تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
1

افزایش قیمت پیامک بانکی تقصیر کیست؟ بانک مرکزی همه چیز را تکذیب می‌کند!

  • کد خبر : 256909
  • 29 شهریور 1401 - 11:55
افزایش قیمت پیامک بانکی تقصیر کیست؟ بانک مرکزی همه چیز را تکذیب می‌کند!

شاید شما هم یک پیامک از بانک خود مبنی بر قیمت ۹۰۰ ریالی هر پیامک برای تعرفه سال ۱۴۰۱ دریافت کرده‌ باشید! در این مطلب به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

به گزارش گروه آی تی «کمال مهر»:

شاید شما هم یک پیامک از بانک خود مبنی بر قیمت ۹۰۰ ریالی هر پیامک برای تعرفه سال ۱۴۰۱ دریافت کرده‌ باشید! در این مطلب به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

امروزه سرویس پیامکی مناسب، یکی از خدمات ضروری و مورد نیاز هر بانک محسوب می‌شود.

از تاخیر و برخی مشکلات که بعضی مواقع در سرویس پیامکی بانک‌ها با آن‌ها مواجه می‌شویم که بگذریم، این سرویس واقعاً کاربرد بسیار زیادی برای ما دارد و هزینه آن هم تا قبل از امسال خیلی مورد بحث نبود و احساس نمی‌شد.

اما روز گذشته، پیامک عجیبی از برخی بانک ها به کاربران ارسال شد که خبر از قیمت غیرقابل باوری برای سرویس پیامک ‌آن‌ها می‌داد. متن پیامک به این شرح است:

مشتری گرامی: از ابتدای سال ۱۴۰۱ باتوجه به بخشنامه بانک مرکزی و با عنایت به تعرفه جدید اپراتورهای تلفن همراه، کارمزد پیامک براساس تعداد پیامک واریز و برداشت کلیه حساب های شما نزد این بانک محاسبه و هر شش ماه یک بار به ازای هر پیامک ۹۰۰ ریال اخذ خواهد شد.

هزینه اشتراک سالانه پیامکی تا پیش از این، ۲۰ هزار تومان بود، اما الآن اگر در نظر بگیریم که شما روزی ۲ پیامک از طرف بانک دریافت کنید، مبلغ سالانه آن ۶۵ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد شد. اگر هم مقداری واریز و برداشت حساب‌تان بیش‌تر باشد و خریدهای ریزتر بیش‌تری انجام دهید و میانگین روزی ۳ پیامک حساب کنیم، سالانه نزدیک به ۱۰۰ هزار تومان باید هزینه پیامک بانکی بدهید!

بانک مرکزی ارسال بخشنامه افزایش تعرفه پیامک بانک را تکذیب می‌کند!

قضیه آن‌جایی جالب‌تر می‌شود که بانک مرکزی ارسال چنین بخشنامه‌ای را تکذیب می‌کند! یک مقام مسئول در بانک مرکزی می‌گوید: «بخشنامه سال ۹۹ همچنان معتبر است و از آن تاریخ به بعد تغییری درتعرفه خدمات بانکی ایجاد نشده است!»

این مقام به بخشنامه بانک مرکزی در تاریخ ۷ آبان ۱۳۹۹ اشاره دارد که طی آن حداکثر تعرفه ارسال پیامک اطلاع‌رسانی در شبکه بانکی، ۳۰۰ ریال به علاوه هزینه پیامک یا آبونمان سالانه اعلام شده بود. مبلغ آبونمان سالانه هم قرار بود متناسب با کارکرد و در جهت اخذ رضایت مشتری بانک باشد.

مسئول ذکرشده در ادامه توضیح داد که بانک‌ها همچنان به ۲ روش می‌توانند با اخذ رضایت مشتری، کارمزد پیامک‌های اطلاع‌رسانی واریز یا برداشت را از حساب مشتریان خود کم کنند:

  1. اعلام یک مبلغ آبونمان سالانه
  2. محاسبه کارکرد مشتریان و دریافت حداکثر ۳۰۰ ریال کارمزد + هزینه تمام‌شده پیامک

هزینه تمام‌شده هر پیامک بانکی چه‌قدر است؟

به نقل از ایسنا، هزینه تمام‌شده هر پیامک برای بانک‌ها توسط اپراتورها به طور میانگین ۲۰۰ ریال می‌شود. هر بانک هم بخواهد ۳۰۰ ریال کارمزد دریافت کند، مبلغ ۹۰۰ ریال هچنان غیر منطقی به نظر می‌رسد!

بیایید نگاهی به هزینه پیامک‌های هر بانک داشته باشیم تا بهتر متوجه تعرفه عجیب بانک‌ها شویم:

اپراتور نوع سیم‌کارت هزینه هر پیامک به زبان فارسی
همراه اول دائمی ۸.۹ تومان
اعتباری ۱۰۶ تومان
ایرانسل دائمی ۱۱.۹ تومان
اعتباری ۱۳.۳ تومان

علاوه بر این مبالغ، اپراتورها به وسیله قانون بودجه ۱۴۰۱ موظف هستند مبلغ ۳ تومان هم بیش‌تر از مبلغ هر پیامک از کاربران دریافت کنند و به خزانه جهت حمایت از حقوق معلولان، ساماندهی کودکان کار و شبکه ملی اطلاعات واریز کنند. حالا خودتان حساب کنید آیا ۹۰ تومان به ازای هر پیامک منطقی است یا خیر!

اگر شما هم چنین پیامی دریافت کرده‌اید و یا از این موضوع متعجب هستید، دیدگاه خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=256909

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x