بر علیه سانسورهای دولتی استارالیا هم حملات سایبری ترتیب داد.

اکثر دولت‌های مختلفی که در بازه‌های تاریخی مختلف دست به سانسور فضای اینترنت زدند، از حملات سایبری این گروه در امان نماندند؛ از زیمباوه گرفته تا گروه‌های سیاسی ایرلندی. این گروه وقتی سایت یک حزب سیاسی ایرلندی را هک کرد، در سایت آن‌ها نوشت: «هیچ چیز امن نیست! به این حزب سیاسی ایمان دارید ولی آن‌ها هیچ کاری برای محافظت از شما انجام نمی‌دهند. آن‌ها شعار آزادی بیان می‌دهند درحالی که صدای شما را سانسور می‌کنند. بیدار شید!»

پس از مدتی، در دوره بهار عربی، دولت تونس هم هدف این گروه قرار گرفت و مردم تونس هم از آن‌ها حمایت کردند. انانیموس ۸ سایت دولت تونس را هک کرد. هدف بعدی این گروه در بهار عربی، مصر بود که سایت‌های حزب دموکرات هک شدند و تا سقوط رییس‌جمهور حسنی مبارک، آفلاین ماندند. حمله‌های سایبری انانیموس در پی انقلاب‌های متعدد کشورهای عربی، به لیبی، بحرین، اردن و مراکش هم رسید.

انانیموس در سال ۲۰۱۱ ب به آمریکا و سایت کمپانی HBGary Federal را هک کرد و در سال ۲۰۱۲ هم فعالیت‌های کوچکی در ایالات متحده داشت.

سونی هم از دست آن‌ها در امان نماند! وقتی سونی علیه جرج هوتز، هکر امنیتی و مهندس نرم‌افزار آمریکایی، برای هک PS3 شکایت قضایی ترتیب داد و به IP هایی که وبلاگ جرج هوتز را بازدید کرده بودند، دسترسی پیدا کرد، انانیموس این کار را نقض آزادی اینترنت و آزادی بیان دانست. پس از حملاتی که انانیموس به سایت سونی کرد و این وبسایت و سرویس PlayStation Network را داون کرد.

پلیس اسپانیا، دولت هند، سوریه، وال‌استریت، اخوان‌المسلمین، نیجریه، روسیه و هنگ‌کنگ از جمله قربانیان بعدی انانیموس در آن سال‌ها بوند.

فعالیت‌های اخیر گروه انانیموس

سال ۲۰۲۱، در ابتدای پاییز دولت چین را هم برای حملات سایبری خود مورد هدف قرار داد. اواخر همان سال ۲۰۲۱ بود که سازمان ملل را هم قربانی انانیموس شد! نزدیک کریسمس، شبکه مهاجرت سازمان ملل هم هک شد و انانیموس پیام‌هایی در حمایت از تایوان، مانند پرچم تایوان و موزیک‌های اعتراضی از خوانندگان تایوانی را در آن‌جا به نمایش گذاشت. قسمت رویدادهای سایت سازمان ملل اواسط همین شهریور ماه امسال، یعنی اوایل سپتامبر ۲۰۲۲، باز هم تحت حمله سایبری قرار گرفت و پرچم تایوان و جنبش‌های استقلال‌طلب دیگری در آن‌جا برافراشته شد.

انانیموس در جریان جنگ روسیه و اوکراین هم فعالیت‌هایی داشت که آن‌ها را صلح‌طلبانه و برای خاتمه جنگ دانست و حملات سایبری متعددی علیه روسیه انجام داد و در سایت‌های دولتی روسیه، پرچم آبی و زرد اوکراین را برافراشته کرد.

تهدید به هک کردن سایت‌های دولتی ایران توسط انانیموس

در تمامی طول فعالیت این گروه، معمولاً همراه با هک و حملات سایبری به دلیل سانسور و عدم آزادی رسانه‌ای و اینترنتی، اسناد و مدارکی مهمی هم افشا می‌کرد. اکنون ظاهراً انانیموس دوباره با چنین هدفی به سراغ دولت ایران آمده است.

این گروه دیروز سایت پایگاه اطلاع‌رسانی دولت (dolat.ir) و درگاه ملی دولت هوشمند (iran.gov.ir) را از دسترس خارج کرد؛ اما ظاهراً هم‌چنان قصد عقب‌نشینی ندارد. انانیموس طی ویدیویی دولت ایران را به هک کردن سایت‌های آن تهدید کرد و به نوعی اعلام کرد که حملات سایبری آن‌ها ادامه خواهد داشت.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=257166

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x