تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
1

تکلیف واردات خودرو با سه شرط عجیب و غریب وزارت صمت مشخص شد!

  • کد خبر : 256769
  • 28 شهریور 1401 - 17:05
تکلیف واردات خودرو با سه شرط عجیب و غریب وزارت صمت مشخص شد!

شرایط واردات خودرو توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام شد که در این مطلب نگاهی به آن سه شرط خواهیم داشت.

به گزارش گروه آی تی «کمال مهر»:

شرایط واردات خودرو توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام شد که در این مطلب نگاهی به آن سه شرط خواهیم داشت.

واردات خودرو در کشور در سال‌های اخیر ماجرای پر فراز و نشیب، طولانی و پیچیده‌ای دارد و هر روز یک خبر متناقض با روز قبل می‌شنویم.

خبر واردات خودرو مسئله جدیدی نیست. سال‌هاست که زمزمه‌هایی از این موضوع وجود دارد و هر مسئولی ادعا می‌کند با باز کردن این فضا قصد خدمت‌رسانی دارد.

میان اظهار نظرهای مختلف درباره این موضوع، هنوز هم ما نمی‌دانیم که آیا واقعاً نیتی حقیقی برای باز کردن فضای واردات خودرو، رقابتی کردن بازار فاجعه امروز ما و شاید کاهش قیمت‌ها وجود دارد یا خیر!

نگاهی به مسیر چند وقت اخیر واردات خودرو

انتظار باز شدن راه واردات خودروهای خارجی به ایران که همه از فواید آن باخبر هستیم، انتظاری بود که از ابتدا از سید رضا فاطمی امین، وزیر فعلی صنعت، معدن و تجارت وجود داشت؛ اما در تابستان امسال اخباری منتشر شد که گویی واقعاً کاری در این باره دارد صورت می‌گیرد.

کمی بیش از یک هفته پیش بود که مجلس زمان واردات خودروهای خارجی به کشور را اعلام کرد و تا حدودی کاربران فکر کردند که مشکل واردات خودرو حل شده و این قضیه واقعاً اتفاق خواهد افتاد.

حجت‌الله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هنگام اعلام خبر زمان واردات خودروهای خارجی به ایران، بسیار مشتاق به نظر می‌رسید و این کار را گامی بزرگ و روبه‌جلو می‌دانست. او بر این باور بود که واردات خودرو امری ضروری برای تنظیم بازار فعلی است به درستی اشاره کرد که خواسته مردم هم این است. وی در سخنان خود نشان داد که از بسته بودن فضای حاکم بر واردات خودرو آگاه و منتقد آن است.

درحالی که فیروزی اعلام کرد مجلس با قانون‌گذاری و دولت با نوشتن آیین‌نامه، به دنبال هموار کردن راه واردات خودرو هستند، کم‌تر از یک هفته بعد، روح‌اللّه عباس‌پور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، طی یک گفت‌وگو از امکان باطل شدن آیین‌نامه واردات خودرو صحبت کرد! خبر کامل این گفت‌وگوی عباس‌پور را بخوانید: مجلس همچنان می‌تواند آیین‌نامه واردات خودرو را باطل کند!

پس از این مسیر پر ماجرا، خود وزیر صمت (صنعت، معدن و تجارت)، سید رضا فاطمی امین، از شرایط اصلی و لازم برای واردات خودرو سخن گفت که هیچ چیز را بهتر نکرد!

شرایط واردات خودرو

طبق اعلام فاطمی امین، واردات خودرو سه شرط لازم و اصلی دارد که آن‌ها به این ترتیب هستند:

  • خودروی وارداتی باید نو باشد و خودروی دست دوم وارد کشور نشود!
  • خودروی وارداتی خدمات پس از فروش و نمایندگی رسمی در کشور داشته باشد!
  • هموراه با واردات خودرو، انتقال فناوری و دانش نیز صورت بگیرد!

وی که پیش‌تر اعلام کرده بود در حوزه واردات، وزارت صمت هیچ دخالتی ندارد، اکنون با این سه شرط عجیب که به نظر می‌رسد صرفاً برای واردات خودروهای چینی ممکن است، باعث شد تا افراد زیادی رویای واردات بسیاری از خودروها را از سر خود بیرون کنند و ناامید شوند!

فاطمی امین که ابتدا گفت ثبت سفارش برای واردات خودرو باز شده و اکنون خودروهای وارداتی به بازار خواهند آمد، اعلام کرد که این اتفاق فقط در صورتی که این شرایط (سه شرط بالا) رعایت شوند ممکن خواهد بود!

شروط واردات خودرو تا چه حد ممکن هستند؟

امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو و عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت اظهار نظرهایی در رابطه با شرایط اعلام شده توسط وزیر صمت داشت.

وی به این موضوع اشاره کرد که قبل از اعلام مصوبه جدید هم همیشه شرط داشتن نمایندگی رسمی، گارانتی ۱۰ ساله، وارانتی و خدمات پس از فروش لازم بوده است. حالا کاکایی به درستی به این موضوع اشاره می‌کند که «چگونه با وجود تحریم‌ها، شرکت‌ها وارانتی بدهند؟!»

کاکایی علاوه بر صحبت‌های متعدد و تخصصی دیگر، بر این باور است رعایت کردن این سه شرط به طور هم‌زمان غیرممکن است!

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=256769

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x